Krockodil

Trådstartare
Min pålle har helst plötsligt fått för sig att han inte kan ridas i paddocken. I skritt går allting galant. Jag kan be honom om vad som helst och första varvet i trav går också bra. Men sen tar det tvärstopp. Så fort jag lägger skänklarna emot sidorna på honom så kickar han och slår upp huvudet och slår med svansen.
I skogen går allt precis som vanligt. Så har någon tips på hur jag ska hantera hans istadighet?
 
Sv: Istadig

Kolla så att han inte har ont någonstans, och protesterar pga. det.

Om det inte är någonting sådant, så kan det ha att göra med tiden på året, hårfällning osv. får många hästar att bli ostadiga.
 
Sv: Istadig

Det låter konstigt, det här med att han plötsligt börjat med det här utan anledning. Jag tror att han kan ha ont någonstans och hade helt klart kollat upp honom hos kiropraktor.
 
Sv: Istadig

Min häst är ungefär likadan.. Men du bör kanske kolla upp att han inte har ont någonstans, men går det bra i skogen så bör det ju inte vara något, men det är nog bäst för att vara på den säkra sidan..
Man får försöka göra paddocken till något roligt för hästen. Kanske inte bara titta på formen utan kanske köra typ lite bruksridning, så hästen få använda huvudet :)
Sen har jag tyvärr inget bättre tips för jag har inte fått bukt på problemet heller. Så fort man kommer in i paddocken så blir allt tråkigt och all framåtbjudning försvinner dirket :(
Men jag tänkte prova detta igen för jag har för mig att det funkade i somras :)

Lycka till!
 
Sv: Istadig

För honom kanske en till två gånger i veckan är för mycket? Hur länge varje gång? Vad gör ni på banan, varierar mycket?

Min ponny hotar med skilsmässa om han är mer än 30 min/vecka på banan, såvida vi inte gör trick och bara fjantar runt. Alla hästar är olika, en del vill inte vara på ridbanor.
 
Sv: Istadig

Jag har bara haft honom i nästan ett år och den tidigare ägaren red honom endast i ridhus eller i paddock då hon sa att han blev galen i skogen. Men jag har aldrig haft problem att rida ut så det problemet löste vi fort :P
 
Sv: Istadig

Vågar du kräva tillräckligt av hästen, då?
Där ligger mitt problem, därför har hästen blivit en aning bortskämd just i paddocken. Kämpar med min tränare för att komma igenom detta.
Tror att hästen inte är glad där, helt enkelt, så det gäller att finna den även på banan, kanske.
 
Sv: Istadig

har du ridit mycket i paddocken då? det kan ju hända att han tycker det är tråkigt att bara rida i paddocken och därför lyder i skogen?:)
 
Sv: Istadig

har du ridit mycket i paddocken då? det kan ju hända att han tycker det är tråkigt att bara rida i paddocken och därför lyder i skogen?:)

Jag skrev ju att han rids där en- två gånger i veckan så nej jag har inte ridit honom mycket där.
 
Sv: Istadig

min häst gjorde precis likadant, så jag tog henne till en hästfysioterapeut. det visade sig att hon hade en låsning i bäckenet.
och det har blivit bättre, dock har jag bara varit iväg en gång, så helt bra är det inte än.
lycka till och hoppas du hittar "felet"
 
Sv: Istadig

Rent Generellt.

Istadighet = När hästen har viskat men inte fått svar. När hästen har pratat men ingen har lyssnat. När hästen har skrikit men ingen förstår. När hästen till slut totalblockerar sig för att slippa undan det obehag som redan gått för långt.


Det är vad vi kallar Istadighet.


Det behöver inte vara fysiskt. Det kan mycket väl vara mentalt. Utrustningsmässigt. Rutinmässigt. Flockmässigt. Fodermässigt. Vädermässigt.

What ever.


Backa bandet och börja nysta i vad hästen lider av för obehag!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 350
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 444
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 147
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 060
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp