Bukefalos 28 år!

J*vla häst!! Hur ska man göra??

Sv: J*vla häst!! Hur ska man göra??

Be dom ställa han själv dom dagarna du ska till stallet.
 
Sv: J*vla häst!! Hur ska man göra??

Min häst kan vara svårfångad (dock inte nu när han har tråkigt i sin isiga hage :smirk:). Jag har varit med om det där med att spola ridpasset pga att häst:devil: inte kommer in.
Min lösning är att alltid ha med mig en hink till hagen, han blir bara tvungen att komma fram och kolla vad som är i den och då haffar jag honom. Innehållet (morotsbit, några havrekorn) får han EFTER att jag har tagit fast honom.
Men då är ju grejen den att hästen kommer för hinkes skull och inte för DIN skull.
 
Sv: J*vla häst!! Hur ska man göra??

Jag brukar gå runt och prata lite med de andra hästarna för att inte vara så på, och så brukar jag ta med mej en annan och gå till hästen jag ska ha och det funkar väldigt bra tycker jag.
 
Sv: J*vla häst!! Hur ska man göra??

jag har några tips men du bör prova dom någon gång när du har lite tid. det handlar om att hästan ska se dig som flockledare så fort du är i hagen och när han har accepterat det så kommer det att gå lätt.

har haft många svårfångade hästar så jag ska dela med mig av det som funkat bäst på dem.

1. närma dig hästen försiktigt. så fort du ser att han tänkter börja gå ta ett steg tillbaka och sätt dig på huk. TITTA ALDRIG PÅ HÄSTEN när du kommit så långt. hästen ska bli nyfiken hellst ska du sitta på huk med ryggen mot hästen och gärna prassla med något.
när hästen kommer fram knäpp försiktigt fast grimskaftet i grimman (kan vara bra att ha grimma på i hagen till han accepterat dig fullt ut.)

2. funkar inte detta sätt dig på huk precis som i nr 1. när hästen slappnar av res dig sakta upp igen tag försiktigt några steg närmre. men så fort du ser tedens till att hästen skall flytta på sig ta ett steg tillbaka och sätt dig på huk igen. fortsätt så tills du är framme.
glöm inte att belöna hästen när han varit duktig.

3. var flockledaren. i det vilda så lär sig unghästarna sin plats genom att flockledaren stöter ut dem. eftersom att dom är flockdjur vill dom till flocken men fortsätt stöt ut hästen från de andra hästarna tills han tigger on din uppmärksamhet. han ska be dig att få komma nära. det är inte du som ska tigga om att få komma nära! där är oftast felet. vi springer efter mer å mer å mer. å hästen vet att det är han som leder dig. så fortsätt stöt ut honom från flocken. flocken ska vara med dig men inte hästen du vill fånga. när han tigger om din uppmärksamhet så är han lättfångad. gå fram å klappa honom försiktigt. beröm.

de är dom knepen jag har. numera har jag en häst som alltid vänder sig om när jag kommer och tittar på mig och ser ut att säga. hej kompis.. många gånger kommer hon fram till mig utan att jag behöver gå ända fram. men som sagt det har krävts några timmars övning. lycka till!
 
Sv: J*vla häst!! Hur ska man göra??

Hej!
Jag har haft massa såna där "roliga" hästar som vägrar att komma in och har lärt mig massor och det råd jag kan ge dig är att: VÄNTA ut han, jag vet att det är skit tråkigt och man kanske inte alls har tid, men vill du fortsätta att rida han måste du ta dig tid annars är det bara att lägga ner. Han ska frivilligt komma till dig!!
Min först häst som jag hade när jag var tolv va helt omöjlig ingen fick ta in henne... så jag satt en hel dag och vänta på henne och till sisst så kom hon och fick då massor av godis. detta gjorde jag i ca två veckor sen var det inga problem alls... då va jag tolv år och visste igentligen inte hur rätt jag gjorde, men sen dess har jag alltid gjort så med hästar och det har funkat... Bara ett tips!
Hälsningar Eva
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 743
Senast: Lhas
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 896
Senast: SkorpSmulan
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 158
Senast: Stergo
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 631
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp