Bukefalos 28 år!

J*vla häst!! Hur ska man göra??

Shark

Trådstartare
Min nya medryttarhäst är inte så rolig alltid. Jobbar morgon och kväll idag, åkte till stallet och tänkte rida. Men han vägrar komma in. Han gör tydligen såhär rätt ofta. Han bara springer ifrån en och efter 2 timmar hann jag inte jaga honom mer. Nu har jag inte hämtat honom mer än två gånger i hagen och ena gången sprang han lite men stannade sedan. Men idag var han stört omöjlig att få tag på. Jag testade att ignorera honom, muta honom, jaga honom. Inget hjälpte han bara tyckte de va skit kul. Och de är det som stör mig så! Han bara jävlas. Tycker de e en lek o springer runt o slänger med huvudet och liksom väntar på en o sen sprätter iväg. Hur ska vi göra? Jag har varken tid eller råd att åka dit för att jaga en häst i några timmar. Har ni något bra tips?
 
Sv: J*vla häst!! Hur ska man göra??

står hästen själv i hagen?
annars tar du ut hans kompisar.

försök att få någon att hjälpa dig, så ni är flera.

svårfångade hästar är det värsta som finns när man har brottom.
 
Sv: J*vla häst!! Hur ska man göra??

Jag är hästägare till en häst som är lite knepig att plocka in ibland, men allra mest är det för att han är misstänksam pga ett trassligt förflutet, men det är en annan femma.

Nu har jag lyxen att ha stall hemma så att jag lätt kan hjälpa medryttaren, men jag tycker inte att det är helt avgörande, jag hade gjort det iaf. Kanske kan du prata med hästägaren om att ni åker ut tillsammans (om det går bättre för henne), tills du och hästen är överens om reglerna :D Nu när min medryttare ridit min busgubbe ett par månader och han dessutom är inne i en bra period fixar hon att hämta honom helt utan min hjälp :banana:

/snurpe
 
Sv: J*vla häst!! Hur ska man göra??

Nej det gör han inte. Tyvärr är det en rätt omöjlig uppgift då han går tillsammans med ridskolehästarna så dom är ca 15 hästar i hagen. Att hålla på att släpa in dom är ju ohållbart. Men det skulle kanske vara ett alternativ att sätta han i en ensam hage eller ev. med en kompis?
 
Sv: J*vla häst!! Hur ska man göra??

han är inte överrens med reglerna med ägaren eller någon anna heller. Han är helt enkelt en 17 årig krutgubbe som anser sig kunna göra som f*n han vill :cool: Dte är inte speciella människro han gör såhär med utan bara när han helt enkelt har lust att busa isf o komma in.
 
Sv: J*vla häst!! Hur ska man göra??

Dessutom känns detta som ett nederlag för mig för jag har alltid varit benhård på att gör dom så ska dom in även om det tar hela natten, så sådana fasoner har jag fått stopp på. Men denna är ju bara för jävlig, brukar nästan alltid fungera att "stöta" dom ifrån sig för då stånnar dom efter ett tag. Men han blir bara helt tokig :mad:
Och nu ha rman jobb och annat att sköta som man itne hade när man var liten, så tiden räcker itne för att behöva jaga hästen 3 timmar.
 
Sv: J*vla häst!! Hur ska man göra??

om han står på en ridskola så finns det väl folk som kan hjälpa till?
är det en privathäst hade jag lagt fram förslaget till ägaren att byta till en mindre hage.
 
Sv: J*vla häst!! Hur ska man göra??

Nej det finns ju inte det, då jag alltid rider på förmiddagen och då finns det ingen där. Och ja han är privathäst, så ska prata med henen om att byta hage. Dock ska han flyttas snart (tack och lov, stället är inget vidare om man säger så) så då kommer han gå i mindre hagar med en eller två kompisar. Då kommer dte nog bli lättare.
 
Sv: J*vla häst!! Hur ska man göra??

Ta det lugnt tills han har flyttat och jobba hårt med det då, för då kanske det dessutom är färre människor som hämtar honom.

Fundera på hur länge han har varit ute när du hämtar honom i hagen. Om han bara har varit ute en kort stund så kanske du kan be stllpersonalen att låta honom stå inne tills du kommer! Han kanske vill ha sin hagtid i fred!
 
Sv: J*vla häst!! Hur ska man göra??

Min häst kan vara svårfångad (dock inte nu när han har tråkigt i sin isiga hage :smirk:). Jag har varit med om det där med att spola ridpasset pga att häst:devil: inte kommer in.
Min lösning är att alltid ha med mig en hink till hagen, han blir bara tvungen att komma fram och kolla vad som är i den och då haffar jag honom. Innehållet (morotsbit, några havrekorn) får han EFTER att jag har tagit fast honom.
 
Sv: J*vla häst!! Hur ska man göra??

Min förra foderhäst var sjukt svårfångad. Tog nog två månader innan jag kunde ta in henne utan att det tog runt en timma.

Hon kunde komma fram men gjorde jag en ansats till att sätta på grimma så sprang hon. Första steget var alltså - alltid grimma på. Började med att alltid ha med en foderhink ut och det funkade okej men det tog fortfarande runt en timma att fånga henne. De andra hästarna tyckte ju det va jättekul att jag kom med mat varje dag, så de stog i en klunga runt mig medan hon galopperade varv efter varv runt oss... Helt utan provokation, jag bara stod där :smirk:

Jag orkade inte ta ut 8 hästar ur hagen varje dag så till slut fick hon gå i paddocken helt ensam en dag. När jag kom hem så kom hon fram direkt, jag räddade ju henne från ensamheten!
Så vi gjorde så några gånger och hon fick massor av go mat i krubban när hon kom in.
Det i kombination med ledarskapsövningar och att tiden gick och vi lärde känna varandra löste vårt problem.

Men det är inte lätt att stå där helt oberörd efter 2 h i ymnigt snöfall och -10 när man helt av allt vill skrika!
 
Sv: J*vla häst!! Hur ska man göra??

En kortsiktig lösning (tills du hittat på en bättre metod) är att ta en av hästarna i grimman och låtsas som om du leder iväg den- led bort den till hästen du egentligen ska ta och snabbt haffa den istället. :devil: De fattar inte vad som händer då de är vana att om man tagit en häst så ska man inte ta en ny. Men det här funkar bara en eller två gånger innan hästen genomskådar den. :crazy:

En annan idé är att du lär honom att associera ett ljud till godis. Du exempelvis visslar till någon trudilutt och ger honom godis när du står i boxen eller på gången med honom. När hästen lärt sig vad ljudet betyder kan du kanske släppa honom lös i ett ridhus eller en paddock och vissla lite tills hästen kommer fram och följer dig. Tillslut när det går bra och du är säker på att han förstår så provar du att gå nära honom i hagen och vissla till och sträcka fram godiset.
 
Sv: J*vla häst!! Hur ska man göra??

Gå mot honom i hagen och så fort han tittar upp och ser på dig stannar du och backar ett par steg. Springer han så gå efter och följ lugnt efter ända tills han stannar och tittar på dig (kan ta ett bra tag första gången men förr eller senare gör han det, tro mig). Då stannar du också och backar ett par steg.
Följer du den här metoden konsekvent märker han snart att han inte löser "problemet" (dvs ditt maniska förföljande) genom att springa, utan genom att stå still och titta på dig. Även om han tycker att det är skitkul att springa kommer han förr eller senare tröttna och inse att du följer efter och följer efter oavsett hur länge han springer.
Man arbetar sig på det här viset närmare och närmare hästen tills man kan ta på den grimman och då berömmer man naturligtvis massor. Observera att det mycket väl kan ta både två och tre timmar första gången, men nästa gång kommer det ta kortare tid och gången därefter ännu kortare :) Plus att hästen märker att du är en envis jävel och vinner därmed en gnutta respekt :)
 
Sv: J*vla häst!! Hur ska man göra??

Jag tror också på den här metoden!
Men den är lite svårgenomförbar när han går i en hage med 15 andra hästar... Skaderisken är lite för hög!
 
Sv: J*vla häst!! Hur ska man göra??

Håller med Westernsuzie, det funkar faktiskt mkt bra - bara viktigt att man tränar på detta när man inte är för stressad för det märker de härliga pollarna:-)

Min gissning är också att din medryttarhäst förknippar situationen med något tråkigt/negativt när han kommer in. Försök "förgylla" när han väl kommit in från hagen med ngt extra trevligt som några morötter eller liknande innan du börjar "stressfixa" med ryktning/tränsning/sadling. Plus att han får en liten men ändå minnesvärd belöning efter ridpasset.

Min lilla donna hatar när jag verkar stressad och agerar därefter. Jag brukar också åka till stallet på lunchen men försöker att ta det lugnt när jag väl är där för det tjänar jag på i längden.
 
Sv: J*vla häst!! Hur ska man göra??

Jag tror också på den här metoden!
Men den är lite svårgenomförbar när han går i en hage med 15 andra hästar... Skaderisken är lite för hög!

oj var det så många! Ja då kan det vara svårt!
Fast jag har faktiskt kört den här metoden med 7 hästar i hagen, det enda problemet jag upplevde var att det tog längre tid. Men visst kan skaderisken öka drastiskt, speciellt ifall de andra hästarna blir uppjagade och börjar kuta omkring. Jag riktade mig liksom tydligt in på min häst och ingen av de andra sprang så då gick det bra :)
 
Sv: J*vla häst!! Hur ska man göra??

Håller helt med! Är man minsta stressad ser hästarna det direkt på ens kroppspråk och då är det kört! :devil:
 
Sv: J*vla häst!! Hur ska man göra??

jag går ut i hagen och gör ngt i närheten av hästen som inte har med hästen att göra och som kräver koncentration, typ prata i telefon, balansera ett spö osv. Hästen blir nyfiken och närmar sig.
När hästen kommit hyffsat nära fortsätter jag med det jag gör och rör mig framför hästen enligt skissen nedan.
Efter några vändor kan dom flesta hästar inte låta bli att hänga på. Då vänder jag mig mot hästen och ÄTER UPP HONOM:devil: men först klappar jag honom och sen fångar jag honom.
Catching.jpg
 
Sv: J*vla häst!! Hur ska man göra??

Hej!
Jag hade samma problem!
Jag hade grimma på honom i hagen ca 2 veckor,sen sluta han!
Prova får du se=) Eller prassla med nåt i fickan!
Lycka till..
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 455
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 980
Senast: lilstar
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 743
Senast: Lhas
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 896
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp