Bukefalos 28 år!

Jätteröv !!!

K

Konie

svärsonen har en travhäst, normalstor.
däremot har svärsonen ett jättestort arsel. :angel:
behöver nu sadelförslag.
Har även frågat under Ridning, men får där inga svar ang. Westernsadlar.

Hästen är förut riden i en vanlig 17" allroundsadel.
Han är totalt nybörjare, så någon disiplin ska vi inte fundera på. Han har fullt sjå att hålla sig kvar och inte skada sina "juveler". Sitsen, hållningen och stiglädren försöker vi hjälpa honom med. Försöker jobba på att han ska slappna av .... Hans största problem är helt enkelt till största delen att han HAR ett sånt stort arsle.
Han ska alltså bara hobbyrida, men sadeln är ju så viktig.....
Han ligger på 120kg eller runt där..... 190cm lång och tjock hela han, och med, som sagt, en jättehäck
 
Sv: Jätteröv !!!

120kg på en travhäst? nämen dra mig...

och sedan lägga på 10-20kg till med sadel :eek:

ibland måste man tänka sig för innan man sätter sig upp på en häst. såvida svärsonen inte har något "fel" i kroppen så tycker jag att han borde gå ner i vikt innan man sätter sig upp på en travhäst (som jag gissar är ett varmblod?)
 
Sv: Jätteröv !!!

men en travare är först och främst inte avlad för ridning + inte lika stark som en tex bruksnordis. ibland behöver man byta häst om man inte vill ändra sin kropp.
 
Sv: Jätteröv !!!

Travaren ser ut lite som åt nordis hållet... Grov och stor. Meningen är att han ska börja känna på ridningen OCH gå ner i vikt, men som alla vet är det ju inte gjort på nolltid. Så kroppen ska ändras (på svärsonen alltså) men under tiden ska han sitta på hästen, även om det bara handlar om mycket korta stunder.
 
Sv: Jätteröv !!!

Särskilt om man inte är van vid att rida och har kass balans...:crazy:

Nä, personen i fråga skulle nog satsa på en mer viktbärande hästras...
 
Sv: Jätteröv !!!

Reagerade också på det här fast i den andra tråden.

Och en westernsadel är väl inte så lätt den heller?
 
Sv: Jätteröv !!!

Nä, den väger ju ett par kilo mer än en engelsk. Men hittar man en som passar bra fördelar den ju trycket bättre.
Så de bästa vore väl (om man nu inte byter häst) att man åker till en sadelutprovare så man får en sadel som passar, så att inte hästen går av på mitten...
 
Sv: Jätteröv !!!

du skriver att det bara gäller korta stunder, och att varmblodtravaren är stor och kraftig, men ändå ringer varningsklockorna, så groteskt stor och kraftig har jag svårt att tänka mig att varmblodstravaren verkligen är..
varför inte försöka hitta en ardenner att ha på foder som han kan träna på? jag ser ardennerannonser regelbundet på blocket..
 
Sv: Jätteröv !!!

Ser inte alls det förståndiga i att köpa en ardenner åt en kille som förhoppningsvis gått ner i vikt inom ett år. Anser inte att hästar är vandringspokaler. Förstår inte heller hur 5 minutersturer max 2 ggr/ vecka så kraftigt skulle skada en häst.

Dessutom har vi nu kommit en bra bit från topic, och jag vore glad om vi kunde återvända till det.
 
Sv: Jätteröv !!!

svärsonen har en travhäst, normalstor.
däremot har svärsonen ett jättestort arsel. :angel:
behöver nu sadelförslag.
Har även frågat under Ridning, men får där inga svar ang. Westernsadlar.

Hästen är förut riden i en vanlig 17" allroundsadel.
Han är totalt nybörjare, så någon disiplin ska vi inte fundera på. Han har fullt sjå att hålla sig kvar och inte skada sina "juveler". Sitsen, hållningen och stiglädren försöker vi hjälpa honom med. Försöker jobba på att han ska slappna av .... Hans största problem är helt enkelt till största delen att han HAR ett sånt stort arsle.
Han ska alltså bara hobbyrida, men sadeln är ju så viktig.....
Han ligger på 120kg eller runt där..... 190cm lång och tjock hela han, och med, som sagt, en jättehäck

En ranch sadel eller roping, dom brukar vara rejält byggda, ranch har ofta högre bakvalv, man sitter säkert men är svårare att ta sig i och ur.
Som jag uppfattar det så skulle han minst ha 18 tums sadel, men åk till en sadelförsäljare och prova!
 
Sv: Jätteröv !!!

Han rider alltså 10 minuter i veckan som mest?

okej.
 
Sv: Jätteröv !!!

En ranch sadel eller roping, dom brukar vara rejält byggda, ranch har ofta högre bakvalv, man sitter säkert men är svårare att ta sig i och ur.
Som jag uppfattar det så skulle han minst ha 18 tums sadel, men åk till en sadelförsäljare och prova!

TACK !!! :bow:
Äntligen något konstruktivt. :bow::bow:
Hade uppfattningen öm att storlekarna på Western sadlar var lite andra än på "vanliga". Stämmer det?
 
Sv: Jätteröv !!!

Han rider alltså 10 minuter i veckan som mest?

okej.

Ja, han sitter för närvarande mest bara, eller skrittar ett par steg. Den närmaste tiden kommer att gå till att få honom att känna sig bekväm med och på hästen. Att han har skaffat sig en häst överhuvudtaget är för att ha en "morot" att kunna gå ner i vikt och kunna rida ut med oss andra.
 
Sv: Jätteröv !!!

1. sa aldrig "köpa".. dessutom hade han redan skaffat sig en häst, är inte det en vandringspokal då?

2. 10 min ridning i veckan tappar man inte vikt på, jag rider 100 min i veckan och tappar inte ett gram..

3. topic är 190 cm lång kille på 120 kilo ska sita på en varmblodstravare.. den varmblodstravaren lär vara riktigt stor och kraftig.. ser inte hur det inte hör ihop med ämnet..

4. de konstruktiva svaren med sadeltyper och storlekar försvinner inte ut i tomma intet för att jag skriver, det är ett diskussionsforum och TS undanbad inte diskussioner om lämpligheten att han rider den typen av häst..
 
Sv: Jätteröv !!!

TACK !!! :bow:
Äntligen något konstruktivt. :bow::bow:
Hade uppfattningen öm att storlekarna på Western sadlar var lite andra än på "vanliga". Stämmer det?

Ja det stämmer, är väldigt dålig på engelsk sadlarna så jag vågar mig inte på någon jämförelse, åk och prova!
 
Sv: Jätteröv !!!

1. sa aldrig "köpa".. dessutom hade han redan skaffat sig en häst, är inte det en vandringspokal då?
nä, kan inte han ha kvar hästen så blir den kvar här i alla fall eftersom övriga familjen rider

2. 10 min ridning i veckan tappar man inte vikt på, jag rider 100 min i veckan och tappar inte ett gram..
Givetvis BANTAR han också!

3. topic är 190 cm lång kille på 120 kilo ska sita på en varmblodstravare.. den varmblodstravaren lär vara riktigt stor och kraftig.. ser inte hur det inte hör ihop med ämnet..
Inte jag heller eftersom jag frågade om sadlar....

4. de konstruktiva svaren med sadeltyper och storlekar försvinner inte ut i tomma intet för att jag skriver, det är ett diskussionsforum och TS undanbad inte diskussioner om lämpligheten att han rider den typen av häst..
Eftersom JAG är TS vet jag mycket väl om vad jag frågade efter och att killen är fet och behöver gå ner massor i vikt tror jag att alla fattat..../QUOTE]
 
Sv: Jätteröv !!!

Ja det stämmer, är väldigt dålig på engelsk sadlarna så jag vågar mig inte på någon jämförelse, åk och prova!

Det ska vi, dessutom har jag fått för mig att det är bra andrahandsvärde på westernsadlar, killen bantar ju så röven krymper väl vartefter
 
Sv: Jätteröv !!!

Det ska vi, dessutom har jag fått för mig att det är bra andrahandsvärde på westernsadlar, killen bantar ju så röven krymper väl vartefter

Ja, om det är en kvalitetssadel.

Jag tror att du ska tänka lite på hans längd oxå när det gäller sätet.
 
Sv: Jätteröv !!!

OK, kan du förklara det? Har bara ridit i "Arabian" sadlar själv förut och fick då hjälp med utprovningen....
 

Liknande trådar

K
Utrustning :confused: svärsonen har en travhäst, normalstor. däremot har svärsonen ett jättestort arsel. :angel: behöver nu sadelförslag.
2
Svar
29
· Visningar
2 549
Senast: Konie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp