Bukefalos 28 år!

Jävla flygplan

Jag bor endast någon mil från Såtenäs och har ena inflygningen rätt över oss (vilket gör att de flyger jäkligt lågt vissa gånger samt att vi inte bara har JAS utan Herkules och allt annat som flyger från Såtenäs, även ambulanshelikoptern går rätt över här dagligen flera gånger, inget som stör alls! Visst mullrar det när de kommer men så farligt är det inte.. Var glad att vi överhuvudtaget har något försvar kvar och nu är det ju så att Såtenäs troligen funnits där långt längre än du bott där så är det jobbigt är det nog dags att byta boende..
 
Jag bor endast någon mil från Såtenäs och har ena inflygningen rätt över oss (vilket gör att de flyger jäkligt lågt vissa gånger samt att vi inte bara har JAS utan Herkules och allt annat som flyger från Såtenäs, även ambulanshelikoptern går rätt över här dagligen flera gånger, inget som stör alls! Visst mullrar det när de kommer men så farligt är det inte.. Var glad att vi överhuvudtaget har något försvar kvar och nu är det ju så att Såtenäs troligen funnits där långt längre än du bott där så är det jobbigt är det nog dags att byta boende..
Såtnäs har nog inte funnits längre än vårt boende...
Men vad kl att inte du störs! Hjälper mig fruktansvärt mycket att du inte bryr dig ett piss om oljud.
Alla är olika känsliga mot ljud och som sagt var det inte så här när jag flyttade hit.
 
Med risk för att vara jobbig - vilka plan vill du helst ha flygande över dig, JAS39 Gripen eller MiG-29 ?
Frågan är inte riktigt så verklighetsfrämmande som den kan verka, även om den är provocerande. :crazy:

Sedan förstår jag absolut att intensiv jetflygtrafik på låg höjd kan vara störande. Svenska flygvapnet övar betydligt mindre i luften idag än exempelvis på 70- och 80-talet, men det är ju en klen tröst om man bor utsatt. Jag tror att bästa chansen till lösning eller åtminstone bättring är kommunikation. Hade jag varit du så hade jag noterat, under åtminstone någon månads tid, klockslag och omfattning för de överflygningar som sker. Sedan hade jag sökt flottiljchefen (i praktiken hans expedition) på den flygflottilj som jag hade anledning att tro att planen kommer från, och lagt fram problemet. Finns det en specifik anledning till att planen passerar just er fastighet så kanske det är svårt att göra så mycket åt det, flygvapnet existerar ju trots allt av en anledning. Men om inte så kanske det går att variera rutterna för att minska störningarna.

Be dem flyga över oss istället :) (på riktigt) jag saknar dem väldigt mycket från vår nedlagda flygflottilj. (De flög rakt över sommarhuset, så lågt att man såg när de fällde in landningsställen på Viggen och smällde ljudvallen flera gånger i veckan över oss. Tända efterbrännkammare i skymningen på en rote.) Vackra och trygga plan.

Men jag kan verkligen förstå att man tycker olika om ljudet av dem. (och det är inte samma sak som att flytta till Gröna Lund och klaga över ljudet direkt eftersom de inte fanns där innan. De kanske inte behöver flyga in från samma håll hela tiden.)
 
Senast ändrad:
Kontakta Transportstyrelsen. De kan berätta vad som händer och sker i luftrummet. Kanske är en tillfällig övning eller provflygning? Provar ny mjukvara och nya simulationer? SAAB har ju lite såna projekt.
Det är knappast någon medveten handling från flygets sida, "nu ska vi flyga si och så och dit och dit, bara för att jävlas med de som bor där!", det handlar nog snarare om att det är där flygvägarna går.
Kontakta miljökontoret i kommunen och be dem göra en bullermätning. Har inte siffrorna i huvudet, men det finns regler för det där.

http://www.lfv.se/AIP/ENR/ENR 6/ES_ENR_6.1-1_en.pdf En karta över flygvägar.
 
Min kompis bodde i Måby vid Arlanda och hon sa att efter ett tag "hör" man inte planen längre. Jag hade fått nog efter en eftermiddag.
 
Såtnäs har nog inte funnits längre än vårt boende...
Men vad kl att inte du störs! Hjälper mig fruktansvärt mycket att du inte bryr dig ett piss om oljud.
Alla är olika känsliga mot ljud och som sagt var det inte så här när jag flyttade hit.
Nu vet ju inte jag hur gammal du är men jag misstänker att Såtenäs låg där en bra bit innan du bosatte dig där.. Då känner jag kanske att det är något man borde tänkt på när man flyttade dit eller får göra någonting åt (flytta)

Jag tycker inte heller om oljud men detta är verkligen inte så farligt! Jag hade haft mycket mer ont av det om det låg en stor väg eller ett järnvägsspår bredvid.

Är det så att du har såna problem får DU göra någonting åt det, det är ingen idé att gnälla över försvaret, de måste göra sitt jobb och försvara vårt land. Dessutom övar de inte över där det bor folk utan övar över vatten eller uppe i ödemarken. Däremot kanske de flyger över er men någon luftstridsövningar tror jag inte de har..
 
Och jo, den enda försvarsgren vi har kvar som faktiskt kan bita ifrån ÄR flygvapnet. De kan inte hindra en rysk invasion men ge oss tillräckligt med tid att sätta regeringen i säkerhet

Vill ju inte vara sån, men är dagens regering verkligen det första vi vill rädda?? :meh:

Till ämnet, vi hade ett tag här nere i skåne en tränings vecka där ambulanshelsikoptrarna osv tränade. Sex helikoptrar i timmen i fem dagar och då är jag inte den som bryr mig om oljud direkt, men det var SKITJOBBIGT!! tacksam att dem försvann igen.. Skulle aldrig få för mig att flytta i närheten av en flygplats eller flottilj eller liknande. Skulle ju smälla av inom loppet av ett par veckor. Lider med dig @Kethets
 
Fram till ungefär mellankrigstiden var det ju strängt taget så det såg ut på många håll - flygfält utan fasta banor, där man kunde välja riktning beroende på vind... :)
Dock skulle det troligtvis bli samhällsekonomiskt dyrbarare i längden att ta ned Jas39 på åkerflygfält, än på den fullt vridbara och asfalterade betonglandningsbanan.
 
Har gjort lite "undersökningar" (aka kollat på flighttrackers app) och kan säga att det typ är 50/50 försvaret och kommersiella flygplan som kör över oss. Antagligen är de kommersiella låga så de hörs väl. Men de är antagligen boven till varför jag upplever att det ökat med flygplanen då det går en helt ny flyglinje över oss.

Dock så är griparna värst, idag körde de över dagis när vi skulle hämta och det gick inte ens att vara ute då de lät så högt vilket inte känns helt okej då det ändå är ett samhälle.
 
Be dem flyga över oss istället :) (på riktigt) jag saknar dem väldigt mycket från vår nedlagda flygflottilj. (De flög rakt över sommarhuset, så lågt att man såg när de fällde in landningsställen på Viggen och smällde ljudvallen flera gånger i veckan över oss. Tända efterbrännkammare i skymningen på en rote.) Vackra och trygga plan.

Jag hade också gärna haft dem ovanför huvudet. Vackra plan. Är uppvuxen granne med flygflottiljen, och barndomsrundan gick först till grannens hage för att klappa ardennern, och sen till farfars jobb för att klappa Lansen :love:

Till ämnet, vi hade ett tag här nere i skåne en tränings vecka där ambulanshelsikoptrarna osv tränade. Sex helikoptrar i timmen i fem dagar och då är jag inte den som bryr mig om oljud direkt, men det var SKITJOBBIGT!! tacksam att dem försvann igen.. Skulle aldrig få för mig att flytta i närheten av en flygplats eller flottilj eller liknande. Skulle ju smälla av inom loppet av ett par veckor. Lider med dig

Det är verkligen så olika. I min förra lägenhet bodde jag precis under ambulanshelikopterns inflygning. Första nätterna vaknade jag, men upplevde aldrig att ljudet var besvärande. Efter ett tag var helikoptersmatter betryggande, och framförallt under sommaren är det väldigt livlig trafik (till och från skärgården). Numera bor jag närmre motorvägen, och upplever att det konstanta svaga bruset är ett mycket jobbigare ljud.
 
Jag hade också gärna haft dem ovanför huvudet. Vackra plan. Är uppvuxen granne med flygflottiljen, och barndomsrundan gick först till grannens hage för att klappa ardennern, och sen till farfars jobb för att klappa Lansen :love:



Det är verkligen så olika. I min förra lägenhet bodde jag precis under ambulanshelikopterns inflygning. Första nätterna vaknade jag, men upplevde aldrig att ljudet var besvärande. Efter ett tag var helikoptersmatter betryggande, och framförallt under sommaren är det väldigt livlig trafik (till och från skärgården). Numera bor jag närmre motorvägen, och upplever att det konstanta svaga bruset är ett mycket jobbigare ljud.
Jag får mardrömmar när de kommer på nätterna, tror jämt att det är ryssen :p
 
Jag får mardrömmar när de kommer på nätterna, tror jämt att det är ryssen :p

Jag har långa godståg rullande förbi på nätterna, det är bergis invasion det med :nailbiting:

(Likadant där, ett mer utmärkande ljud men efter ett tag tycker jag bara det är behagligt. Jag störs nog mest av svårdefinierade ljudmattor.)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 949
Senast: Solstig
·
Samhälle Själv tycker jag att elsparkcyklar är ett jävla otyg rent ut sagt som företagen som hyr ut tar noll ansvar för. Idag dog en man, en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 858
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 087
Senast: Sel
·
Relationer Kör anonymt nick, kommer någon på vem jag är så håll det för er själva. Jag och killen har varit tillsammans ca 1 år. Vi har intressen...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 962
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp