Bukefalos 28 år!

Jag är en väldigt stolt matte!

D

DuploBit

Idag klarade min Ådi något som jag faktiskt inte trodde att han skulle klara. Jag gav honom mindre cred. än vad han var värd. Jag blev så glad!

Måste få skryta lite över min lilla kille! :love:

Jag har vart ute efter den nya championatet C.I.B (internationell utställningschampion med bruksmerit) Men har vart så osäker på om Ådi skulle klara jaktprovet på grund av att han har stuckit iväg med drevdjuret så att det gått utom hörhåll.. Men vi tänkte "friskt vågat, hälften vunnet" och bokade en tid för drevprov.

Så idag var det dags och han släpptes klockan 08:15 och han fick upp en hare 09:34 som han drev fint till ett 2:a pris! Men var väldigt nära en har 1:a. Lite synd men jag är fruktansvärt nöjd med en 2:a det är bättre än vad vi kunnat tro. Han tog oss med häpnad och bevisade sig en hel del. Nu vet vi vad han går för och det kan bara bli bättre, han är trotts allt bara 2,5 år och har framtiden för sig.

Det som gör mig extra stolt över är just att priset var på hare och inte räv eller rådjur (som han också jagar). Men det är extre "fint" att få pris på just hare. Enligt mig.

Nu hoppas vi på det sista CACIBet på stora stockholm, för då får jag åka hem med en Champion i skuffen. (Drömma kan man ;) )

// Stolt Matte! :banana:
 
Sv: Jag är en väldigt stolt matte!

hehe, ja! det är max 3 hanar, så jag hoppas verkligen på det. men det finns mycket tuff konkurrens i sverige och jag vet ju inte vilka av dom som är där :P
 
Sv: Jag är en väldigt stolt matte!

Jätte roligt! är alltid kul när dom både är fina och duktiga :D
 
Sv: Jag är en väldigt stolt matte!

Nu vet jag ingenting om hur det där jaktprovet går till (så vill du får du gärna förklara lite snabbt :p), men grattis!
Håller tummarna för din skull då att du får åka hem med en champion från stora Sthlm ;)
 
Sv: Jag är en väldigt stolt matte!

TACK ALLA :D

Red_Chili:
De bedömmer hundens förmåga att driva småvilt. För en 1a hare ska de ha drivit minst i 90 minuter med 42 egenskapspoäng. och för en 2a ska dom ha drivit minst i 1 timme (plus nått till krav med poäng, men har glömt det exakt).
För en 3a ska dom ha drivit minst i 45 minuter utan att bli totalt underkännd på några poängpunkter.

Poängpunkterna är t.ex. Upptagsförmåga, Sök, Lydnad, Skall/hörbarhet/rytmik, sammarbete, drevsäkerhet osv. Hunden besöms i en skala på 1-6 där 6 är bäst och 1 är katastrof (nästan).

Egen Trådkap:
Idag fick vi ett samtal fån våran lokalklubbs jaktprovs kommisarie... :(
Han sa att vi hade en kass hund eftersom han inte kom ifrån rena jaktlinjer. utan han är "nersmuttsad" med utställningsblod också.. Tycker det är synd med en sådan inställning.. mär hunden ända presterar bättre än många hundar med ren jaktstam. De vill att fler hundar ska starta prov. men med ett sånt bemötande tror jag att det är många som drar sig för att starta. Fick ett sådant bemötande sist också, då jag anmälde min andra hund för "det är ingen idé, den kan ändå onte jaga"...
Dagens RIS!!! Blä!
 
Sv: Jag är en väldigt stolt matte!

Tack för förklaringen :D

FY vad trist med sådan inställning! Visst är det bra att folk är skeptiska till utställningsavel, men att gå ut och säga sådär är ju bara dårskap... Som du säger: det lär ju inte få fler intresserade av att delta på prov och liknande med sina hundar då.
 
Sv: Jag är en väldigt stolt matte!

Om hunden är så duktig på jaktprov, vilket din ju är, ska det väl inte spela nån roll om det finns lite utställningsblod i honom också. Det hade väl varit en annan sak kanske om det varit rena utställningslinjer....
 
Sv: Jag är en väldigt stolt matte!

Javisst, han är ca. 50/50 jakt/utställningsblod. Men bara för att han fått bättre än en slät 1:a på utställnign så blir han automatiskt oduglig i skogen och såklart för att han har det kennelnamnet han har.. (konstigt eftersom att uppfödaren bara i år har fått 2 dubbel champions från sin uppfödning.

Jaktprovskommisarien sa också att vi hade fått en så snäll dommare och att våran hund antagligen inte ens var värd det pris han fick.. Och att man ska inte starta jaktprov om man inte är säker på att hunden får en 1:a :cry: Man blir SÅ besviken och ledsen att höra om något sådant.. Han säger ju att våran Ådi är dålig.. han har inte ens träffat honom eller sett honom.. Det ända han vet är hans namn och hans pris.

I beaglens jaktvärld är ett pris på rådjur eller räv knappt värt något enligt många. En beagle som driver rådjur är dålig och oftast har den också mest utställningsblod. Men Ändå! hunden jagar och visar sig duglig i jakt. På ett för rasen godkännt drevdjur.. Beagle är en allroundhund är tanken.. Men jag tycker att när det är bevisat att en hund tar harpris på sitt första jaktprov vid drygt 2 års ålder ska betyda något? :crazy: Kanske det sticker i deras ögon? ;) Har sett denne kommisaries egna hunds meriter och sist den gick prov drev den till 0:a Hare och har även fler rådjurspriser... (?) Dubbelmoral?

Jag tycker att det ska ske en grov SKÄRPNING!
 
Sv: Jag är en väldigt stolt matte!

Det finns ju jakthundar, tex vet jag en fågelhund som inte funkar i den jakten, som inte funkar som jakthund....
Men det kanske är som du säger, att detsticker lite i ögonen att din hund är så pass duktig i så pass ung ålder. Men du vet ju vad din hund kan. Och han kommer säkert visa sig duktig i fortsättninge också.
 
Sv: Jag är en väldigt stolt matte!

Tack :) Ja jag hoppas det. Men nu har han bevisat sig för i år. Nu ska vi träna mera och ställa ut lite så han förhoppningsvis blir fullcertad :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp