Bukefalos 28 år!

Jag är så laddad.

Luff

Trådstartare
Nu blev det fint väder igen och jag vet att det kommer att göra ont. Och inte bara på mig. Jag får be ungdomarna på jobbet att lägga kioskpengarna bredvid kassan annars får dom en smäll av mig så vi bägge hoppar högt. Även dom runt om hoppar för det smäller till. Ibland kan man se gnistan. Diskbänkar och andra metallföremål får jag lägga armbågen på först för att inte det ska göra ont, mot klädförsedda kroppsdelar blir det bara en liten poff.
Vet någon vad det beror på och varför just jag är så utsatt?
Det enda jag vet jag ska undvika är att ha mina scholltofflor på mig på jobbet OM jag sitter i våra snurrfåtöljer. Gör tyvärr att jag går i strumplästen vilket inte mina fötter gillar alls.
I övrigt kan jag inte hitta samband.
 
Kallt och torrt väder ger låg luftfuktighet, vilket gör att de här problemen ökar. Det kan vi inte göra så mycket åt i många miljöer, men handlar det bara om något enstaka rum går det att kompensera med en luftfuktare.
Val av skor spelar också roll, somliga skor är mer isolerande än andra vilket bidrar starkt. Där kan det vara svårt att veta i förväg vilka som är bättre eller sämre, en fingervisning kan vara att titta efter så kallade "ESD-skor" vilket är skor specifikt tillverkade för att användas i miljöer där man vill undvika urladdningar av statisk elektricitet. Sådana skor har sulor som är mer ledande än andra skor, så att laddningen så att säga "läcker ut" kontrollerat till jord.
Även metod/medel för golvrengöring kan spela in, jag har varit med om att ett speciellt bonvax förvärrat problem på en viss typ av plastmatta.

Själv brukar jag göra som du när jag vet att det finns risk för en stöt, jorda med en kroppsdel med kläder på först.
 
Åh, jag har också jätteproblem med stötar.
Häromdagen fick jag en sådan smäll av tangentbordet att min extra skärm till laptopen slocknade och inte startade på flera sekunder O_o
Tror det är golvmattorna på jobbet som ställer till det för mig..
 
Tyfusan vad det är jobbigt, hunden vägrar ta godis som jag håller i här på jobbet efter ett antal stötar i nosen :(
Minns när jag jobbade på ett kontor med heltäckningsmatta, satan vad statisk jag var hela tiden
Största fasan var att behöva öppna kassaskåpet :nailbiting:
Har också haft en bil där jag var tvungen hålla i karossen när jag klev ur, annars fick jag en :devil: stöt när jag tog i dörrhandtaget.
 
Sök på "ESD skor" eller "ESD tofflor" så får du många träffar. Bland andra Arbesko har både träskoliknande skor och sandalvarianter.

(Brasklapp - om golvytan i sig själv är väldigt isolerande kommer en ESD-sko inte att göra stor skillnad.)
 
Det ska jag prova.
Du får gärna återkomma om hur det gick sedan.
När jag såg artikeln så tuggade kugghjulen sakta om att det fanns någon/några trådar om just detta bekymmer så tänkte jag chansar och väcker upp det jag hittar och hoppas det kanske hjälper någon med tur.
 
Om man har ett jobb som är stillasittande, kan man köpa ett ESD armband och jorda sig till ett element. Jag var på en arbetsplats där en av de anställda använde ett sådant efter ha pajat mer än dator med sin laddning.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 666
Hundhälsa Hej Har en mops på 8 år som varit risig till och från i tre veckor. Han åt från början hills metabolic, kastrerad och lite mullig...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: a1agnlju
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 337
Senast: Cocos
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 160
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp