Bukefalos 28 år!

Jag är så stolt!

Sv: Jag är så stolt!

Vilken snygging! :love:
Jag har alltid varit svag för skimlarna, tycker dom är så himla fina :)

Ipod är också 18 mån, men han gick ukl på Öland, men fick inga toppoäng där (51 har jag för mig), så detta var verkligen en rolig, och snabb, utveckling!

Om ni ska ställa på wachtelhundklubbens utställning i sommar, så lär vi ju ses :)

Vi har två stycken från Knestorps (Knestorps Ipod- e: Knestorps Figo, och Knestorps Falco som är kullsyskon till Figo) och en utan kennelnamn (Dacke). Ipod och Falco jagar allt från hare till vildsvin, Dacke gillar dock inte vildsvin nåt särskilt, utan vänder helst åt andra hållet :p Dock är han riktigt duktig på rådjur.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag är så stolt!

tack! :laugh:

Skogsprov (saxat från http://www.wachtelhundklubben.org/jaktprovSkogBestammelser.pdf) :

Ändamål
Skogsprovets ändamål är att under jägarmässiga former bedöma deltagande hundars jaktegenskaper som såtjakthund, till ledning för avelsarbetet

Provet genomförs på följande sätt:
Hundföraren anvisas ett område, som lämpar sig för såtjakt . Hundföraren sänder in hunden i detta skogsavsnitt men stannar själv utanför.
Följande delmoment bedöms:

  • Sök
  • Upptagningsförmåga
  • Drevtid
  • Skall
  • Samarbete


Vildsvinsprov (saxat från http://www.wachtelhundklubben.org/VildsvinJaktprovBestammelser.pdf )

Ändamål
Provets ändamål är att under jägarmässiga former bedöma hundars lämplighet vid jakt på vildsvin.

Provets genomförande
Provet avser att pröva hundens vilja och förmåga att självständigt avsöka ett tätt skogsavsnitt utan
synkontakt med hundföraren och där vildsvin kan förväntas uppehålla sig. Provet skall ske på
frilevande vildsvin och inte i hägn. Domare och hundförare kan förflytta sig inom såten för att vid
lämpligt skogsavsnitt släppa hunden.
Hundföraren sänder in hunden i skogsavsnittet men stannar själv utanför.

Föremål för bedömning
Hunden skall självständigt och raskt avsöka anvisad terräng utan stöd av föraren.
Vid kontakt med vildsvin skall hunden spränga en eventuell grupp eller under skallgivning driva
det ensamma vildsvinet ur såten och därefter snabbt återvända till föraren.
Om vildsvinet ej låter sig jagas skall hunden kunna ställa det i minst fem minuter. Om hunden
lämnar ståndet och tar kontakt med föraren skall den på förarens uppmaning återgå till platsen där
vildsvinet uppehåller sig och där fortsätta ståndarbetet.
Följande egenskaper skall bedömas:
· Hundens vilja och förmåga att genomsöka terräng där vildsvin uppehåller sig.
· Hundens uppträdande vid vildsvinskontakt.
· Hundens förmåga att ”spränga” en grupp av vildsvin, alternativt förmågan att ”ställa” eller
driva det ensamma vildsvinet ur såten.
Krav för godkännande:
· Att hunden visar tillräckligt mod för att genomsöka terräng där vildsvin uppehåller sig.
· Att hunden vid kontakt med vildsvin visar prov på gott jaktförstånd och
o därigenom ”spränger” en grupp av vildsvin
eller
o kan förmå ett ensamt vildsvin att lämna såten
eller
o ”ställer” ensamt vildsvin minst fem minuter. Om hunden lämnar det ställda vildsvinet och
återvänder till föraren måste den på uppmaning återvända och på nytt ställa vildsvinet eller
driva det ur såten för att kunna godkännas.
Om hunden mer än en gång skyggat för vildsvin avbryts prövningen och hunden skall ej
godkännas.
Hunden får inte godkännas om arbetet till större delen skett på små kultingar (mindre än hunden själv) utan sugga.
 
Sv: Jag är så stolt!

Tack:laugh:

Jag gillar också de med mer ovanlig färg, visste kanppt ens att de fanns i mer än den vanliga bruna innan vi var hos uppfödaren och hälsade på. Sen var det ju inte säkert att det skulle bli skimmel i kullen även om mamma var det men det blev det ju. Alla 4 bröderna blev skimmlar! Jag har blivit väldigt förtjust i den röda färgen, finns nog inte så många sånna här i Sverige tror jag?!


Ipod är ju ett coolt namn, gillar det skarpt!

Ska du ställa honom på wachtelklubbens utställning? Vi ska dit, blir första klubbutställningen för oss. Väldigt gröna på rasen men har blivit helt kär! Kan knappt komma på något negativt med dem, skulle vara snarkandet då:angel: Kutte har en förmåga att kunna dra riktiga timmerstockar och dessutom knör han i sängen:o:p
 
Sv: Jag är så stolt!

Ja, dom röda är superfina :love: Ipods mamma är röd, så vi hoppades på att det skulle slå igenom, men icke.. Däremot var det 4 (tror jag) röda i hennes senaste kull :)

Ja, det blir nog att vi åker dit. Det är riktigt mysigt, vi är ju ändå inte jättemånga wachtelägare i landet, så man känner igen de allra flesta :laugh: Falco har 42 valpar efter sig dessutom, så det brukar alltid vara någon efter våra linjer också, och då är det ju alltid extra roligt.

Jag tror inte det finns något negativt :love:

:angel:
Det skulle vara snarkandet då ;)
 
Sv: Jag är så stolt!

Tack! Ny lärde jag mig ngt idag också :) Såtjakt? En såt är ett mindre jaktområde, alltså ska hunden inte jobba för länge eller driva för långt?? har jag fattat rätt??
 
Sv: Jag är så stolt!

helt korrekt :laugh:

Det brukar sägas att wachtelhunden är en stötande hund, vilket egentligen inte stämmer etersom den driver 10-20 minuter :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 341
Senast: dobbis
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 432
Äldre Detta är en spinoff på @niphredil s otroligt roliga tråd "Orimliga saker som stör dig?", naturligtvis. (Därav trådrubriken, som för att...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
10 493
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 232
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp