Bukefalos 28 år!

Jag behöver hjälp

R

Reagen

hej. Jag har ett 8-årigt sto, ca 165 i manke. Hon är väldig ouppfostrad. När man går med henne så småtravar hon bredvid, när man har henne uppbunden i stallgången kan hon helt plöstligt slå upp huvudet och börja backa/gå framåt får att komma loss. När man rider henne så bockar hon jätte mycket i både trav och galopp. jag har försökt att "longera henne trött", dock funkar detta ej. När jag hoppar henne så drar hon alltid ner huvudet så mycket hon kan för att man skall trilla framåt och av. Och när jag ska rida ut så kan hon stå på stället och bara bocka och stegra fast hon har kompisar med. Vad ska jag göra?
 
Sv: Jag behöver hjälp

Som du själv skrev så är din häst o uppfostrad- och det är upp till dig att fixa detta. Om du lyckas att få henne att förstå att det är DU som bestämmer i alla lägen så kommer du att få en mycket trevligare häst (sen menar jag inte att du ska ta till hot o salg mot henne ) Ston ska man lura och visa omsesidig respekt mot, tillslut kommer hon gå lugnt efter dig - för du är hennes ledare och bestämmer takten! Troligen kommer många av dom andra problemen lösas då med. tex att hon springer, bockning och hennes starkhet har nog med att göra att hon är omusklad. klättra backar på tygel och arbeta hennes rumpa och rygg..Sen det med longeringen- hon behöver troligen inte springa utan få stimuleras- tänka och bli trött på det viset. Lycka till
 
Sv: Jag behöver hjälp

Jag tror inet att hästen är ouppfostrad, jag tror den testar dig!

Ta hjälp av en tränare/kunnigare hästmänniska.
 
Sv: Jag behöver hjälp

Träna ledarskapsövningar vid hand med hästen.

Försök förekomma henne när du rider. Det är svårt men försök vara snabbare än henne, om du känner att hon ska bocka, håll emot och be henne backa istället. Ge sedan efter och beröm om hon går fint.

Hon blir kanske upphetsad av sina kompisar ute och om du travar och galopperar mycket.

Rid själv istället, bara skrittrundor på lång tygel, låt henne varva ner.

Kolla också att hon inte har för mycket kraftfoder som hon blir hetsig av:)
 
Sv: Jag behöver hjälp

tack, när vi rider ut så vågar jag aldrig något mer än att skritta, om det skulle hända något.. att rida ut ensam är ingen idé då vi inte ens kommer ut från gården. Tack för dom andra tipsen. vet du någon bra övning jag kan göra med henne? :)
 
Sv: Jag behöver hjälp

Prova att få hästen att gå bakom dig, använd grimmskaftet som en förlängd arm går hästen om dig så vifta med "skaftet" mot henne så hon stannar få henne att backa utan att vända dig om. Upprepa detta varje gång du tar ut/in till hagen. När du stannar ska hon stanna. Om du lyckas med detta så tror jag att du vinner llite av ditt stos förtroende. Lycka till
 
Sv: Jag behöver hjälp


Jag använder ridspöet som förlängd arm.

När du leder henne och hon vill gå förbi dig, gör halt. Om hon inte stannar säg halt och höj spöet framför huvudet på henne.

Vänd dig sedan mot henne, peta försiktigt med ett finger på bogen, säg backa. Om hon inte backar tryck hårdare och säg backa.
Såfort hon backar så sluta och beröm. Fortsätt sedan gå framåt.

Träna även på att flytta bakdel och framdel för sig.

Du borde även träna lite NH i rundcorall.
Ta reda på en bra NH-tränare eller lär dig hur man gör "join up".

Detta är en mycket bra övning för att få hästen lyhörd för dig, så att hästen kan respektera dig som ledare.
:)
 
Sv: Jag behöver hjälp

Prova att få hästen att gå bakom dig, använd grimmskaftet som en förlängd arm går hästen om dig så vifta med "skaftet" mot henne så hon stannar få henne att backa utan att vända dig om. Upprepa detta varje gång du tar ut/in till hagen. När du stannar ska hon stanna. Om du lyckas med detta så tror jag att du vinner llite av ditt stos förtroende. Lycka till

Det där är nog en ganska dum idé om hästen inte ens kan skritta bredvid henne. I värsta fall kommer hästen plöja över henne och vem vet hur det kan sluta?! :crazy:
 
Sv: Jag behöver hjälp

KL

På hästar som springer när jag leder dem brukar jag göra helt om och gå åt andra hållet så fort de är på väg förbi, så är jag först igen. Lugnar de sig inte på detta efter några gånger backar jag dem bestämt flera steg (hand på nosrygg och bringa, hamna inte under häste. Eller om det räcker att veva grimskaft eller vifta med ett finger, men kan de backa så lätt brukar man inte ha större problem att leda dem), sen är allt fint emellan oss, inget gammalt groll från förra ögonblicket, och jag går fram igen, gärna efter att ha låtit hästen stå och tänka nån sekund.. Håller på så tills det funkar, behövs backen använder jag den, men ofta tycker jag att det är lättare att bara gå åt andra hållet.
 
Sv: Jag behöver hjälp

inte kul det där med ouppfostrade hästar.
ska nog börja med att jobba med hennes sätt ifrån marken och som sagt hindra henne från att bestämma tempot. ta mycket promenader tillsammans. kan vara en ide att kolla över havregivan om det går att kompletera med något annat(kanske du redan gjort). sen när det är dax att sitta upp gör inte det hemma om det inte funkar för tillfället utan ta med hästen bort från kompisarna och sitt upp en bit hemifrån. lycka till!
 
Sv: Jag behöver hjälp

hon kan bara glömma allt som heter Havre.. det har hon aldrig fått.. men det e bestämmt att vi ska betäcka henne istället..
 
Sv: Jag behöver hjälp

Istället för vadå ??

Behöver inte avelsston uppföra sig??

Om märren inte respekterar dig nu, hur tror du hon kommer bete sig hormonstinn med ett föl vid sidan?
En häst föds inte ledtam det måste man lära dom ,antingen som föl eller som vuxna men det är betydligt svårare.

Kanske bäst att du lär dig leda din häst först innan du skall leda en fölunge.
 
Sv: Jag behöver hjälp

Ahh, så hon är så knäpp att ridning och hantering inte funkar - men hon skulle passa bra som avelsmärr.

Nu undrar jag Varför betäcka henne ?
 
Sv: Jag behöver hjälp

Nu är jag lite allergisk mot att kalla hästar knäppa. Det är oftast den som hanterar som inte har tillräcklig kunskap.


Men jag håller med i överigt. Varför betcäka och skaffa föl och senare en unghäst om man inte klarar av märren.
 
Sv: Jag behöver hjälp

Hästar mår inte bra, blir lynninga och otåliga om de inte rids ute alls. Skritta långa pass, ingen havre, försök med bra hö och salsa bas eller bara blandsädkross, ett par dl. räcker. Hitta en bra tränare som hjälper Dig rida henne ordentligt. Ingen bra idé med föl, fölen lär sig av mammorna, ouppfostrat sto plus ouppfostrat föl - suck.
 
Sv: Jag behöver hjälp

Håller med! du måste visa att du är ledare. Ta till knep eller tränare.! Kan du inte ens ta in din häst utan att den travar brevid dig- hur ska de gå gå med ett föl brevid.?
Ta henne i en rund corall och öva ledarskap, det är inte hästen som är knäpp. Det är du som har orutin på ledarskap, uppenbarligen
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag är en tjej på 14 år som har ett 11 årigt Connemara sto som heter Belle, som jag har på foder. Jag har haft Belle i 4...
Svar
3
· Visningar
1 061
Senast: Lager
·
Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 929
Senast: Karoliten
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 490
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 818
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp