Bukefalos 28 år!

Jag behöver hjälp

Sv: Jag behöver hjälp

Håller med! du måste visa att du är ledare. Ta till knep eller tränare.! Kan du inte ens ta in din häst utan att den travar brevid dig- hur ska de gå gå med ett föl brevid.?
Ta henne i en rund corall och öva ledarskap, det är inte hästen som är knäpp. Det är du som har orutin på ledarskap, uppenbarligen

asså menar ni allihopa alvar ? asså hon är jätta duktig på att rida och den hästa är svåår, så det ät väll bättre att ge henne knep istället för att bara kritisera!:mad:
 
Sv: Jag behöver hjälp

asså menar ni allihopa alvar ? asså hon är jätta duktig på att rida och den hästa är svåår, så det ät väll bättre att ge henne knep istället för att bara kritisera!:mad:

Hon kanske är duktig på att rida, lätta hästar.
Men hon har uppenbarligen problem med stoet, jag säger som resten att hon brister i kunskap när det kommer till hantering.

Att ta föl på ett sto som är "svårt" är det många som gör, för att de tror att det finns någon genväg till att kunna hantera hästen.
Jag skulle inte tipsa om det. Som de andra säger så tar fölet efter stoet. Det kommer sluta med två hästar som du/hon inte kan hantera.

Sedan är jag allergisk mot att kalla hästar för ouppfostrade, uppfostrade är de, men kanske inte alltid som vissa vill att de ska vara;)

Du måste visa hästen hur du önskar att hon ska uppföra sig när hon är med dig.
Trippar hon i förväg så stanna henne och låt henne stå, envisas hon med att gå så backa henne. Men det brukar räcka med att bara göra halt för varje gång som de "rusar". Men man måste vara uppmärksam och snabb, så fort hästen börjar så stannar man och går inte frammåt förän den är lugn.
Bockning som inte är rena glädje skutt brukar i regel bero på att hästen har tråkigt. Prova därför att hela tiden hålla hästen focuserad och variera ridningen, ge den inte 2 tråkiga sekunder att fylla ut med bockning. Rid aktivt. Ta hjälp av en tränare som andra även sa då du antagligen inte riktigt har den kunskap som behövs för att hålla ditt sto focuserat.
 
Sv: Jag behöver hjälp

Jag håller med de flesta här. Det verkar som att din okunskap gör att ditt sto håller på som hon gör. Men en sak jag reagerade på var att hon bockar och så när du rider.. Min erfarenhet är att sådana hästar känner ett obehag någonstans. Jag tycker du ska få henne ordentligt genomgången av en veterinär eller än bättre, en ET. Visst, hon kan mkt möjligt bara vara "ouppfostrad" i ridningen också, men jag skulle nog få henne kollad om jag var du
 
Sv: Jag behöver hjälp

asså menar ni allihopa alvar ? asså hon är jätta duktig på att rida och den hästa är svåår, så det ät väll bättre att ge henne knep istället för att bara kritisera!:mad:

Riding och hantering är inte samma sak.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag är en tjej på 14 år som har ett 11 årigt Connemara sto som heter Belle, som jag har på foder. Jag har haft Belle i 4...
Svar
3
· Visningar
1 061
Senast: Lager
·
Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 936
Senast: Karoliten
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 490
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 818
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp