Bukefalos 28 år!

Jag blir galen!!

F

Fix

Jaha, då är jag satt i en situation jag aldrig trodde. min syster är/var gravid och det lilla livet väljer den mest komplicerade dan på hela året för att sticka ut huvet och ta en titt på världen. min syster har två JR pojkar som är helvilda.

Min andra syster som dock är stormförtjust i syrrans hundar, är bortrest och ska vara det tills på söndag, hon var bokad hundvakt men som sakt så är lilla livet någon vecka för tidig.

Jag som är livrädd för syrrans hundar fick ett snabbt telefonsamtal och helt plötsligt tumlar två överlyckliga terrier in i huset och far runt som två blixtar. I ett nafs har dom hunnt få med sig varsin av fårskinnstofflorna, haft ner en högre vas som står på golvet och lyckats förflytta varenda matta i huset.

När dom sedan hittade en boll som är min systerdotters blev det kallabalik. dom for runt i hela huset som tottingar! Upp i soffan, ner på vardagsrumsbordet (jävlar, där rök mitt fina blomarrangemang) och upp i soffan igen. Jag är vansinning och jagar runt hund jä***larna i hela huset innan jag lyckas kasta mig över en överlycklig, flåsande vildhjärna som tycker att livet är bra gott. båda åker ut med huvudet före i trädgården som faktiskt ÄR ordentligt stengslad. på något mirakulöst vis så hittar dom ett kryphål och tar sig ut. När jag jagat runt halva byn och kommer flåsande hem med två svansviftade pälsbollar (som dessutom tog sig friheten till ett dopp i ån) är jag så slut att jag verkligen inte orkar bry mig hur skitiga och smutsiga dom är utan låter dom husera en stund tills dom somnar. Nu har dom vaknat och är igång igen. Varenda gång jag rör mig en halvmillimeter i sängen (ja, jag tog tillflykten dit med datan) så är det två små idioter som nästan hoppar jämnfota på golvet vid sänggavlen och tycker att dom ska få gå ut en stund till

så, Vad ska jag göra? jag kommer hinna få ett nervsammanbrott innan min andra systser kommer hem. Jag är inte hundvan och dessutom ganska så rädd.

Hoppas ni har överseende med texten för jag får knuffa ner en av vildhjärnona frän sängen femtioelva gånger i minuten.

tacksam för tips på vilken del av landet jag kan lämna hundarna till någon evigt lekande, vaken energisk person.

// Fix
 
Sv: Jag blir galen!!

:eek: Hur kan man egentligen få hundar så ouppfostrade? Det är ju nästan en bedrift!

Mitt tips är att stänga in hundarna på en begränsad yta så att de inte förstör något mer, och var lugn! Hundarna är säkert lite stressade över att vara hemifrån och är du rädd och stressad så blir det bara värre. Säg bestämt ifrån när de gör något bus och stäng in dem om de inte kan sköta sig.
 
Sv: Jag blir galen!!

Det låter som att hundarna behöver få en ordentlig promenad, lite hjärngympa och lära sig ta det lugnt inomhus.

Var i landet bor du?
 
Sv: Jag blir galen!!

Välkommen in i Jack Russell-land:D! Jag har bara en och är tacksam för det, för jisses vad mycket energi det kan vara i ett så litet djur! Jag får dock min att sova mesta delen av tiden vi är hemma. Hon är med i alla olika stall jag är i om dagarna och får ca tre timmars lösspringande motion om dagen. Men för att verkligen få dom trötta är det förstås mental aktivering som gäller. Ta dom en i taget och träna lite enkel lydnad:).

Ps. Just hur dom reagerar när man råkar röra sig i soffan och hund tror att den ska ut känner jag igen så väl-den stirrande extremt förväntansfulla blicke, jämfotahoppen och svansvisftande är igång på en hundradels sekund! Om min tycker jag är tråkig kör hon även en annan lite subtilare variant (men sjukt irriterande) och det är att hon sitter och stirrar på mig-om jag då tittar på henne börjar jämfotahoppen med en gående gång. Hon kan stirra hur länge som helst!
 
Sv: Jag blir galen!!

kompostgaller!! Går att sätta framför en dörröppning eller så kan du göra en "hage".
 
Sv: Jag blir galen!!

Jag tror dom lever rövare hemma hos mig för jag är så rädd, dom känner nog antagligen det och tar sig större friheter än dom någonsin skulle våga göra hemma hos syster min :cool:

Jag hade en brilljant ide om att stänga in dom i hallen på natten så jag skulle få några timmars sömn men det slutade med att jag vaknade mitt i natten av att två små hårbollar låg sött och snusade brevid mig :grin:
 
Sv: Jag blir galen!!

Och det där med lydnadsträning, jag kan i princip inget! Jag har sett syrran nä hon håller på, men dock inte förstått så mycket. Hon gör någon rörelse med handen och vips så sitter hundarna så snällt på varsin sida om henne (magi :p )

tro mig, jag har försökt. Det slutar bara med att dom antingen titta på mig med en bli som säger "Och?" Eller att dom börjar studsa runt igen :cool:
 
Sv: Jag blir galen!!

Se till att ha dom i ett rum (helst det du är i) så att de inte har fullt så mycket yta att röja på. Tycker du att dom är lite läskiga att ta på så sätt på dom "slips" så att du kan flytta på dom utan att behöva ta i dom (det kräver dock att du inte lämnar dom ensamma så att de stryper sig) och se till att ha några stora ben åt dom att tugga på.

Alternativt är att du googlar på hundpensionat och det område du bor i. Det är kanske lättast?
 
Sv: Jag blir galen!!

Ben var ett bra tips! Vill/kan du inte lydnadsträna så göm lite godis här och var som de får leta rätt på. Går att göra både ute och inne.
 
Sv: Jag blir galen!!

Finns det några rasthagar i närheten? Det är kanon att släppa dom lösa i sådana så kan dom få rusa runt bäst dom vill! Släng ut några nävar godis i lite snårig terräng och låt dom leta, eller göm några leksaker i skogen. Cykla med dom så dom får göra slut på den fysiska energin, och lägg sedan kvällsmaten i var sin pet-flaska som du tejpar för där uppe och gör några hål i flaskan som är precis så stora att matbitarna kan trilla igenom.

Märgben är också en bra grej som brukar få dom flesta hundar att vara stilla. Ett tag ;)
 
Sv: Jag blir galen!!

Jaha, då är jag satt i en situation jag aldrig trodde. min syster är/var gravid och det lilla livet väljer den mest komplicerade dan på hela året för att sticka ut huvet och ta en titt på världen. min syster har två JR pojkar som är helvilda.

Min andra syster som dock är stormförtjust i syrrans hundar, är bortrest och ska vara det tills på söndag, hon var bokad hundvakt men som sakt så är lilla livet någon vecka för tidig.

Jag som är livrädd för syrrans hundar fick ett snabbt telefonsamtal och helt plötsligt tumlar två överlyckliga terrier in i huset och far runt som två blixtar. I ett nafs har dom hunnt få med sig varsin av fårskinnstofflorna, haft ner en högre vas som står på golvet och lyckats förflytta varenda matta i huset.

När dom sedan hittade en boll som är min systerdotters blev det kallabalik. dom for runt i hela huset som tottingar! Upp i soffan, ner på vardagsrumsbordet (jävlar, där rök mitt fina blomarrangemang) och upp i soffan igen. Jag är vansinning och jagar runt hund jä***larna i hela huset innan jag lyckas kasta mig över en överlycklig, flåsande vildhjärna som tycker att livet är bra gott. båda åker ut med huvudet före i trädgården som faktiskt ÄR ordentligt stengslad. på något mirakulöst vis så hittar dom ett kryphål och tar sig ut. När jag jagat runt halva byn och kommer flåsande hem med två svansviftade pälsbollar (som dessutom tog sig friheten till ett dopp i ån) är jag så slut att jag verkligen inte orkar bry mig hur skitiga och smutsiga dom är utan låter dom husera en stund tills dom somnar. Nu har dom vaknat och är igång igen. Varenda gång jag rör mig en halvmillimeter i sängen (ja, jag tog tillflykten dit med datan) så är det två små idioter som nästan hoppar jämnfota på golvet vid sänggavlen och tycker att dom ska få gå ut en stund till

så, Vad ska jag göra? jag kommer hinna få ett nervsammanbrott innan min andra systser kommer hem. Jag är inte hundvan och dessutom ganska så rädd.

Hoppas ni har överseende med texten för jag får knuffa ner en av vildhjärnona frän sängen femtioelva gånger i minuten.

tacksam för tips på vilken del av landet jag kan lämna hundarna till någon evigt lekande, vaken energisk person.

// Fix


:rofl: Förlåt :rofl:
Kan inte låta bli att le åt din text och dina två inlämnade små monster!

Sätt på kortkoppel inomhus om du är rädd - det är också lättare att få tag i kopplet än en lyckligt försusande terrierkropp ute på bus. Det är inga problem så länge de inte fastnar någonstans och blir hängande. De flesta har redan skrivit att du ska begränsa hundarnas utrymme, men jag upprepar det ändå. De har inte lika stora incitament att hetsa upp sig till överljudsfart om de har mindre yta att springa på. Ha dem i samma rum som dig själv - försök att nonchalera om de råstirrar, eller flyger i vädret för att du rör dig.

Har de någon vardagslydnad? Gör små övningar med dem, ganska enkla saker som de enkelt fixar (sitt, ligg, tass, whatever), sedan kan du göra lite svårare saker allteftersom - ex korta spår. Du kommer troligen inte att kunna trötta ut dem fysiskt, så satsa på hjärngympa. Har du råttor i källaren så släpp lös dem där, kanske har du tur öch de får tag på några stycken ;) :D.

Du är ju inte "fast" med dem i alla fall, snart ska de hem igen.
 
Sv: Jag blir galen!!

Ja tack gode gud för det, idag åker dom till min andra syster som faktiskt kan det där med hundar och tycker dom är roliga :)

Men på något sätt så kommer jag nog ändå sakna dom lite då det har varit full fläkt hela dagarna sen dom kom. inatt fick jag barikera dörren till hallen med en stol då jag kom på dom med att lyckas hoppa på handtaget så dom kom ut! Dom var inte glada på mig till en början för fy vad dom väsnades! men efter en stud så blev det tyst och lugnt så jag antar att dom somnade :devil:

Igår lyckades dom sätta skräck i grannkatten, rymma ut (iof bara i trädgården men att få tag på dom sen! dom är hala som ålar! jag kan lova att den som lyssnade skulle ha lärt sig ett helt nytt ordspråk som inte bör brukas officiellt) dom hann även med att röja runt hos ett gäng kvigor (jag som trodde jag lagat hålet i trädgården bra men icke!) När jag väl fått tag i ordjuren så står bonden och skrattar och jag ursäktar oss så mycket och är röd om kinderna :cool:

Men ikväll blir det lugnt! då ska jag njuta av tystnaden och lugnet :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 277
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Sitter och funderar på vart hjälpsamheten i samhället har tagit vägen!? För ca 10 år sedan kom en hund springandes över åkrarna hemma...
Svar
11
· Visningar
1 916
Senast: dpmatte
·
Övr. Barn Finns så mycket kloka människor här så jag vill fråga, kanske finns något man kan göra som man inte har tänkt på. Min väninna levde...
Svar
14
· Visningar
3 170
Senast: krambanan
·
Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
1 742
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp