Bukefalos 28 år!

JAG BLIR SÅ ARG...

B

**BORTTAGEN**

När man försöker skapa en "ny ridkonst" gnm att slänga skit på andra! Det skiljer knappt ngt mot den "klassiska" dressyren! Förklara ett par saker ngn, snälla:

- Förklara det där med att skänkelvikning inte är lättare än öppna för hästen...Se militärens ridhandbok! Om hästen inte klarar av en skänkelvikning - vilken inte kräver samling som öppna gör - hur skall den då orka den höga grad av samling (som kommer gnm böjningen) som öppna gör? Skänkelvikning är förberedande för samling och öppna - så hur skulle ngn som inte orkar en skänkelvikning kunna klara en öppna? Och om man inte får använda ytterskänkeln - hur skall då samlinegn i öppnan åstadkommas eftersom det är yttre skänkeln som verkar samlande i en öppna?
-rent fysiskt så kan inte hästen "sätta bakbenen under sig". Detta är endast en "synvilla". Det som egentligen sker vid ökad samling är att hästen sänker sin bakdel, höjer sin framdel och ökar vinklingen av sina bakben. Därigenom ser det ut som om bakbenen träder inunder hästen. Hur kan ni påstå att hästen sätter bakbenen mer under tyngdpunkten i skänkelvikning än i öppna? Fallet torde dessutom vara tvärtom isf. Eller är det egentligen förböjd skänkelvikning ni rider? Dvs ingen samling i öppnan?
- Er syn på användandet av en stång för att få unghästen att söka sig i rätt form! Stången trycker, förutom på tunga och laner, på hästens nacke, vilket till en början får hästen att söka sig nedåt. Så småningom kommer hästen att höja sin nacke upp mot stångens tryck. Om då inte tillräcklig drivning (bakbensaktivitet) och lösgjordhet uppnåtts innan så kommer detta resultera i att hästen drar in huvudet/nacken och "knäpper av"= spänning i ryg och nacke. Ett för mig helt galet sätt att "lära" hästen att söka sig framåt-nedåt - nybörjarmetod? En korrekt inridning leder till att hästen självmant, för att balansera upp sig och ryttaren, söker sig i rätt form - lång/låg utan nödhjälp av bett med skänklar!

Tacksam för svar...:-D Mvh Linda
 
Jag anser det inte nödvändigt att samla hästen i en öppna, man kan rida öppna i en lång låg form, där hästen söker sig framåt/nedåt. Huvudsaken är ju att ställningen i nacke och böjningen i bålen är korrekt. Jag brukar exempelvis avsluta ett ridpass med öppna i skritt på halvlång tygel för att stretcha hästen i rygg och bakdel.

Anledningen till att rörelserna kallas just öppna och sluta är att man rider hästen med den "öppna (utsidan) eller slutna (insidan)" delen av hästkroppen i rörelseriktningen.

Jag har använt öppnan mest för att själv få en känsla för hur min häst ska kännas när han bär sig själv, sedan kan det vara i en samlad eller lång form. Jag märker också ganska tydligt om jag "hänger kvar" i innetygeln för mycket för då blir öppnan stel och konstig.

Anledningen till att skänkelvikningen inte används inom "klassisk" dressyr är att den anses som "icke skolande" eftersom hästen träder förbi sin tyngdpunkt i rörelsen, men det säger ju inte att den inte är nyttig som lydnadskoll eller som övning för nybörjaren.

På min häst, som är väldigt duktig på både öppna och sluta åt båda hållen, har jag upptäckt att jag har väldiga problem med skänkelvikning för höger skänkel. Det här problemet har blivit tydligare ju bättre vi blir på öppna och sluta, antagligen på grund av att hästen har blivit så oerhört lyhörd för mina hjälper och jag ger antagligen inte rätt signaler för skänkelvikning åt hästen.

mvh Jessica
 
Det låter som om du har en mycket bred och djup kunskap om den klassiska dressyren och om alla som tillämpar den.

Din första fråga tycker jag att du ska ställa till den som kom med påståendet, för det har jag aldrig hört förut.

Samma gäller ditt andra påstående.

Vad gäller det tredje så är det fler som har samma farhågor som du vad gäller tidigt användande av stång, än vad det finns tränare som förespråkar det.

Vad gäller att bli arg på de som "försöker skapa en ny ridkonst genom att slänga skit på andra" så är det väl inte så mycket bättre än att dra alla oss som håller på med detta som DU kallar för en NY stil över en kam och säga att vi allihopa "försöker skapa en ny ridkonst genom att slänga skit på andra". Vilket åtminstone jag uppfattar som anledningen till att du skriver ditt inlägg.

Fatta att vi är individer, inte ett kollektiv!
 
Inte för att vara sån... men du verkar ju inte ha satt dig in i AR's grundtankar överhuvudtaget. Var någonstans har du tex hört att man ska använda stång på en outbildad häst? Så vitt jag vet brukar man börja med träns/kapson.
Och orsaken till att många inte använder sig av skänkelvikningar beror knappast på att hästen inte klarar av det, utan att man anser sig ha mer nytta av skolorna.
Äh, jag blir så trött...
 
Jag tycker inte att man ska slänga skit över huvudtaget. Tyvärr är det precis som du säger att många "AR-ryttare" (iallfall som jag stött på) är väldigt "inne i sin grej". Det måste ju självklart vara tillåtet att vara det :) men allting är ju inte svart eller vitt. All "AR-ridning" är inte himmelriket för hästen, och all "vanlig dressyr" är inte rollkur och helvetet personifierat. Allting är lite mer komplext än så. Jag tappar förtroendet för folk som är insnöade på sin egen "lära" (oavsett vilken den är) och bara kan se negativa sidor med allt annat som inte faller inom den egna "läran". Jag tror att de har missat nåt på vägen, plus att jag tycker att det är en väldigt tråkig och barnslig egenskap och attityd. :smirk:

Nirak
 
Samtidigt är det väldigt mänskligt. När man "skådat ljuset" vill man gärna frälsa världen i början. Det är väl den klassiska inlärningsstegen för människor kan jag tänka? ;) Ju mer man lär sig, desto mindre inser man att man kan... Riktigt duktiga ryttare säger ju själva att de är nybörjare.
 
På tal om att slänga skit runt sig. Du har lyckats rätt bra själv.

Ingen har väl sagt att den AR ridna hästarna inte orkar göra en skänkelvikning vart har du fått det ifrån?
Vi gör den helt enkelt inte för att den tjänar inget syfte just för att den inte är samlande. Hästen träder ju förbi sin egna tyngdpunkt.

Den yttre skänkel är inte samlande i en öppna nej. Dock är den det i en sluta...
I en öppna är det inner bak som ska träda längre in under tyngdpunkten (förklaring senare) alltså är det inner skänkeln som ska be hästen att flytta benet längre in.

Öppnan och slutan är ju just till för att man ska kunna träna hästen ett bakben i taget.

Jag vill nog visst säga att en häst kan sätta bakbenen längre in under sig. Det är ju bara en fråga om hur man vill vränga på orden. Bakbenen kommer längre in under hästen = hästen trampar kortare bakåt och mer framåt. Alltså mindre påskjut och mer bärighet.
Men visst är det så att hästen vinklar bäckenet och lägger sin tyngdpunkt bakåt också det är ingen som sagt något annat.
Och ingen har då sagt att en häst sätter bakbenet mer under sig i en skänkelvikning än i en öppna. Tvärtom!! Läs det jag skrivit ovan om just skänkelvikningen.

Det finns tränare och personer som gärna slänger på stången alldeles för tidigt, men det är ju inte grund principen en unghäst ska utbildas på kapson eller ett vanligt ledat bett tills dess att man kommer till de halva stegen eller piaffen först då kommer stången in och gör nytta (länger överlinjen).

Sen en sak till...om du inte sitter och håller i stången behöver inte hästen kämpa emot trycket. På en stång gör man så att man tar en kort och snabb förhållning, med varierande "kraft" och sedan släpper man efter helt så att tyglarna är slaka eller hängande. Alltså ingen direkt kontakt eller något stöd.

Framåt-nedåt är bara en form som hästen ska visa upp ibland. Man kollar av att inga spänningar finns t.ex. Ingets om den ska utbildas i. Sen går ju unghästar i en lägre form än en skolad häst, men det är ju självklart. Unghästen är ju inte tillräckligt stark för att sätta under sig ännu och då kan inte formen bli hög.

Man sitter heller inte och driver hela tiden. Bakbensaktivitet ska komma av att hästen blir starkare och starkare inte av att man sitter och skänklar konstant. Skänkeln går bara in för att be hästen att antingen ändra tempo eller för att be hästen att säta benet längre in under sig. Så fort hästen gör det så är det bra och skänkeln blir stilla.

Men visst på det sättet du beskriver att utbilda en unghäst på är helt fel, men det är inte principen inom AR. Tyvärr verkar det som om några har missat det.

Om nu inte AR skiljer sig från den moderna dressyren varför tror du då att det finns två olika tolkningar/beteckningar och ridsätt? Tror du att skillnaden inte är stor har du inte sett/läst tillräckligt än.

För övrigt är inte AR någon ny ridstil. Det är den äldsta, som då jag vet om, av de som nu finns. Den moderna dressyren och western härstammar ju från just AR (dock har Bent lagt på ett nytt namn på det hela). Det var i och med att armén ändrade sina strategier i krig som den moderna dressyren uppstod. Eftersom nu du har varit så himla trevligt (inte) så kan ju jag med vara med: militären har förstört mycket...sen är det fritt att tolkas som du vill.

Jag kan ju säga att jag hade lust att inte alls svara på den här tråden med tanke på hur fruktansvärt otrevligt din attityd verkar vara.

Man kan väl i alla fall anstränga sig lite... :crazy:
men om nu orginal inlägget ser ut så så tänker då inte jag anstränga mig speciellt för att vara trevlig.
 
jo, så är det säkert! :) Du är klok du! ;)
Jag har inte än kommit i direkt kontakt med lite mer rutinerade AR-ryttare. Jag kan tänka mig att de har en lite mer ödmjuk och öppen attityd? Jag förstår att man som nybörjare gärna blir lite överexalterad och kanske köper hela konceptet utan direkt ifrågasätta eller problematisera. Men det gäller nog alla olika typer av "inriktningar" och det är som du säger säkert en ganska mänsklig reaktion. Det är tråkigt bara om det ska ligga till grund för att spänningar skapas mellan olika inriktningar.

Nirak
 
Mycket i det du skriver visar på en rätt ringa förståelse av ridningens grundläggande princpier.

Du skriver "- Er syn på användandet av en stång för att få unghästen att söka sig i rätt form! Stången trycker, förutom på tunga och laner, på hästens nacke, vilket till en början får hästen att söka sig nedåt. Så småningom kommer hästen att höja sin nacke upp mot stångens tryck."

Detta betyder alltså att det finns ett tryck mot nacken, genom stångverkan, när hästen höjer huvudet. Har du hört någon av sos förespråka att tygeln skall belastas när hästen söker rätt form?

Har du ärligen hört någon akademisk instruktör motsäga begreppet "gå undan för tryck"?

Var trycker tränsbettet, och varför är detta tryck bättre?

Jag förstår din irritation. Vad och hur rider du själv? En alltid stående fråga är var vi skall sortera in alla ryttare som rider almänt dåligt. Tillhör dessa "din kategori", eller vår? De skall nog bara dömas som okunniga.

När jag är ute och undervisar träffar jag väldigt många ryttare vars hästar konstant och hela tiden går emot tränsbettet. Detta är mer vanligt än hästar som accepterar bettet. Vilken skola är det att lära ut sådant? Knappast någons.

Svea sade så klokt en gång, att det vi tycker illa om hos varandra, är varandras avarter. Det skulle vara intressant att någon gång polemisera mot dig i en paneldiskussion eller liknande.
 
Hej Linda!

Jag förstår din frustration när det gäller felaktiga metoder eller helt enkelt missförstånd och misstolkningar av den gamla klassiska ridkonsten.
Problemet ligger nog i okunskap och förvirring, kanske har du varit i diskussion med någon. Man tenderar alltid att hamna i sådana då människor är nyfikna på vad man pysslar med inne i ridhuset. Personligen försöker jag låta bli för begreppen är för många.
Man ska komma ihåg att militärens sätt att rida och utbilda sina hästar är baserat på den gamla läran, se de gamla mästarna Pluvinel, Guerniere mfl. Men pga effektivisering i hästars och kavalleriets utbildning fanns det inte längre resurser att utbilda efter den gamla ridkonsten. I den nyare litteraturen hittar man ofta fektolkningar, kanske för att man tolkar och skriver om och för att det finns brister i språkförståelsen i de gamla texterna.

Jag själv rider enligt den akademiska ridkonsten, som grundades av Bent Branderup.
Vi brukar säga att hästens grundutbildning sträcker sig över 4 år. Då skolar vi hästens bärkraft. Målet är att skjutkraft kontra bärkraft skall vara lika stor.
Vi använder oss av skolorna öppna och sluta för att hästen ska lära sig att träda under den gemensamma tyngdpunkten.
Naturligtvis börjar man med att skola hästen i avslappning. Vi får hästen att självmant söka sig framåt nedåt för att få hästen att bilda endorfiner. Detta pga att muskler inte ska byggas under spänning. Då hästen rids i en högre bärigare form finns fortfarande framåt nedåt tänkandet.
Anledningen till att vi inte skolar hästen i skänkelvikning är att det inte (för oss) finns anledning att be hästen kliva förbi tyngd punkten. I den högre vanliga dressyren står inte skänkelvikning på programmen. I Tyskland håller det på att försvinna helt och hållet från tävlings arenan.

Böjning är en annan viktig aspekt för oss, i den vanliga ridningen pratar man om att ställa hästen. Det kommer ifrån att man ville rida hästen i en böjning som sträcker sig ifrån nacke till svansrot för att få en smidighet.

Man kan absolut inte rida sin häst på stång om man inte har skolat hästen att böja sig för din kropps signaler, eller kanske det viktigaste skolat sin egen kropp att kunna rida på en hand. Stången är ett delikat intrument.
Tränsbettet är ett utbildningsbett och bör användas. Stång och kapson är ett annat alternativ men kräver en större skicklighet av ryttaren.

I denna djungel av barock ryttare så hittar man alltid dom som inte respekterar eller känner ödmjukhet inför uppgiften att utbilda sig själv och hästen med tanke på hållbarhet. Grunderna känns kanske trista och man vill så gärna och så mycket komma en bit på väg. Att rida Terre a terre är viktigare än att skola framåt nedåt avslappning. Att tillföra energi hos hästen i ett avslappnat tillstånd är inte lätt- det är en konst!
Jag vill bara tilllägga att
jag själv rider enligt Bent Branderups akademiska ridkonst.
Det finns några olika "skolor" inom barockridningen.

med vänlig hälsning,
Jenny
 
Ja ja..

Du menar denna fantastiska ridningen som ger så välmusklade hästar, Nej då förstår jag precis varför du inte tror att bakbenen kan träda in under hästen.
bild bild

bild



Framförallt är jag oerhört imponerad av dom fina musklerna på hästens underhals och avsaknaden av dom på rumpan :devil:
 
Re: Ja ja..

ja just det.. :smirk:
och detta tycker du är representativa bilder på hur alla dressyrryttare arbetar sina hästar idag? :smirk:

Nirak
 
Du nämner de gamla mästarna men påstår att BB grundat den akademiska ridkonsten, undra på att det blir förvirring.../T_B
 
Böjning är en annan viktig aspekt för oss, (vilka vi?)
i den vanliga ridningen pratar man om att ställa hästen. (Ja och gör man inte det enligt BB?)
Det kommer ifrån att man ville rida hästen i en böjning som sträcker sig ifrån nacke till svansrot för att få en smidighet.(Vilka - vanliga eller andra?)mvh/T_B
 
Re: Ja ja..

Ja iallafall vet jag att ett 10 tal i dressyreliten gör det varav 4 st är rankade av FEI inom topp 10.
 
Re: Ja ja..

Ahhhh!!!! :mad:

Den människan gör mig lika förbannad varje gång. Jag fattar inte hur man medvetet kan göra så mot ett djur!!

Sen håller jag ju med NiraK det representerar ju inte alla, men tyvärr så finns det äckligt många i toppen som rider så.

Kan vi inte göra revolt (alla ridstiler som tävlar dressyr) och förkasta tävlingsdressyren från grunden för att sedan bygga upp den igen? :angel:
 
Re: Ja ja..

"Kan vi inte göra revolt (alla ridstiler som tävlar dressyr) och förkasta tävlingsdressyren från grunden för att sedan bygga upp den igen?"

:bow:

Immer
 
Inte direkt riktat till dig TB

Akademisk Ridkonst, Barockridning och Klassisk Dressyr...
Bent förklarade vad Akademisk Ridkonst är för ett par helger sedan. Han "skapade" den akademiska ridkonsten när han träffade Hugin, som var såpass illa skadad. Han förklarade vidare att AR är ett system för att rehabelitera och bygga upp hästar. (OBS! jag vet inte om han ordagrant sa så, det är inget citat.)
Sedan kan man om man vill klä sig i vackra kläder och rida krumelurer som under barocken. Göra kapriloer eller galoppera baklänges om man så vill. Har för mig att han kallade det för att "leka i sandlådan" :smirk:
 

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 859
Senast: kryddelydd
·
Ridning Jag blir snart dum i huvudet av detta konstanta sökandet efter det perfekta bettet! Kan det inte bara stå "Bambilino ta det här bettet"...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 254
Senast: IngelaH
·
Ridning ok, har en fråga. Mamma sköter om hästen hemma i sverige åt mig och hon blev tipsad att använda stångbett, eller hackamore med bett...
Svar
13
· Visningar
2 724
Senast: Badger
·
G
Hästvård Jag har en 8-årig valack som tränas varierat, dvs dressyr o hoppträning för instruktör varje vecka, utetitter med klättring o över stock...
Svar
9
· Visningar
2 538
Senast: grl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp