Bukefalos 28 år!

JAG BLIR SÅ ARG...

Mina funderingar runt dina frågor:

"Skänkelvikning är förberedande för samling och öppna - så hur skulle ngn som inte orkar en skänkelvikning kunna klara en öppna?"

För mig är skänkelvikningen en rörelse som lösgör och lär hästen flytta sig för sidförande skänkel. Hästens tyngdpunkt ligger ju så att säga ungefär under ryttaren och ju närmare den tyngdpunkten hästen kommer med det bärande bakbenet ju mer får det arbeta och på så vis stärkas. Jag föredrar att lära hästen sidförande skänkel från marken genom att lägga på ett tryck med tummen i skänkelläget, öka trycket tills hästen flyttar på sig och då direkt ge efter, detta lär sig hästen mycket fort och sedan överför man det till ryggen. Lösgörande arbete behövs sällan om man gjort grundarbetet med böjningen på volten ordentligt. Det som är nyckeln där är att hästen kan länga utsidan, och en bra övning för att uppnå det är att vända igenom volten, ofta. Det finns många andra sätt, men det här tycker jag fungerar bra för mig, även om jag också använder skänkelvikning lite då och då.

"Och om man inte får använda ytterskänkeln - hur skall då samlinegn i öppnan åstadkommas eftersom det är yttre skänkeln som verkar samlande i en öppna?"

Håller inte med, jag samlar genom att med inner skänkel ge hästen signal att kliva fram med det inre bakbenet, som genom att hästen är böjd och framdelen inflyttad kommer få bära en större del av hästens vikt än det brukar och därigenom stärkas. I början gör man bara några steg åt gången, just för att ge hästen möjlighet att stärka sig, med tiden utökas antalet steg.

"Det som egentligen sker vid ökad samling är att hästen sänker sin bakdel, höjer sin framdel och ökar vinklingen av sina bakben."

Ökar vinklingen - ja, sänker bakdelen - jo, den har ju vinklat lederna så det är inte så konstigt, höjer sin framdel - nja... Genom korrekt gymnasticering stärks musklerna i frampartiet och därigenom kan bålen höja sig något mellan bogbladen. Men den mesta "höjningen" sker genom att den i jämförelse med bakdelen blir högre, eftersom bakdelen sänkts i den ökade vinklingen.

Jag vill också fortsätta att hävda att hästen träder in med bakbenen längre in under sig. Ge mig en bra förklaring på varför det INTE skulle vara så...

"Hur kan ni påstå att hästen sätter bakbenen mer under tyngdpunkten i skänkelvikning än i öppna?"

Jag tror det är ett missförstånd, i skänkelvikning går hästen mer åt sidan med bakbenen och således kliver den i princip inte in i tyngpunkten alls. Det är ju heller inte övningens syfte.

"Eller är det egentligen förböjd skänkelvikning ni rider? Dvs ingen samling i öppnan?"

Det tror jag inte, vad jag vet är hästen ställd ifrån rörelseriktningen i en skänkelvikning. Ser man bara till att få med den yttre bogen och inte rider öppna på innertygeln så blir det vanligen en korrekt öppna.

"Er syn på användandet av en stång för att få unghästen att söka sig i rätt form!"

Använder inte stång på unghästar alls, men det förekommer att man när man longerat hästen med ridkapson och ska börja sitta upp då lägger på en stång också och sedan rider med linförare och två tyglar där kapsonen är den som arbetar och stången bara finns där för att vänja hästen vid den och dess signaler. Detta kräver dock en mycket kunnig ryttare med en bra hand. Rätt form åstadkoms naturligtvis bäst genom utbildning av hästen.

"Om då inte tillräcklig drivning (bakbensaktivitet) och lösgjordhet uppnåtts innan så kommer detta resultera i att hästen drar in huvudet/nacken och "knäpper av"= spänning i ryg och nacke."

Det har du nog rätt i, särskillt med unghästen. Vad det gäller äldre hästar är min erfarenhet av att hästen knäpper av att ryttarens hand genom att vara oflexibel och stum inte ger hästen något annat val. Skolar man där ryttarens hand brukar det lösa sig. Handen måste vara av sådan sort att hästen VILL ha kontakt med den...

"Ett för mig helt galet sätt att "lära" hästen att söka sig framåt-nedåt - nybörjarmetod?"

Möjligt att det är vanligt bland nybörjare, i alla fall inget jag förespråkar...

"En korrekt inridning leder till att hästen självmant, för att balansera upp sig och ryttaren, söker sig i rätt form - lång/låg utan nödhjälp av bett med skänklar!"

Amen!
 
Jag upplever det helt motsatta mot vad du beskriver!! Jag har kommit i kontakt med många mer eller mindre rutinerade AR-ryttare, från Bent genom hela skalan via hans elever och elevers elever som har varit på stadier från 'jobbar med att befästa böjning i skritt och framåt nedåt' till 'ganska justa courbetter'. Och jag har ALDRIG stött på så mycket hästfolk som varit ödmjuka och öppna i attityden, ff allt i förhållande till sin egen kunskap.

Angående att köpa hela konceptet utan att ifrågasätta så finns det säkert de som gör det, men jag har ännu inte mött någon sådan person på de kurser jag varit. Tvärtom upplever jag det som om det kryllar av ryttare som under en lång tid kraftigt ifrågasatt modern dressyrs principer då de inte stämt med deras egna upplevelser, och att man äntligen funnit en utbildningstrappa som känns logisk och ett system som inte lämnar skriande logiska luckor som måste fyllas med tyckande och troende som inte håller för analys!!!! :devil:

Däremot är det ganska jobbigt att sätta sig in i systemet, eftersom det inte innehåller några förenklade förklaringar, så de som bryr sig om att verkligen försöka förstå vad det går ut på kan känna att man behöver koncentrera sig på detta och inte vackla mellan systemen, det är svårt nog ändå!

Själv känner jag det så, att efter att ha satt mig in i vad det innebär teoretiskt, sett vart det kan leda ridkonstmässigt, och efter ganska kort tids utövande känner det som jag gjort inte så STORA framsteg, men oerhört avgörande för kvaliteten i ridningen, så vill jag satsa helhjärtat på detta, just för att hela systemet uppmanar ryttaren att försöka förstå VARFÖR! Om någon upplever det som okritiskt så är det inget jag kan göra åt det...

Och avslutningsvis -riktat till dem det berör, alltså inte del av svaret till NiraK- så förstår jag inte varför så många inlägg här på BAROCKFORUMET är ett evigt åthutande mot dem som rider efter akademiska principer?
Om ni tycker det är så korkat varför skiter ni helt enkelt inte i oss? Bara så ni vet skulle jag skita i er om ni inte tog så mycket plats här på forat och skapade en otrevlig ton. Jag vill ha detta forum till att diskutera ridning efter akademiska principer, få hjälp och stöd av andra intresserade, fråga och svara. Jag vill inte strida om vilket ridsätt som är rätt, jag har gjort mitt val och om det (mot förmodan ;) ) skulle visa sig vara felaktigt så får jag väl stå mitt kast. :D
För övrigt vill jag bara ha sagt att jag inte håller med dem som säger att det inte är stor skillnad mellan koncepten i modern och klassisk utbidningstrappa och principer, de kan inte ha satt sig så noga in i de olika systemen!!!
Jag håller däremot med de som säger att god ridning alltid är god ridning (hur ska man kunna säga emot nåt så klokt? :devil: :angel:), men en sådan självklar men INTETSÄGANDE kommentar tillför inte mycket till diskussionen om VAD som är god ridning! Mitt förslag är att vi här på 'barocken' fortsättningsvis koncentrerar oss på just det, eftersom det är det enda riktigt intressanta i sammanhanget!
 
:bow:

Kommentar angående "att köpa hela konceptet":

När man stöter på ett koncept man vill pröva är det ganska naturligt att man först gör någon form av teoretisk utvärdering beträffande hur man tror att man själv och hästen skall funka. Sedan börjar man testa själv. Innan man har hunnit en bit på väg är det faktiskt inte så lätt att ifrågasätta, skapa sin egen väg, och "plocka russinen ur kakan" (ett uttryck jag f.ö. hatar!).

Att KUNNA plocka russin innebär att man måste ta sig TID att verkligen smaka på kakan, försöka utvärdera vad den består av och vilken sorts kaka det är. SEDAN kan man plocka russin eller andra ingredienser.

Så att man inte från dag 1 går in i en ifrågasättande fas anser inte jag behöver betyda att man bara köper saker rakt av. Men allt har sin tid. Först LÄR man sig grunderna av något, SEDAN ifrågasätter man och så utvärderar man och gör sitt eget. Det är ungefär som att man börjar på A-nivån på ny kurs på universitetet innan man skriver sin magisteruppsats. Det behövs grunder för att KUNNA ifrågasätta, men man kan ha en källkritisk inställning från början trots detta.

Anneli
 
Re: Ja ja..

Jag har sett bilder på barockekipage med precis samma huvudställning på hästen.
Är dom också djurplågare?
 
Re: Ja ja..

Ja i så fall...
Vart håller du till som får se detta?

Okej det ska mycket till, men i korta sekunder kan det bli så, men hon rider ju så hela tiden och gör vem som helst annars det så är det varken modern dressyr eller AR då är det rollkür. Varför skulle det vara annorlunda beroende på vem som gör det?
 
Re: Ja ja..

Snorkis, svar ja! De är då oxå djurplågare. Att vara AR ryttare är tyvärr ingen kvalitetsmärkning. De finns dom som kallar sig AR ryttaren men som i själva verket inte köpte hela konceptet om man kan kalla det så. Det finns alltså dålig ridning inom AR oxå.

Till Jegra: Superbra att du tog dig tid att svara så utförligt. Jättebra svar :bow:
 
Re: Ja ja..

Alla hästar trillar in med näsan ibland. Skillnaden är ifall man strävar att få hästens näsa där och sedan "håller kvar den".

Mina elever råkar ofta i en situation där näsan trillar in. Då tar vi bort handen, så att hästen får leta efter en bekvämare huvudställning. Tas bilden "i fel ögonblick" borta från sitt sammanhang, ser det naturligtvis fel ut, och ÄR fel just den stunden.

Skillnaden är väl at Ankki eftersträvar denna underliga form, och även argumenterar för den?

Förvisso är detta att ropa i skogen, för snorkis hittar bara på ett snorkigt svar, istället för att föra en dialog.
 
JAAAAAA! Precis så är det! Plockar man de förbannade russinen ur den här kakan, så har jag ingen kaka, bara en massa russin utan sammanhang!!! Man måste närma sig ett nytt koncept med en helhetssyn för att få ett rimligt underlag för utvärdering. Amen
 
Re: Ja ja..

Nämen hej Markus! Det var längesen :)

Förvisso kan "hästens näsa trilla in" men är det verkligen så att den trillar bara just i den millisekund som ett kort tas? Jag har ännu inte hört/läst någon förklaring till varför hästarnas näsor "trillar in" just när kort tages. Däremot en massa bortförklaringar och påståenden om att jag gör påhopp på folk.
Anky och hennes tränare står för vad dom gör, dom tar kritik och bemöter den, de förklarar vad de gör och vad de vill uppnå med den ridningen. Och alla kan se vad de uppnår.

När alla självutnämnda experter här kan göra samma sak, då tar jag av hatten för dom, men så länge det bara kommer lösryckta citat från tränare eller böcker utan någon egen kunskapsbakgrund, och det inte visas upp någon sorts resultat så förbehåller jag mig rätten att kritisera och ifrågasätta :smirk:
 
Re: Ja ja..

ANkky står för vad hon gör, och jag står för mitt. Även jag bemöter gärna kritik och förklarar vad jag vill uppnå med ridningen. Alla somm vill titta, kan nog se vad jag därmed har uppnåt för mina elever.

Du ägnar dig dock endast mot fånigt raljerande kommentarer, ingen har ännu hört vad du står för eller vad du vill uppnå, och ingen har sett dig leverera.
 
Fifflan, håller med!

Varför måste här finnas så mycket kritik på just denna sortens ridning, om "vi" väcker så mycket anstöt, varför bara inte hålla sig härifrån så slipper man både se och läsa våra inlägg!
 
Jag orkade inte läsa din text tyvärr, den var så ihopp klumpad..

mmen om man ska prata om att slänga skit,, så är väll de flästa ryttare lika goda kålsupare.

Fast jag kan förstå att man efter att ha hittat ett nytt och mjukt ridsätt, får ett väldigt avigt synsätt på den "vanliga" dressyren, och berättar en hel del sanningar om hur hård den är..

och jag har aldrig hört talas om någon som rider med stång på ung hästar, jämt när man läser om stång ridning brukar det stå att det endast är till för de fullt utbildade hästarna.. Eller har jag missat något :confused:
 
Sv: Re: JAG BLIR SÅ ARG...

I westernridningen vill man att hästen ska halsen i linje med ryggen.. varför tycker du att hästen inte ska jobbas i låg form?
 
Sv: Re: Ja ja..

Härligt, man ska väl klara av lite kritik, för om man säger något ska man väl ha något bakom pannbenet..?
 
Sv: Re: JAG BLIR SÅ ARG...

Fifflan skrev:
Och avslutningsvis -riktat till dem det berör, alltså inte del av svaret till NiraK- så förstår jag inte varför så många inlägg här på BAROCKFORUMET är ett evigt åthutande mot dem som rider efter akademiska principer?
Om ni tycker det är så korkat varför skiter ni helt enkelt inte i oss? Bara så ni vet skulle jag skita i er om ni inte tog så mycket plats här på forat och skapade en otrevlig ton. Jag vill ha detta forum till att diskutera ridning efter akademiska principer, få hjälp och stöd av andra intresserade, fråga och svara. Jag vill inte strida om vilket ridsätt som är rätt, jag har gjort mitt val och om det (mot förmodan ;) ) skulle visa sig vara felaktigt så får jag väl stå mitt kast. :D
:bow: :bow: :bow: :bow: Kunde inte sagt det bättre själv. Tack.
 
Sv: Re: JAG BLIR SÅ ARG...

Himla kul att alla gamla dök upp igen! Men sen ser jag att det är en urgammal tråd... Tråkigt att så många har försvunnit härifrån. Hoppas att det beror på tidsbrist bara för att ni är ute och rider massor!/T_B
 
Sv: JAG BLIR SÅ ARG...

...jo kanske de är ute och rider hela tiden... Men *kanske* kan det ha att göra med att - som Fifflan sa - diskussionen nuförtiden oftast handlar om "för eller emot akademisk ridning" (mest emot, då), och ganska sällan några intressanta diskussioner om *hur*..... :crazy:
 

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 863
Senast: kryddelydd
·
Ridning Jag blir snart dum i huvudet av detta konstanta sökandet efter det perfekta bettet! Kan det inte bara stå "Bambilino ta det här bettet"...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Ridning ok, har en fråga. Mamma sköter om hästen hemma i sverige åt mig och hon blev tipsad att använda stångbett, eller hackamore med bett...
Svar
13
· Visningar
2 725
Senast: Badger
·
G
Hästvård Jag har en 8-årig valack som tränas varierat, dvs dressyr o hoppträning för instruktör varje vecka, utetitter med klättring o över stock...
Svar
9
· Visningar
2 538
Senast: grl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp