Bukefalos 28 år!

Jag får så j*vla ont...

Breccia_

Trådstartare
Oavsett hur jag lägger upp min dag i stallet så slutar det ändå med att det gör hiskeligt ont i hela överkroppen.
Axlar, nacke, armar och rygg är de största problemen och då främst när jag rider. Jag har en bra sits och spänner mig inte direkt någonstans, dock tror jag det är små-spänningar som ger mig problemet. Min häst är lätt i framdelen så gott som alltid, d.v.s. han jobbar i en trevlig form och bär sig.
Mockningen gör ont, jag är högerhänt så det är alltid min högra axel som får stryk av mockningen (spånbädd men det blir ju mycket pill så att säga).

Vad sjutton ska jag göra? Idag gjorde det så ont att jag grät på vägen hem. Det gör alltid ont, mer eller mindre, men idag var det hemskt och då är hästen ändå väldigt lätt i fram så att säga, han hänger inte i mina armar eller så, det gör ont iallafall :(
Trodde det skulle bli bättre när jag skaffade denna hästen som är byggd i riktig upphill, den förra var mer tungriden eftersom han hade extriören mot sig. Men jag hade tydligen fel, det gör ont iallafall.

Förra året stog hästarna på halm och jag kan inte minnas att jag hade så här ont då, iofs red jag inte lika intensivt och tränade inte lika mycket då. Det var mest ridning på åkrar, i skogen o.s.v. för vi hade ingen tillgång till ridhus eller ridbana just då.
Tänkte att när gamla hästen åkt sen igen ska jag köpa halm som Wille kan stå på, det kan ju vara värt ett försök. Fast helt sanningsenligt tror jag inte det är just mockningen, i sådana fall att jag har mockat spån så länge. Får ont när jag rider oavsett om jag mockar före eller efter.

Min sadel är något för stor, kan sådana saker spela in?

Vad sjutton ska man göra? Inte ens 19 och ont i nästan hela kroppen... Vet inte vad jag ska göra, har ju inte direkt planer att sluta med hästarna.
 
Sv: Jag får så j*vla ont...

Gå till en bra sjukgymnast som kan hjälpa dig att lossa spänningarna och ge dig stretchövningar för att hålla muskulaturen smidig så att du blir av med smärtan. Går du till en landstingsansluten sjukgymnast så blir det inte så dyrt, plus att du får stämpla högkostnadskort. Du kan ringa till en sjukgymnast direkt utan remiss.

Sen tycker jag att du ska ta din spångrep till en rörmokare och få skaftet tillbakabockat så att du får en ergonomisk grep. Gå först till en affär som säljer redskap och kolla hur ett ergonomiskt skaft ser ut, så får du en aning om hur det ska bockas till. Det ger en enorm avlastning för axlarna.
 
Sv: Jag får så j*vla ont...

Kanske behöver du dessutom lite hjälp med din ergonomi eller med sk "hållningskorrigering". Det är fantastiskt vad små grejor man kan ändra på för att uppnå dramatiska skillander. En bra sjukgymnast ska kunna hjälpa dig med detta.
Vi ryttare har en tendens att bli väldigt ojämnt musklade eftersom det tro det eller ej är ett ganska ensidigt kroppsarbete vi utför, så du borde göra som Maria Gretzers och lägga in regelbunden styrketräning i programmet för att ha bra fysiska förutsättningar för att sköta stallsysslorna...
Lite tips bara! Lycka till!
 
Sv: Jag får så j*vla ont...

Uppdaterar lite. Efter att min mor sett hur riktigt illa det är så ska hon försöka få doktorn i hennes kommun att kolla på mig, våran vårdcentral m.m. är helt värdelös. Var där sjutton gånger förra våren med feber, förkylning och hela baletten men inte var det något fel på mig. Hoppas att dom ska kunna hjälpa mig alt. tipsa om någon som kan göra det.
Det blir bara värre och värre just nu känns det som, det gör ont att bara sova. Har tempurmadrass + kudde som avlastar men när jag går och lägger mig får jag ligga 30 - 90 minuter för att bara kunna slappna av för att sedan kunna somna utan att ha ont. Vaknar och är öm i hela kroppen.
Just nu försöker jag även hitta en sadel som passar mig och hästen bättre, den sadel jag har nu är lite för stor i sitsen, vi ska försöka göra det så bra som möjligt med det mesta för min kropp.
Vi ska iväg och försöka införskaffa en anatomisk grep eller titta på dom som ni föreslog.
Efter att andra hästen har åkt igen kommer vi köpa halm så jag får det lättare att mocka (inget små-pill i spånet hela tiden, det är dom rörelserna som påverkar mig mest tkr jag).
Kommer även ta upp tömkörningen mer nu, om det inte gör alldeles för ont. Ska antagligen få hjälp av malumbub att tömköra min vildbase, vill inte vara den första som gör det och hon verkar tycka att det ska bli roligt :bow: Gamlingen kan jag tömköra, han är snäll som ett lamm.
Så, det var en liten uppdatering, det här får bli min smärt-dagbok.
 
Sv: Jag får så j*vla ont...

Bra start! Men som sagt, testa gärna att gå till sjukgymnasten, brukar gå snabbare än att få läkartid + att det inte kostar särskilt mycket om sjukgymnasten är ansluten till landstinget.
 
Sv: Jag får så j*vla ont...

Jag har ont konstant i axlar och rygg när jag är aktiv med ridningen. Jag vet dock vart felet ligger. Först var jag hos läkaren, där fick jag remiss till sjukgymnast men det hjälpte inte (dessutom får du bara träffa denne 2 gånger) och gick då iväg till en kiropraktier, och äntligen hände det något! Jag var total sen, från fötterna till huvudet typ, hehe. Nej men i ryggen och axlarna så jag blev tillknäckt. Nu är det dock inte så att jag säger att du är sne men hur är du egentligen musklad?

Jag är liten och tanig och behöver mer muskler, där ligger mitt fel för jag använder helt enkelt fel muskler för mycket.

Jag skulle råda dig till att försöka få hjälp med ett styrketräningsprogram och se hur det fungerar. Lycka till!
 
Sv: Jag får så j*vla ont...

Det finns vääääldigt olika sjukgymnaster. Min är duktig på snedhet och sånt och kan massera och manipulera och gud vet vad. Jobbar mycket med idrottare. Och i mitt landsting får man gå så många gånger man behöver. Det var han som fixade min snedhet!
 
Sv: Jag får så j*vla ont...

Man blir ju rätt stel av ridning, plus att du jobbar ensidigt. Jag kompletterar ridningen med styrketräning 1 tim/vecka, vilket faktiskt hjälper. Tycker också att det märks skillnad i ridningen, man blir stadigare i kroppen liksom.

Sen brukar jag be sambon massera rygg o skuldror ett par gånger i veckan, vilket har gjort jättemycket för att lösa upp spänningar. Förut hade jag nästan alltid lite ont i korsryggen, men det är helt borta nu. Känns på musklerna också, de är inte alls lika hårda och spända som förut.

Ett tag gick jag på yoga en gång i veckan också, vilket jag verkligen borde ta upp igen. Smidighetsträning behövs verkligen för min del!
 
Sv: Jag får så j*vla ont...

hmm, läser mest om vad du gör när du arbetar.. men när du rider, ta för vana att värma upp axlar, armar och rygg genom uppmjuiningsövningar när du rider fram.. rulla axlarna framåt och bakåt, sträck armarna rakt ut och gör små och stora cirklar, böj framåt och låt vänster hand nudda höger tåspeta och likadant med höger..

och föra och efter ridning kan du ha på radital som värmer upp musklerna lite.. jag brukar ha på det efter ridning då jag ofta får :devil: ont under skulderbladen och in mot ryggraden..

om jag får massage har jag märkt att man slappnar av lättast om man liger på rygg på den om masserar och låter armarna hänga bakåt, då känner den som masserar spänningarna mycket lättare.. (gjorde det på pojkvännen, han väger 25 kg mer än mig men det funkade, man sitter först bakom den man ska massera och bara lägger sig bakåt mot ex en kuddhög.. )

hoppas att du får någon rätsida på detta..
 
Sv: Jag får så j*vla ont...

När jag hade som mest ont i axlarna så mockade jag ut allt det stora med grepen sedan tog jag på mig ett par handskar och plockade upp småspillet för hand.
 
Sv: Jag får så j*vla ont...

Jag brukar försöka komma igång själv och har börjat skritta för hand så att min kropp inte blir kall och stel. Väl uppe på hästen så försöker jag värma upp axlar, nacke o.s.v. genom div. övningar eller vad man ska kalla det :p
Nu har jag inte behövt rida ordentligt på några dagar och det har gjort det bättre men det kommer lite då och då ändå, bl.a. har jag börjat få spänningshuvudvärk av någon konstig anledning :crazy: Och då hjälper ingenting mot den.
I onsdags red mamma, i torsdags longerade mamma, i fredags red tränaren och jag travade bara av, i lördags red jag på ängen (jag rider ut på graman för att skona mig själv just nu) och idag red mamma igen.
Det har varit väldigt bra för min kropp att få hämta sig lite faktiskt, det gör "fortf." ont när jag går och lägger mig och jag får ligga ett bra tag för att kunna somna.
Men nu är vi på G med doktor + sjukgymnast, hoppas att det ska bli bra! :)
Tack för alla bra tips :bow:
 
Sv: Jag får så j*vla ont...

Vi har ingen stor grep tyvärr :( Tänkte själv på det idag hur praktiskt det vore (har spån+halmblandad bädd typ) men vi får se över det helt klart. Plocka småskit för hand har jag alltid gjort men tyvärr kommer jag inte ifrån det att det blir mycket plock ändå p.g.a. spånet.
 
Sv: Jag får så j*vla ont...

Brukar dina axlar sitta upp vid öronen? Spänner du käkarna? Gnisslar du tänder när du sover? För du munnen till maten istället för maten till munnen? När du sitter vid datorn kuter du med ryggen? Samma sak kutar du med ryggen när du sitter överhuvudtaget?

När du går, sträcker du på dig och putar med rumpan och brösten och har axlarna bakåt, om inte börja göra det!

Lite att tänka på.....sånt jag fått tänka till på själv och skärpa mig för att lindra värken.
 
Sv: Jag får så j*vla ont...

jag gör allt med gående, stående och sittandes man kan göra och har alltid gjort, det sitter i ryggmärgen sen barnsben så att säga.
har alltid svankat men fick börja tänka på det för några år sedan och nu svankar jag inte längre.
får inte sitta kutryggig eller så och gör det inte heller. min tränare skulle döda mig :p
 
Sv: Jag får så j*vla ont...

Det kanske är så att dina ryggmuskler inte orkar hålla upp kroppen i den position du har när du rider? Jag får själv värk i ryggen när jag rider eftersom jag då rätar på mig och använder muskler jag annars inte gör, det frestar jättemycket på kroppen att sitta rak i ryggen.

Jag har blivit tejpad i ryggen för att försöka ha samma hållning när jag sitter, står, går mm som när man rider.
 
Sv: Jag får så j*vla ont...

jag har varit iväg till en kille som var utbildad inom mycket "sånt där" om du förstår vad jag menar *trött och orkar inte skriva ordentligt* men jag vart helt knasig och vågade inte låta honom känna på ens mina axlar, jag fick äckel-vibbar av honom och när jag får det kan jag verkligen inte vara i samma rum som personen. ska iväg snart till en annan som jag varit hos och låta honom kolla igenom ryggen o allt.

ainasoja: jag tror inte det är så mycket ett muskelproblem, jag är välmusklad men har ett fettlager utanpå som jag uttrycker det :p
det känns inte som om det är musklerna som gör ont. men jag vet inte, jag är ingen expert.
har iaf fått tid hos en snubbe som ska kolla rygg o så nu, ni får hålla tummarna!
 
Sv: Jag får så j*vla ont...

Jag har en trasig axel, skuldra och rygg med kronisk värk. För att underlätta stallarbetet så har jag skaffat en mycket lätt ergonomisk grep. Sen står hästen på torv vilket jag upplever mer lättmockat än både spån och halm.

Det är jätteviktigt att ha en sadel som passar. Märkte stor skillnad när jag bytte. Använder en pad under med luftkuddar i. Ryggen värker mindre vilket gör att jag spänner mig mindre i hela kroppen.

Sen så ber jag faktiskt om hjälp med vissa saker och är inte lika envis längre och måste fixa allt själv;)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 412
Senast: Ridinglady
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 317
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 745
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta nackstöd på bil
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp