Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Fritidsryttare

Trådstartare
Hur skulle ni ha reagerat om någon släppt ut er, precis friskförklarade, häst i en vanlig stor hage med hagkompis TROTS att det klart och tydligt står att ägaren vill sköta alla in- och utsläpp själv? Hästen i fråga har haft strikt boxvila i en månad och tanken var att hon skulle slussas ut successivt i en lite större hage för att minimera risken att skadan går upp igen. Personen som släppte ut visste om hela skadehistoriken men brydde sig inte ens om att ringa och fråga utan när jag kom ut runt lunchtid så står det ett meddelande under mitt: "jag släppte ut din häst idag vid 8, hon var jättesnäll".

Nu är hästen halt igen, samma skada som innan. Detta var hästens "sista chans", jag vill inte utsätta henne för samma sak en gång till och lägga ner all den tid och det arbete som jag har gjort i sommar, dessutom har jag fått betala hela hältutredningen ur egen ficka. Kort och gott kan man säga att personen beseglade min hästs öde genom att göra så här, och jag är helt knäckt eftersom jag inte ens fick chansen att sätta igång henne för att se om det skulle funka.

Hur hade ni tacklat det hela? Jag pratade med personen precis när det hade hänt men då hade jag inte fattat vidden av det hela och jag inser att jag behöver ta ett allvarligt snack med denne, men jag vet inte hur jag ska lägga upp det...
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Om jag beslutat mig för att ge hela processen en chans till så skulle jag ha krävt personen att betala - om det uttryckligen sagts till alla att hästen INTE får tas ut av någon annan än mig själv.

Annars.. jag vet ärligt talat inte? Vad gör man när någon av ren dumhet/elakhet dödar ens bästa vän?
Jag finner inga ord...

Styrkekramar härifrån!
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Jag beklagar! Jag skulle ha blivit något så vansinnigt förbannad så jag hade aldrig kunnat kontrollera mig själv. Tjejen i frågade hade åkt på stryk.

Säg precis vad som kommer från hjärtat, förklara för henne.

Försök få henne att förstå vad sjutton hon har gjort. Du behöver inte tänka ut vad du ska säga för att låta snäll. Klara och tydliga direktiv om vad som hänt.

Jag hade banne mig tvingat henne att betala en liten del.
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Men fy vad hemskt! Jag vet inte vad jag hade gjort, men helt förtvivlad hade jag blivit :cry:

Vad sa personen ifråga när du pratade med henne? Om det står stort och tydligt att hästen inte ska tas ut av någon annan, vad tänkte hon när hon gjorde det ändå? :confused:
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

sue the shit out of her.. Om det ar postat tydligt pa boxen att agare tar ut och in, varfor gjorde hon da detta.. det ar nog for att stamma nagon. vilket jag tycker du skall gora. Prata med en advokat om detta och forklara situationen. du far nu ta bort din hast (formodar jag och beklagar) och hon kommer ivag med en ursakt?? aldrig i livet.. Nej lat detta bli en laxa till alla, forst och framst hon "som gjorde det" men ocksa andra, att man inte kan bara gora for att vara snall. Speciellt som hasten hade sjukdomshistoria som hon var bekant med.. Och igen, hade du en tydlig notis pa boxen sa hde hon INGEN som helst anledning att ta ut din palla.. Hoppas det loser sig, lycka till
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Om det klart och tydligt står på boxen och ev. stalltavla, muntligt osv att hästen INTE får tas ut av någon annan än hästägaren och personen i fråga gjort på eget bevåg är den personen skyldig till vållande till skada på annans egendom skulle jag tro. Om personen dessutom varit väl införstådd med hela händelseförloppet med hästen och vidden av skadan bör det ju dessutom ses som grov oförsiktighet eller egenmäktigt förfarande.

Jag skulle kräva att personen i fråga betalar något slags skadestånd eftersom det är direkt länkat mellan hästens nuvarande tillstånd och hennes beslut att strunta i de riktlinjer som tydligt satts för hästen och dess hantering.

Dessutom skulle jag nog tappat förståndet och mer eller mindre mordhotat personen om det varit min häst! Att så lättvindigt ta ett sånt stort beslut helt på eget bevåg som får såna enorma konsekvenser och för vadå? Jag skulle kräva att hon förklarade hur i hela hel**tet hon tänkte och hur hon känner inför det faktum att hon nu faktiskt dödsdömt din häst? Tycker hon själv att det var ett bra beslut? Tycker hon själv att hon nu är skyldig dig någonting? Vad tycker hon är rimligt att hon ersätter dig för? Hur skulle hon känna om det varit hennes häst som nu måste tas bort pga någon annans oförsiktighet och dumdristighet?

Skickar en massa styrkekramar till dig och har inget annat än den största respekt om du kan se henne utan att plantera en rak höger i fejset på henne! :)
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Jag har beslutat mig för att det inte är aktuellt att göra samma resa en gång till, främst för hästens skull, hon förtjänar verkligen ett liv utanför boxen. När jag ringde personen första gången var ett "ups, sorry!" det närmsta en ursäkt jag fick. Jag vill inget hellre än att skrika lungorna ur mig men jag vill verkligen att människan ska inse vad det är hon har gjort och då tror jag att det är bättre om jag har ett vettigt upplägg.

Jag är faktiskt helt knäckt, utgången kanske hade blivit densamma i slutändan men det lär jag aldrig få veta nu. Jag kan inte låta bli att dras med tanken att personen inte tyckte det var "så noga". Hade hon gjort samma sak med stallets miljonhäst så hade det nog låtit annorlunda, men det är väl lättare att ta diskussionen med snälla mig...
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Stäm skiten ur henne och låt henne betala ALLT! Att det inte räddar kvar din väns liv är dock förskräckligt. Jag hade inte kunnat behärska mig alls - så all cred till dig som pallar. Vänta inte för länge med att tala om för henne vad hon faktiskt har gjort, låt det inte lägga sig med andra ord.

Sänder alla slags styrkekramar som går i en situation som denna :(
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

+ Mohalmarabs

Det stod klart och tydligt att jag ville sköta all hantering av hästen "för allas säkerhet". Att människan har läst och uppfattat meddelandet är uppenbart eftersom hon till och med kunde skriva ett svar under. Ordinarie morgonfodrare har tydligen inte haft några problem att tolka meddelandets innebörd eftersom hon har låtit hästen stå inne. Jag har haft diskussioner fler än en gång om att min häst inte kan gå i stor hage, och definitivt inte efter en månads boxvila.

Det är så uppenbart att skadan gick upp vid det här tillfället då hästen varit klockren i benen men när jag tog in henne i lördags var hon varm i båda bak och igår var hon dessutom svullen. Helst skulle jag se att det är den här personen som håller hästen när hon bultas, då kanske det går upp för henne vad hennes missriktade välvilja har orsakat. Det känns som den mest onödiga avlivning jag någonsin varit med om, hästen förtjänade verkligen mer...
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Så fruktansvärt hemskt, och dessutom helt onödigt... Bara ignorans och slarv! :mad:

Står bakom moholmarabsm, Aliche och Centaur. Ta kontakt med advokat. En advokat hjälper mycket - någon utomstående som håller i förhandlingarna.

Styrkekram från mig också! :cry:
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Håller med, ta det så fort som möjligt, om du är rädd att tappa fokus och bara skrika (vilket jag tycker du har ALL rätt att göra!) så skriv ett brev som du lämnar till henne där du förklarar precis vad hennes agerande lett till! ursäkta INGENTING hon gjort genom att skriva "jag kanske inte var tydlig nog" eller "det är lätt att göra fel" hon har haft alla direktiv klara men skitit i att följa dom, det är är HELT hennes fel, ingen annans. Säg att när hon läst brevet ska hon komma till dig med sin förklaring och vad hon tycker att hon är skyldig dig. Om hon inte tycker att hon gjort fel eller är skyldig dig någonting så stäm henne. Du har all rätt att göra det och hon ska betala för det hon gjort!
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Hade "ups, sorry" varit allt jag fick som svar hade jag inte varit nådig :devil:

Gör fanskapet väl medveten om vad hon gjort och polisanmäl och stäm!
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Blir så ledsen för din och framförallt hästens skull när jag läser det här :crazy:

Som du skrev, att tvinga henne hålla hästen när den bultas, det skulle nog verkligen vara ett "straff nog".
Samtidigt så låter det som att du har offrat väldigt mycket tid i sommar för att ha ett så bra och prickfritt upplägg som möjligt - dvs göra ALLT du kan, sen kan det går som det går iaf, men DITT samvete är rent. All den tiden måste ju vara värt något + att det kostar 10-20 000 att ha en häst i 4 månader...
Prata med advokat, tror ifs inte att du kommer så långt med en ev. stämning? Eller räknas det som skada på egendom?

kram på dig! och starkt av dig att sätta gränser för vad din häst ska utstå för att ev. bli frisk! :love:
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Är det frågan om ett kollektivstall eller finns det anställda som släpper ut?

Ska man få det att fungera i ett kollektivstall så måste man många gånger vara övertydlig, dvs inte skriva vem som sköter utsläppen utan att hästen släpps i sjukhagen av ägaren och gärna på flera väldigt uppenbara ställen. Det går att missuppfatta i stort sett allting. är det en anställd som släpper ut bör man tala personligen med den när det tillkommer något nytt.
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Akdvokat och polisanmäl. Tråkigt men sant och ta tag i det direkt.

Villd u vara jävlig säger du ups sorry när hon får de feta kostnaderna.
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

+ Mohalmarabs

Det stod klart och tydligt att jag ville sköta all hantering av hästen "för allas säkerhet". Att människan har läst och uppfattat meddelandet är uppenbart eftersom hon till och med kunde skriva ett svar under.

För allas säkerhet tolkar jag mer som att hästen är svårhanterlig, inte att den inte är skadad.

Missförstå mig inte, jag hade inte släppt ut din häst och personligen tycker jag det är väl så tydligt, men alla tänker inte på samma vis, har någon missuppfattat budskapet och inte släppt ut hästen av elakhet så är det mest att beklaga. Jag har gjort fel några gånger (nej hästen kom inte till skada) just pga kommunikationsbrist, att man trott att man gjort det rätta men ägaren inte alls menade så.

Hur mycket är hästen värd? En del rekommenderar dig att gå vidare rättsligt, det kan vara ett alternativ, men för att det ska löna sig så måste hästen ha ett avsevärt värde som inte täcks av försäkring. Vi lever också i Sverige och inte i USA. Oavsett utgången kommer inga fantasisummor att dömas ut.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Jag hade nog inte kunnat behärska mig, och vid "sorry" hade jag antagligen klippt till människan.

Jag håller med Lobelia om att meddelandet på boxen kan tolkas på flera sätt (jag hade antagligen också tolkat det som att hästen är väldigt svår att hantera, dock inte vågat mig på att släppa ut den), men i detta fall var personen medveten om hästens skadehistorik och då finns inga ursäkter :mad:

Jag förstår att det här är hemskt jobbigt, men jag instämmer med övriga - ta kontakt med en advokat och anmäl/stäm människan. Jag kan dock tänka mig att det inte blir någon förmögenhet som betalas ut i skadestånd.

Många styrkekramar till dig!
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Men jag tror inte det är själva summan som är det viktiga utan det faktum att personen läst lappen där det står att hästen INTE ska ut men trots det bestämt sig för att hon visste bättre, trots att hon visste att hästen under en längre tid varit skadad och precis blivit friskförklarad och inte ens ringt ägaren och dubbelkollat! Ingen vettig människa släpper ut en häst man vet varit skadad och just sluppit boxvila när det står att hästägare själv släpper ut för att undvika onödiga skador på alla!

Det är principen att man inte kan bete sig hursomhelst utan konsekvenser, man kan inte bara göra som man själv tycker när det inte är ens egen häst!

Personen i fråga har ju medvetet gått emot ägarens instruktioner och på så sätt dödsdömd en häst som inte är hennes, det är inte att vara lite ogenomtänkt det är grov vårdslöshet och det ska man behöva ta ansvar för.
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Jag hade också tolkat det som att hästen kunde vara svårhanterlig. Men jag hade aldrig släppt ut den utan att ringa och kolla med ägaren först ändå efter en sån skada!

Till ts.
Sånt ska inte få hända. Vet inet vad jag ska säga mer än massa styrkekramar :(
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Nu har vi endast en sida av vad som hänt, den som släppt ut hästen kunde exempelvis kommit med ett inlägg här i still med detta.


"Hej jag är 14 år och älskar hästar, i vårt stall står det en stackars häst som aldrig får gå ut. Ägaren kom dock glädjestrålande och sa att hästen är friskförklarad så nu ska han få börja gå ut igen. När jag kom i morse så stod stackaren inne så jag släppte ut honom, han är inte alls svår utan jättegullig och gick ut lugnt och fint.

Nu är ägaren arg för jag släppte ut honom, vadå han skulle ju få gå ut och är inte alls svår. På boxen stod visserligen något om att det var svår men det är han verkligen inte."

Nu kan detta vara långt från verkligheten, eller kanske mitt i prick, oavsett vilket så är en rättslig process dyr och kan ta lång tid. Visst kan man stämma av princip och skita i det ekonomiska (om man har råd) men för en person med normal ekonomi så kan det kosta många tusen (troligen 10-tals tusen) för att ge någon en knäpp på näsan.

Jag är ganska övertygad om att det inte kommer att dömas som grov vårslöshet utifrån vad som kommit fram här. Det finns förmildrade omständigheter som oklart meddelande och det faktum att hästen blivit friskförklarad (enligt ägaren här åtminstone).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 607
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 122
Hästvård Hej, Jag har en häst på 23 år som har fått konstaterad fång nu precis med lite rotation men inte jätte stor. Veterinären verkar inte...
Svar
5
· Visningar
1 324
Senast: Görel
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 977
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp