Bukefalos 28 år!

Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Antagligen så tolkade männskan meddelandet som att ägarn släpper ut hästen pga att hästen är jobbig, inte pga att den inte vill att andra hanterar den, utan just för att andra inte ska riskera att skadas pga jobbig häst. Tyvärr tänker inte folk ofta särskillt långt och jag hade heller inte rört en häst med en sån lapp på dörren. Men tyvärr så är det så, man måste vara övertydlig på alla sätt.

Otrolig tråkig händelse i vilket fall, jag hade blivit totalt tokig. Men det är en svår situation också, att lägga hela skulden på en människa pga ett missförstånd är inte lätt att leva med heller. Att ha en hästs liv på sitt samvete är inte lätt att leva med. Jag vet faktiskt inte vad jag hade gjort alls.
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Hur ser uppstallningen ut? Anställda? Vit verksamhet?

Jag hade skrivit ett brev och krävt en förklaring hur det kunde bli så här. Utifrån det svaret hade jag sedan bestämt mig för hur jag skulle hantera det vidare.

Förstår inte riktigt de som tror att det går att polisanmäla - för vad?

Stämma kan du göra om det handlar om ekonomi. Det går inte att stämma någon att säga förlåt. Du ska kunna påvisa ekonomisk skada. Går det?
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Att din häst blev halt är ju olyckligt men det kanske inte berodde på den som släppte ut utan orsaken kanske var skadans art, oavsett vem, när och hur hästen fick gå ut.
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Jag förstår hur du menar men samtidigt står det släpp ej ut så släpper man inte ut någon annans häst oavsett! Och vill man släppa ut den så ringer man väl först? För att dubbelkolla att man inte gör något dumt.... jag hade aldrig aldrig aldrig släppt ut en häst med en sån lapp oavsett hur jag tolkade den. Och är den här tjejjen ung så vill jag ifrågasätta hur man låter någon så ung sköta ett utsläpp själv utan vuxen översyn JUST för att tonåringar inte alltid tänker steget längre.
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Svarar alla i ett inlägg.

Det är ett kollektivstall, ridskolepersonal sköter utsläppen på vardagar och inackorderingarna sköter det på helgerna. Det var en annan inackorderad som släppte ut min häst i lördags och personen i fråga är 50+ och är väl medveten om hästens historia. Tillägget "för allas säkerhet" skrev jag för att hästen faktiskt är farlig att hantera i vissa situationer, speciellt efter en månad inne och även om hästen kunnat gå ut i vanlig hage så hade jag velat ta henne för att undvika olyckor. Det stod dessutom ingen angiven hage till min häst utan bara "boxvila", så hon hade bara antagit att hästen ska gå i den hagen, trots att hon endast sett henne i sjukhagen tidigare.

Jag kan visst förstå att misstag kan hända, men varför ringer man inte om man är osäker? Det var jag som fick ringa henne och fråga vad min häst gjorde i en stor hage. Hästen i fråga är inte värd nån större summa men affektionsvärdet är desto större för mig, jag har lagt ner SÅ mycket jobb för att detta ska bli bra och allt raseras på grund av att hon inte bemödade sig med att ringa.

Jag försöker verkligen hitta förmildrande omständigheter för hennes agerande men jag förstår bara inte varför hon inte kunde lyfta luren och ringa, då hade den här situationen kunnat undvikas. Jag är inte ute efter att hänga ut personen i fråga offentligt utan jag skapade främst tråden för att få råd om hur jag ska gå vidare. Det känns angeläget att budskapet går fram så man kan undvika att liknande situationer uppstår igen..
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Jag hade faktiskt tagit kontakt med en jurist eller advokat oavsett, om så bara för att få veta VAD du kan/bör göra och inte.

Missförstånd eller ej, det stod utryckligen att hästen inte fick släppas ut oavsett anledning.

Fruktansvärt tråkigt situation.
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Som jag tolkar det var det inte ens den som hade jouren som släppte ut hästen, utan någon annan random inackorderad som råkade komma förbi?
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Är man 50+ och medveten om hästens bakgrund och skadehistorik finns det ingen vettig anledning att släppa ut hästen! Det finns väl ingen normal människa som tror att en häst som stått på boxvila 1 månad plötsligt ska ut i en stor hage med andra hästar utan skydd eller tillsyn?! För mig finns INGA förmildrande omständigheter eftersom personen ifråga inte ens brytt sig om att ringa och dubbelkolla med ägaren...

Och att personen inte ens har vett nog att be om ursäkt ordentligt (minst 1400000000 gånger) gör det hela ännu värre eftersom hon förmodligen då kommer göra samma sak igen då hon inte ens förstår vidden av det hon gjort! Nej ett ordentligt samtal med personen om hur hon tänkte och vad hon tänker göra för att försöka kompensera för detta är nr 1, sen tycker jag ett stallmöte med stallägaren kan vara på sin plats om personen ens ska få vara kvar! Jag hade inte velat ha en sån person med en sån inställning i ett stall där jag vissa helger lämnar ansvaret för min häst till henne...
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Det har jag väl aldrig argumenterat emot? Jag skrev till och med själv att utgången hade kanske, eller till och med troligen, blivit densamma, men då kunde jag iaf ha vetskapen att hon blev det trots att jag verkligen gjort allt i min makt för att ge henne ett ärligt försök.
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Akdvokat och polisanmäl. Tråkigt men sant och ta tag i det direkt.

Villd u vara jävlig säger du ups sorry när hon får de feta kostnaderna.

Jag hade faktiskt tagit kontakt med en jurist eller advokat oavsett, om så bara för att få veta VAD du kan/bör göra och inte.

Missförstånd eller ej, det stod utryckligen att hästen inte fick släppas ut oavsett anledning.

Fruktansvärt tråkigt situation.

Jag är helt inne på samma linje som er...detta är inte okej, och att det nu är ts, för att inte tala om hästen, som får ta allt skit för att någon inte har någon form av vett i skallen! (vilket jag anser att man saknar redan när man gör en sådan grej, och definitivt när det enda man får är ett "uups"...)

Hon verkar behöva få bankat i sig vad hon ställt till med, och det ska man kanske inte ta i "egna händer" utan dra den hårda vägen med anmälning och så vidare...som någon skrev så verkar det finnas lagstöd även om "brottet" i sig inte verkar så grovt.

Och åtminstone jag kan finna det självklart att personen får stå för och ta ansvar för vad den gjort, om det nu är så att ts får en massa merkostnader pga detta är det ju den som orsakat det hela som ska stå för det...

Du ska INTE be om ursäkt till henne, ts, vilket du i princip gör om du ens tänker på att vara snäll mot henne och inte vilja vara "för hård" när du pratar med henne...
hade det varit jag hade hon 17 inte kommit undan, alls...och jag hade då inte lindat in några ord eller åsikter.
Möjligt att jag försökt få fram dem korrekt och "moget" istället för att bara banka, skrika och slå, vilket jag förmodligen helst av allt hade velat göra...

Beklagar verkligen :( :cry:
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Vi har ett rullande schema på helgerna när ordinarie personal är ledig och i lördags var det denna personens tur att släppa ut.
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Jag kommer ju få en hel del merkostnader, 5000 i runda slängar för att avliva hästen och dessutom de rullande kostnaderna för att ha henne tills vidare. Finns det någon juridisk möjlighet att kräva att hon står för åtminstone avlivningskostnaderna eller får jag betala det också ur egen ficka? Kommer troligtvis att ta kontakt med en jurist men jag har ingen möjlighet att dra igång en rättslig process mot människan om det innebär ännu mer kostnader, den senaste sommarens veterinärräkningar har slukat upp hela budgeten..
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Jag vet inte, men man kan tolka det som- ta ut.. på egen risk.

Jag hade nog bara skrivit- EJ ut.

I vilket fall som helst är det fruktansvärt tragiskt.

jag hade nog inte kunnat tygla mig:devil:
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Det brukar finnas specialinriktade hästadvokater som ger kostnadsfri första konsultation så vet du iaf var du står och kan påpeka detta för personen ifråga även om du inte behöver tala om för henne att du inte har möjlighet att faktiskt dra det vidare. Jag tror det kommer svida tillräckligt för henne om hon får höra att det finns laga grund för stämning för det hon gjort, dom flesta vill ju inte hamna i domstol så förhoppningsvis ger hon sig innan du behöver gå vidare.
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Missförstånd eller ej, det stod utryckligen att hästen inte fick släppas ut oavsett anledning.

Klokt... om man spinner vidare så kunde det ju varit operation = får inte äta, hovböld... whatever.... hästen skulle ha torra hovar för ditten eller datten...


Sen som någon skrev tidigare, tavlor ÄR svårt att förstå ibland.
ett exempel, i förra stallet var det ett täcke på, ett täcke av. Så jag förutsatte att det var samma i nya.
skrev
INNE: brunt amigo
UTE: blått amigo med hals

Min häst stod med blått amigo (regntäcke) i -19 grader en dag... för i det stallet får man lägga på å av "hur mycket man vill"... skulle skrivit
UTE: innetäcke + blått amigo

Sen om folk kan tänka el ej hör inte dit, för någon annan kanske hade velat ha det på det sättet som det blev....
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Jag kommer ju få en hel del merkostnader, 5000 i runda slängar för att avliva hästen och dessutom de rullande kostnaderna för att ha henne tills vidare. Finns det någon juridisk möjlighet att kräva att hon står för åtminstone avlivningskostnaderna eller får jag betala det också ur egen ficka? Kommer troligtvis att ta kontakt med en jurist men jag har ingen möjlighet att dra igång en rättslig process mot människan om det innebär ännu mer kostnader, den senaste sommarens veterinärräkningar har slukat upp hela budgeten..

Och för att tvinga en person till att ersätta en ekonomisk del, så krävs en rättslig process i de fall personen inte accepterar att göra det du föreslår. Nämligen att betala avlivning.
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Det är vitt och ridskolan har anställd personal men eftersom detta skedde under helgen så var det en annan boxhyrare, dvs. privatperson som släppte ut min häst. Jag är också inne på att skriva ett brev där jag får ner allt, risken är att jag blir upprörd och att det blir pannkaka annars.

Jag sade upp boxen idag och förklarade samtidigt situationen för den stallansvarige. Jag ville göra dem uppmärksamma på det för att förhindra att nåt liknande händer igen, hon tyckte att det var absolut oacceptabelt och kommer gå igenom på stallmötet om man kan bli ännu tydligare.
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Och för att tvinga en person till att ersätta en ekonomisk del, så krävs en rättslig process i de fall personen inte accepterar att göra det du föreslår. Nämligen att betala avlivning.

Ok. När jag pratar med personen så kommer jag nog försöka vinkla det till att hur skulle h*n göra i min situation, hur skulle h*n vilja lösa det? Hade situationen varit den omvända så hade jag erbjudit mig att ersätta om inte hela så åtminstone en del av avlivningskostnaden.
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Jag är helt inne på samma linje som er...detta är inte okej, och att det nu är ts, för att inte tala om hästen, som får ta allt skit för att någon inte har någon form av vett i skallen! (vilket jag anser att man saknar redan när man gör en sådan grej, och definitivt när det enda man får är ett "uups"...)

Hon verkar behöva få bankat i sig vad hon ställt till med, och det ska man kanske inte ta i "egna händer" utan dra den hårda vägen med anmälning och så vidare...som någon skrev så verkar det finnas lagstöd även om "brottet" i sig inte verkar så grovt.

Och åtminstone jag kan finna det självklart att personen får stå för och ta ansvar för vad den gjort, om det nu är så att ts får en massa merkostnader pga detta är det ju den som orsakat det hela som ska stå för det...

Du ska INTE be om ursäkt till henne, ts, vilket du i princip gör om du ens tänker på att vara snäll mot henne och inte vilja vara "för hård" när du pratar med henne...
hade det varit jag hade hon 17 inte kommit undan, alls...och jag hade då inte lindat in några ord eller åsikter.
Möjligt att jag försökt få fram dem korrekt och "moget" istället för att bara banka, skrika och slå, vilket jag förmodligen helst av allt hade velat göra...

Beklagar verkligen :( :cry:

Vad vill du att TS ska göra? Gå och slå ner personen på stan?

Mobba personen?

En polisanmälan kommer inte att leda någonstans.

En stämning kan bli en mycket dyr hämnd (både känslomässigt och ekonomiskt), TS måste då bevisa att den som släppte ut känner till skadehistoriken, har kunskap i hur man rehabiliterar hästar och borde ha insett att meddelandet faktiskt gällde att hästen inte fick gå ut för sin egen skull och inte hästens. Det kan mycket väl sluta i att TS står med hela rättegångskostnaden.

För mig är det självklart att inte släppa ut hästen, för för exv en 50+ (eller för all del 15+) som ridit 10 gånger på turridning och sedan köpt en egen häst och haft den i 2 månader så är det kanske inte det. Det är inte brottsligt att ha en kort näsa och inte ens tänka så långt den räcker. Det må vara klantigt, okunnigt, korkat och idiotiskt, men det är inte brottsligt att vara okunnig.
 
Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Det brukar finnas specialinriktade hästadvokater som ger kostnadsfri första konsultation så vet du iaf var du står och kan påpeka detta för personen ifråga även om du inte behöver tala om för henne att du inte har möjlighet att faktiskt dra det vidare. Jag tror det kommer svida tillräckligt för henne om hon får höra att det finns laga grund för stämning för det hon gjort, dom flesta vill ju inte hamna i domstol så förhoppningsvis ger hon sig innan du behöver gå vidare.

Laga grund och laga grund, man kan alltid stämma folk för det man önskar i en civilrättslig tvist. Det har inget att göra med om man har saklig grund eller inte.

Den som släppt ut kan mycket väl läsa här på buke också...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 675
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 379
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej, Jag har en häst på 23 år som har fått konstaterad fång nu precis med lite rotation men inte jätte stor. Veterinären verkar inte...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: Görel
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 992
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?
  • WE-tråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp