Jag har hittat drömhästen...

T

Thornbird

...men han är inte alls en sådan häst som jag är ute efter!

För att ta det från början; i onsdags var jag på ridskolan (har börjat rida där igen eftersom jag vill ha ett komplement till westernridningen). Jag fick rida en häst som jag aldrig har ridit förut, men redan när jag gick in till hästen i boxen sa det bara klick! Och ridningen gick näst intill perfekt, det var en obeskrivligt underbar känsla som jag sällan (eller aldrig) har upplevt på hästryggen! Jag kände på en gång att den här hästen vill jag ha.:love:

Problemet är att hästen är en 14-årig halvblodsvalack som inte ens är westernriden (men skulle lätt fungera i western), och jag som har planerat att köpa en reiningstammad quarter eller paint på max 5 år! Och den här hästen skulle säkert kosta lika mycket som en ung quarter/paint... (Jag har egentligen inte råd att köpa en till häst, men man kan ju alltid drömma, och så fort jag hittar ett jobb så ska jag försöka skrapa ihop pengar eller kanske ta ett lån :angel: )

Hur skulle ni ha gjort? Väljer ni hästar med hjärtat eller hjärnan?
 
Sv: Jag har hittat drömhästen...

Väljer hästar med hjärtat! :love::love:
Skulle inte kunna göra på annat sätt...
Men hjärnan får ju åxå vara med på ett liiitet hörn:idea:
 
Sv: Jag har hittat drömhästen...

Vad kul:) Haha vad jag känner igen mig! Skulle absolut, utan undantag ha ett svart sto, minst 1.60 och runt 8år gammal. Det blev ett brunt sto på knappt 1.55 på 13år;) Men det känns kanon, hon är min drömhäst:love:
Det beror ju på vad du har tänkt göra med hästen, visst en 14årig häst kommer inte att hålla jättemånga år för tuff tävling o träning etc, men du kan nog få ut väldigt mycket av en äldre häst också...
 
Sv: Jag har hittat drömhästen...

Jag väljer häst utifrån personlighet, anatomi och lämplighet för det jag vill ha den till. Jag har nu en Welsh Cob, en paintkorsning och så har jag en 6-årig halvblodsvalack på g som jag ridit in och haft här 2005 och 2006...om jag inte kan hitta en dressyrintresserad som vill köpa honom då han har mycket goda förutsättningar där också;)
 
Sv: Jag har hittat drömhästen...

Vad kul:) :
Det beror ju på vad du har tänkt göra med hästen, visst en 14årig häst kommer inte att hålla jättemånga år för tuff tävling o träning etc, men du kan nog få ut väldigt mycket av en äldre häst också...
Jag har en bekant som fick tag i en halvblodsvalack som gått Internationell hoppning Grand Prix. Hästen var då 18 år...och tävlas än idag i western (upp till WRAS SM) och han är 23 nu...14 år är ingen ålder alls...
 
Sv: Jag har hittat drömhästen...

Till alla:

Vad glad jag blir av era svar! Hade väntat mig att alla skulle avråda mig att köpa den här hästen... Jag är också sån som väljer häst med hjärtat, jag skulle inte kunna hålla på med hästar om jag såg på hästarna som "arbetsredskap"...
Nu har det visat sig att han ska säljas, och han är inte så dyr som jag trodde. I dagsläget vill dom ha 27.000kr för honom + sadel och träns, och det verkar ändå finnas en möjlighet att jag kan köpa honom. Och dessutom verkar han inte vara så populär bland de andra ridskoleeleverna (han brukar tydligen bocka ibland, särskilt i hoppningen), så förmodligen är det inte så många som vill ha honom.
Och jag tror verkligen han skulle gå att omskola till western, han är extremt lyhörd och går i en naturligt låg form (åtminstone när jag red, tydligen så brukar han gärna "krulla ihop sig" annars). Jag vågar ju inte tro att det var pga mig som han gick ovanligt bra, men det skulle ju vara kul förstås. Jag får se om det går lika bra nästa gång jag rider honom :)
 
Sv: Jag har hittat drömhästen...

Jag har en bekant som fick tag i en halvblodsvalack som gått Internationell hoppning Grand Prix. Hästen var då 18 år...och tävlas än idag i western (upp till WRAS SM) och han är 23 nu...14 år är ingen ålder alls...

Nej visst är det inge större ålder, men de flesta hästar håller inte toppstandard när de blivit runt 20. Det beror ju som sagt helt på vad man vill ha ut av hästen.
 
Sv: Jag har hittat drömhästen...

Jag som har hållit på med travhästar ganska länge innan jag gick över till western, tycker ju att 14 år är uråldrigt :p En (varmblodig) travhäst räknas som gammal när den är runt 10 år, eftersom de bara får tävla till och med 12 års ålder...
Och min nuvarande häst är 17 år, och jag har världens åldersnoja :D

Om jag köper hästen har jag tänkt träna och tävla såklart, men än så länge nöjer jag mig ju med att tävla på D- och kanske C-nivå. Visst kanske jag vill tävla på hög nivå i framtiden, men jag strävar först och främst efter att utvecklas tillsammans med hästen. Och jag tränar sällan mina hästar extremt hårt, och det brukar väl bli några clinicar om året (beroende på vad man har råd med).
 
Sv: Jag har hittat drömhästen...

Så här ser han ut förresten :D (blev inte så bra bilder eftersom han var mer intresserad av att äta än att posera för kameran)



 
Sv: Jag har hittat drömhästen...

Om du känner att det är en häst du trivs med och tycker om så finns det ju inget som hindrar, alltså köp med hjärtat ;).

Vet många äldre hästar som skolas om och de klarar det galant.
Min var 16 när jag började skola om henne till western.
En annan tjejs häst var 18, så åldern är inga problem.
Min nya har varit mycket körd och är 12 (kanske inte så gammal men nånstans i mitten i alla fall) och skolas nu om..går jättebra.
Tror många "äldre" hästar lever upp lite om de får lära sig något nytt.

Lycka till och jag hoppas du talar om för oss hur du gör :D
 
Sv: Jag har hittat drömhästen...

Nej visst är det inge större ålder, men de flesta hästar håller inte toppstandard när de blivit runt 20. Det beror ju som sagt helt på vad man vill ha ut av hästen.

En häst som är frisk har alla förutsättningar för att var i topp även vid 20 års ålder. Det hänger mycket på en själv, hur man lägger upp träningen/motion, kost och miljö.

Thornbird: En bekant skolade om en dressyrponny till western när han var 30 år. Det var den bästa häst jag ridit. Totalt outtröttlig och fantastiskt skolad. Han var i fullt tävlingsbart skick till han var 33 sen rasade han p.g.a. tänderna och fick tas bort. Jag själv skolade om en skogskörd nordsvensk brukshäst till western när hon var 17...suverän häst!!!
 
Senast ändrad:
Sv: Jag har hittat drömhästen...

Hm, 6-årig halvblodsvalack som du ridit in... Sigge?
Nyfiken!!
 
Senast ändrad:
Sv: Jag har hittat drömhästen...

Hihi. Jag har en 20-årig varmblodstravare som gick på travet tills han var 7. När han var 15 fick jag honom och när han var 18 började jag skola om honom till westernhäst. Hittills har det gått toppen. Och han är inte alls gammal. De som får reda på hur gammal han är blir jätteförvånade - de tror att han är minst 10 år yngre. :banana:
 
Sv: Jag har hittat drömhästen...

jag väljer me hjärtat. min senaste häst skulle bara hålla till promenadridning, men det vet hon inte om. haha. fast det funkade iallafall! dock har hon ett humör som heter duga och skulle faktiskt helst vilja ha en lugn mer jämn häst än henne, som inte har kroppen emot sig i western (jag som gillar trail har lite svårt att få plats....)
mitt andra halvblod han är 19 och fd ridskolehäst och han funkar finfint i western....
och mitt andra lilla sto är 26 och still going strong, så åldern på ditt "span" tror jag knappast kommer vara till någon nackdel. efter 18 tycker jag att halvbloden brukar "dala" ngt.. men det e ju 4år dit ;)

btw, står pållen på ånge RK? känner igen hagen ;)
 
Sv: Jag har hittat drömhästen...

så åldern på ditt "span" tror jag knappast kommer vara till någon nackdel. efter 18 tycker jag att halvbloden brukar "dala" ngt.. men det e ju 4år dit ;)

btw, står pållen på ånge RK? känner igen hagen ;)

Japp, han står på Ånge RK ;)

Ja, nog kan man hinna få ut en del av en häst under 4 år, men sen då? Lite jobbigt att ha två pensionerade hästar då :D Jag som inte kan göra mig av med hästar... Och är det ens möjligt att sälja/låna ut en 18-årig häst? Fast riktigt så långt behöver jag kanske inte tänka nu :angel:
 
Sv: Jag har hittat drömhästen...

Och är det ens möjligt att sälja/låna ut en 18-årig häst? Fast riktigt så långt behöver jag kanske inte tänka nu :angel:

Det tror jag nog.
Fast jag hade inte vågat, men det är för att jag skulle oroa mig för om hästen hade det bra. :crazy:
 
Sv: Jag har hittat drömhästen...

Ja, oroa mig skulle jag såklart också göra...

Nu har jag frågat lite folk om vad de tycker om den här hästen, och jag har bara hört dåliga saker :crazy: Min kompis (som har ridit honom mycket och alltså känner honom mycket bättre) tycker att han är jättejobbig att rida. Enligt henne så går han bra i dressyren, men ska man hoppa eller rida markarbete så brallar han hela tiden. Hon har tydligen flugit av några gånger... Och han ska vara jobbig att rida ut på också...
Och eftersom jag bara har ridit honom en gång, i dressyr, så kanske jag har fått fel uppfattning... :( Kompisen sa också att han älskar att hoppa, så han borde få komma till någon som vill tävla hoppning och kanske dressyr. Och dessutom måste han ridas varje dag, annars exploderar han. Och jag har inte möjlighet att rida varje dag... :crazy:
 
Sv: Jag har hittat drömhästen...

Det låter som om du bör tänka dig för. Noga.

Kan du inte höra om du får ha hästen (som för övrigt var väldigt söt) på "foder" över helgerna eller liknande under en tid? Dvs. att de kan ha honom med på lektionerna som vanligt men att du tar hand om honom på helgerna då det väl sannolikt är mindre/inga lektioner? Eller höra om du kan få köpa honom på prov?

Det är ju jättejobbigt om man kärar ner sig i en häst och det sedan inte fungerar - speciellt som det låter som om han kan vara lite svår att sälja vidare om det skulle gå riktigt åt pipsvängen också.

Lycka till hur du än gör!
 
Sv: Jag har hittat drömhästen...

min 19åriga tävlade jag senast i somras och skulle lätt kunna låna ut han till någon medryttare (han är gammal ridskolehäst han med så han är ganska "sliten" sedan tidigare)

Kanske busar ditt "span" pga dåligt anpassad sadel? för lite framridning? fel foder? vissa hästar kan ju inte äta krafft då det e lite havre i. Mitt sto blir helsnurrig av mindre mängder havre, om hon inte rids minst 2timmar om dagen...
om du inte är så jättehoppintresserad så är det ganska lätt att hitta en "hoppgalning" som kan hoppa/gallopera av de dagar du inte har tid att rida.

var det du som gick runt å fota på westerntävlingen?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 340
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 779
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 733
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 305

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp