Jag HATAR Nordea!

Mobilt bank-id är lysande! Jag har dessutom bankens app (SEB) och kan alltså göra mina bankaffärer via mobilen om jag vill. Jättesmidigt att kolla sina konton t ex. Jag har dessutom en dosa (kallas digipass, inget kort utan en kod) om jag vill logga in via datorn. Jag har skippat bank-id på fil, tycker att det mobila är helt överlägset.
 
Jag har mobilt bank-id i fånen, funkar hur klockrent som helst överallt. Logga in på skatteverket m.fl. platser är plättlätt efter det att jag skaffade mobilt bank-id. Fö. har banken fått tillbaks dosan. :D
 
Avskyn för den banken går inte att beskriva. Jag får in min lön på den annars hade jag givit upp den för länge sedan. Jag har låst burken och ska låsa upp den genom att använda bankid. När jag loggar in ska det stå "hantera pin" men det gör ju för ... inte det eftersom den är kopplad till swedbanken. JAG BLIR TOKIG och sliter snart mitt hår!!!!! Hur fasen ska jag få ordning på skiten när det inte funkar? Hur fasen kan en bank vara så in i... blåst?!:mad:

"Har du frågor kontakta din bank" står det på pappret med min 8 siffriga kod- men det HAR jag gjort och fick till svar "detta får du göra själv". Jamen för bövelen, jag kan ju inte!:arghh::arghh:

De senaste månaderna har jag gått till min bank, tagit ut pengarna och gått till swedbank och satt in mina pengar direkt. Jag betalar alltså varje månad för något jag inte ens KAN använda för att de ska vara så in i bombens krångliga!:banghead:

Jag har ingen aning om det finns nåt nordeakontor i den här staden och om det ens finns kommer de ju inte förstå mig i alla fall så det är inte lönt att gå dit!

Någon som kan stilla min vrålilska och hjälpa mig få ordning på skiten? :cry: Innan jag stryper datorn med sladden helst! :rage:

Be arbetsgivaren sätta in lönen på Swedbank istället. Eller ( när du väl kommer in på Nordea) lägg upp en automatisk överföring som för över lönen varje månad till det konto du föredrar
 
Be arbetsgivaren sätta in lönen på Swedbank istället. Eller ( när du väl kommer in på Nordea) lägg upp en automatisk överföring som för över lönen varje månad till det konto du föredrar
Alternativt fixa så man kan från Swedbank hämta det man vill från Nordea, fast nu är det ju bara den här lönen det gäller så det kanske inte är värt det?
 
Ni som påstår att ni har bankid på fil och kan logga in på nordea eller swedbank. Vart gör ni det någonstans? Jag hittar inga länkar eller inloggnings metoder som motsvarar bankid på fil.

Föjlande alternativ får jag på swedbank. Igen är bankid på fil.
* Säkerhetsdosa
* Mobilt BankID
* BankID på kort
* Personlig kod
* Företagskopplad dosa
 
Ni som påstår att ni har bankid på fil och kan logga in på nordea eller swedbank. Vart gör ni det någonstans? Jag hittar inga länkar eller inloggnings metoder som motsvarar bankid på fil.

Föjlande alternativ får jag på swedbank. Igen är bankid på fil.
* Säkerhetsdosa
* Mobilt BankID
* BankID på kort
* Personlig kod
* Företagskopplad dosa

Dessa förslag får jag:

Saxat från bankens sida under Beställa tjänster:
"BankID är en e-legitimation som du använder för att visa vem du är på nätet. Med ett BankID kan du på ett säkert sätt ta del av personlig information och skriva under avtal eller andra överenskommelser. Du kan uträtta ärenden hos myndigheter eller företag när det passar dig bäst, direkt från din dator. BankID finns i tre varianter:
  • BankID på fil
  • Mobilt BankID
  • BankID på kort"
 
Dessa förslag får jag:

Saxat från bankens sida under Beställa tjänster:
"BankID är en e-legitimation som du använder för att visa vem du är på nätet. Med ett BankID kan du på ett säkert sätt ta del av personlig information och skriva under avtal eller andra överenskommelser. Du kan uträtta ärenden hos myndigheter eller företag när det passar dig bäst, direkt från din dator. BankID finns i tre varianter:
  • BankID på fil
  • Mobilt BankID
  • BankID på kort"
Säger dock inget om att du kan logga in på deras bank med dem. Bara att du kan beställa bankid på fil från dem. Det jag saxade vart alternativen som dyker upp när du försöker logga in på swedbank.
 
Ni som påstår att ni har bankid på fil och kan logga in på nordea eller swedbank. Vart gör ni det någonstans? Jag hittar inga länkar eller inloggnings metoder som motsvarar bankid på fil.

Nordeas bankid på fil kunde man bara använda för att legitimera sig på typ Skatteverket och CSN, inte för att logga in på internetbanken. Om de har kvar det nu vet jag inte, fungerade aldrig för mig på mac och nu när mobila finns så använder jag bara den (& det verkar Nordea vilja att man gör också).
 
Nordeas bankid på fil kunde man bara använda för att legitimera sig på typ Skatteverket och CSN, inte för att logga in på internetbanken. Om de har kvar det nu vet jag inte, fungerade aldrig för mig på mac och nu när mobila finns så använder jag bara den (& det verkar Nordea vilja att man gör också).

Lite av poängen är att bankid tillhör inte nordea eller swedbank. BankID är en egen organisation med syfte att skapa säkra inloggningar. Och för att skapa ett centralt system för identification. http://www.bankid.com/sv/Om-foretaget/
Så man blir ju lite sne när tex företag som nordea eller swedbank bara implementerar delar av tekniken men skippar andra delar. Tex bankid på fil. Och då är endå swedbank ett av företagen som står bakom bankid. =) Men men nu är läget sådant. Men tänkte mest bara om någon hittat något sätt jag missat att använda nordea eller swedbank med bankid på fil =)
 
@Lotheb - problemet för mig med Nordeas e-legitimation på fil är att det inte har varit BankIDs utan en egen variant, men nu har dom ju kopplat sig lite till BankId iaf!
 
Måste bara säga att jag äntligen fått skaffa telefonbank på nordea!!

Man måste vara över femton år. Dom första fem åren efter femton försökte jag ibland men rösten i telefonen sa bara att man måste vara över femton för att få använda tjänsten och lät mig inte skaffa det.

Har också reflekterat över att nordeas bankdagar inte är som andra bankdagar. "Flytta fram till närmaste bankdag" kan missa flera helt vanliga måndagar. Eller torsdagar.. Och inte går det att ändra heller.

Hade jag inte haft fonder och Swedbank varit så sviniga i sitt uppförande med en räkning så hade jag bytt för så länge sen.
 
@Lotheb Tror även Handelsbanken tagit bort möjligheten med att ha det på fil, av säkerhetsskäl har jag för mig. Mina föräldrar hade på fil förr, men har numera dosa de med.
 
Jag har inte låst dosan med flit utan råkade slå in fel kod och så var det kört. ;)

Jag löste problemet genom att starta om datorn två gånger, sedan funkade och jag kom in på mitt konto. Tur det!

Jag använder inte bankid på fil för att logga in på bankerna utan då har jag ju dosorna. Jag använder det till skattemyndigheten, adressändring, apoteket, Mina vårdkontakter m.m. Det funkar utmärkt så jag ser ju inte något egentligt behov av mobilt bankid och jag kommer aldrig använda banken på telefonen, hur bra det nu anses vara. ;) Jag ser för dåligt för att orka tyda minibokstäverna och vill inte köpa ny telefon (dyyyrt) för att kunna se bättre, för de får itne plats i mina fickor, och faktiskt, tegelstenstiden är väl förbi? Även om det är en platt tegelsten....
 
Måste bara säga att jag äntligen fått skaffa telefonbank på nordea!!

Man måste vara över femton år. Dom första fem åren efter femton försökte jag ibland men rösten i telefonen sa bara att man måste vara över femton för att få använda tjänsten och lät mig inte skaffa det.

Har också reflekterat över att nordeas bankdagar inte är som andra bankdagar. "Flytta fram till närmaste bankdag" kan missa flera helt vanliga måndagar. Eller torsdagar.. Och inte går det att ändra heller.

Hade jag inte haft fonder och Swedbank varit så sviniga i sitt uppförande med en räkning så hade jag bytt för så länge sen.

Men det finns väl fler banker än Nordea eller Swedbank?! Byt till någon av dem!
 
Avskyn för den banken går inte att beskriva. Jag får in min lön på den annars hade jag givit upp den för länge sedan. Jag har låst burken och ska låsa upp den genom att använda bankid. När jag loggar in ska det stå "hantera pin" men det gör ju för ... inte det eftersom den är kopplad till swedbanken. JAG BLIR TOKIG och sliter snart mitt hår!!!!! Hur fasen ska jag få ordning på skiten när det inte funkar? Hur fasen kan en bank vara så in i... blåst?!:mad:

"Har du frågor kontakta din bank" står det på pappret med min 8 siffriga kod- men det HAR jag gjort och fick till svar "detta får du göra själv". Jamen för bövelen, jag kan ju inte!:arghh::arghh:

De senaste månaderna har jag gått till min bank, tagit ut pengarna och gått till swedbank och satt in mina pengar direkt. Jag betalar alltså varje månad för något jag inte ens KAN använda för att de ska vara så in i bombens krångliga!:banghead:

Jag har ingen aning om det finns nåt nordeakontor i den här staden och om det ens finns kommer de ju inte förstå mig i alla fall så det är inte lönt att gå dit!

Någon som kan stilla min vrålilska och hjälpa mig få ordning på skiten? :cry: Innan jag stryper datorn med sladden helst! :rage:
Avskyn för den banken går inte att beskriva. Jag får in min lön på den annars hade jag givit upp den för länge sedan. Jag har låst burken och ska låsa upp den genom att använda bankid. När jag loggar in ska det stå "hantera pin" men det gör ju för ... inte det eftersom den är kopplad till swedbanken. JAG BLIR TOKIG och sliter snart mitt hår!!!!! Hur fasen ska jag få ordning på skiten när det inte funkar? Hur fasen kan en bank vara så in i... blåst?!:mad:

"Har du frågor kontakta din bank" står det på pappret med min 8 siffriga kod- men det HAR jag gjort och fick till svar "detta får du göra själv". Jamen för bövelen, jag kan ju inte!:arghh::arghh:

De senaste månaderna har jag gått till min bank, tagit ut pengarna och gått till swedbank och satt in mina pengar direkt. Jag betalar alltså varje månad för något jag inte ens KAN använda för att de ska vara så in i bombens krångliga!:banghead:

Jag har ingen aning om det finns nåt nordeakontor i den här staden och om det ens finns kommer de ju inte förstå mig i alla fall så det är inte lönt att gå dit!

Någon som kan stilla min vrålilska och hjälpa mig få ordning på skiten? :cry: Innan jag stryper datorn med sladden helst! :rage:
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 531
Senast: nejlica
·
Äldre Är jättenervös att ca 12000 kr har "försvunnit" från min sambos konto i Swedbank... :nailbiting: Bakgrund: Sambon är normalt kund i en...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 561
Senast: Trani
·
Äldre Sånna saker har jag. Saker som jag lika gärna hade kunnat ge fan i att köpa ibland. Min senaste investering var en ryggsäck. Jag tycker...
2
Svar
29
· Visningar
4 184
Äldre Jag är en kvinna med båda fötterna på jorden. Ibland. Att åka till ett annat land(skap) för att besöka människor jag aldrig träffat...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
12 401
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp