Bukefalos 28 år!

Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Är det nån som jag hade pratat med först av allt så är det min sambo. För det första lever man ihop och detta kan påverka även honom, samtidigt hade jag behövt hans stöd. Min sambo hade hellre sett att han fått veta detta, tror jag, och hjälpt till att bli av med skulderna, för att sen betalas tillbaka av mig när ekonomin tillät. Jag har hellre en skuld till min sambo som bryr sig om mig och vet hur min livssituation ser ut. Handlade det om stora pengar skulle jag dock ändå skriva kontrakt, om förhållandet skulle brytas senare, innan alla skulder var återbetalda. Så att han har en säkerhet.

Han vet att jag är skyldig pengarna o att jag gjort slut på lite men inte hur hela situationen är. vi har gemensam ekonomi och ingen av oss har mer än den andra så att säga ....jag kan alltså inte låna av han för han har inget
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Ännu större anledning till att du talar om för honom hur situationen ser ut! Har ni gemenam ekonomi är han i allra högsta grad iblandad/påverkad och dessutom kommer ni ju att tvingas lägga upp en återbetalningsplan vilket ju kommer att påverka era vanor, inköp och privatekonomi i stort. Hur ni väljer att spendera pengar helt enkelt.

Jag förstår att det är en knivig situation. Men jag tror att du behöver din sambos stöd och hjälp rent mentalt om inte ekonomiskt.
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Ännu större anledning till att du talar om för honom hur situationen ser ut! Har ni gemenam ekonomi är han i allra högsta grad iblandad/påverkad och dessutom kommer ni ju att tvingas lägga upp en återbetalningsplan vilket ju kommer att påverka era vanor, inköp och privatekonomi i stort. Hur ni väljer att spendera pengar helt enkelt.

Jag förstår att det är en knivig situation. Men jag tror att du behöver din sambos stöd och hjälp rent mentalt om inte ekonomiskt.


Det är det som är det sjuka egentligen.....jag har hand om ekonomin, han bryr sig inte ett skit, eller jo han säger att nu när jag sett till att köra ekonomin i botten så vill inte han ta över. Har varit pissigt med pengar i nåt år nu o då pratar vi riktigt pissigt. Ligger efter med i stort sett alla räkningar varje månad, finns helt enkelt inte pengar att betala med. Han tjänar bra ( 18000 ut e skatt) och jag har en ganska dålig lön ( 9500 ut e skatt, 70%) Vi har räkningar på mer än vi får in vissa månader o en del månader är det typ 1000 kr över. Har fått nalla av sparkontots pengar o nu är det slut.

Har provat tidigare att ta lån o baka ihop alla smålån osv men det är tvärstopp. Vi sitter verkligen i en rävsax just nu.

Har sålt av det som går att sälja och betalat elräkningar o annat som varit akut. Det som är kvar är avbetalning på.
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Ni har c a 27 500 kr efter skatt, vad är det för kostnader ni har egentligen?! Jag tror inte att kortsiktiga lösningar hjälper här, det behövs ett rejält nappatag med budgeten.

Ni behöver få loss kontanta medel snabbt, och ni behöver lägga om kostnader på lång sikt. Vad kan ni dra in på? Vad lägger ni pengar på idag? Vilka räkningar har ni?
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Hur lyckas man 2 personer göra av med 27500kr på en månad i bara räkningar? Vad har ni för groteska utgifter?

Hur du ska lösa det med hästen vet jag inte men ni är ett fall för lyxfällan!

Ett råd är ju att ni går till banken och pratar med dem. Att skicka in låneansökningar via nätet fungerar sällan. Det finns ju någon bank som godtar betalningsanmärkningar.

Gör en månadsbudget så som i lyxfällan så ni får en uppfattning om vad pengarna går till samt vad ni kan minska ner på. Ni må bå extremt flott om ni lägger allt ex på huset.
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

har inte vågat berätta ens för min sambo, han skulle dö om han fick veta.

Har provat ta lån på typ 30 ställen i hans namn men det går inte, jag själv får inga lån då jag har anmärkningar hos fogden. Jag har ingenting att sälja heller som ger några pengar. Några gamla hinder men det är typ 3000 kr, räcker inte på långa vägar.

Men snälla nån :eek: hur kan du ens komma på tanken :confused: Du kan faktiskt bli polisanmäld för detta
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Två tips!
Ring lyxfällan (som redan föreslagits) eller skaffa en överförmyndare.
Du kan helt klart inte sköta din egen ekonomi.

LIA
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Ni har c a 27 500 kr efter skatt, vad är det för kostnader ni har egentligen?! Jag tror inte att kortsiktiga lösningar hjälper här, det behövs ett rejält nappatag med budgeten.

Ni behöver få loss kontanta medel snabbt, och ni behöver lägga om kostnader på lång sikt. Vad kan ni dra in på? Vad lägger ni pengar på idag? Vilka räkningar har ni?

Dom FASTA räkningar vi har varje månad är

huslån 5 000 kr
kommunala avgifter 1 000 kr ( vatten, sopor, slamtömn)
dagis 800 kr
billån 2 500 kr
lån hästtrailer 1 100 kr
lån ge moneybank 1000 kr
handelsbanken kredit 2000 kr
finaref 2000 kr
thorn, lån 700 kr
swedbank lån 1500 kr
telia 1500 kr ( fast tel + 2 mobiler)
canal digital 300 kr
adsl 300 kr
försäkringar 1 600 kr ( hus, bilar, livförs, barnförs)
pluslån 800 kr
selene lån 800 kr
audikortet 600 kr
halens 500 kr
ellos 500 kr
entercard 2000 kr

kan nog vara nåt mer som jag glömt, sen har vi elräkningarna ovanpå detta. Usch, nu mår jag ännu sämre när jag ser detta.

Det vi äger idag är:

* en bil, obelånad, värd runt 10 000 kr när den är besiktad o klar. i dag avställd o obesiktad.

* en bil, obelånad, värd runt 5 000 kr. (den jag använder till jobbet då den drar minst bensin

* en bil, obelånad, värd runt 40 000 kr ( min mans bil som han använder, den enda med dragkrok)

* en bil, belånad, värd runt 90 000 kr, lånet är på ca 55 000 kr kvar. Bilen är påställd men ska besiktas nu....min sambo är INTE pigg på att sälja denna då det är hans drömbil, säkert inte lättsåld heller då det är en specialbil.

Bil nr ett värd 10 000 kr SKA säljas, det är redan bestämt, annons åker ut så fort den är besiktad o klar.

Mer saker vi har är:

hinder värda kanske 3-4000 kr
hästtrailer värd lika mycket som det är lån på = 60 000 kr. ( behöver ha den kvar då jag har en häst och vi använder kärran även till annat) Blir lika dyrt att hyra som att avbetala på denna.

häst, värd 6-7000 kr, ett gammalt sto på 17 år som heller inte FÅR säljas enl kontrakt då jag köpte henne.

Sen såklart massa barnkläder o sånt, jag har sålt en massa på tradera o fått lite pengar därifrån så vi klarar oss till mat o bensin m,m

Känns just nu som att enda utvägen är att jobba som hora eller nåt !
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Två tips!
Ring lyxfällan (som redan föreslagits) eller skaffa en överförmyndare.
Du kan helt klart inte sköta din egen ekonomi.

LIA

Nej, det har spårat ur, jag vet. Jag hade ett BRA betalt jobb innan och då funkade allt kanonbra, sen fick jag kicken o förlorade ca 15 000 kr/mån, vi fick ta lån för att kunna leva o sen har det rullat på. Inte lätt att sköta ekonomi när det inte finns pengar.

Ska ringa bluestep nu och kolla om man får låna på huset där....Kanske går att få loss 25-30 000 kr till i alla fall så hon med hästen kan få lite av sina pengar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

börja med att sälja transporten. Man behöver faktiskt inte ha en hästtransport, det finns att låna! Ni åker säkert inte varje dag så att räkna på att det blir lika dyrt som att hyra som att betala av kan du ju inte säga. Nu sitter du ju och håller på 60 000kr som du behöver till annat. Sälj transporten betala av skulder med dessa pengar. Har du sedan pengar över så köp en billigare transport. Det är ingen nödvändighet att äga transport!

Hästen anser jag också att du bör göra dig av med. du har ju inte råd att ha den. Att den inte får säljas enligt kontraktet lär garanterat inte vara giltigt. Annars får du väl ta och lämna tillbaka den till förra ägaren.

sälj hindrena och de barnkläder du skrev om. Sådant onödigt som du ändå inte har någon användning för. Även om det bara blir några hundringar så är det ändå pengar ni behöver till annat.

Den belånade bilen kan ni också sälja. Din sambo får köpa en ny drömbil den dagen ni har ekonomi till detta. Idag verkar ni ju inte ha det. Se även till att bli av med den bil som ni inte ens använder som bara står. Det finns pengar att hämta där.

Bara dessa uppräknade utgifter går ju på 24000kr + elräkningar + hästen + mat för familjen + kläder + bensin osv. Ni lär spränga er budget på 27500kr så det skriker om det. Någon av er som röker/snusar?

Boka ett möte på en bank som kan baka ihop alla era krediter. När det är gjort så säger du upp allt sådant och river alla kreditkort. ni sitter ju och betalar fruktansvärt mycket på bara lån varje månad. Hur mycket av detta är bara ränta?

Ni bör verkligen göra en kalkyl på hur mycket som går ut varje månad så att ni ser vart pengarna går. så som det är idag verkar ni inte ha koll på hur mycket ni går back varje månad. fortsätter ni så här så kommer ni snart vara skuldsatta upp över öronen. det blir väl till att ni får sälja huset när det gått tillräckligt långt. Du ska inte behöva sälja din kropp för att få er ekonomi att gå ihop. det finns betydligt bättre sätt. Genom att lägga pengarna på rätt saker.
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Vilken soppa! Jag får ont i magen av att bara läsa. Men det kanske ändå kan bli något bra av det - dvs om du verkligen ser till att sanera din ekonomi framöver.

Behöver du ha ett så dyrt hästsläp? Om det är värt vad du har lån på - sälj det och använd pengarna till att köpa ett billigare släp.

Bilarna skrev du ju själv att det kanske var läge att sälja. Och alla dessa smålån?!:eek:

Ja, det är ju lätt att sitta här bakom en dator och vara snusförnuftig, men det känns som om ni behöver ta ett rejält snack om er ekonomi.

Hoppas ni hittar en lösning i alla fall!
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Ska ringa bluestep nu och kolla om man får låna på huset där....Kanske går att få loss 25-30 000 kr till i alla fall så hon med hästen kan få lite av sina pengar.

Hur mycket av huset är belånat? Kan ni öka husets värde genom en värdering för att få belåna det mera? Prata med en fastighetsmäklare som kan göra en värdering på huset. Många bäckar små...
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

börja med att sälja transporten. Man behöver faktiskt inte ha en hästtransport, det finns att låna! Ni åker säkert inte varje dag så att räkna på att det blir lika dyrt som att hyra som att betala av kan du ju inte säga. Nu sitter du ju och håller på 60 000kr som du behöver till annat. Sälj transporten betala av skulder med dessa pengar. Har du sedan pengar över så köp en billigare transport. Det är ingen nödvändighet att äga transport!

Hästen anser jag också att du bör göra dig av med. du har ju inte råd att ha den. Att den inte får säljas enligt kontraktet lär garanterat inte vara giltigt. Annars får du väl ta och lämna tillbaka den till förra ägaren.

sälj hindrena och de barnkläder du skrev om. Sådant onödigt som du ändå inte har någon användning för. Även om det bara blir några hundringar så är det ändå pengar ni behöver till annat.






Den belånade bilen kan ni också sälja. Din sambo får köpa en ny drömbil den dagen ni har ekonomi till detta. Idag verkar ni ju inte ha det. Se även till att bli av med den bil som ni inte ens använder som bara står. Det finns pengar att hämta där.

Bara dessa uppräknade utgifter går ju på 24000kr + elräkningar + hästen + mat för familjen + kläder + bensin osv. Ni lär spränga er budget på 27500kr så det skriker om det. Någon av er som röker/snusar?

Boka ett möte på en bank som kan baka ihop alla era krediter. När det är gjort så säger du upp allt sådant och river alla kreditkort. ni sitter ju och betalar fruktansvärt mycket på bara lån varje månad. Hur mycket av detta är bara ränta?

Ni bör verkligen göra en kalkyl på hur mycket som går ut varje månad så att ni ser vart pengarna går. så som det är idag verkar ni inte ha koll på hur mycket ni går back varje månad. fortsätter ni så här så kommer ni snart vara skuldsatta upp över öronen. det blir väl till att ni får sälja huset när det gått tillräckligt långt. Du ska inte behöva sälja din kropp för att få er ekonomi att gå ihop. det finns betydligt bättre sätt. Genom att lägga pengarna på rätt saker.

tack för ditt svar. transporten är det lån på tyvärr, får inte loss en enda krona genom att sälja den. Men det är klart, lyckas jag sälja den så slipper vi lånet !!!

hästen betalar jag inget för , får hö o havre gratis av min kompis där den står uppstallad, hon har hästen som kompis till sin häst som annars är ensam. Hennes karl är hovslagare så inga kostnader där heller. är ganska skönt att få ut o rida några dar i veckan, får mig att må bättre :)

Bilen som bara står, ja den ska säljas, därför han köpt den, för att kunna tjäna ett par tusen på den.

Den belånade bilen måste först fixas innan den går att sälja ( måste besiktas)
Kostar pengar som vi inte har idag tyvärr att fixa den för.
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Säger som tidigare; sälj transporten och obelånade bilar omgående. Betala av hästaffären i första hand, lägg resten på att reglera småkrediter (Halens, Ellos etc)

NI LEVER PÅ ANDRAS PENGAR. Ni lever på lån. Det är många små och stora lån, vad jag kan se betalar ni totalt 20 370 kr i ränta och amortering! HELT vansinnigt.

Det är uppenbart att ni tappat greppet om ekonomin, det är smålån, krediter och större lån hela vägen igen. Fokus måste vara att sälja av det som går att sälja (nej, ni behöver INTE hästtranporten!) och försöka lägga om de lån som inte går att betala av till ett stort lån med lägre ränta.

Kanske förstår du inte att ni är nära konkurs, det innebär i så fall att ni får sälja av ALLT, inkl. huset om det vill sig illa.
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Hur mycket av huset är belånat? Kan ni öka husets värde genom en värdering för att få belåna det mera? Prata med en fastighetsmäklare som kan göra en värdering på huset. Många bäckar små...

OM vi får lån på huset hos bluestep kan vi få loss ca 40 000 kr. nackdelen är att det blir högre månadskostnad, idag har vi lånet hos länsförsäkringar med LÅG ränta, räntan hos bluestep är 6% högre + att man måste amortera mer. Får hög ränta för att jag har anmärkningar. Har precis pratat med dom o ansökt så nu får vi se !!! kanske kan vi betala av lånet hos swedbank som det bara är 6000 kvar på så minska månadsutgifterna med 1500 kr och ge henne med hästen resten....hade vart drömmen....
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

det går säkert att sälja bilen även om den inte är fixad. Ni kanske inte får lika mycket men ni får ju loss pengar iallafall. Pengar ni inte har idag.

jag hoppas för din skull att köparen som har hästen idag verkligen köper den. annars lär du se till att du verkligen har deras pengar nästa månad om hästen ska hem!

Som sagt sälj transporten. Ni blir ju åtminstånde av med lånet + räntan för detta. Det är ju ändå över en 1000lapp ut varje månad på bara transporten. Mycket pengar för ingenting.

Hur mycket pengar lägger ni på mat varje månad? Jag och min sambo räknar alltid varje månad hur mycket vi har lagt på mat. Vi har ett icakort där vi sätter in 3000kr varje månad som ska räcka till matkostnaden. Eftersom summan är begränsad så storhandlar vi de saker vi vet kommer att behövas. Middagslistor är bra att göra så att man vet vilken mat som ska lagas. Det är lätt annars att det blir pizza bara för att det går snabbt. Se till att ni har matlådor med er, det tjänar ni in massor av pengar på!
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Tja, om du säljer transporten får du ju kontanter. Om du sedan väljer att lösa in lånet eller att betala andra saker är ju en annan sak. Att sedan lånet finns kvar är ju helt rätt.
Men det är ju ett sätt (om än inte det bästa) för att fördela om dina skulder lite.
Om du väljer det mer "korrekta" sättet - dvs säljer transporten och betalar av lånet så har du i alla fall gjort en månatlig besparing eftersom lån + amortering försvinner på just det lånet.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har haft mycket oväntade utgifter senaste tiden vilket gör att jag halkat efter med ekonomin. I kombination med en djup depression...
Svar
12
· Visningar
1 983
Senast: Gnist
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 558
Ekonomi & Juridik Har ett litet dilemma. Köpte i höstas en häst för inga pengar alls. Säljaren var en tonårig tjej som uppgav att hästen stått ett halvår...
Svar
10
· Visningar
2 692
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 642
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp