Bukefalos 28 år!

Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Jag kan inte tänka mig att transporten INTE är säkerhet för lånet. D v s säljar man transporten MÅSTE man betala av lånet.
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

som sagt gör en ny värdering på huset sedan går ni till banken där ni har bolånet! Ibland kan det finnas möjlighet att belåna det. Kan fungera på den bank ni redan har om de ser att ni har skött er.


Säljer ni transporten så har ni ju ett lån mindre och får därmed en lägre månadskostnad.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Smartast borde väl vara att du o sambon bokar ett möte med er bank och försöker lösa alla dyra krediter, får ett lån med bra ränta.
Nu sitter ni ju o betalar ränta på en massa små lån o det är ju onödigt dyrt.

Sälj transporten o bilarna ni inte akut behöver.
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Säger som tidigare; sälj transporten och obelånade bilar omgående. Betala av hästaffären i första hand, lägg resten på att reglera småkrediter (Halens, Ellos etc)

NI LEVER PÅ ANDRAS PENGAR. Ni lever på lån. Det är många små och stora lån, vad jag kan se betalar ni totalt 20 370 kr i ränta och amortering! HELT vansinnigt.

Det är uppenbart att ni tappat greppet om ekonomin, det är smålån, krediter och större lån hela vägen igen. Fokus måste vara att sälja av det som går att sälja (nej, ni behöver INTE hästtranporten!) och försöka lägga om de lån som inte går att betala av till ett stort lån med lägre ränta.

Kanske förstår du inte att ni är nära konkurs, det innebär i så fall att ni får sälja av ALLT, inkl. huset om det vill sig illa.


usch, ja det är hemskt detta. Jo du har rätt ang transporten, även om vi inte får loss några pengar så är det 1100 kr mindre i månaden att betala. LÅnet är på 62000 kr o det måste vi få ut annars KAN vi inte sälja den för det är en spärr i bilregistret tills avbetalningen är klar på den. Nu kommer vi till nästa roliga grej: Trailern är trasig, eller nja, den går att köra men ena skärmen är halvt borta...så inte så snyggt ! kostar runt 2000 kr att fixa så det kan ju köpare göra. Pratade med min kompis som har min häst och hon sa att hon
kunde ta trailern o betala lånet helt o hållet för hon hyr trailer 4-5 ggr/mån för 300 kr varje gång då det är träning/tävlingar så hon tjänar på detta... Det känns ju som ett bra alternativ så har vi trailern kvar !!!
Får ju ändå inte loss några pengar för den eftersom lånet måste betalas då den säljs !!

Den ena bilen värd 10000 SKA säljas så fort det går. 2 bilar måste vi ha så vi tar oss till jobben, dagis m,m. Går inga bussar här tyvärr.
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Jag har läst igenom nästan hela tråden och jag undrar bara en sak..
Hade du inget avtal med köparen till hästen? Har hon/han rättighet att kräva tillbaka pengarna efter ett mer än ett halvår.?! En del har ju prov tid innan man äger hästen helt, kanske två månade elr ngt, efter den tiden är det vell den nya ägarens problem om hon/han inte vill ha hästen.


Jävligt jobbig sits du sitter i, men det blir nog en läxa för livet. Har inga tips, men jag säger bara, lycka till!
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Nej, det är INGEN bra idé för transporten! Då har ni inte transporten, går den sönder står ni fortfarande där med alla risker.

Sälj tranporten till stallägaren och skriv över krediten på stallägaren. Må vara att ni inte får något emellan, men det är dax för dig att inse att ni måste SNABBT lägga om ALLT.

Sälj, sälj, sälj. Bilen är säkert inte värd 10 000 som marknaden står idag, sälj den för vad ni kan få NU. Och det är snabbt. Om någon av era fordringsägare söker er i konkurs och ni inte kan betala - då är ni till råttorna.
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

det går säkert att sälja bilen även om den inte är fixad. Ni kanske inte får lika mycket men ni får ju loss pengar iallafall. Pengar ni inte har idag.

jag hoppas för din skull att köparen som har hästen idag verkligen köper den. annars lär du se till att du verkligen har deras pengar nästa månad om hästen ska hem!

Som sagt sälj transporten. Ni blir ju åtminstånde av med lånet + räntan för detta. Det är ju ändå över en 1000lapp ut varje månad på bara transporten. Mycket pengar för ingenting.

Hur mycket pengar lägger ni på mat varje månad? Jag och min sambo räknar alltid varje månad hur mycket vi har lagt på mat. Vi har ett icakort där vi sätter in 3000kr varje månad som ska räcka till matkostnaden. Eftersom summan är begränsad så storhandlar vi de saker vi vet kommer att behövas. Middagslistor är bra att göra så att man vet vilken mat som ska lagas. Det är lätt annars att det blir pizza bara för att det går snabbt. Se till att ni har matlådor med er, det tjänar ni in massor av pengar på!

SVARAR ALLA FÖRST: transporten är som säkerhet, dvs jag måste betala av just det lånet med pengarna jag får när jag säljer den.

incognito: jo, jag har tvingat min sambo att ta med matlådor nu o själv har jag det också, sparar en massa på det. Sen äter vi billigt nu, gör så billigt det bara går.
har försökt få min sambo att sluta snusa men det är lönlöst:mad:
Han snusar i o f sig bara 1 dosa i veckan så det är inga större summor det rör sig om gudskelov !
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

det vore väl jättebra om din vän tar över lånet på transporten! Se till att ordna detta så att det inte vara talas om. Skriv över lånet på henne så att du inte står kvar på det om hon skulle strunta i att betala. Dvs ni byter ägare genom att hon tar över ditt lån. du får inga pengar i handen men du är ju av med transporten.

Så som du skriver verkar det ju som att du har köpt en transport till henne som hon kan använda.

Lägg in annons på bilen redan idag eller boka besiktningstid. Allra bäst är det väl om ni blir av med den direkt utan att behöva lägga ner pengar på den. Om köpet inte går igenom om en månad så sitter du i en ännu knivigare situation. Jag som hästköpare hade inte väntat på att få mina pengar om jag skickat tillbaka hästen. Jag hade lagt in en räkning till kronkalle direkt. Så för att förenkla för dig själv så kämpa för att verkligen ha dessa pengar om en månad. Går köpet igenom, bra, då har du ju pengar till köpare nr 2!

Du kan ju ägna resten av dagen åt att samla ihop allt ni har som ni inte behöver och lägga ut på blocket, tradera osv. Fortsätter ni i den här takten så har ni nog dessvärre inget hus kvar snart heller.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Nej, det är INGEN bra idé för transporten! Då har ni inte transporten, går den sönder står ni fortfarande där med alla risker.

Sälj tranporten till stallägaren och skriv över krediten på stallägaren. Må vara att ni inte får något emellan, men det är dax för dig att inse att ni måste SNABBT lägga om ALLT.

Sälj, sälj, sälj. Bilen är säkert inte värd 10 000 som marknaden står idag, sälj den för vad ni kan få NU. Och det är snabbt. Om någon av era fordringsägare söker er i konkurs och ni inte kan betala - då är ni till råttorna.

Hon ville inte ta över lånet. ville inte ha fler kreditförfrågningar på sig. Hm, jag sätter ut annons o ser om jag får svar.

Bilen för 10 000 eller vad den nu är värd går inte o sälja nu, finns inga bromsar o obesiktad o avställd, i dagsläget värd 1000 kanske...Min sambo är bilmek o håller på o fixa den, tar 1 vecka till så är den klar att besikta o då sälja. Dom som är besiktade i samma modell ligger på 10-15000.

konkurs tror jag inte händer nu....hoppas inte...
lyckas på nåt sätt betala räkningarna varje månad fast alla ligger efter 1 månad men det blir påminnelseavgift bara. :crazy:

men som sagt, jag ska annonsera ut ALLT o så behåller vi dom 2 bilar som blir kvar helt enkelt.
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

det vore väl jättebra om din vän tar över lånet på transporten! Se till att ordna detta så att det inte vara talas om. Skriv över lånet på henne så att du inte står kvar på det om hon skulle strunta i att betala. Dvs ni byter ägare genom att hon tar över ditt lån. du får inga pengar i handen men du är ju av med transporten.

Så som du skriver verkar det ju som att du har köpt en transport till henne som hon kan använda.

Lägg in annons på bilen redan idag eller boka besiktningstid. Allra bäst är det väl om ni blir av med den direkt utan att behöva lägga ner pengar på den. Om köpet inte går igenom om en månad så sitter du i en ännu knivigare situation. Jag som hästköpare hade inte väntat på att få mina pengar om jag skickat tillbaka hästen. Jag hade lagt in en räkning till kronkalle direkt. Så för att förenkla för dig själv så kämpa för att verkligen ha dessa pengar om en månad. Går köpet igenom, bra, då har du ju pengar till köpare nr 2!

Du kan ju ägna resten av dagen åt att samla ihop allt ni har som ni inte behöver och lägga ut på blocket, tradera osv. Fortsätter ni i den här takten så har ni nog dessvärre inget hus kvar snart heller.


Det är pengar ang hästen som är det STORA problemet, att jag gjort slut på dom.....så även om hon som nu köpt hästen vill ha den är ju pengarna borta !!!
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

konkurs tror jag inte händer nu....hoppas inte...
lyckas på nåt sätt betala räkningarna varje månad fast alla ligger efter 1 månad men det blir påminnelseavgift bara. :crazy:

Ansökar de du är skyldiga pengar för hästen till Kronofogden och du inte kan betala de 65 000 kr (för det var det väl?) kan de mycket väl begära dig i konkurs. Då ryker all egendom m e m. Hus, bilar, häst, släp - allt som betingar ett värde.

Det är bara dumt att tänka "det händer inte mig". För det kan hända alla med skulder.

Klippt från Kronofogden.se
---
Konkurs innebär att i princip alla tillgångar som en skuldsatt person eller ett företag har, tas om hand och används för att betala av alla skulder som personen eller företaget har.

Konkurs kan gälla både privatpersoner (personlig konkurs) och företag.

Du blir inte skuldfri om du sätts i personlig konkurs. Skulderna som blir kvar efter konkursen kan du krävas på senare.

---

Det kan hända dig/er. Det händer många varje dag. Och det är en tragedi.

Vad gäller transporten & stallägaren: klart fall av strulpelle. Stor risk.
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Men det låter inte alls bra detta. Jag hade nog också som någon tipsat om tagit kontakt med något typ Lyxfällan (men man kanske inte vill flänga ut sitt liv i tv). Har inte kommunen någon rådgivare som kan hjälpa er göra en budget? Har för mig att det ska finnas något dylikt.
För jag tror att när det gått så här långt så kanske man behöver någon som kan hjälpa till och ta de här kontakterna med banken osv. Jag vet inte om det finns men jag hoppas ni kan få någon hjälp.

Annars som andra säger, se om ni kan få samlat ihop smålånen till ett större på en bank som inte tar en väldigt hög ränta. Annars kan jag nog inte hjälpa något mer tyvärr.

Sen att ta tillbaka hästen efter 7 månader? :eek: Det är ju jättelång tid, då borde hon SÅLT tillbaka hästen till dig och på så vis kvittat det hela, om du inte ville köpa hästen skulle hon sålt till någon annan. Verkar helskumt.
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

vill hon inte ta över lånet så ska hon inte ha transporten heller. varför ska du hålla henne med transport? Går den sönder så är det ju du som får stå för värdeminskningen och antagligen reparationen också.

Sälj den till någon som kan betala för sig!
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Men det låter inte alls bra detta. Jag hade nog också som någon tipsat om tagit kontakt med något typ Lyxfällan (men man kanske inte vill flänga ut sitt liv i tv). Har inte kommunen någon rådgivare som kan hjälpa er göra en budget? Har för mig att det ska finnas något dylikt.
För jag tror att när det gått så här långt så kanske man behöver någon som kan hjälpa till och ta de här kontakterna med banken osv. Jag vet inte om det finns men jag hoppas ni kan få någon hjälp.

Annars som andra säger, se om ni kan få samlat ihop smålånen till ett större på en bank som inte tar en väldigt hög ränta. Annars kan jag nog inte hjälpa något mer tyvärr.

Sen att ta tillbaka hästen efter 7 månader? :eek: Det är ju jättelång tid, då borde hon SÅLT tillbaka hästen till dig och på så vis kvittat det hela, om du inte ville köpa hästen skulle hon sålt till någon annan. Verkar helskumt.

Jo, hade vi fått lån på banken o kunnat baka ihop alltihopa hade det ju inte varit nåt problem alls....det är ju dom skyhöga räntorna som är problemet, Kanske kan skuldrådgivare hjälpa till o prata med banker om detta?? ska kolla detta direkt.
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Ansökar de du är skyldiga pengar för hästen till Kronofogden och du inte kan betala de 65 000 kr (för det var det väl?) kan de mycket väl begära dig i konkurs. Då ryker all egendom m e m. Hus, bilar, häst, släp - allt som betingar ett värde.

Det är bara dumt att tänka "det händer inte mig". För det kan hända alla med skulder.

Klippt från Kronofogden.se
---
Konkurs innebär att i princip alla tillgångar som en skuldsatt person eller ett företag har, tas om hand och används för att betala av alla skulder som personen eller företaget har.

Konkurs kan gälla både privatpersoner (personlig konkurs) och företag.





Du blir inte skuldfri om du sätts i personlig konkurs. Skulderna som blir kvar efter konkursen kan du krävas på senare.

---

Det kan hända dig/er. Det händer många varje dag. Och det är en tragedi.

Vad gäller transporten & stallägaren: klart fall av strulpelle. Stor risk.
jo jag vet om detta med konkurs. Min sambo däremot är inte alls pigg på att sälja allt. Han säger att han äger ju sina saker o jag mina så hans saker kan dom inte ta. Han tycker att så länge man kan betala om än sent så löser det sig. Han tror att allt löser sig tillslut.....

Men jag ska ta o annonsera ut trailern o 3 bilar så får vi se...
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

jag tycker att du ska göra dig av med hästen också. Den må vara frisk och äta gratis idag men vem säger att den är frisk i morgon? Har du pengar till att betala dyra veterinärvårdsräkningar? Skulle det hända något med den så gräver du dig bara längre ner i skulder.
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

jo jag vet om detta med konkurs. Min sambo däremot är inte alls pigg på att sälja allt. Han säger att han äger ju sina saker o jag mina så hans saker kan dom inte ta. Han tycker att så länge man kan betala om än sent så löser det sig. Han tror att allt löser sig tillslut..

Men det där är jag inte så säker på. Ni lever ju tillsammans och blir inte då det ni köper till gemensamt leverne era gemensamma saker? För till exempel om du blir sambo med en tjej som har barn så räknas ju din inkomst (nu tog jag bara ett exempel) in i det som ska betalas för förskola/fritidshem. När jag bodde med en man tidigare som hade barn sen innan så skulle även MIN inkomst räknas in när de räknade ut vilket underhåll han skulle betala.
Och ja, det retade mig till vansinne men vi fick förklarat att så var det. Om man lever tillsammans är man solidariskt betalningsansvariga. (men jag är en hemsk människa så jag hade inte minsta lust att bli av med mina pengar till två barn jag inte ens kände så det höll inte)

Men jag vet inte alls om det är så nu i detta fallet. Någon annan är säkert mycket mer bevandrad och korrekt inom det här området.

Tror det är en bra idé att försöka hitta någon slags rådgivare som kan hjälpa dig vidare. :)
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Nej, det stämmer inte ditt tänk.

I ditt fall är/var det så att ungarnas pappa är betalningsansvarig. De tittar på på hur mycket HUSHÅLLET har att röra sig med. Du antas t ex bidra med större del av maten om det är så att ni tjänar bra tillsammans. Men du är inte betalningsansvarig för hans barn. Det ska komma från HANS pengar. Däremot anses du kunna betala för hans mat, el etc så han kan betala för sina barn.

Lite skillnad, men i praktiken känns det som man är solidrariskt ansvarig för att betala för barnen. Man är solidiariskt ansvarig för att betala för hushållet man själv har.
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

... Han säger att han äger ju sina saker o jag mina så hans saker kan dom inte ta. Han tycker att så länge man kan betala om än sent så löser det sig. Han tror att allt löser sig tillslut.....

Det är ju så många tänker när de sätter sig i svåra situationer. Det löser sig. Men det gör det inte alltid till det bästa. Det är inte roligt att tvingas sälja hus och hem.

Hans saker är hans. Men har han kvitto på ALLT? Det gäller att kunna bevisa vems grejorna är, annars ryker de. Har ni t ex en fin soffgrupp som hans mor skänkt er så ryker den om inte morsan har kvitto och kan påvisa att det är hans enskilda egendom (jo, just det exemplet är faktiskt autentiskt).

Det är inte så enkelt när fogden är inblandad. Det gäller att fixa sitsen INNAN de blir inblandade.
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Men det där är jag inte så säker på. Ni lever ju tillsammans och blir inte då det ni köper till gemensamt leverne era gemensamma saker? För till exempel om du blir sambo med en tjej som har barn så räknas ju din inkomst (nu tog jag bara ett exempel) in i det som ska betalas för förskola/fritidshem. När jag bodde med en man tidigare som hade barn sen innan så skulle även MIN inkomst räknas in när de räknade ut vilket underhåll han skulle betala.
Och ja, det retade mig till vansinne men vi fick förklarat att så var det. Om man lever tillsammans är man solidariskt betalningsansvariga. (men jag är en hemsk människa så jag hade inte minsta lust att bli av med mina pengar till två barn jag inte ens kände så det höll inte)

Men jag vet inte alls om det är så nu i detta fallet. Någon annan är säkert mycket mer bevandrad och korrekt inom det här området.

Tror det är en bra idé att försöka hitta någon slags rådgivare som kan hjälpa dig vidare. :)


Jag har nu ringt freedom finance och min sambo som står på alla krediter och lån ska skicka in en låneansökan till dom. Det krävs 350 000 kr för att lösa alla lån FÖRUTOM billånet o lånet på trailer. Då skulle månadskostnaden bli

LÅN: 2900 kr
huslån: 5 000 kr
dagis: 800 kr
billån: 2 500 kr
trailer: 1 000 kr
telia: 1500 kr
förs: 1 500 kr
kommun: 1000
TOT: 16 200 kr = känns LIITE bättre ju... sen får jag väl försöka skaffa mig ett extrajobb också.

fortfarande är ju skulden till hon med hästen kvar....

Han kanske inte alls får nåt lån men man måste försöka i alla fall
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har haft mycket oväntade utgifter senaste tiden vilket gör att jag halkat efter med ekonomin. I kombination med en djup depression...
Svar
12
· Visningar
1 972
Senast: Gnist
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 494
Ekonomi & Juridik Har ett litet dilemma. Köpte i höstas en häst för inga pengar alls. Säljaren var en tonårig tjej som uppgav att hästen stått ett halvår...
Svar
10
· Visningar
2 691
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 617
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp