Bukefalos 28 år!

Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

ja, det är riktigt hemska elräkningar. Skulle nog behöva byta ut elementen då dom är gamla men har inte råd:cry:

Tätningslister var ett kanonbra tips, TACK !!!

I helgen ska jag extrajobba, måla "svart" hihi åt en här i närheten..Han vill ha målat 3 garageportar. Jag får 1500 för det o det kanske ta en heldag så det var bra. Räcker till en räkning i alla fall :)

Fast el-uppvärmda hus kostar ju mkt att värma vårat på ca 160kvm kostar på vintern ca 4000kr att värma upp om man skall ha normal värme inomhus så det är inget konstigt alls.
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Jag måste säga nu efter att ha läst på lite tll i tråden: vad duktig du har varit :bow: Jättebra gjort att ta tag i det här! Det är en dyr läxa och inte det minsta rolig, men du har gjort det bra! :bow:
Man behöver höra det också, speciellt sådana här gånger. Lyckokram från mig!
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Det är det som är det sjuka egentligen.....jag har hand om ekonomin, han bryr sig inte ett skit, eller jo han säger att nu när jag sett till att köra ekonomin i botten så vill inte han ta över. Har varit pissigt med pengar i nåt år nu o då pratar vi riktigt pissigt. Ligger efter med i stort sett alla räkningar varje månad, finns helt enkelt inte pengar att betala med. Han tjänar bra ( 18000 ut e skatt) och jag har en ganska dålig lön ( 9500 ut e skatt, 70%) Vi har räkningar på mer än vi får in vissa månader o en del månader är det typ 1000 kr över. Har fått nalla av sparkontots pengar o nu är det slut.

Har provat tidigare att ta lån o baka ihop alla smålån osv men det är tvärstopp. Vi sitter verkligen i en rävsax just nu.

Har sålt av det som går att sälja och betalat elräkningar o annat som varit akut. Det som är kvar är avbetalning på.

Med så dålig ekonomi varför skaffade du en häst från första början????:confused:

Själv förstår jag inte hur man kan försätta sig i en sådan situation. Min regel har alltid varit att inte handla för mer än jag har råd med. Har aldrig tagit lån förutom huslån.

Att inte gå till jobbet kan ju knappast hjälpa i det långa loppet.
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

*kl*

Är det någon mer än jag som får ångest av denna tråd?

Själv är jag kontrollmänniska när det gäller min ekonomi. Det enda lånet jag kan tillåta mig att ha är huslånet då jag ser det som investering..

Ja, väldigt svår ångest för det är så långt ifrån mitt sätt att hantera pengar som man kan komma. Endast huslån för mig också.
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Fast el-uppvärmda hus kostar ju mkt att värma vårat på ca 160kvm kostar på vintern ca 4000kr att värma upp om man skall ha normal värme inomhus så det är inget konstigt alls.
Jag tycker det är en mkt hög elräkning, räknar du in nätavgiften isf för att komma upp i den summan? Vi har motsvarande stl på huset och bor längre norrut men betalar "bara" ca 1000 kr/månad, trots direktverkande el och ett gammalt hus från 1872.
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

*kl*

Har nu läst igenom hela tråden. Jag har tyvärr inga bra tips att ge, utöver de du redan fått, men jag vill bara säga att jag tycker att du är väldigt stark som försökt ta tag i det här. Det är verkligen trist att folk inte kan hålla truten utan kommer med tråkiga kommentarer, lyssna inte på dem för du behöver inte höra fler gånger att det var onödigt att sätta sig i situationen. Nu kan du bara blicka framåt och försöka lösa allt!

Det enda jag vill upprepa av vad som sagt är: Ta professionell hjälp också! Du gör ett jättebra jobb själv men det är väldigt skönt att få hjälp. Prata med en skuldsanerare, de kan göra så otroligt mycket! Prata med Kronofogden. Man smutskastar ofta alla såna ställen MEN de är faktiskt där för att hjälpa och ber man om hjälp så visar det att man är redo att bättra sig!

Styrkekramar och LYCKA TILL!!
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

*KL*

Håller med. Har läst hela tråden och måste säga att du är fantastiskt stark mitt i denna situationen. Du lämnar ut dig själv och hela din ekonomi för att få goda tips och råd. Du har fått många fina tips här. Bry dig inte om alla som ska visa hur duktiga de är genom att trampa på dig.
Du har kommit en lång bit på vägen nu.
Jag håller tummarna och är övertygad om att du kommer att fixa detta.
Lycka till
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

KL

Angående att ta hjälp från Kronofogden låter det vettigt. Har en kompis som jobbar där och dom blir glada när folk tar fatt på sin situation. Vilket du ju verkligen har gjort. Starkt!:bow:

Har själv ingen kontakt med Kronofogen men jag har haft mycket med Skattemyndigheten i Simrishamn att göra och jag har en kontakt där som verkligen vill hjälpa till. Jag är övertygad om att hon egentligen är en ängel!:love:
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Hej på dig!
Bara det att du (/ni) har kommit på att er ekonomiska situation håller på att barka åt fanders, samt att du verkligen är villig att göra något åt det, betyder att du har kommit väldigt långt!
Jag tror att ingen kronofogde tycker det är särskilt kul att utföra dessa indrivningar utan bara uppskattar de som tar kontakt för att få hjälp och på så vis visar att man vill göra något åt situationen innan det är för sent.
Jag säger som många andra här: Ta hjälp av någon gällande er ekonomi! Det är inget att skämmas för utan visar bara att man har vett nog att inse att man behöver experthjälp och vill reda ut situationen.
Lycka till nu och ge inte upp bara för att du kanske får en dålig dag, utan kämpa på mot ditt mål för det kommer att ordna sig bara du vill.
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Jag tycker det är en mkt hög elräkning, räknar du in nätavgiften isf för att komma upp i den summan? Vi har motsvarande stl på huset och bor längre norrut men betalar "bara" ca 1000 kr/månad, trots direktverkande el och ett gammalt hus från 1872.

Jag tycker 4-5000:-/månad låter som en skälig summa för att värma upp ett stort hus. Vi betalar 900Kr/månad i bara hushållsel (värmer huset med pellets). Att värma upp ett litet hus på 2 rum opch kök med el, kostar mina föräldrar ca 2500:-/månad
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Tänkte fel...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Det är ju så många tänker när de sätter sig i svåra situationer. Det löser sig. Men det gör det inte alltid till det bästa. Det är inte roligt att tvingas sälja hus och hem.

Hans saker är hans. Men har han kvitto på ALLT? Det gäller att kunna bevisa vems grejorna är, annars ryker de. Har ni t ex en fin soffgrupp som hans mor skänkt er så ryker den om inte morsan har kvitto och kan påvisa att det är hans enskilda egendom (jo, just det exemplet är faktiskt autentiskt).

Det är inte så enkelt när fogden är inblandad. Det gäller att fixa sitsen INNAN de blir inblandade.

-Spinner vidare....
Inte ens kvitto hjälper om föremålen köptes in under förhållandet. Går det under gemensam egendom (tex soffa) så kommer det räknas in i en ev uträkning, oavsett kvitto. Ett kvitto anses inte vara bevis nog, eftersom det inte säkerställer vem som betalade, dvs ena parten kan ha fört över pengar till den andra etc.
De saker som räknas bort är de lösa föremål som används uteslutande av ena parten för dennes arbets - eller fritidsändamål (tex arbetsdator som används uteslutande av ena parten eller sambons golfklubbor där enbart en parten spelar golf etc).

Om det handlar om gåva som Lovisaleonora skrev så behövs ett gåvobrev som styrker att det var en gåva till X som X enskilda egendom. Då är tex soffan säker, annars ryker även den precis som TS skrev.
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Antingen har dina föräldrar ett hus som läcker värme som ett såll, ett mycket ofördelaktigt elavtal, något som drar ström i onödan eller så har de väldigt hög värme på? Ett litet hus på två rum och kök tycker jag låter otroligt dyrt med en strömförbrukning på 2500 kr/månaden. :crazy:
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

-Spinner vidare....
Inte ens kvitto hjälper om föremålen köptes in under förhållandet. Går det under gemensam egendom (tex soffa) så kommer det räknas in i en ev uträkning, oavsett kvitto. Ett kvitto anses inte vara bevis nog, eftersom det inte säkerställer vem som betalade, dvs ena parten kan ha fört över pengar till den andra etc.
De saker som räknas bort är de lösa föremål som används uteslutande av ena parten för dennes arbets - eller fritidsändamål (tex arbetsdator som används uteslutande av ena parten eller sambons golfklubbor där enbart en parten spelar golf etc).

Om det handlar om gåva som Lovisaleonora skrev så behövs ett gåvobrev som styrker att det var en gåva till X som X enskilda egendom. Då är tex soffan säker, annars ryker även den precis som TS skrev.

Jo kvitto duger bra. Jag har kronofogdeskulder o har haft fogden här flera ggr. Min mans saker har dom inte rört, då pratar vi bilar, dator, tv m,m saker. Han har visat kvitto o så har det varit bra med det. MEN det måste stå namn på kvittot. Jag står som ägare på en häst som dom inte ens ville ha då dom tyckte värdet var för lågt (hade köpt den för 10000)

När det gäller möbler osv så är det inget dom tar om det nu inte är jättedyra möbler. Vi har ikeamöbler och det är dom inte intresserade av.

Men nu var väl inte trådskaparen intresserad av kronofogdetips vad jag förstod utan vill ha hjälp med vad hon skulle göra med skulden till köpare 1 som hon inte kan betala??
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Där ser man, annorlunda mot vad jag blivit lärd, fast det var ju positivt så :). Anledningen att jag spann vidare på det var för att TS skrev att hon inte trodde att hon behövde vara orolig för det sambon köpt, att de inte skulle ta de sakerna...
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Nu är detta ett sidospår, men nu pratade jag om GÅVOR. Sånt du själv har köpt som du kan bevisa är dina saker går fria.

Men t ex i förtid "ärvda" möbler t ex (inte helt ovanligt) ryker.
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Nu har jag plöjt igenom hela tråden och undrar såklart hur det har gått för dig! Tappa inte sugen nu när du hade kommit igång så bra. Det kommer inte lösa sig över en natt vilket jag tror att du är medveten om, men det finns en ljusning! Kom igen och lycka till!
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Antingen har dina föräldrar ett hus som läcker värme som ett såll, ett mycket ofördelaktigt elavtal, något som drar ström i onödan eller så har de väldigt hög värme på? Ett litet hus på två rum och kök tycker jag låter otroligt dyrt med en strömförbrukning på 2500 kr/månaden. :crazy:

Jag tycker det är en rimlig kostnad jag. Det är inkl nätavgifter och alla andra fasta kostnader.
Bara vår hushållsel ligger på 1000kr/månad inkl fasta kostnader, så att värma upp ett hus mitt i vintern för 2500:-/månad tycker jag inte är dyrt
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Jag tycker det är en mkt hög elräkning, räknar du in nätavgiften isf för att komma upp i den summan? Vi har motsvarande stl på huset och bor längre norrut men betalar "bara" ca 1000 kr/månad, trots direktverkande el och ett gammalt hus från 1872.

Då har ni väldigt kallt :crazy:

Självklart räknar jag in nätavgiften den är ju idag lika stor som elbiten sas
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Kanske gammal elmätare...

Ca 300kr/mån för hushållsel här och då har jag ingen mysbelysning el sånt.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har haft mycket oväntade utgifter senaste tiden vilket gör att jag halkat efter med ekonomin. I kombination med en djup depression...
Svar
12
· Visningar
1 953
Senast: Gnist
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 449
Ekonomi & Juridik Har ett litet dilemma. Köpte i höstas en häst för inga pengar alls. Säljaren var en tonårig tjej som uppgav att hästen stått ett halvår...
Svar
10
· Visningar
2 680
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 588
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp