Bukefalos 28 år!

Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Om jag räknar med nätavgiften så hamnar vi under 2000 kr/månad. Ny mätare, bra avtal och medvetenhet räcker långt. :cool:
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Kanske gammal elmätare...

Ca 300kr/mån för hushållsel här och då har jag ingen mysbelysning el sånt.

Ny mätare har vi, byttes nyligen av Eon.

Normal värme i huset dvs runt 18-19grader ger en TOTAL elkostnad på ca 2000-4000kr beroende årstid. Då är det alltså direktverkande el i våra 8 rum :crazy:
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Om jag räknar med nätavgiften så hamnar vi under 2000 kr/månad. Ny mätare, bra avtal och medvetenhet räcker långt. :cool:

Som sagt ny mätare, bra avtal har vi också men att värma vårat 20m långa korsvirkes hus kostar om man vill ha en behaglig temperatur på vintern dvs runt 19grader.

Låter som rena drömmen att kunna värma upp ett hus för 2000kr när det är dyrare att tom värma med pellets här. Finns ingen som har så billig uppvärmning på ett hus med direktverkande el häromkring.

Vi har därför satt in en luft/luft pump som sänkt våra kostnader markant.

Men ärligt har ni snitt på 2000kr året runt eller är det på vintern?
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Sommartid har vi naturligtvis billigare än vintertid, vi sänkte faktiskt elförbrukningen jämfört med tidigare ägare på huset, mycket tror jag är tack vare renovering och lägre temperaturer i de delar av huset som inte används lika mkt vintertid. Generellt tror jag att ett välbyggt timmerhus lite längre norrut kan ha bättre egenskaper än ett korsvirkeshus på skånska slätten. Vi är inte lika utsatta för blåst och rått väder, huset kyls ner snabbare när det är sånt väder här märker jag.

Vi har lagt delvis nytt golv och ny golvisolering i delar av huset, bytt en del syll, ska byta tätningslisterna i samtliga fönster och dörrar i år, använder draperier, rivit ner och fixat väggarna i en del rum och bytt ut lumpen som användes som isolering runt fönstrena, mm. Inbyggda bokskåp och garderober längst ytterväggarna isolerar även de. Vi har nyligen fixat groventrén som föregående ägare påbörjade men aldrig färdigställde så i vinter kommer vi förhoppningsvis att slippa drag därifrån + att min förhoppning är att hinna sätta upp två kakelugnar som suttit uppe tidigare och byta ut den gamla varmvattenberedaren. Fårskinnstoffler gör mycket. Elementen är helt avslagna i hela huset nu och det börjar bli för varmt i sovrummet så myggnäten ska in så jag kan sova, vi har lägre temp i sovrummet och stängd dörr så värmen inte smiter in där.

Vi har hyfsat moderna vitvaror, inte så mkt belysning och jag släcker i de rum som vi inte vistas i. Ingen myspysbelysning som går på el utan tända ljus på vinterkvällarna. Tvättmaskinen tar 10 kg så vi tvättar sällan men mkt de gånger den går, ingen torktumlare eller torkskåp utan all tvätt hängs ute även vintertid när det är väder eller inne på torkställningar mm mm. Många bäckar små helt enkelt. :idea:

När jag bodde i en gammal lgh i ett bruk hade jag dubbelt så hög elförbrukning/år trots halva boytan, jämfört med vad vi har nu. Där var det halvmetertjocka stenväggar och dåligt isolerat, så trots delvis vedeldning höll jag ändå på att frysa ihjäl om vintrarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Hej!
Hur går det för dig???

(Tycker att tråden mer börjar handla om allas olika uppvärmningsvarianter och kostnader för det...)
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Var det 18 000 kr du skulle betala till den förra hästägaren? Blev lite förvirrad... Eller var det mer?
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Hej!
Hur går det för dig???

(Tycker att tråden mer börjar handla om allas olika uppvärmningsvarianter och kostnader för det...)

ja hur går det......det rullar på om man nu kan säga så. Jag jobbar i allafall dagligen nu så mycket jag får i stället för att gräva ner mig. Vi ligger efter med många räkningar men inget av det som gått till fogden ännu, vi orkar hålla det därifrån men knappt. Har annons på ena bilen men inget napp ännu. Den andra bilen ska besiktas i nästa vecka o efter det annons även på den. La ut annonser på tradera men blev spärrad där då det var orealistiskt pris tyckte dom på mina mobiler???? Helst sjukt så nu kan man inte annonsera där. Dom vill ha in papper på att jag verkligen är jag så ingen försöker blåsa nån???? så jag har beställt på skatteverket.

Sålde mina hinder, fick 4000 för dom o betalade en räkning som var AKUT ! ( bilskatt på väg till fogden på 2500 kr + trafikförsföreningen)

Men det stoooora problemet är hon som ska ha pengar för hästen, har inte vågat prata med henne ännu
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Men ring henne så får du det gjort. Det är alltid bättre att veta när man får sina pengar. Nu kanske hon sitter med grejor som ska betalas och missar det tack vare dig. Om hon vet att hon får vänta på pengarna kan hon hitta en annan lösning. Det är alltid bättre att veta vad som gäller.

Lycka till! Jag beundrar dig och vet att du kan ringa henne. Det kommer att kännas bättre för både dig och henne när du har ringt.:)
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

+ trafikförsföreningen)

Trafikförsäkringsföreningen är det sämsta alternativ som finns, det är höga debiteringar per dag. :crazy: Hamna inte i den fällan, den blir tokdyr. Klart man får prioritera på olika sätt, men se till att ha en försäkring på fordon och ev. släpvagnar så ni slipper att hamna där iaf!

Saxat från http://www.tff.se/templates/Avgiftstabell.aspx?id=172

Gällande avgiftstabell
Trafikförsäkringsavgifter fr o m 2008-05-01
Avgiftsgrupp Avgift per dag
Personbil, övriga (privat personbil) 104,20 kr

:crazy:
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Sålde mina hinder, fick 4000 för dom o betalade en räkning som var AKUT ! ( bilskatt på väg till fogden på 2500 kr + trafikförsföreningen)

Åhh nej! Inte trafikförsäkringsföreningen!

Jag tycker tyvärr att det låter som att du inte riktigt har grepp om situationen.
Har du för mycket runt omkring dig?
Kan inte din sambo ta ansvaret för t.ex bilarna och se till att dessa är försäkrade och i ordning.
Jämföra pris mellan olika bolag för att få så billigt som möjligt...

Vad du än gör så får du inte strunta i alltihop nu och gräva ner dig utan lägg upp en plan för hur du ska klara situationen.
Prata med den/dom du är skylldig pengar och be att få lägga upp en avbetalningsplan.
Som jag har sagt i ett tidigare inlägg så tycker jag att du ska prova att få hjälp på banken med att lösa alla krediter, och för gudsskull, säg genast upp dom efter att dom är betalda. Kolla även om det går att spärra sig hos t.ex postorderföretagen för att inte frestas att söka nya krediter.

Det du gör just nu när du säljer dina saker är att du bara släcker bränderna på ytan och du måste få till en förändring för att inte mönstret skall upprepa sig.

Lycka till!
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

HAr läst hela tråden nu och de har ju rätt saftiga skulder, men jag vet en som är student och har skulder på 12 000 i månaden varav någa mobillån. Kan man då som student gå till banken och få hjälp? Hon är lite omedveten om sin sitiation och menar att det funkar ju, men hon har knappt råd att äta? Helt otroligt egentligen men som student är man ju inte rik, jag har 8300 i månaden + 1700 i bostadsbidrag och hon har väl nåt liknande. MAn undrar hur hon får ihop det?
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

I fallet med TS så äger hon ju ett hus och med lite tur så finns det ett litet utrymme för att låna upp på huset. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så tycker jag att hon ska ta ut en värderingsman för att se om det ökat något i värde.
Som jag har förstått det så har både TS och hennes sambo jobb, jag har fått för mig att det är fasta sådana men jag kan ha fel där. Detta är ju trots dessa tider en viss säkerhet för banken.
Sen beror det givetvis på vilken bank och vilken bankman man pratar med, om man har ambitionen att få det här till att fungera och kan visa upp det för banken.




Jag tror att banken idag bedömmer människor utifrån deras ambitioner att verkligen betala för sig om du förstår hur jag menar.
Nästan lite som att dömma en hund efter håren... OBS! Detta har inget med TS att göra utan detta är vad jag tror.



Angående din vän med skulder så kanske det är lite knepigare för att denna är just student. Det finns alltså ingen fast månadsinkomst från ett arbete.
Men äger hon hus eller bostadsrätt så kan det ju även där kanske finnas utrymme för att låna upp..
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Det du gör just nu när du säljer dina saker är att du bara släcker bränderna på ytan och du måste få till en förändring för att inte mönstret skall upprepa sig.

EXAKT!!! Du måste se till att få en ändring på hela situationen! Annars skjuter du bara allt framför dig. Om du nu är villig att jobba järnet för att komma ur detta, så se för guds skull till att få hjälp att lösa det ekonomiska med tex bank eller dyl. Det är lättare att jobba på om man vet att det finns en ljusning. Inte bara tillfälliga lösningar.

KÄMPA!!!
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Hon kanske inte alls får ihop det?? Hon kanske kör strutsmetoden? :crazy:
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Åhh nej! Inte trafikförsäkringsföreningen!

Jag tycker tyvärr att det låter som att du inte riktigt har grepp om situationen.
Har du för mycket runt omkring dig?
Kan inte din sambo ta ansvaret för t.ex bilarna och se till att dessa är försäkrade och i ordning.
Jämföra pris mellan olika bolag för att få så billigt som möjligt...

Vad du än gör så får du inte strunta i alltihop nu och gräva ner dig utan lägg upp en plan för hur du ska klara situationen.
Prata med den/dom du är skylldig pengar och be att få lägga upp en avbetalningsplan.
Som jag har sagt i ett tidigare inlägg så tycker jag att du ska prova att få hjälp på banken med att lösa alla krediter, och för gudsskull, säg genast upp dom efter att dom är betalda. Kolla även om det går att spärra sig hos t.ex postorderföretagen för att inte frestas att söka nya krediter.

Det du gör just nu när du säljer dina saker är att du bara släcker bränderna på ytan och du måste få till en förändring för att inte mönstret skall upprepa sig.

Lycka till!


hmm, jo jag vet nog att det måste till en förändring...en ganska rejäl sådan också. Ingen dum ide detta med postorderföretagen att spärra så man inte kan handla på kontona mera... Låter som man är dum i huvudet som inte bara låter bli att beställa men det är inte så lätt alla gånger.

Känner mig som en riktig jävla idiot.

Har varit till banken nu o det är TVÄRSTOPP. Banken där huset är belånat har också sagt nej för att vi legat efter med lånen en längre period + att min sambo som står på lånen har för mycket krediter. Jag får inte stå med då jag har skulder hos kronofogden.

Vi måste se till att minska månadskostnaderna helt enkelt...Fixar vi sen 2 år till o jobbar röven av oss o inte tar nya lån så är flera då borta om 2 år och DÅ blir allt mycket bättre....

Men det är hon med hästen som jag är orolig över. Måste ringa henne men hoppas att nån bara ska ringa o säga att jag har en miljon att hämta:rofl:
såååå jobbigt så ni anar inte detta. Har bil ute på annons också o om den blir såld kan jag ju betala en del till henne, det är också nåt jag hoppas på o vill ha klart innan jag ringer....väntar en vecka till o sen ringer jag....hua va nervös jag ska bli då. Jag menar hon skulle ju kunna polisanmäla mig ju eller??? Jag skulle sälja hästen o hon skulle få pengarna då. Men hästen återköptes av mig o jag fick en skuld till henne då.
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Ring henne. Gör upp en avbetalningsplan. Bättre att hon får lite regelbundet och mer om du får loss pengar på bilförsäljning t ex, än att du går och får magsår och hon retar upp sig. Ring.

Har ni ställt av bilarna som ni inte använder?
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Hur har det gått med tjejen som har hästen nu då? Ville hon behålla honom?
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

Usch, jag vet... Det är ju så frestande!
Man har ett konto, man loggar in och hittar en jätte fin tröja och ett par skor och det blev ju faktiskt bara 298kr + frakt. Superbilligt tycker man då plus att det ger en stunds glädjerus att få se framemot något nytt.
Men sen i slutet på månaden när alla ny och gamla "glädjerus" ska betalas så är det jobbigt när det i stället för 350kr är 3500kr...


Låter iaf som att du har insett att det inte är fixat på en vecka.
Gillar du att skriva?
Köp då en 5års dagbok och skriv ner dina tankar och funderingar. I boken kan du lägga in mål och även skriva in när krediterna är betalda med den takt du betalar idag.
Ge dig/er sedan en morot när du/ni lyckats betala av en skuld. Ex, unna er en middag på restaurang. Detta behöver inte bli svindyrt.


Se det som så att det är bättre att sätta stopp nu och reda upp allt genom att betala av det under 2-3år utan att ta nya lån.
Det andra allternativet är att ni fortsätter i samma takt och tar en massa smålån vilket tillslut slutar i att ni förlorar allt ni äger och har inkl. hus och får leva på exictens minimum i kanske 10år.

Banken borde väl ha någon form av ekonomiskrådgivare så att ni iaf kan få hjälp med att lägga upp nångonslags betalningsplan för alla skulder?!

Angående tjejen med hästen så håller jag fast vid att du får försöka få till en avbetalningsplan.


Hoppas verkligen att det löser sig för dig!
Och du... du är absolut inte dum i huvudet eller värdelös som människa! Det finns otroligt många som sitter i samma sits som dig men som vägrar erkänna det för sig själva eller andra!
 
Sv: Jag måste vara dum i huvudet * låång tråd*

hmm, jo jag vet nog att det måste till en förändring...en ganska rejäl sådan också. Ingen dum ide detta med postorderföretagen att spärra så man inte kan handla på kontona mera... Låter som man är dum i huvudet som inte bara låter bli att beställa men det är inte så lätt alla gånger.

Känner mig som en riktig jävla idiot.

Har varit till banken nu o det är TVÄRSTOPP. Banken där huset är belånat har också sagt nej för att vi legat efter med lånen en längre period + att min sambo som står på lånen har för mycket krediter. Jag får inte stå med då jag har skulder hos kronofogden.

Vi måste se till att minska månadskostnaderna helt enkelt...Fixar vi sen 2 år till o jobbar röven av oss o inte tar nya lån så är flera då borta om 2 år och DÅ blir allt mycket bättre....

Men det är hon med hästen som jag är orolig över. Måste ringa henne men hoppas att nån bara ska ringa o säga att jag har en miljon att hämta:rofl:
såååå jobbigt så ni anar inte detta. Har bil ute på annons också o om den blir såld kan jag ju betala en del till henne, det är också nåt jag hoppas på o vill ha klart innan jag ringer....väntar en vecka till o sen ringer jag....hua va nervös jag ska bli då. Jag menar hon skulle ju kunna polisanmäla mig ju eller??? Jag skulle sälja hästen o hon skulle få pengarna då. Men hästen återköptes av mig o jag fick en skuld till henne då.

Håller tummarna för dig och att det ska ordna upp sig för er här borta.
En sak jag tänkte på är ju att sätta hårt mot hårt gentemot banken. De är ju ganska måna om att få tillbaka sina utlånade pengar och som jag har fattat det så hamnar de ganska långt ner i listan när det går så långt som till utmätning. Det är risken de tar och det vi betalar för i.o.m. räntan.
Ni kanske skulle försöka att berätta för banken hur allvarligt detta är utan att skämmas för er situation och att de riskerar att inte få tillbaka sina pengar överhuvudtaget om de inte hjälper er. Visst de kan ta huset, men det tar både tid och kostar pengar samt blir förmodligen en förlustaffär för dem i slutänden. Om de vill skänka er lånet så kan de ju fortsätta att neka er hjälp, annars kanske de kan se till att göra något vettigt för att hjälpa er ut ur situationen. Jag menar, de skyller på att din sambo har för många krediter, nå så lägg in dem i huslånet och krediterna är borta och betalningsförmågan lär ju öka för huslånet till och med i och med ett sådant upplägg. Hur svårt kan det vara? Jag tror att banken ser på er att ni skäms över er situation och mår dåligt och de i sin tur skäms inte en endaste sekund över att uttnyttja detta mot er genom att framställa er som slarviga i hopp om att ni ska gå hem och fortsätta betala era huslån först av allt och att de kan känna sig säkra på att ha er som kunder (mer eller mindre frivilligt) i många år framöver. Ställ upp ett antal sakliga argument och svar på tal angående detta, än är inte matchen vunnen anser jag. De var de som gjorde bedömningen att ni kunde betala för ett huslån så nu är det deras ansvar att se till att deras värdering strämmer också istället för att ge er kalla handen när det börjar blåsa lite. Bråka på med banken så långt det går, men var hela tiden sakliga och vänd på deras argumentationer till er fördel...

En annan sak jag tänkte tipsa om: Du kan inte starta ett litet företag inriktat på servicetjänster beroende på vad du kan göra rent fysiskt, utbildning etc etc.?
Har du gymnasiekompetens eller har läst kurser inom något? Om du t.ex. läst lite företagsekonomi så kan du ju erbjuda dig att bokföra åt små enskilda firmor eller personer som inte har tid själva. Kan du göra hemma, med hjälp av en dator och ett billigt bokföringsprogram (finns på nätet för typ 500 kronor). Eller skriva ut och skicka fakturor till deras kunder, bara man har lite datorvana och fantasi så går det att tjäna pengar på i princip vad som helst.
Webbdesign?

Just det, sälj telefonerna på blocket om inte tradera funkar! :)
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har haft mycket oväntade utgifter senaste tiden vilket gör att jag halkat efter med ekonomin. I kombination med en djup depression...
Svar
12
· Visningar
1 952
Senast: Gnist
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 448
Ekonomi & Juridik Har ett litet dilemma. Köpte i höstas en häst för inga pengar alls. Säljaren var en tonårig tjej som uppgav att hästen stått ett halvår...
Svar
10
· Visningar
2 680
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 588
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp