Bukefalos 28 år!

Jag önskar motargument till SDs politik

Från Bloggen


Vi har råd och vi har plats. Allt annat är bara en stor jävla lögn. Nu pratar jag om flyktingar.
Invandring är en helt annan sak och för att få invandra så ska man ju försörja sig själv annars får man inte vara här. EU-bo eller inte.
Låt mig ställa en fråga, hur vet du att vi har råd och plats om du inte vet behoven?
Det tycks mig som om du låter känslorna driva iväg och lämnar varje rationell tanke långt bakom,

Som jag ser det handlar det om prioriteringar som görs baserade på ekonomi och politik.
 
Och i hur stor mån finns valet vart man som flykting tar vägen? Är det helt upp till var och en?
Tar du dig innanför Schengengränsen, säg Italien, Spanien så ska du egentligen söka asyl där. Men istället försöker man ta sig till Storbritannien, Sverige, Tyskland eftersom dessa länder har de mest gynnsamma villkoren. När man väl är där söker man asyl.
 
@landsbygdsbo Har man råd med skattesänkningar så har man råd att ta emot flyktingar. Simpla as that.
Och ja det är känslostyr för jag är en humanist.
Som sagt så kostar invandringen oss 1% av BNP och som ett rikt land i västvärlden så anser jag att vi har råd med det.

Du känns bara som en uppviglare. Du kommer inte med några egna åsikter utan ifrågasätter endast andra.

Hur vet du att vi INTE har råd och plats?
 
@landsbygdsbo Har man råd med skattesänkningar så har man råd att ta emot flyktingar. Simpla as that.
Och ja det är känslostyr för jag är en humanist.
Som sagt så kostar invandringen oss 1% av BNP och som ett rikt land i västvärlden så anser jag att vi har råd med det.

Du känns bara som en uppviglare. Du kommer inte med några egna åsikter utan ifrågasätter endast andra.

Hur vet du att vi INTE har råd och plats?
Jag vet inte om vi har råd och plats eftersom det är så svårt att få reda på vad kalaset kostar.
Jag vet att vi har bostadsbrist i landet, att fastighetsägare får straxt under 300 kr / dygn för en förläggningsplats
Att staten under en viss tid ger kommunerna bidrag.
Men jag vet inte vad det handlar om i pengar.
Jag vet att vi har bland de högsta skattebelastningarna i världen
Jag vet att vi är på väg in i en extremt turbulent tid vad det gäller politisk instabilitet, och ekonomisk sådan.
Därför är jag inte så naiv så jag stenhårt hävdar: - Vi har råd! Jag vill se notan först.

Och jag vet att man inte får låta känslorna styra när man gör ekonomiska beräkningar.
När man sedan har alla fakta, ja då ska man göra en utvärdering. Hur man med givna ekonomiska ramar ska kunna hantera problemet så etiskt, humant som möjligt.
 
Jag vet att vi har bostadsbrist i landet, att fastighetsägare får straxt under 300 kr / dygn för en förläggningsplats
Jag vet då kommuner som rivit lägenheter. I Laxå har hela hyreshus bara tagits ner, i Götene har hela hyreshus sålts till hugade norrmän, i Sveg har lägenheter också rivits. Det verkar saknas människor snarare!
 
  • Gilla
Reactions: Sol
De som säger att "vi inte har plats för fler" borde ju leva som de lär och sterilisera sig så att de inte förökar sig.

Att det finns plats (angående när Reinfeldt flög över åkrarna och skogarna) betyder uppenbarligen inte att det finns boende, svårt att flytta hemifrån för en del unga.
 
Att det finns plats (angående när Reinfeldt flög över åkrarna och skogarna) betyder uppenbarligen inte att det finns boende, svårt att flytta hemifrån för en del unga.
Det har nog mer att göra med att det är så dyrt att flytta dit ungdomar vill flytta och kan få jobb. Det finns säkert hyreslägenheter i små orter men där vill ingen bo för där finns inga jobb. Bostadsbristen är ju mer en socialekonomiskfråga än en invandringsfråga.
 
Har vi eller hade vi EGENTIGEN råd med de där skattesänkningarna......????
En prioriteringsfråga, skattesänkningarna kanske var det som gjorde att vi inte drabbades så hårt av den europeiska lågkonjunkturen. Det kan naturligtvis diskuteras. Men att som du, hävda att vi har råd, när man inte vet vad notan landar på, ja det är ju ungefär som att skriva på en check in blanco. Och det känner jag inte till någon vettig människa som skulle göra.
 
Det har nog mer att göra med att det är så dyrt att flytta dit ungdomar vill flytta och kan få jobb. Det finns säkert hyreslägenheter i små orter men där vill ingen bo för där finns inga jobb. Bostadsbristen är ju mer en socialekonomiskfråga än en invandringsfråga.
Dyrt? du säger ju att vi har råd. utan att kolla notan så det är väl bara att dra. eller är det så jävligt att tom. de svenska ungdomarna måste lyda de ekonomiska lagarna ;)
Men så menar du kanske att flyktingarna ska ta de lägenheterna i småorterna...men hur ska de då sedan kunna skaffa jobb o försörja sig?
 
@landsbygdsbo Men alltså bostadsbrist och flyktingar är väl ändå äpplen och päron och inte relaterade med varandra överhuvudtaget.
Jag sitter inte på något facit men jag vet att jag inte upplever flyktingar som ett problem i vårat land iallafall och att jag tänker och känner så gör mig väldigt stolt iallafall.

Och om du är så intresserad av vad det kostar så är det väl bara att sätta dig och räkna. Nästan all information finns på nätet endast en googling bort.
 
Men att som du, hävda att vi har råd, när man inte vet vad notan landar på, ja det är ju ungefär som att skriva på en check in blanco. Och det känner jag inte till någon vettig människa som skulle göra.


Stopp där, det är inte jag som hävdat att vi har råd.

Jag har såklart ingen aning om det precis som alla andra.
 
Dyrt? du säger ju att vi har råd. utan att kolla notan så det är väl bara att dra. eller är det så jävligt att tom. de svenska ungdomarna måste lyda de ekonomiska lagarna ;)
Men så menar du kanske att flyktingarna ska ta de lägenheterna i småorterna...men hur ska de då sedan kunna skaffa jobb o försörja sig?

Du missuppfattar, de svenska ungdomarna hör till ett annat konto.
 
Den information jag har fått så går det inte fullt få reda på hur mycket de får i Sverige- helt enkelt för att det inte finns någon fast taxa.

Njae? Vad talar du om för pengar då??

Etableringsersättningen som väl ligger på ca 6,5' i månaden är nationellt satt.

Sedan är det korrekt att olika kommuner har olika storlek på det som förr kallades socialbidrag, numera försörjningsstöd. men det skiljer rätt marginellt tippar jag.
Barnbidraget är också samma oavsett var i landet du bor.

Etc.

Du får allt komma med bättre info än "information jag fått". Fått varifrån? Och vad är det du kallar taxa?
 
Etableringsersättningen som väl ligger på ca 6,5' i månaden är nationellt satt.

Stämmer , infödda ungdomar får för samma "arbete" ca hälften, kanske 3000 kr men tror du vekligen att det bara betalas ut 6500 ? Boende då?

Enligt f-kassan är det sedan beroende på. Finns ingen fast "taxa" om utbetalningssumman.
 
En prioriteringsfråga, skattesänkningarna kanske var det som gjorde att vi inte drabbades så hårt av den europeiska lågkonjunkturen. Det kan naturligtvis diskuteras. Men att som du, hävda att vi har råd, när man inte vet vad notan landar på, ja det är ju ungefär som att skriva på en check in blanco. Och det känner jag inte till någon vettig människa som skulle göra.

om ingen gör det, vad är ett liv värt? ska du sätta ett pris på det?
vi har det BRA. så länge vi har det har vi råd. så enkelt är det.
 
@landsbygdsbo Men alltså bostadsbrist och flyktingar är väl ändå äpplen och päron och inte relaterade med varandra överhuvudtaget.
Jag sitter inte på något facit men jag vet att jag inte upplever flyktingar som ett problem i vårat land iallafall och att jag tänker och känner så gör mig väldigt stolt iallafall.

Och om du är så intresserad av vad det kostar så är det väl bara att sätta dig och räkna. Nästan all information finns på nätet endast en googling bort.
Det är just det jag menar, ingen som vill ha en sansad flyktingpolitik, någorlunda human och etisk verkar ha eller verkar vilja ha koll p siffrorna.
Pratar man däremot med någon som vill begränsa flyktingtillströmningen har de siffror.

Är det då inte bättre att staten öppet går ut och rätar på frågetecknen?
Kunskap och sanning kan väl aldrig vara fel?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan förstås inte låta bli att fundera en del över den våg av hat, oro och konflikter som blir allt mer tongivande i världen nu. Det...
Svar
0
· Visningar
771
Äldre .....ju mer inser jag varför SD växer och växer. Men hur verklighetsförankrade är argumenten SD kör med egentligen? För många gånger...
54 55 56
Svar
1 114
· Visningar
78 755
Senast: No1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp