Bukefalos 28 år!

Jag önskar motargument till SDs politik

om ingen gör det, vad är ett liv värt? ska du sätta ett pris på det?
vi har det BRA. så länge vi har det har vi råd. så enkelt är det.
Vid en rak fråga så kan eller vill ingen sätta ett pris på ett liv. Ändå görs det dagligen.
I sjukvården, När man letar efter försvunna personer osv osv.

Vad jag efterlyser är en budget för flyktinghanteringen, en budget som riksdagen kan fatta beslut om och stifta lagar som reglerar hanteringen.
De etiska o humana värderingarna är fortfarande i majoritet i kammaren...frågan är hur länge om vi inte går till motoffensiv.
Och det gör vi inte genom att blunda för bokföringen. Det vet varje företagare.
 
Vid en rak fråga så kan eller vill ingen sätta ett pris på ett liv. Ändå görs det dagligen.
I sjukvården, När man letar efter försvunna personer osv osv.

Vad jag efterlyser är en budget för flyktinghanteringen, en budget som riksdagen kan fatta beslut om och stifta lagar som reglerar hanteringen.
De etiska o humana värderingarna är fortfarande i majoritet i kammaren...frågan är hur länge om vi inte går till motoffensiv.
Och det gör vi inte genom att blunda för bokföringen. Det vet varje företagare.

Det går inte att sätta en fix summa. För vi kan inte säga nej till krigsflykting nr 100001 bara för att vi satt en gräns. Ointressant.
 
men det fanns i både Alliansens och S budget, migrationsverket får en summa.
den är en fis i rymden jämfört med många andra poster och tar inte hänsyn till ev intäkt.
 
varje ekonom vet också att en budget är en budget och att macroekonomi är nåt annat än microekonomi. osv osv osv osv. man kan inte bara stirra på en resultaträkning.
 
Det går inte att sätta en fix summa. För vi kan inte säga nej till krigsflykting nr 100001 bara för att vi satt en gräns. Ointressant.
Ja det förstår jag att du anser, du har ju sagt att vi ska ta emot alla som vill komma. Har du räknat på vad det skulle kosta?

Men tydligen är vi tillbaka till ruta noll.
Ingen är intresserad av kostnaden, bara den humana biten.
SD koncentrerar sig på kostnaden och tonar ner den humana biten.
Var röstsedlarna hamnar lär visa vilken inställning vi skulle haft gentemot öppna kort.
 
grejen är att det inte är så lätt. de flesta förstår inte budgeten och kan inte sätta "17miljarder" i sitt sammanhang.

statsskuldräntorna är 20 miljarder och vi kommer låna ytterligare 32.
17 miljarder hit och dit på en budget på 890 miljarder?
 
grejen är att det inte är så lätt. de flesta förstår inte budgeten och kan inte sätta "17miljarder" i sitt sammanhang.

statsskuldräntorna är 20 miljarder och vi kommer låna ytterligare 32.
17 miljarder hit och dit på en budget på 890 miljarder?

Vilket sammanhang bör man sätta det i då? Direkta utgifter för migration är en sak. Ekonomiska effekter av invandringen är en helt annan.
 
Exakt. Om ni vill ta bort kostnaderna får ni räkna ned intäkterna också.
då har vi en betydligt mindre budget och några 101 miljarder till försäkringskassan kommer inte finnas.

Sen kommer inte migrationsverkets siffror minska bara för att de trycker nej istället för ja.
jag tycker vi ska se över administrationskostnaderna. Och att pröjsa kungen hiskeliga miljarder för att alla hans ungar ska gifta sig är helt bananas anser jag. De har redan fått så mycket att de överlever i några hundra år. Plus att de sitter på bostäder som gemene man kunde ha.

men de vill ju SD ha kvar. Den utländska familjen får gärna kosta multum.
 
Exakt. Om ni vill ta bort kostnaderna får ni räkna ned intäkterna också.
då har vi en betydligt mindre budget och några 101 miljarder till försäkringskassan kommer inte finnas.

Sen kommer inte migrationsverkets siffror minska bara för att de trycker nej istället för ja.
jag tycker vi ska se över administrationskostnaderna. Och att pröjsa kungen hiskeliga miljarder för att alla hans ungar ska gifta sig är helt bananas anser jag. De har redan fått så mycket att de överlever i några hundra år. Plus att de sitter på bostäder som gemene man kunde ha.

men de vill ju SD ha kvar. Den utländska familjen får gärna kosta multum.
Självklart, de som får jobb behöver liksom vi andra ett visst antal år för att jobba ihop till pensioner, sjukvård o annat. Kommer en kille, välutbildad, runt 25 så är det naturligtvis en vinst för samhället.
Men många man ser är ju inte direkt välutbildade utan äldre, traumatiserade och inte kapabla till att få ett jobb...
 
Ska man vara konsekvent ska vi endast ha smarta, arbetsföra kvinnor som vi slår ihjäl vid 65års åldern.
då jävlar skulle ni få se på bra ekonomi!

varför kastar vi 40 miljarder i sjön på ett försvar som inte ens hittar en ubåt?
svar: för det är trots att en arbetsplats och försörjer många som håller igång Sveriges ekonomi.
 
"många man ser". Jag kan ärligt säga att trots att jag bor granne med migrationsverket så håller jag noll koll på de som kommer.

Personer är inte enstaka siffror. Vi har en statsskuld på 1 325 miljarder kronor. den kommer inte försvinna innan Norge erbjuder oss ett oljefält. Ekonomi är inte bara + och -.
det är så mycket mer. Denna tråden blir bara löjlig.
 
det må vara men i diskussioner kommer ständigt ekonomin upp.
Så varför inte ta reda på hur det ligger till så att man kan argumentera sakligt och med fakta.

Ex.
Vad får en familj på 2 vuxna och 4 barn under 10 år i totalt stöd o bidrag per år i
Sverige
Tyskland
Frankrike
Spanien
Grekland

Där får man förmodligen svaret varför 20 % väljer att ta sig till Sverige

Aylsökanden har inte rätt till den svenska välfärden. De får dagbidrag.

http://www.migrationsinfo.se/fragor-och-svar/hur-mycket-pengar-fr-flyktingar/
 
Det här med att vi har råd, vilka är vi? Att det främst är låginkomsttagare som riskeras att drabbas ekonomiskt av lågutbildad invandring är någonting man får lära sig i grundkursen i nationalekonomi. Sveriges mest tongivande nationalekonom Assar Lindbeck menar att vår arbetsmarknad inte är byggd för ett samhälle med en så stor invandring av lågutbildade. Samt att vi måste kraftigt begränsa invandringen eller låta det ökade utbudet av lågutbildad arbetskraft sänka lönerna för lågkvalificerade arbeten. Nationalekonomen Tino Sanandaji menar att målen om en ökad invandring från tredje världen och reducerade inkomstojämlikheter står i fundamental konflikt samt att invandring har varit en av de viktigaste drivkrafterna till ökat ojämlikhet i både Sverige och USA. Han exemplifierar genom att citera Paul Krugman:
"Because Mexican immigrants have much less education than the average U.S. worker, they increase the supply of less-skilled labor, driving down the wages of the worst-paid Americans. The most authoritative recent study of this effect, by George Borjas and Lawrence Katz of Harvard, estimates that U.S. high school dropouts would earn as much as 8 percent more if it weren’t for Mexican immigration".
 
Ja jo, men de är ju inte asylsökanden resten av livet.
Och dagbidrag, käk o boende finansierar ju även de från offentliga medel.

Visst, men eftersom de inte får barnbidrag osv, så är det inte ett skäl att söka asyl i Sverige.

Det har samma relevans som att säga att Sverige har låg företagsskatt, vilket de inte heller kommer i åtnjutande av.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan förstås inte låta bli att fundera en del över den våg av hat, oro och konflikter som blir allt mer tongivande i världen nu. Det...
Svar
0
· Visningar
772
Äldre .....ju mer inser jag varför SD växer och växer. Men hur verklighetsförankrade är argumenten SD kör med egentligen? För många gånger...
54 55 56
Svar
1 114
· Visningar
78 757
Senast: No1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp