Bukefalos 28 år!

Jag önskar motargument till SDs politik

Om man sticker ut hakan och säger att man vet saker om framtiden, så får man svar.

Nu jobbar ju @Blue och sd stenhårt på att det ska bli sant genom stigmatiserande och spridning av falska och tveksam fakta, så det är klart att man tror sig veta. Det gör det inte mer sant som framtidsscenario.
Du säger att man inte vet , hur det ligger till. När man tar upp sysselsättningsgraden.
Jag kontrade bara med att just den informationen är lätt att få tag i. Stigmatiserande eller ej, den finns där och den ingår i det beslutsunderlag som alla borde ha, vad det gäller kostnader.
Självklar kan ingen säga vad den totala arbetslösheten är om 5 år. Men sannolikheten är nog rätt hög att de inbördes förhållande, de arbetslösa grupperna, inte ändrar sig nämnvärt.
 
Att de ekonomiska frågorna börjar intressera andra än SD står väl klart.
tom, de minsta partierna engagerar sig ju
KD
"Lägre bidrag, tillfälliga uppehållstillstånd i stället för permanenta och snabbare handläggning av asylsökande som sannolikt kan ges ett avslag. Det är Kristdemokraternas förslag för att minska Sveriges kostnader när det gäller flyktingmottagandet."
DN
 
Yes, så är det. Jag pluggar statsvetenskap just nu och tampas med dessa dilemman varje dag. Det kan vid första anblick verka som att enkla lösningar kan funka, men det är väldigt komplext.

På en konfa för tre år sedan pratade vi om arbetskraftsbristen som är på ingång. http://www.almedalsveckan.info/14823 Samt invandring som en eventuell lösning på detta. Är det någon som vet hur SD hade tänkt att lösa situationen om vi minskar invandringen?
Det är ju bättre att vi får svenska barn till samhället som ska betalas för med dagis och sjukvård och bidrag. Vi kvinnor får väl föda de där barnen och skita i att göra karriär för det hinner vi ju inte om vi ska väga upp arbetskraftsbristen. Eller?

:meh:
 
Det är ju bättre att vi får svenska barn till samhället som ska betalas för med dagis och sjukvård och bidrag. Vi kvinnor får väl föda de där barnen och skita i att göra karriär för det hinner vi ju inte om vi ska väga upp arbetskraftsbristen. Eller?

:meh:
Fast då glömmer du att alla barn som föds i Sverige blir svenska barn.
Svenska lekar på dagis, svenska sånger, svensk skola, svensk media, svenska kulturyttringar (vilket eg. bara betyder kultur producerad i Sverige).

Svenska barn helt enkelt.
 
Det är ju bättre att vi får svenska barn till samhället som ska betalas för med dagis och sjukvård och bidrag. Vi kvinnor får väl föda de där barnen och skita i att göra karriär för det hinner vi ju inte om vi ska väga upp arbetskraftsbristen. Eller?

:meh:
Låt oss slå fast en sak.
Vi behöver invandring!
På grund av den kompetens den medför
På grund av den arbetskraft den medför
På grund av det på sikt utvecklar landet, bara öppna en historiebok så har man svaret.

Men vi behöver ingen okontrollerad invandring
och vi behöver ekonomiska ramar för vad den humanistiska delen dvs den kostsamma delen får kosta.

All tidigare invandring till Sverige under historiskt tid har varit behovsinvandring, dvs landet har haft behov man har täkt genom invandring.

Idag är väl närmare hälften av invandringen icke behovs betingat utan av humanistiska grunder.
Och av humanistiska grunder har vi rätt många verksamheter i Svensk förvaltning, men de har alla en budget de ska försöka hålla, alla utom just asyl o anhöriginvandring.
Jag kan inte inse att all annan humanitär verksamhet ska ha ramar men inte denna, kan någon då förklara varför
 
Och av humanistiska grunder har vi rätt många verksamheter i Svensk förvaltning, men de har alla en budget de ska försöka hålla, alla utom just asyl o anhöriginvandring.
Jag kan inte inse att all annan humanitär verksamhet ska ha ramar men inte denna, kan någon då förklara varför
Snyggt jobbat.... Men fel.

Den förvaltning vi har anpassar ständigt medlen till behovet.
Ta skolan tex. Om en kommun får en stor årskull så anpassas inte skolans medel till de föregående lägre antalet.
 
Snyggt jobbat.... Men fel.

Den förvaltning vi har anpassar ständigt medlen till behovet.
Ta skolan tex. Om en kommun får en stor årskull så anpassas inte skolans medel till de föregående lägre antalet.


Så du menar att det inte tas ett beslut om pengarna? Så vitt jag vet så budgeterar stat, landsting o kommun och gör beräkningar på kostnaderna, det är dessa beräkningar jag vill ha på bordet.
Dessutom, när det handlar om skolor så har ju kommunen tidiga alltid haft ngr års marginal. Mans kollar hur många som föds år 2014, då vet man hur många på ett ungefär som ska börja skolan ngr år senare, ev dagisplatser kan då anpassas etc etc.
Som det nu kan bli så kan kommunen få ett beslut uppifrån att 100 barn + familjer ska placeras och att barnen direkt behöver skolplatser
En viss skillnad.

Att vi haft lyxen att ständigt anpassa medlen efter behoven är just en lyx. Det normala är att anpassa behoven dvs det stat o kommun spenderar på den mjuka sektorn till resurserna.

Annars skulle ju socialhjälpen till Romerna i ex Rumänien inte vara ngt problem, det är väl bara för sjukhus, skolor o annat att äska mer pengar hos den rumänska staten eller den svenska äldreomsorgen enkelt äska mer pengar så får man per automatik de resurser som behövs?
Men så enkelt är det inte ute i verkligheten!
 
Den förvaltning vi har anpassar ständigt medlen till behovet.
Ta skolan tex. Om en kommun får en stor årskull så anpassas inte skolans medel till de föregående lägre antalet.

Förvaltningens uträknade behov är inte skolans och elevernas behov.
Och dubbelt med elever ger inte dubbelt med lärare ex. De packas ihop.
Det finns inte pengar till lärare och extra stöd till alla som behöver, att alliansen innan sänkt skatterna så mycket som de gjort, i ett sådant läge är illa.
 
Nej, men svaret på frågan varierar förstås på vem du frågar. LBB tycker att aliansen har lösningen på bostadsbristen, att deras politik är lösningen. Regerigen har andra åsikter om hur man löser bostadsbristen. Andra partier har andra. Ingen av dem särskiljer dock invandrare från andra.

Så du menar infödda arbetslösa har samma hjälp och samma ekonomiska förutsättningar?
 
Förvaltningens uträknade behov är inte skolans och elevernas behov.
Och dubbelt med elever ger inte dubbelt med lärare ex. De packas ihop.
Det finns inte pengar till lärare och extra stöd till alla som behöver, att alliansen innan sänkt skatterna så mycket som de gjort, i ett sådant läge är illa.
Det där är i högsta grad en sanning med modifikation. Skolan har aldrig haft så mycket resurser som nu. Men man använder resurserna till annat än lärare, stödpersonal och läromedel på många håll.
Dessutom jobbar alla skolor jag hört talas om med nyckeltal. Man har ett visst antal elever per lärare.

Förvaltningens uträknade behov? Är det budget du talar om? Självklart jobbar en verksamhet med en budget - har du hört om någon verksamhet som inte har budget?
Ökar elevantalet får anvarig nämnd till fullmäktige och ber om mer resurser. Resurser till lokaler, lärare och annat.

/tanten - politiker i en kommun som hastigt behöver öka antalet förskoleplatser bl.a.
 
Sannolikt väldig mycket bättre.
Nja stämmer det verkligen?
Att inhemska arbetslös har det bättre beror väl på resurser man skaffat innan arbetslösheten.
Men En inhemsk person som inte har ngr försäkringar eller tillgångar
och flyttar till ex Jönköping har nog sämmre stöd o hjälp än en person med ett nytt uppehållstillstånd som flyttar till jönköping
 
Nja stämmer det verkligen?
Att inhemska arbetslös har det bättre beror väl på resurser man skaffat innan arbetslösheten.
Men En inhemsk person som inte har ngr försäkringar eller tillgångar
och flyttar till ex Jönköping har nog sämmre stöd o hjälp än en person med ett nytt uppehållstillstånd som flyttar till jönköping
Men betydligt bättre möjligheter att få jobb pga diskrimineringen som föreligger och som du älskar att understödja.
 
Låt oss slå fast en sak.
Vi behöver invandring!
På grund av den kompetens den medför
På grund av den arbetskraft den medför
På grund av det på sikt utvecklar landet, bara öppna en historiebok så har man svaret.

Men vi behöver ingen okontrollerad invandring
och vi behöver ekonomiska ramar för vad den humanistiska delen dvs den kostsamma delen får kosta.

All tidigare invandring till Sverige under historiskt tid har varit behovsinvandring, dvs landet har haft behov man har täkt genom invandring.

Idag är väl närmare hälften av invandringen icke behovs betingat utan av humanistiska grunder.
Och av humanistiska grunder har vi rätt många verksamheter i Svensk förvaltning, men de har alla en budget de ska försöka hålla, alla utom just asyl o anhöriginvandring.
Jag kan inte inse att all annan humanitär verksamhet ska ha ramar men inte denna, kan någon då förklara varför

Man prognosticerar och budgeterat väldigt omsorgsfullt. Precis som i skolan är det emellanåt svårt att uppskatta behoven. Ingen skillnad.
 
Men betydligt bättre möjligheter att få jobb pga diskrimineringen som föreligger och som du älskar att understödja.
Vad jag älskar och vad jag inte älskar har du knappast en aning om, vad du tror att jag älskar är så starkt färgat av dina förutfattade meningar så det är irrelevant i sammanhanget. Vad jag pekade på och du inte argumenterade emot var att den ena människan i en utsatt situation erhöll mer bidrag än den andra, trots samma ekonomiska o fysiska förutsättningar.
 
Man prognosticerar och budgeterat väldigt omsorgsfullt. Precis som i skolan är det emellanåt svårt att uppskatta behoven. Ingen skillnad.
Nja inte riktigt, staten vet att höjda barnbidrag, höjd föräldrapenning betyder fler ungar. Jag vet att bättre villkor jämfört med de andra medlemsstaterna betyder fler asylsökande. Samma mekanik. Bra ni tog upp det ;)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan förstås inte låta bli att fundera en del över den våg av hat, oro och konflikter som blir allt mer tongivande i världen nu. Det...
Svar
0
· Visningar
771
Äldre .....ju mer inser jag varför SD växer och växer. Men hur verklighetsförankrade är argumenten SD kör med egentligen? För många gånger...
54 55 56
Svar
1 114
· Visningar
78 746
Senast: No1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp