Jag ska bli medryttare

H

Hannah0407

Nu har jag beslutat att efter en tid av hästletande lägga det på hyllan och bli medryttare ett tag så jag hinner känna efter vad det är jag igentligen är ute efter.

Jag har haft egna hästar innan så jag vet vad allt innebär. det var ca ett år sedan jag var hästlös nu.

Men.. jag har aldrig varit medryttare och undrar nu vad man ska tänka på när man skriver kontrakt?

det jag kan komma på är

- Vilka kostande jag ska stå för (fasta kostander!) inga oförutsägbara utgifter alltså.
- Vilka dagar
- Om det ingår stallskötsel, in och utsläpp mm.
- Utrustning och inköp (vem som ska stå för vad och hur mycket)
- om jag ska stå för exempelvis om något går sönder och det är jag som vållat till det om/eller hur stor del jag ska stå för

Det är säkert mssa mer jag ska tänka på som kom med förslag!

Mvh Hannah
 
Sv: Jag ska bli medryttare

Hej Hanna!
Jag tycker att du har en bra lista att utgå ifrån. Lägg till ngt om "typ av ridning". Alltså om du ex vis har tillstånd att tävla eller om det finns några begränsningar.
När man skriver kontrakt är nog ofta den viktigaste delen att man verkligen pratar igenom villkoren så att båda parter är överens om vad som gäller så att det inte finns en massa "outtalat". Det är bra om du frågar om det är något ägaren INTE vill att du ska göra också.
 
Sv: Jag ska bli medryttare

Ja precis :) tjejen verkar bra och jag skulle få testa i två månader innan jag bestämde mig, och då får jag testa för halva priset :)
 
Sv: Jag ska bli medryttare

testa för halva priset? betalar ni för att få vara medryttare?
hur mkt skulel du få betala och vad som sagt säger hon du får göra? :)
 
Sv: Jag ska bli medryttare

Jag är medryttare och kan ju berätta lite hur jag har det. Har dock inget skriftligt kontrakt.

Hästen rider jag tre-fyra dagar. Har två bestämda dagar och den tredje pratar jag och ägaren om inför varje vecka vilken dag som passar. Om jag inte kan en helg så är det inga problem.

Hästen står i ägarens egna stall så jag behöver inte tänka på något annat än honom och ägarens andra häst som jag tar in från hagen ibland på kvällen.

Utrustning behöver jag inte bry mig om alls, det tycker jag inte att en medryttare ska göra.

Jag får lov att träna med honom. Är inte tävlingsintresserad så har aldrig pratat med tävlingsmöjligheter med henne.

Jag betalar 400 kr i månaden.

Har varit medryttare på honom sen i höstas och det är det bästa beslutet jag tagit på läääänge :bump:
 
Sv: Jag ska bli medryttare

*kl*

Jag tar betalt av mina medryttare.
Det skäms jag inte ett dugg för. Normalt kostar en stallplats från 2500.-/månad här i stockholm. Om jag kan delfinansiera mina hästkostnader genom att hyra ut dem så tycker jag det är bra. 500.- för en dag i veckan betalar de per månad. Jag blev nästan nermejlad när jag annonserade efter medryttare ;) Dock behöver de inte göra några stallsysslor för de sköter jag själv.
 
Sv: Jag ska bli medryttare

ja halva priset, fö att jag och hästen ska hinna känna efter om vi matchar eller om vi är en katastrof ihop :p det vet man ju faktiskt aldrig
 
Sv: Jag ska bli medryttare

kankse vore en idé....

nu är jag ju arbetslös men n ärjag arbetade i höstas han jag knappt med min pållehäst..... och kmr jag in på yrkesförarutbildningen och sen får jobb som lastbilschaffis kan det nog vara bra med en so mhjälper till och kasnmke tar och betalar hovslagaren elelr nån sån uppdelnig... stallhyran är bara på 1130 där 700 är kallhyran och resten är maten....
 
Sv: Jag ska bli medryttare

kolla även om det blir skada på hästen :) vet en tjej somlånade medryttare hon ramla av, hästen förstörde sadeln och pga dålig skötsel efteråt så fick den lymfangit har jag för mig + något mer så den fick åka till strömsholm och det vart en fet räkning som ägaren ville att medryttaren skulle betala så kolla vad som gäller i den frågan :)
 
Sv: Jag ska bli medryttare

Det första jag tänker på när jag läser ditt inlägg är att skriva kontrakt. Jag vet flera stycken som varit medryttare och blivit utnyttjade (alldeles för snälla och svårt att säga nej). De har i början ställt upp nån dag i veckan och slutat med att de har hästen varje dag fast de varken har lust eller tid med det.
 
Sv: Jag ska bli medryttare

Det första jag tänker på när jag läser ditt inlägg är att skriva kontrakt. Jag vet flera stycken som varit medryttare och blivit utnyttjade (alldeles för snälla och svårt att säga nej). De har i början ställt upp nån dag i veckan och slutat med att de har hästen varje dag fast de varken har lust eller tid med det.

Snarare att de åter sig utnyttjas. Kontrakt är nog mest till för ägaren, medryttaren vinner inte särskilt mycket på det. Risken för att bli utnyttjad är minimal, det är svårt att tvinga någon att göra något, funkar det inte så är det bara att sluta.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag börjar leka lite med tanke på att skaffa häst så småningom. Men hur gör om man aldrig haft egen häst förut? Jag har inte ridit...
Svar
14
· Visningar
2 082
Senast: Eurydome
·
Hästmänniskan Efter haft egen häst tog jag paus från ridsporten. Funderade på att ta upp ridningen igen och blev tillfrågad om att bli med medryttare...
2
Svar
22
· Visningar
1 934
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Ägaren har frågat mig flera gånger om jag skulle vilja rida hens häst någon dag i veckan, då ägaren skulle vilja ha lite avlastning. Jag...
10 11 12
Svar
232
· Visningar
24 122
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Försökte söka lite men allt verkar ju handla om pengar när det kommer till medrytteri och jag har hittills aldrig varit intresserad av...
2
Svar
32
· Visningar
4 330
Senast: Kixlin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp