Bukefalos 28 år!

Medryttare

Undrar

Trådstartare
Efter haft egen häst tog jag paus från ridsporten. Funderade på att ta upp ridningen igen och blev tillfrågad om att bli med medryttare på en bekants väns häst som vi kan kalla "Birk". Birk går tillsammans med hästen som vi kan kalla "Bella". Efter ha ridit Birk ett par gånger, då tillsammans med hans ägare som då lånat och ridit Bella. Vi skriver kontrakt om att jag ska rida torsdagar på bana eller i skogen. Det ingår att mocka, ge mat och vatten. Samt betala - inga konstigheter.

Får ett SMS av ägaren som frågar om jag vill rida söndag på dagen för torsdag jobbar hen sent och då blir det mörkt. Jag fattar inget. Svarar att jag tänkt rida på dagen för ljusets skull. Att det är roligt med sällskap men har inga problem med att rida själv. Hen svarar att jag ska ge Bella godis för att inte få en surtant när jag "fångar" Birk. Jag fick spendera 1,5 timme för att fånga denna Birk för att Bella går emellan och försöker sparka och bita mig i denna stora sommarhage.

Vid varje tillfälle jag ska rida så vill ägaren av Birk följa med och rida Bella. Det framkommer sen att Bella inte klarar av att vara själv. Bella är ohyffsad, dominant och bortskämd med godis. Varje gång jag besökt lösdriften för att rida Birk så har Bella varit hotfull och försökt bita mig eller sparka mot mig/oss. Jag har stått helt stilla. Hon har kommit fram till mig och nosat på mig, när hon inte fått något godis har då huggt emot mig och sen vänt rumpan till.

Fick veta nu att Bella blivit skadad och är halt. Ska bli spännande och se hur det går med min medryttaredag.

Det hela känns bara konstigt... har ingen egen erfarenhet av att vara medryttare. Borde inte detta stå i kontraktet från början? "Hästen kan endast ridas tillsammans med hästen Bella"
 
Svårt att säga vad som borde stå och inte, speciellt utan att veta vad ni pratat om och hur eventuell muntlig överenskommelse har låtit.
Men är det ett upplägg du inte trivs med är det kanske läge att säga upp dig som medryttare på den hästen och leta efter en annan?
 
Haha, så Birks ägare har skaffat medryttare på sin häst men vill alltid följa med själv på någon annans häst...? Låter ju helknäppt. Då kan hon väl lika gärna rida sin egen häst, kan man tycka. Men hon kanske inte vågar fånga honom p g a den andra hästen... :wtf:
Jag skulle ha skippat det där, om jag vore du. Finns nog roligare ställen att rida på.
 
Funderat vidare... Det kan inte vara så att Birk inte går att rida (ut på) ensam? Så ägaren är rädd för att något ska hända och därför vill låna Bella och följa med?

Annars låter ju det hela jättekonstigt. Varför vill hen ha medryttare på sin egen häst ens?
 
@Problematisk Jag har ridit ut själv, det är inga problem. Däremot har Bella sparkat i väggar, bajsat och varit orolig när vi var ute en timme. Fått veta detta av Bellas ägare senare.

Bellas ägare rider Birk om dom två rider ut. Hon verkar inte vilja rida sin egen häst Bella. Hon var medryttare på Birk först, sen ordnade Birks ägare Bella till henne och så att Birk kunde få sällskap. Det här har jag fått veta långt efter på våra ridturer...
 
@Problematisk Jag har ridit ut själv, det är inga problem. Däremot har Bella sparkat i väggar, bajsat och varit orolig när vi var ute en timme. Fått veta detta av Bellas ägare senare.

Bellas ägare rider Birk om dom två rider ut. Hon verkar inte vilja rida sin egen häst Bella. Hon var medryttare på Birk först, sen ordnade Birks ägare Bella till henne och så att Birk kunde få sällskap. Det här har jag fått veta långt efter på våra ridturer...

Jag kanske missförstår nu, men är det egentligen Birks ägare som vill ha/behöver Bella? Att rida på och som sällskap till Birk?

Det låter hursomhelst väldigt snurrigt.
 
Jag kanske missförstår nu, men är det egentligen Birks ägare som vill ha/behöver Bella? Att rida på och som sällskap till Birk?

Det låter hursomhelst väldigt snurrigt.
Som jag fått det förklarat för sig så gillar Birks ägare inte stå i stora stall... många åsikter. Hen behövde sällskap till sin häst Birk. Birks ägare ordnade Bella gratis till hens dåvarande medryttare till Birk. Ägaren till Bella verkar dock inte rida Bella utan bara "gosa", ge godis och sköta om henne.
Ja det låter snurrit :)
 
Senast ändrad:
@Sirap Ja, det är lite konstigt nu så här i efterhand. I början var det inga konstigheter.
-Jag lånar en kompis häst så kan vi rida ut tillsammans så kan jag visa dig runt lite...
 
@Sirap Ja, det är lite konstigt nu så här i efterhand. I början var det inga konstigheter.
-Jag lånar en kompis häst så kan vi rida ut tillsammans så kan jag visa dig runt lite...

Nej, jag förstår att det inte var ett dugg konstigt i början. Så gör man ju gärna när en medryttare ska prova att rida ut första gången. Men fortsättningen låter ju minsta sagt underlig.
 
Som jag fått det förklarat för sig så gillar hon inte stå i stora stall... Många åsikter. Hon behövde sällskap till sin häst. Hon ordnade Bella gratis till hennes dåvarande medryttare till Birk. Hon verkar dock inte rida Bella utan bara "gosa" och sköta om henne.
Ja det låter snurrit :)

Så... Birks ägare hade en häst (Birk) och ville inte stå i ett stort stall. Hon stallade därför upp Birk i ett litet stall (ensam?) och skaffade gratis (?) Bella, med tanken att hon var till dåvarande medryttare. Men Bellas "ägare" (?) vill inte rida Bella utan rider hellre Birk. Har jag fattat rätt?

Inte för att jag blev klokare för det. Vem står som ägare på Bella? Vem står för hennes kostnader? Om Birks ägare "fixar fram" Bella osv låter det ju som att det är hon som har ansvaret för båda hästarna. Så kanske att hon helt enkelt vill ha ridsällskap eftersom Bella är som hon är, men har trasslat in sig i någon konstig historia?
 
Så... Birks ägare hade en häst (Birk) och ville inte stå i ett stort stall. Hon stallade därför upp Birk i ett litet stall (ensam?) och skaffade gratis (?) Bella, med tanken att hon var till dåvarande medryttare. Men Bellas "ägare" (?) vill inte rida Bella utan rider hellre Birk. Har jag fattat rätt?

Inte för att jag blev klokare för det. Vem står som ägare på Bella? Vem står för hennes kostnader? Om Birks ägare "fixar fram" Bella osv låter det ju som att det är hon som har ansvaret för båda hästarna. Så kanske att hon helt enkelt vill ha ridsällskap eftersom Bella är som hon är, men har trasslat in sig i någon konstig historia?

Ja precis, så har jag fått det sporadiskt berättat för mig under ridturerna.
Som jag förstår det står Birks förra medryttare som ägare för Bella.
Ja jag misstänker detsamma :/
 
Jag ser det inte som något konstigt att ha medryttare till sin ena häst och att alltid rida med själv på sin andra. Det upplägget har jag haft när vi har haft medryttare och då har vi haft medryttare främst för att få sällskap på ridturen. Däremot är ju det något jag varit tydlig med redan i annonsen. Något annat hade ju varit märkligt.
 
@Undrar på något sätt, livet är sällan perfekt. Ägaren är kanske orolig om du klarar av situationen.

Sök lösning istället för att fundera över ägarfrågor.

Uppenbarligen går dessa båda ensamma i en lösdrift. Ta in båda. Låt Bella stå inne när du rider. Är det ett stall med boxar, vilket är lagkrav att det måste finnas, så ska boxen i princip hålla för en häst även om den sparkar och hoppar ut någon gång. Är Bella själv i lösdriften när du rider Birk nu? En ensam häst i en hage kan bli problem oavsett häst. Det är suveränt med en sådan häst om de går in själva i stallet, dvs att det finns en slusshage som leder in i stallet så de springer in själva. Då behöver du bara öppna hagen och stänga boxdörren om Bella
 
Jag ser det inte som något konstigt att ha medryttare till sin ena häst och att alltid rida med själv på sin andra. Det upplägget har jag haft när vi har haft medryttare och då har vi haft medryttare främst för att få sällskap på ridturen. Däremot är ju det något jag varit tydlig med redan i annonsen. Något annat hade ju varit märkligt.
Fast den andra är ju inte hennes, vad jag förstår? Hon lånar den för att kunna rida ut när medryttaren rider på hennes egen häst. Det var DET som var märkligt, tyckte jag. Annars hade det ju inte varit ett dugg konstigt. :)
 
Jag ser det inte som något konstigt att ha medryttare till sin ena häst och att alltid rida med själv på sin andra. Det upplägget har jag haft när vi har haft medryttare och då har vi haft medryttare främst för att få sällskap på ridturen. Däremot är ju det något jag varit tydlig med redan i annonsen. Något annat hade ju varit märkligt.

Precis, det är vad jag eftersöker, men detta har inte skett.
 
@Undrar på något sätt, livet är sällan perfekt. Ägaren är kanske orolig om du klarar av situationen.

Sök lösning istället för att fundera över ägarfrågor.

Uppenbarligen går dessa båda ensamma i en lösdrift. Ta in båda. Låt Bella stå inne när du rider. Är det ett stall med boxar, vilket är lagkrav att det måste finnas, så ska boxen i princip hålla för en häst även om den sparkar och hoppar ut någon gång. Är Bella själv i lösdriften när du rider Birk nu? En ensam häst i en hage kan bli problem oavsett häst. Det är suveränt med en sådan häst om de går in själva i stallet, dvs att det finns en slusshage som leder in i stallet så de springer in själva. Då behöver du bara öppna hagen och stänga boxdörren om Bella

Nej det är inte problemet, har själv haft häst och ägaren till Birk berömmer mig ofta att det är så skönt med mig att jag har sådan koll och kan rida :)

Däremot så är det Bella som jag verkar fått på köpet. Skulle rida själv idag då Birks ägare är bortrest men så blir inte inte nu. Blev nyss uppringd av Bellas ägare att det är inte bra för då blir Bella orolig och som nu är halt. Sist när jag skulle rida ut själv var hen hos Bella och då berättade hen sen att Bella stegrat sig, bajsat en massa och sparkat i väggen. Så det blir till att åka ut och mocka samt ge vatten...
 
Fattar verkligen inte alls hur ägaren till Birk tänker här.
Vad är poängen att ha medryttare om man ska följa med ut på någon annans häst? Eller rättare sagt måste, typ.

Låter som att Bellas ägare borde fundera på medryttare också om hon inte vill rida sin häst och det bara är de två hästarna i hagen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 500
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 698
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 373
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 265
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp