Bukefalos 28 år!

Jag ska sluta att säga hej till folk!

Hur är det möjligt att INTE FÖRSTÅ skillnaden mellan strukturellt förtryck och att känna sig kränkt på individnivå? Fy fan för män som tycker synd om sig själva för att män blir generaliserade när de borde se det verkliga problemet; hur män beter sig mot kvinnor. Det verkar vara viktigare hur män känner än att kvinnor får uttrycka ilska för de övergrepp de utsätts för. Eventuellt manshat uppstår inte ur tomma intet utan det härrör ju från någonting: kvinnor hatar män för att de blir förtryckta av män, utsatta för våld och kvinnohat. Den som inte är utsatt har ingen anledning att känna oro, rädsla eller hat.
 
@Foinix Jag är väl medveten om problemet du beskriver, att man pekar på länder som är worse off än vi är och tycker att svenska kvinnor (feminister) klagar över icke-frågor. Det är värdelöst och något jag bemöter varje gång jag hör det.

Men, jag tycker inte att den feministiska kampen vinner något på att sitta och överdriva och komma med argument som inte håller. Till exempel att det enda som skiljer kvinnoförtrycket i Sverige jämfört med Saudiarabien eller Iran är att det är lag där. Det är ett respektlöst, huvudlöst argument som jag verkligen inte komma sitta och ignorera.
 
@Foinix Jag är väl medveten om problemet du beskriver, att man pekar på länder som är worse off än vi är och tycker att svenska kvinnor (feminister) klagar över icke-frågor. Det är värdelöst och något jag bemöter varje gång jag hör det.

Men, jag tycker inte att den feministiska kampen vinner något på att sitta och överdriva och komma med argument som inte håller. Till exempel att det enda som skiljer kvinnoförtrycket i Sverige jämfört med Saudiarabien eller Iran är att det är lag där. Det är ett respektlöst, huvudlöst argument som jag verkligen inte komma sitta och ignorera.
Definitivt, det håller jag med om.

Det kan också vara rent destruktivt med tanke på att vår syn på kvinnors levnadsförhållanden i andra länder kan påverka verkliga kvinnors förutsättningar till ett bra liv. Om vi ser oss som likvärdiga tex Afghanistan i systematisk sexism finns inte samma anledningar att skydda kvinnor och flickor på flykt från den tillvaron och låta dem stanna här. Om argumentet är att det är ungefär lika illa här.

Att rasister vill blunda för de problem med systematisk sexism som finns i Sverige är en slags normalisering som upprätthåller en miljö där män kommer undan med våld och övergrepp, men man behöver heller inte gå för långt åt andra hållet och i princip blunda för de orättvisor, det våld och de övergrepp som sker på andra håll.
 
Jag tycker att det är lite spännande för det skulle vara helt okej att skriva.

"Jag hatar hantverkare"
Utan att alla hantverkare skulle på något sätt känna sig kränkta. Eller för den delen känna att de måste försvara sig genom att säga att hanverkskunder också är helt dumma i huvudet.

"Jag hatar att jag förlorat vårdnaden/boendet av mina barn eftersom min exfru vänt mina barn emot mig"
Utan att folk känner sig manade att skriva att "jag är minsann kvinna och jag har ändå förlorat vårdnaden om mina barn" eller min moster kusins sambos syster har minsann förlorat vårdnaden om sina barn trots att hon var kvinna.

Men att skriva om män är minsann inte alls okej någonsin.
 
:confused:
Kvinnor måste som sagt ingenting när en man går över gränsen.

Kan också erkänna att jag inte direkt är typen som skriker, det kommer inte naturligt för mig. Jag har aldrig skrikit när jag utsatts för tafsande eller sexuellt våld, däremot har det hänt att jag slagits etc.
För mig kändes det på flygplanet enklast att be honom dra åt helvete med ett leende, samt försvinna utom synhåll så fort jag fick möjlighet.

Om jag ser det som mindre viktigt att i varje stund försöka utbilda dessa män att bli vettiga människor, och hellre har så få otrevliga män omkring mig som möjligt (särskilt när de sitter bokstavligen 1 cm från mig) så är det min fulla rätt att göra den prioriteringen.
Tänkte inte sitta en hel timme tätt intill en grinig, kanske aggressiv, kränkt man bara för att han hade det dåliga omdömet att tafsa. Jag ville inte ha den stämningen runt mig, inbillar mig att vad jag vill också spelar in och jag orkar inte med sådana män i 60 min, män med sårade egon kan bli väldigt obehagliga. Tänkte absolut inte ha en sådan man efter mig när vi landat heller.
På flygplanet

http://lajkat.aftonbladet.se/13-oskyldiga-sjalar-som-hamnade-bredvid-helvetet-pa-flygplanet/

Får en säga till?:devil:
Eller bara gilla läget?:confused:
 
Ja, självklart
Hade du sagt till inågot av fallen?
Vad spelar det för roll?

Tekniskt sett sa jag också ifrån i mitt fall, när mannen i fråga försökte kyssa mig, annars hade vi ju hånglat och det gjorde vi inte, annars hade vi gått in på flygplanstoaletten och haft sex, vilket vi inte heller hade. Uppenbarligen var det något jag sa och gjorde som fick honom att sluta med det han försökte sig på.
 
Vad spelar det för roll?

Tekniskt sett sa jag också ifrån i mitt fall, när mannen i fråga försökte kyssa mig, annars hade vi ju hånglat och det gjorde vi inte, annars hade vi gått in på flygplanstoaletten och haft sex, vilket vi inte heller hade. Uppenbarligen var det något jag sa och gjorde som fick honom att sluta med det han försökte sig på.
Jag är bara nyfiken på hur du hade hanterat dom olika situationerna :confused:

Många människor beter sig gränslöst.
Är det alltid att "uppfostra" andra om en säger ifrån, eller gäller det bara sexuellt ofredande?
 
Jag är bara nyfiken på hur du hade hanterat dom olika situationerna :confused:

Många människor beter sig gränslöst.
Är det alltid att "uppfostra" andra om en säger ifrån, eller gäller det bara sexuellt ofredande?
Jag hade nog inte heller i de situationerna skrikit högt och försökt få personerna att skämmas, antagligen hade jag helt enkelt bett dem flytta lite på sig, ta på sig en tröja etc om jag stördes av dem.

Det brukar vara främst vid sexuellt ofredande och liknande som man som utsatt förväntas uppfostra eftersom samhället i de situationerna har så låga krav på vad män förväntas förstå och så höga krav på att de utsatta ska agera perfekt på alla sätt och vis.
 
Jag hade nog inte heller i de situationerna skrikit högt och försökt få personerna att skämmas, antagligen hade jag helt enkelt bett dem flytta lite på sig, ta på sig en tröja etc om jag stördes av dem.

Det brukar vara främst vid sexuellt ofredande och liknande som man som utsatt förväntas uppfostra eftersom samhället i de situationerna har så låga krav på vad män förväntas förstå och så höga krav på att de utsatta ska agera perfekt på alla sätt och vis.
Det kan också ses som fostran att säga till någon att flytta på fötterna eller sätta på en tröja
Lika gärna som att en ber någon vara tyst och inte säga kränkande ord till en.
 
Det kan också ses som fostran att säga till någon att flytta på fötterna eller sätta på en tröja
Lika gärna som att en ber någon vara tyst och inte säga kränkande ord till en.

Nej. Var och en har rätt att sätta gränser runt sin person utan att det kan ses som att uppfostra någon. Det är också skillnad på att vänligt be någon ta ner fötterna/ta på tröjan/hålla sig på sitt eget säte eller att hålla en föreläsning om hur vidrigt det hen gör är alternativt skälla ut den med störigt beteende.
 
Nej. Var och en har rätt att sätta gränser runt sin person utan att det kan ses som att uppfostra någon. Det är också skillnad på att vänligt be någon ta ner fötterna/ta på tröjan/hålla sig på sitt eget säte eller att hålla en föreläsning om hur vidrigt det hen gör är alternativt skälla ut den med störigt beteende.
Precis, sätta gränser tycker jag också det är att säga ifrån
Det va någon annan som ansåg att det vs "fostran" att säga till en man hade gått över gränsen
Det va det som jag ifrågasatte?
 
Precis, sätta gränser tycker jag också det är att säga ifrån
Det va någon annan som ansåg att det vs "fostran" att säga till en man hade gått över gränsen
Det va det som jag ifrågasatte?
Tror personen som pratade om "fostran" (minns inte exakt vem det var, sorry) menade att det inte är den utsattes skyldighet att fostra mannen. Vill en säga till (eller uppfostra för den delen) är det ingen som jag sett i tråden som har något emot det, det handlar bara om att inte lägga ansvaret i frågan på den utsatte utan på den som utsätter.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 041
Senast: lilstar
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 139
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 512
Senast: tuaphua
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 191

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp