”Jag studsade som en boll i sadeln – all respekt till Peder”

Jag fattar inte, det fins hur många jäkla priser som hellst som går till fotbollsfolk och simmare osv osv, kan inte vi få ge en av våra stjärnor ett pris utan att halva sportvärlden ska få en fnurr på tråden?? Och dessutom travka mer på hela sporten när dem ändå är igång! Jävligt moget beteende :meh:
 
Jag tycker det är så jäkla tramsigt. Har aldrig sett en sportreporter pröva på störtlopp, backhoppning, konståkning eller brottning för att "känna på hur det känns".

För mig förstärker det bara att de inte tar ridsporten på allvar.
 
Är för mig ganska självklart att en sport man aldrig utfört är svår att klara av första gången. Hade varit konstigt annars.
 
Jag tycker det är så jäkla tramsigt. Har aldrig sett en sportreporter pröva på störtlopp, backhoppning, konståkning eller brottning för att "känna på hur det känns".

För mig förstärker det bara att de inte tar ridsporten på allvar.

Nja, inför OS hade svt en serie där journalisterna prövade på olika olympiska grenar https://www.youtube.com/results?search_query=os-testet exakt som sport journalisten i inslaget.

Vinterstudion gjorde också något liknande:


Klassiskt klipp på när vinterstudions journalister gav sig på den sk Mördarbacken för att se hur det känns/hur svårt det var.


Älskade vinterstudion på den tiden det begav sig.
 
Aha, då har det gjorts! Då var det åtminstone lite bättre. Men jag tycker ändå att det är fånigt, faktiskt. Vi talar om elitidrottare med år av hård träning bakom sig. Varför skulle det överhuvudtaget vara intressant hur en random sportreporter uppfattar det? Dumt.
 
En aspekt som de aldrig får med är att hästens briljans är ett resultat av träning, som ryttaren lagt upp och ansvarat för. Själva idrottsprestationen på plats skulle aldrig ens komma tillstånd om inte någon, oftast ryttaren själv, lagt år med genomtänkt träning av hästen. Hela processen att välja ut en häst, utbilda och träna kräver massor, och sen ska du prestera idrottsligt vid ett specifikt tillfälle ovanpå det. Visst finns det ryttare som köpt mer eller mindre färdiga hästar, men det är ju inte standard. I andra idrotter behöver du träna upp dig själv, that's it. Visst är det bra att en sportjournalist får sitta upp och skumpa runt och konstatera att det är svårt, men att bemästra nybörjarnivån att kunna styra och reglera hastigheten är ju knappt att skrapa på ytan ens.
 
Aha, då har det gjorts! Då var det åtminstone lite bättre. Men jag tycker ändå att det är fånigt, faktiskt. Vi talar om elitidrottare med år av hård träning bakom sig. Varför skulle det överhuvudtaget vara intressant hur en random sportreporter uppfattar det? Dumt.

Det kan ju vara intressant eftersom många sporter ser så enkla ut när någon annan gör det men ett reportage visar hur svårt det är utan många, många år av intensiv träning. Konståkning tillhör väl iofs inte en av dem enligt mig även om det var utgångspunkten här:

https://mittmedia.solidtango.com/video/avsnitt-9-att-vara-isprinsessa--2
 
Det kan ju vara intressant eftersom många sporter ser så enkla ut när någon annan gör det men ett reportage visar hur svårt det är utan många, många år av intensiv träning. Konståkning tillhör väl iofs inte en av dem enligt mig även om det var utgångspunkten här:

https://mittmedia.solidtango.com/video/avsnitt-9-att-vara-isprinsessa--2
Är det NÅGOT jag alltid tycker verkar fruktansvärt svårt (och livsfarligt) så är det just konståkning! :D

Jag tänker nog att det är självklart att alla sporter på elitnivå kräver år av intensiv träning.
 
Är det NÅGOT jag alltid tycker verkar fruktansvärt svårt (och livsfarligt) så är det just konståkning! :D

Jag tänker nog att det är självklart att alla sporter på elitnivå kräver år av intensiv träning.

Ja, det är en av anledningarna till att konståkning är en sport jag gillar att titta på! De flesta andra sporter skulle jag(om än högst motvilligt) kunna träna mig till att utföra på någon slags usel hobbynivå men i konståkning skulle jag aldrig komma längre än att åka ett rätt ostadigt varv på en isbana iförd trikåer utan att ta ett enda litet hopp. Vilket iofs ändå vore rätt sevärt.
 
Ja, det är en av anledningarna till att konståkning är en sport jag gillar att titta på! De flesta andra sporter skulle jag(om än högst motvilligt) kunna träna mig till att utföra på någon slags usel hobbynivå men i konståkning skulle jag aldrig komma längre än att åka ett rätt ostadigt varv på en isbana iförd trikåer utan att ta ett enda litet hopp. Vilket iofs ändå vore rätt sevärt.
Precis så. Man kan ju kolla längdskidor och sen ge sig ut i spåret själv. Eller slalom och åka i en lättare backe. Men konståkning? Jag skulle slå ihjäl mig.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Stjärnhästen All In avslutade sin comeback-helg efter två månaders EM-gulduppehåll på bästa sätt: med seger i GP-tävlingen i Jönköping...
Svar
0
· Visningar
296
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det känns väldigt sorgligt att följa den hatdebatt som följt efter Peder Fredricsons vinst i Jerringpriset. När utomstående har gått i...
Svar
0
· Visningar
360
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Under måndagskvällen kammade hoppryttaren Peder Fredricson, som tidigare drev Hornsunds gård utanför Flen, Jerringpriset för Sveriges...
Svar
0
· Visningar
184
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det blev ju en överraskande vinnare av Jerringpriset igår, ryttaren Peder Fredricson som knappt hunnit samla sig när vi träffade honom...
Svar
0
· Visningar
256
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp