”jag tänker inte på mig själv som rasist” (svenskarnas parti)

Är det sant? Tror du att det kommer att gå så fort?

Själv laborerar jag med siffror mellan århundraden och oändligheten.

Jag var säkert på för bra humör igår. Mer som betydligt bättre jämställt, på de områden som är tydligt mätbara. Jag diskuterar jämställdhet nästan dagligen detta år, med både väntade och oväntade samtalspartners.

Jag hoppas och tror att det ger frukt på den tidshorisonten.

Att riva alla patriarkala strukturer kommer nog att ta längre tid.

F! behövs.
 
Är det sant? Tror du att det kommer att gå så fort?

Själv laborerar jag med siffror mellan århundraden och oändligheten.
Jag tror att vi aldrig kommer att få uppleva ett jämlikt samhälle.
Vi kommer alltid att ha olika förutsättningar, begåvningar o tillgångar så det kommer alltid att finnas vissa som glider genom livet på en räkmacka och andra knappt har så det räcker till mat för dagen.
 
Jag var säkert på för bra humör igår. Mer som betydligt bättre jämställt, på de områden som är tydligt mätbara. Jag diskuterar jämställdhet nästan dagligen detta år, med både väntade och oväntade samtalspartners.

Jag hoppas och tror att det ger frukt på den tidshorisonten.

Att riva alla patriarkala strukturer kommer nog att ta längre tid.

F! behövs.

Ok, jämställt som i hyfsad numerär representation av båda kön i beslutande församlingar (i Sverige) och sådant? Där räknar även jag med kortare tidsperspektiv än bortåt oändligheten.

Jag är helt övertygad om att F! sedan före EU-valet har varit och är väldigt bra för att få igång en ideologiserad diskussion om jämställdhet i Sverige! (Och det är väldigt roligt att det numera finns en feministisk rom i Europaparlamentet.)
 
Jag tror att vi aldrig kommer att få uppleva ett jämlikt samhälle.
Vi kommer alltid att ha olika förutsättningar, begåvningar o tillgångar så det kommer alltid att finnas vissa som glider genom livet på en räkmacka och andra knappt har så det räcker till mat för dagen.

Fast det är inte det feminism och jämställdhet mellan könen handlar om. You are way out of bounds.
 
Jag tror faktiskt att det blir tjejer som även i framtiden kommer att ta den tyngsta bördan med havandeskap, förlossning och den första tiden efter förlossning. Det kommer i sin tur att inverka på karriär så oavsett om vi har lika lön för lika arbete så kommer de som inte tar den smällen ha ett försprång på arbetsmarknaden.

Ex:
Tina kunde inte ta det viktiga jobbet i maj pga att hon skulle ha barn i juni, Kalle fick göra det, vilket resulterade i att han tog ett steg till i karriären och tjänar nu 8000 mer än Tina i månaden.....

och jag ser inte hur vi ska komma förbi den knuten, gör du?
 
Jag tror faktiskt att det blir tjejer som även i framtiden kommer att ta den tyngsta bördan med havandeskap, förlossning och den första tiden efter förlossning. Det kommer i sin tur att inverka på karriär så oavsett om vi har lika lön för lika arbete så kommer de som inte tar den smällen ha ett försprång på arbetsmarknaden.

Ex:
Tina kunde inte ta det viktiga jobbet i maj pga att hon skulle ha barn i juni, Kalle fick göra det, vilket resulterade i att han tog ett steg till i karriären och tjänar nu 8000 mer än Tina i månaden.....

och jag ser inte hur vi ska komma förbi den knuten, gör du?

Kalle kunde heller inte ta det eftersom han väntar barn med nedkomst i juni, vilket gör det alldeles för osäkert att ta ett så viktigt uppdrag. Vilken dag som helst kan antingen nedkomst eller graviditetskomplikationer göra att Kalle måste vara hemma och ta hand om sin sambo. Därför fick Sonja ta det, som inte väntar barn alls.
 
Kalle kunde heller inte ta det eftersom han väntar barn med nedkomst i juni, vilket gör det alldeles för osäkert att ta ett så viktigt uppdrag. Vilken dag som helst kan antingen nedkomst eller graviditetskomplikationer göra att Kalle måste vara hemma och ta hand om sin sambo. Därför fick Sonja ta det, som inte väntar barn alls.
Kan tänkas, men statistik talar ett annat språk. Varför skulle annars förslag om lagstiftning gällande föräldrapenning ligga i röret hos flera partier. De har insett problemet, det verkar du tydligen inte göra ;)
 
Kan tänkas, men statistik talar ett annat språk. Varför skulle annars förslag om lagstiftning gällande föräldrapenning ligga i röret hos flera partier. De har insett problemet, det verkar du tydligen inte göra ;)

Men vänta lite nu. Först påstår du att det är olösbart, sedan nämner du lösningar och anför att jag sagt att det inte finns något problem.? ?

Suck. Sortera tankarna innan du skriver.
 
Eller, Kalle kunde inte ta det eftersom han började högskolan 3 år senare än Sonja och saknar den efterfrågade erfarenheten.

Det är såååå himla avgörande med 1 års föräldrarledighet trots att folk kommer ut helt olika i arbetslivet. När ska det året sluta anses vara sååå långt?
 
Nåja, hennes sambo har i alla fall såhär skojig humor:

Rickard Pekkarinen ger ett spändare intryck. Han har en intensiv, lite flackande blick och sitter mestadels med händerna i fickorna. Då och då fäller han in drastiska sarkasmer. Han kallar Soran Ismail för ”babbe” och Adolf Hitler för ”gamle Adde”. På hans överarm korsas en yxa med ett svärd och en spikklubba intill texten ”si vis pacem, para bellum” (om du önskar fred, rusta dig för krig). När vi frågar vad tatueringen betyder svarar han:

– Visa fittan så får du popcorn.

Han fattar inte ens att han inte borde säga det till en journalist :banghead:

Vad menas ens med det uttrycket?
 
Goddag yxskaft, typ? För det verkar ju helt orelaterat till frågan, eller ska det betyda som man ropar får man svar? Eller bara ett otrevligt sätt att säga det vill jag inte säga?
Möjligen vill han säga "Du tror förstås att det är ett nasseuttryck eftersom vi är så mobbade och förföljda men där sket du dig i näven".
 
Efter lite googlande så verkar det vara ett spritt uttryck, jag hittar uttrycket nämnt 2005 redan. En variant hittade jag på poeter.se

Visa fittan så får du popcorn
visa pungen så får du chips
visa röven så får du trocadero
visa pattarna så får du öl
visa låren så får du godis
visa pitten så får du vin


men visa upp en attityd som går emot jantelagen och visa ett självständigt tänkande
- ja då får du skit
 
Jag är rätt säker på att det fanns tidigare än så också. Själv har jag en felkoppling i hjärnan som gör att när jag sjunger "Somethin' Stupid" så byter hjärnan spår mitt i så att det blir "and then i go and spoil it all by saying something stupid like: "VISA FITTAN FÅR DU POPCORN"!". Jag försöker undvika att gnola just den låten bland folk.
 
Jag är rätt säker på att det fanns tidigare än så också. Själv har jag en felkoppling i hjärnan som gör att när jag sjunger "Somethin' Stupid" så byter hjärnan spår mitt i så att det blir "and then i go and spoil it all by saying something stupid like: "VISA FITTAN FÅR DU POPCORN"!". Jag försöker undvika att gnola just den låten bland folk.
Kan det vara en Björn Rosenström-fras eller eddie meduza eller något åt det hållet?
 
Kan det vara en Björn Rosenström-fras eller eddie meduza eller något åt det hållet?

Snarare Eddie Meduza än Rosenström i så fall. Jag hittade en flashbacktråd i ämnet(naturligtvis) där många teorier lanseras. Att Columbus män lärde sig det av (de nordamerikanska)indianerna eller att C.M. Bellman myntade uttrycket då han mötte Ulla Winblad kan vi nog dock avskriva som mindre troligt.
 
Grejen är nog så att det är många som tröttnat och därför de får så många röster.

Sen tror jag de behövs också för att röra runt i den stela grytan som redan finns. Allt som de säger är naturligtvis kanske inte det bästa, men de säger en del bra saker också.

http://www.tidningenproffs.se/asikt...raver-tuffare-tag-mot-oseriosa-transportorer/

Det är ungefär som PP, håller inte med om allt de säger men det finns vissa saker som de driver som jag tycker är viktigt att de tar upp när de andra partierna inte är intresserade att ens ta upp det. Tror det är samma sak med SD.

Det är vad jag tror.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp