Jag tycker inte om att laga mat

Ta en tur till Ica maxi och handla hem ingredienser och sallad och fika :)

Vet inte hur man ska få det under hundralappen om det inte är soppa 😂
Kan du inte göra sallad för mindre än 100 kr per portion?? Visst att det blir mer för en engångskostnad om man handlar men då blir det en gurka, ett salladshuvud, ett paket bönor, ett vitkålshuvud osv. Inte äter man fem kilo grönsaker, ett paket kaffe och en batch kakor till en lunch…
 
Du gör ju som du vill såklart :) , men hela grejen med pastasalladen är ju att det inte blir någon dötid? Du sätter igång pastan, och sedan skär du upp resten under de 10 minuter som den kokar. Klart!
Okej, jag förtydligar: Jag vill inte använda spis eller ugn eller någon form av matberedare. Kan möjligtvis sträcka mig till att koka upp vatten (inte i kastrull). Det ska vara klart på max 10 minuter men helst under 5, och efteråt ska disken vara glas, tallrik, bestick och möjligtvis skärbräda och kniv.
Tänkte om du jobbade på dagarna och kunde äta lunch ute men det är klart att alla inte jobbar dom tiderna eller i city 😌
Ah, jobbar hemifrån för det mesta, kanske skulle vara tydligare med det!
Om du bor i Värnamo.
Jag gillar att laga mat, men det är roligare att anstränga sig lite extra när fler än jag ska äta.
Lite långt bort! Men håller definitivt med om att det är roligare att laga till flera. När jag har sällskap är det jättekul att laga mat :D
 
Det kan vara svårt att handla för en portion, blir ett enormt svinn.
Kan du inte göra sallad för mindre än 100 kr per portion?? Visst att det blir mer för en engångskostnad om man handlar men då blir det en gurka, ett salladshuvud, ett paket bönor, ett vitkålshuvud osv. Inte äter man fem kilo grönsaker, ett paket kaffe och en batch kakor till en lunch…
Dom där ingredienserna du räknar upp kostar inte under 100 kr längre och gärna vill man ju ha något som är gott med inte bara billigt.
 
Du vill ju inte använda food processor. Men ändå. Det finns såna stavmixers som har en bägare med mixerblad i. Man lägger i det man ska mixa och sen skruvar man på bägaren på stavmixern och sen mixar man.

Betydligt enklare att diska och förvara och hantera. Och lagom storlek för 1-2 personer. Då kan du göra olika röror och doppa grönsaker i rörorna. Eventuellt även doppa bröd i röra.
 
Min favvosoppa när det ska vara enkelt. Värm en burk tomatkross, i med salt o peppar. Gärna smula i lite buljong. Ät en god smörgås till. Ät ur grytan så sparar du disk. Om du vill addera smak så fräser du en gul lök i grytan innan du häller i tomatburken.
 
Lägg grönsakerna i ett sånt rispapper man mjukar upp med lite vatten, så blir det lite variation och du kan toppa med valfria såser för ytterligare variation!
 
@Nahar Jag har inga tips, men måste säga att det är oerhört befriande att höra om någon som tycker matlagning är ännu tråkigare än vad jag gör. Känner mig ofta rätt dum som varken kan eller vill laga mat i någon större utsträckning.
 
Bönor i tetra. Bra näringsinnehåll.
Min favorit snabblunch är några nävar jordnötter och en banan. En fullständig måltid förutom B-12.
Jag är inte vegan men äter allt möjligt som är gott och enkelt när jag är på språng.
 
Du vill ju inte använda food processor. Men ändå. Det finns såna stavmixers som har en bägare med mixerblad i. Man lägger i det man ska mixa och sen skruvar man på bägaren på stavmixern och sen mixar man.

Betydligt enklare att diska och förvara och hantera. Och lagom storlek för 1-2 personer. Då kan du göra olika röror och doppa grönsaker i rörorna. Eventuellt även doppa bröd i röra.
För mycket jobb tyvärr :laugh:
 
Men...jag känner att jag måste undra...tycker du OM mat.... :confused:?? Jag kan ju också tycka att det är lite trist och besvärligt att laga mat ibland, men jag älskar att äta så det blir ju gjort ändå... :) Värt besväret liksom... :)
Ja, jag tycker om mat, inklusive rå potatis, frukt, nötter, mackor, sallad, dressing etc etc. Tycker om mat så mycket att ett enda smultron kan göra en hel dag. Så när jag ändå har en massa saker som jag tycker om mer än mat så får de ta plats i livet och matlagningen skippas. Ett päron är så gott så det räcker!
 
Jag har en god vän som är som du när det gäller att laga mat, att det är ett onödigt måste (pga av barn i familjen) enligt hn. Min gode vän längtar efter att någon ska uppfinna det där ultimata pillret att ta en gång/dag ;)
Är tvungen att lägga till att jag har dessutom arbetat med en person som tycker som min vän, så det borde finnas en liten marknad för dessa piller :angel:
 
Jag har en god vän som är som du när det gäller att laga mat, att det är ett onödigt måste (pga av barn i familjen) enligt hn. Min gode vän längtar efter att någon ska uppfinna det där ultimata pillret att ta en gång/dag ;)
Är tvungen att lägga till att jag har dessutom arbetat med en person som tycker som min vän, så det borde finnas en liten marknad för dessa piller :angel:
Tänker att det finns måltidsshakes att köpa …. Det är nästan instant måltid om smak ligger på lägst prio.
 
Lust att komma över? :D

Nä men jag tror inte det finns någon i min närhet som gillar matlagning så mycket att de reser ut på landet för att mata mig. Jag är ändå vuxen och får ta hand om mig själv, med all rätt :)

Kan ändå starkt relatera till oviljan att laga mat. Jag älskar mat, både att laga och äta. Men det finns dagar jag varken orkar eller vill laga mat för det. Hade jag inte haft ett par små individer som förlitar sig på att jag ska ge dom mat varje dag hade min egen kosthållning sett väldigt annorlunda ut. En klassiker när jag bodde själv var en påse sallads blandning, lite ost eller färdig kyckling och dressing, som blandades och åts direkt ur påsen 🙈 vissa dagar hade jag gärna tatt @Scata sitt piller om det fanns

------

Och något väldigt orelaterat

Just formuleringen mata mig, ger mig fantasi bilder... Ser framför mig ett långt gediget matbord i trä, en stor tänd kandelaber..., i ena änden av bordet sitter en man som är elegant klädd, med ett glas vin bredvid sig och med en haklapp runt halsen. Snett framför honom sitter en svartklädd kvinna med en skål framför sig, hon har vitt hår som är uppsatt i en stram knut och hon sitter och blåser på en sked. Kvinnan påminner mig lite om dottern i American Gothic målningen 😆🤷🙈

Förlåt, men jag var tvungen att dela med mig av denna bild som uppstod i mitt knasiga lilla huvud
 
När jag blev nyfiken och började googla rå potatis på burk hittade jag ett recept på INLAGD potatis:
https://matgeek.se/2014/06/25/inlagd-potatis-en-skrall-bland-tillbehoren/

Nu blev jag sugen på att testa :) !

Det ska jag absolut testa, jag som alskar allt som ar acidic.:d

Du vill ju inte använda food processor. Men ändå. Det finns såna stavmixers som har en bägare med mixerblad i. Man lägger i det man ska mixa och sen skruvar man på bägaren på stavmixern och sen mixar man.

Betydligt enklare att diska och förvara och hantera. Och lagom storlek för 1-2 personer. Då kan du göra olika röror och doppa grönsaker i rörorna. Eventuellt även doppa bröd i röra.

Den lilla bunken till stavmixers ar super latt att diska. Hall i nagra droppar diskmedel, lite vatten och kor den en stund. Vipps ar den ren!

En stor klick tahini i salladen!

lagg tahinin i en tom konservburk, hall i lika mycket olivolja, citron juice, salt, peppar, en matsked honung eller maple syrup, ett par matskedar kallt vatten och skaka medan du bar salladen till bordet. Hall lite av dressingen over salladen nar du satter dig for att ata.
 
Senast ändrad:
Kan ändå starkt relatera till oviljan att laga mat. Jag älskar mat, både att laga och äta. Men det finns dagar jag varken orkar eller vill laga mat för det. Hade jag inte haft ett par små individer som förlitar sig på att jag ska ge dom mat varje dag hade min egen kosthållning sett väldigt annorlunda ut. En klassiker när jag bodde själv var en påse sallads blandning, lite ost eller färdig kyckling och dressing, som blandades och åts direkt ur påsen 🙈 vissa dagar hade jag gärna tatt @Scata sitt piller om det fanns

------

Och något väldigt orelaterat

Just formuleringen mata mig, ger mig fantasi bilder... Ser framför mig ett långt gediget matbord i trä, en stor tänd kandelaber..., i ena änden av bordet sitter en man som är elegant klädd, med ett glas vin bredvid sig och med en haklapp runt halsen. Snett framför honom sitter en svartklädd kvinna med en skål framför sig, hon har vitt hår som är uppsatt i en stram knut och hon sitter och blåser på en sked. Kvinnan påminner mig lite om dottern i American Gothic målningen 😆🤷🙈

Förlåt, men jag var tvungen att dela med mig av denna bild som uppstod i mitt knasiga lilla huvud
:rofl::rofl::rofl::rofl: Jag dör!

Det är ändå inte så långt ifrån sanningen vad gäller inredningen och vinet, och visst har jag en dopsked i silver nånstans, men resten är och förblir fiktion:D Kanske i ett parallellt universum nånstans:laugh:
 

Liknande trådar

L
Mat Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 627
Senast: Trasten
·
Fritid Min bror kommer ned till mig i helgen och det blir första gången han är i Göteborg. Så jag vill såklart visa honom stan från sin bästa...
2
Svar
23
· Visningar
1 572
Mat Jag är på jakt efter en god måltidsersättning, helst något i pulverform som man blandar själv och gärna billigt (men viktigast är att...
2
Svar
20
· Visningar
2 423
Mat En sak jag saknar i mitt ensamhushåll är någon typ av rejälare/matigare sallad i kanske 2-4 portioner som tål att göras och sedan håller...
2
Svar
31
· Visningar
5 247
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp