Jag vill inte gå på min egen möhippa!

JaneDoe

Trådstartare
Om några veckor går mitt livs dröm i uppfyllelse: Jag ska gifta mig med mannen jag älskar. Vi har valt att slå på stort runt bröllopet och tillställningen är så fantastiskt fint planerad att jag hela vintern gått runt som en speedad 13-åring i väntan på en Justin Bieber-konsert.

Sedan har vi givetvis möhippan. Där har jag, underförstått, inte haft något med planeringen att göra, bortsett från en detalj som jag varit så tydlig med att det torde vara omöjligt att misstolka även för den blinda och döva: Jag. Vill. INTE. Bli utsatt för någon form av förnedring, pinsamheter eller någon som helst variant av "gå fram till främlingar på stan och fråga x"-uppdrag. Wild and crazy fysiska, adrenalinstinna aktiviteter? Absolut! En utekväll så blöt att den fått mitt 18-åriga jag att krypa hem? Kör på! Men inga uppdrag. Alls.

Idag, ett par veckor innan möhippan, berättar så en av deltagarna att en majoritet - jag vet inte hur många som är direkt inblandade i beslutet, bara att det är en majoritet - av mina fantastiska, hänsynsfulla väninnor planerat en hel jävla dag fylld av pinsamma, förnedrande uppdrag i city. Givetvis komplett med en förnedrande utklädnad som så småningom ska avlägsnas. Offentligt. Av främlingar. Because why not. Varför inte göra saker lite extra överjävliga när man har chansen liksom?

Med ens har euforin bytts ut mot en ångestklump i magen och ett svullet, söndergråtet ansikte.

Jag står alltså här och vill inte gå på min egen möhippa. Inte bara det: Mina väninnor, varav två varit goda sådana sedan tidiga tonåren och mycket väl vet hur genuint starkt jag räds att stå i centrum för okonventionell uppmärksamhet, har alltså gått rakt mot mitt enda, i mitt tycke fullt rimliga önskemål. "Förnedra mig inte. Skäm inte ut mig. Ni vet att jag hatar det." Men tydligen anses det av vissa vara ett förbannat helgnöje att utsätta sina nära för det de avskyr allra mest.

Jag har panik, jag mår illa och jag vet inte vad jag ska göra. Ringer jag väninnorna och demonstrerar de mindre civiliserade delarna av mitt ordförråd? Ska jag vara diplomatisk, trots att de i mitt förvisso väldigt upprörda tycke visat exakt hur lite respekt de hyser för mig när jag vägs mot deras nöje? Meddelar jag att jag vägrar dyka upp även om de påstår sig villiga att ändra planerna, eller ger jag dem en chans att göra om och göra rätt? Låtsas jag som ingenting tills det är dags för dem att hämta mig och jag helt enkelt ser till att befinna mig på annan plats? Herregud, det pågår ett mindre emotionellt haveri i mitt huvud och jag vet varken ut eller in.

Jag har längtat så, så, så extremt, sjukligt mycket efter vårt bröllop, min möhippa inkluderad. Att få fira vad som förhoppningsvis kommer att vara lyckligaste dagen i mitt liv, med vad som är - var? - mina närmaste väninnor utgjorde liksom en stor del av nöjet. Det skulle vara en kväll lika full av skratt och minnen som själva vigselceremonin. Och nu känner jag mig som den ensammaste människan i världen och vill bara gå i ide under en sten.
 
Och snälla, vet någon vem jag är, behåll det för dig själv. Även om jag inte är någon kändis här vill jag inte ha några referenser till mitt vanliga nick/liv. Tack.
 
Du hör av dig och säger helt enkelt:
"ni känner ju mig och vet att jag inte uppskattar dylika upptåg, men uppskattar gärna ert sällskap för tex en middag med efterföljande drinkar"

Jag hade absolut inte heller uppskattat en massa idiotiska upptåg och då är jag ändå inte varken blyg eller tillbakadragen.
 
Vad är det med folk att finna nöje i att förnedra andra och då speciellt de man säger sig bry sig mest om? Om det stämmer borde dina väninnor skämmas! Jag tycker att du ska fråga dem om det verkligen förhåller sig så och så visa dem ditt inlägg där du skriver det så bra.
 
Fy fan vad fult av dina vänninor om de gjort så :(. När man VET att någon verkligen inte vill göra vissa saker, och ändå planera saker precis tvärtemot det!!

Jag hade frågat dem om det du hört ryktas stämmer (ibland kan det ju vara så att folk hittar på saker för att luras, och sen har de egentligen planerat nått som verkligen är passande men tycker att det är "skoj" om offret blir nervös) och förklarat att jag inte kommer närvara om det stämmer.

Och hade de planerat saker som de vet att jag verkligen inte vill så hade jag faktiskt blivit både förbannad och ledsen, och troligtvis bett dem dra åt helvete.
 
Jag hade sagt ifrån. Aldrig i livet jag hade något låta förstöra mitt bröllop på det viset. För möhippan är en del av bröllopet.
Jag hade kompisar som skulle gifta sig och hade klart uttalat att dom inte ville bli utsatta för något taskigt. Vi planerade en möhippa med roliga skämtsamma inslag utan skämsfaktor. Dom fick ha lagårdsoverall med tutu utanpå och gå med i ett karnevalståg tillsammans med oss andra som också hade overaller och så hade vi en skylt. Tyvärr trodde den ena att vi skulle vara "elaka" så vi fick jaga henne några timmar.
 
Jag fick, efter skamligt mycket lirkande, uppgifterna bekräftade av en annan deltagare som inte är nämnvärt bekant med deltagaren som avslöjade det hela. Då ihop med det lysande argumentet "vi tänkte att du får tåla lite på möhippan, det är ju bara en kul engångsgrej". Så tyvärr har jag ingen anledning att misstro dem eller misstänka att de försöker skärra upp mig för "skojs skull". Tyvärr.
 
Håller med övriga att du bör fråga dom först och sen ta ställning om du vill delta eller ej.

Sen kan jag inte låta bli att undra, måste man verkligen gå på en möhippa innan man gifter sig?
Ska jag vara ärlig har jag inte riktigt fattat grejen med dom, de flesta man stöter på verkar vara någon form av förnedring, några enstaka fall hör man om hur kul de haft, men ja vet inte... tycker själv det verkar jobbigt med möhippa och skulle nog inte vilja gå på en själv, om det inte var något som jag tyckte var riktigt kul förstås...
 
Jag fick, efter skamligt mycket lirkande, uppgifterna bekräftade av en annan deltagare som inte är nämnvärt bekant med deltagaren som avslöjade det hela. Då ihop med det lysande argumentet "vi tänkte att du får tåla lite på möhippan, det är ju bara en kul engångsgrej". Så tyvärr har jag ingen anledning att misstro dem eller misstänka att de försöker skärra upp mig för "skojs skull". Tyvärr.

Då kan du be dem fara och flyga.
 
Blir ledsen att tänka på att detta är dina vänner!? Vad är det för folk du umgås med? Jag hade nog ärligt omvärderat vänskapen om ngn släpat med mig på en sån här sak.
Mina vänner vet vad jag har för intressen och vad jag uppskattar så de hade absolut planerat en möhippa FÖR MIN SKULL och fyllt den med aktiviteter som hade varit uppskattade av MIG!
 
Men vilka otroligt kassa kompisar. Jag hade bett dem dra dit pepparn växer om de ska hålla på på det där viset. Vad är det roliga i att förnedra någon man påstår sig vara vän med? Nej, "det ska vara så på möhippor pga Tradition" är inte ett godtagligt argument. :yuck:
 
Jag hade pratat med dom och varit tydlig med att pinsam möhippa betyder ingen vänskap, typ.
Fy sjutton för såna "kompisar".

Min sambos bror gifte sig för 1,5 år sen. Hans familj pratade om att strö brödsmulor i sängen, ha snubbeltråd i lägenheten mm som en överraskning när de kom hem från smekmånadsresan. Jag sa till dom vad jag tyckte om idén (inte alls, sa att de hellre kunde fylla kylskåpet med saker till en ostbricka eller dyl istället). Först tyckte de bara jag var en surpuppa (för min svärmor hade blivit utsatt för det när hon gifte sig, då hade hon blivit arg men nu var det baaaara kul :banghead:) men jag förklarade att händer nåt sånt när jag och sambon gift oss kommer de inte vara välkomna till oss längre!
Av nån anledning, som inte var pga det jag sagt säger de, fyllde de kylskåpet med typ frukost istället för att hitta på hyss sen ;).

Med det vill jag säga, stå upp för vad du tycker. Vill du ha en mysig möhippa med middag, samtal mm och utan pinsamheter så säg det.
Om de inte lyssnar på dig skulle jag åka därifrån och be dem hitta nya vänner.
 
Håller med övriga att du bör fråga dom först och sen ta ställning om du vill delta eller ej.

Sen kan jag inte låta bli att undra, måste man verkligen gå på en möhippa innan man gifter sig?
Ska jag vara ärlig har jag inte riktigt fattat grejen med dom, de flesta man stöter på verkar vara någon form av förnedring, några enstaka fall hör man om hur kul de haft, men ja vet inte... tycker själv det verkar jobbigt med möhippa och skulle nog inte vilja gå på en själv, om det inte var något som jag tyckte var riktigt kul förstås...

Jag har nog aldrig hört talas om möhippor där deltagarna jävlats med den blivande bruden. Har varit på några stycken och då har det varit spa, middag, drinkar osv. Vissa har varit med ngn fysisk aktivitet (då om den blivande bruden varit typen som uppskattat detta) men absolut inget springa runt på stan och skämma ut bruden alls!
 
Riktigt dålig stil! Vem vill egentligen bli utsatt för sånt? Jag kan bara tänka mig en eller två personer som tycker det är kul.

Meddela att du inte vill delta. Möhippan är ju ändå för dig!

Håller själv på att planera en möhippa, det blir inga skämsinslag där inte! Möjligtvis en slöja av nån gammal spetsgardin..
 
Först och främst, vem har skvallrat?
Är det en pålitlig källa?
Finns det möjlighet att det är ett påhitt för att skrämma upp dig, och de egentlig planerat en jätterolig dag? Att klä av någon offentligt känns ju overkill även om det är riktigt hårdhudade polare.

Klart du ska prata med dem om hur dåligt det här får dig att må. De vill dig alldeles säkert väl egentligen och lyssnar de inte så är det bara att blåvägra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp