Jag vill köpa tillbaka min häst *långt*

Widerberg

Trådstartare
Jag vet inte varken ut eller in, och hela mitt hjärta skriker "försök få hem henne!". Mina tankar är ett enda stort nystan, och jag behöver hjälp att få det att klarna.

Förra sommaren sålde jag hästen som jag haft i lite mer än sex år. Intresset hade dalat något helt enormt och jag skulle börja skolan på hösten, planen var att jag under detta året skulle flytta om jag kom in på någon utbildning. Jag ville inte ha kvar hästen då och försumma henne ännu mer - så jag sålde.

Förutsättningarna ändrades då jag i början av sommaren erbjöds en utbildning genom jobbet på 2,5 år med garanterat arbete när den är avklarad. Jag har hoppat på och blir alltsåledes kvar där jag bor nu för en bra tid framöver.

Nog om det. Sen i våras någon gång har det varit problem med hästen (egentligen började nog problemen redan i höstas men jag minns inte riktigt hur det var då så det nämner jag inget om).
Igår fick jag veta att hon har cystor på äggstockarna, och mår pga det väldigt dåligt vid varje brunst. Dessutom vågar inte ägaren rida henne och hon har även blivit allergisk.

Det enda jag känner nu är att jag vill försöka köpa tillbaka henne. Ända sen det blev klart att jag ska bo kvar här har jag ångrat försäljningen nästan varje dag. Och nu är det värre än någonsin.
Rent ekonomisk har jag råd, både att köpa henne och att ha henne. Men det betyder att jag måste flytta hem till föräldrarna igen. Jag flyttade hemifrån för ett halvår sen och det är det bästa jag gjort i mitt liv - men jag är beredd att ge upp det för att få hem hästen.

Jag vet helt ärligt inte vad jag ska ta mig till i denna situationen. Det känns så jävla ofattbart att hästen som varit i princip kärnfrisk alla åren jag hade henne, plötsligt inte är det längre.
Och det känns som om hela försäljningen var ett misstag, det känns inte bra att höra att ägarna inte vågar rida henne längre och allt :crazy: Det har ju bara blivit så fel, såhär skulle det inte bli! Det känns bara inte alls bra på en enda punkt ska jag säga.


Vad gör man? Hur gör man? Vad hade ni gjort? Jag behöver verkligen några kloka ord nu :(
 
Sv: Jag vill köpa tillbaka min häst *långt*

Hur stora och allvarliga är problemen hon har vid brunst? Finns det nåt man kan göra för att hon ska må bättre? Finns det inte det och hon lider och mår dåligt och har ont vid brunsten så tycker jag det är humanare att ta bort henne. Kan man få henne frisk eller lindra så hon kan må bra ändå så är ju situationen en annan. Du tror inte det kan bli likadant igen att du får svårt att hinna med henne?
 
Sv: Jag vill köpa tillbaka min häst *långt*

om du nu kan köpa tillbaks henne så gör det, förutsatt att det går att göra nått åt hennes problem. flytta kan du ju göra såsmåningom igen.
hade jag vart du så hade jag försökt iallafall.

lycka till :laugh:
 
Sv: Jag vill köpa tillbaka min häst *långt*

Jag vet inte riktigt hur läget är. Men dom sa att det skulle behandlas och hjälpte inte det så var det operation nästa och ta bort äggstockarna, men det skulle dom avvakta med och prova p-sprutor vid brunst över vintern, eller nåt sånt.
Jag tycker självklart också att finns det inte en chans att hon blir frisk så bör hon tas bort. Men jag har inget att säga till om.

Nej, risken att det skulle bli likadant igen är mycket liten. Mitt liv ser helt annorlunda ut numera, att intresset försvann förra året berodde på faktorer som inte längre existerar. Och tiden till henne finns.
 
Sv: Jag vill köpa tillbaka min häst *långt*

Det låter som du redan bestämt dig, lycka till, jag hoppas verkligen att hon blir frisk också. :)
 
Sv: Jag vill köpa tillbaka min häst *långt*

Ja, jag tror nog också det...

Men hur fasen gör man? Ringer ägarna? "Hej, jag vill köpa hästen?" :confused: Kan man göra så?
 
Sv: Jag vill köpa tillbaka min häst *långt*

Du kan ju börja med å ringa å höra hur det är och hur de känner osv och även där nånstans nysta in att OM de funderar på att sälja så vill du jättegärna köpa tillbaka henne.
Lycka till!
 
Sv: Jag vill köpa tillbaka min häst *långt*

Jag köpte tillbaka min häst. sålde = det dummaste jag gjort i hela mitt liv.
Ett år senare ringde jag upp och pratade lite och nämde verkligen att om det är så att hon inte vill ha kvar honom så har jag honom jätte gärna på foder/köper. Och det visade sig att hon hade haft lite tankar att låna ut på foder pga att hon skulle börja gymnasium (chockad och besviken men det behöver vi inte ta nu).. Jag ville ju jätte gärna ha tillbaka honom och jag skulle lätt kunna ta honom på foder (då vet hon ju vad hon får tillbaka) vi prata inte så mkt mer. jag ringde upp och då har hon ångrat sig :( :( jag vart så klart super lessen nere. Ringde upp dagen efter i panik (OBS jag köpte honom för 8000 såldes för 12000) Och sa det att jag betalar hela min sommarjobbs lön som skulle bli en 22000 i slutet av sommaren och då lät det annorlunda jag skulle få köpa tillbaka honom.. Och det vart bestämmt :) han skulle komma hem. Men min mamma och pappa satte ganska fort stopp på det när de fick reda på vad jag skulle göra. Om jag köpte tillbaka honom för den summan så skulle de inte betala stallhyra (Kunde inte betala den själv) Fuck allt gick åt skogen och hon ville inte sälja för något under. Men sen nån vecka senare ringde hon och frågade vad jag kunde tänka mig för pris och då sa jag 14000 inte ett öre mer (priset jag ville ha)

Nu står han hos mig igen Och han kommer inte att lämna min sida fören den dagen han inte vill/kan leva mera.. Är otroligt glad att han står i sin box igen. :D

Tycker som sagt ring och prata med nya ägarna och så som du skriver (med problemen som finns och att de inte kan rida) så tror jag inte att det skulle vara några större problem men lägg fram det hela snyggt och inte anklaga m.m för då finns risken att det surar till.. Följa det du känner och jag tror inte du ångrar dig det gjorde inte jag iaf :)
 
Sv: Jag vill köpa tillbaka min häst *långt*

Jag tycker du ringer upp ägarna och säger "Hej, jag förstår att ni inte riktigt går ihop med hästen och det uppstått andra problem som gör att ni kanske känner att ni inte är säkra på henne. Jag vill bara säga att jag gärna köper tillbaka henne för X kr för jag känner att jag till stor del ångrar att jag sålde henne då mina förutsättningar har ändrats. Ni kan väl tänka över saken så hörs vi om 3 dagar igen!"

Eller nåt åt det hållet men gör klart att du vill ha första tjing om dom vill sälja henne och försök framställa det som att du gärna hjälper dom genom att köpa tillbaka hästen, vågar dom inte rida henne och någon blivit allergisk så är det ju en tjänst du gör dom genom att dom slippersätta ut annons, ha provridningar och allt annat jobbigt som tar tid runtomkring :)

Jag finns på msn om du vill älta och diskutera eller ha hjälp med nåt praktiskt! :)
 
Sv: Jag vill köpa tillbaka min häst *långt*

Jag tycker som flera andra skrivit att du ska ringa och prata med nuvarande ägarna. Du kan ju bara kolla lite hur hästen mår nu, och säga att dina förutsättningar ser annorlunda ut och att du, om det skulle bli aktuellt, är beredd att köpa tillbaks.

Ring och prata med dem i alla fall så kan ni ju diskutera lite!
 
Sv: Jag vill köpa tillbaka min häst *långt*

Tack alla för era svar! :)

Jag ska prata med mamma idag om det hela, hon måste vara med på det eftersom jag kommer behöva flytta hem igen ( :p) om detta nu skulle bli aktuellt. Och sen ska jag slå en signal till ägarna och höra lite mer ingående hur situationen är för det är bara kort info jag fått hittills.
 
Sv: Jag vill köpa tillbaka min häst *långt*

vilken härlig historia :love:

jag vill så gärna köpa tillbaka min häst jag sålde men jag har inte råd :(
 
Sv: Jag vill köpa tillbaka min häst *långt*

Jag har precis pratat med mamma och...det gick inte riktigt som jag hade hoppats på.

Så jag vet inte. Nu får jag väl återgå till att ha ångest över mitt livs största misstag. Tack igen ni som svarat!
 
Sv: Jag vill köpa tillbaka min häst *långt*

Varför kan du inte hyra en stallplats istället? Eller har du någon kompis du kan ha hästen hos?
 
Sv: Jag vill köpa tillbaka min häst *långt*

Fy vad tråkigt :( jag lider med dig

Är otroligt glad att jag fick möjligheten med min
 
Sv: Jag vill köpa tillbaka min häst *långt*

Istället för vad? Vi har inget eget stall så att hyra stallplats är enda möjligheten. Men jag har inte råd att bo kvar i min lägenhet och ha en häst, och hade därför nehövt flytta hem till föräldrarna.

Eme_liie: Hon sa något om att vara realistisk, jag kanske kommer börja jobba mer. Och att jag egentligen inte vill flytta hem och att jag måste försöka gå vidare nu, även om det känns skit. Beslutet att sälja var rätt för ett år sen men då visste jag inte att allt skulle ändras detta året och att jag måste acceptera det.

Men hon sa också att vi får avvakta och se vad mer vi hör från ägarna.
 
Sv: Jag vill köpa tillbaka min häst *långt*

Förlåt, jag förstod fel. Trodde ni hade stall hemma och att det var därför du behövde flytta hem. Men då förstår jag.
 
Sv: Jag vill köpa tillbaka min häst *långt*

Det var rätt för mig med att sälja när jag sålde, föräldrar skulle "spara" de pengarna som de skulle lägga ut på häst i ett år och så skulle jag få en ny och gå sportinriktning, men fick inte gå den pga att jag bröt benet.. Så det var rätt då med och saker förädras och jag valde att köpa tillbaka honom när jag fick chansen :)
 
Sv: Jag vill köpa tillbaka min häst *långt*

Sa din mamma tvärnej? Alltså att du ska flytta hem eller att hon inte tror att du klara av det? Går de inte att bo billigare då, alltså i en annan lägenhet eller bo ihop med någon kompis eller så? Men som sagt lös boende/kostnadsfrågan först innan du pratar med ägarna. Förklara också för föräldrarna VARFÖR de betyder så mkt för dig. Kanske kan du och nuvarande ägare komma överens om något angående hästens behandling så att inte all den kostnaden ligger hos dig
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 464
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
655
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 126
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 053
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp