Jag vill nog fira lite, men hur?

Magiana

Trådstartare
Jag fyller jämt snart och skulle nog faktiskt vilja fira det. Men jag vet inte hur. Jag vet inte hur man ordnar en fest och vad pratar man om på sådana tillställningar? Jag har själv alltid känt mig obekväm om jag själv blivit bjuden på någon fest/bröllop. Om jag själv ska ordna något så vet jag inte vilka jag ska bjuda heller. Dessutom är jag mitt i en flytt och kommer att vara nyflyttad (och nyseparerad) på födelsedagen.

Nya hyresvärden undrade om jag skulle ta ledigt från jobbet när jag fyller år. Va? Kan man göra det? Tanken har inte ens slagit mig.

Jag skulle vilja hitta på något som kan bli ett minne för livet, men har egentligen inga nära vänner att göra något kul med och inte så stor budget heller. (Det kostar att flytta.)

Är det någon som har någon idé om vad jag kan hitta på?
 
Sv: Jag vill nog fira lite, men hur?

Ja, ledigt kan du ju ta, semester alltså. Vissa kollektivavtal ger rätt till ledig dag med lön när man fyller 50, om det är det som är aktuellt, men inte alla jämna födelsedagar.

Om du har vänner och släkt som vill rycka in kan du be om hjälp att ordna en fest som blir på det sätt och till den budget som du vill ha. En del bjuder in till "öppet hus" så den som vill kan komma och uppvakta. Då kommer inte alla samtidigt och man hinner prata lite med var och en. Men å andra sidan är det svårt att veta hur många man ska beräkna mat till och kanske blir man besviken om folk inte kommer som man hoppats.

Själv skulle jag tycka det var kul om några nära och kära tog initiativ till att bjuda med mig på något, en konsert eller föreställning kanske, med tillhörande mat och sällskap. Om du också tycker en sån grej vore kul, kan du väl sprida ut det lite finkänsligt. Att önska sig pengar/presentkort att göra något roligt för är också ganska vanligt och en bra lösning för att slippa massor av blommor och chokladaskar som du kanske inte alls vill ha.

Om du nu flyttar i samma veva som födelsedagen kan du ju också be dina kompisar ställa upp i samband med flytten, kanske hjälpa dig med städning, måla en hall eller göra makeover på det värsta rummet som present. Då blir det något som varar, något ni gör tillsammans och ett roligt minne.

Jag hade ingen fest när jag fyllde 50 men några månader efter bjöd jag in alla jag kände till att komma och måla vår lada, med lite fest och grill efter. Det gick över förväntan, ladan blev målad och det var en jättekul kväll och jag var glad i flera månader varje gång jag tittade på den fina röda ladan som lyste i solen.
 
Sv: Jag vill nog fira lite, men hur?

Tack för svar. Tyvärr har jag förbrukat min semester för i år och det finns inget kollektivavtal på mitt jobb (och jag fyller 40). Tror inte att det finns i alla fall. Jag är den enda som är fast anställd.

Öppet hus kan ju vara något. Frågan är väl om folk orkar masa sig långt ut på vischan. Ännu roligare vore det att bli bjuden på någon upplevelse. Dessvärre är jag nog i avsaknad av nära och kära så jag vet inte vem som skulle vilja bjuda. Hm, jag får nog försöka roa mig själv på något sätt (som jag brukar få göra för det är aldrig någon som kan/har lust att följa med...)
 
Sv: Jag vill nog fira lite, men hur?

Ännu roligare vore det att bli bjuden på någon upplevelse. Dessvärre är jag nog i avsaknad av nära och kära så jag vet inte vem som skulle vilja bjuda. Hm, jag får nog försöka roa mig själv på något sätt (som jag brukar få göra för det är aldrig någon som kan/har lust att följa med...)

Hm, vad ensamt det låter :( Undrar om du skulle få napp om du efterlyste folk som också fyller 40 och inte har någon att fira med via något forum? Kanske ni kunde bli ett gäng på 8-10 pers som firade varandra och hade ett kul år ihop?
Det finns ju många som är ensamma.
 
Sv: Jag vill nog fira lite, men hur?

Är det någon som har någon idé om vad jag kan hitta på?
Gå en kurs! :D

Gör det där som du alltid tänkt att du skulle vilja lära dig. Anmäl dig till en sådan kurs och sätt som mål att efter 40 ska livet handla mer om dig och din lycka än någonsin tidigare! :d
 
Sv: Jag vill nog fira lite, men hur?

Fyller åxå lika jämt i början på nästa år.

Kommer inte fira det direkt då mitt boende inte inbjuder till det, inte heller är utomhusaktiviteter en hit (februari) så det får förhoppningsvis bli när vi byggt nya huset, nångång efter sommaren nästa år.
Då blir det inflyttningsfest ist och så får det kallas försenad 40års fest ;)

Fast hoppas ha råd att åka till USA nästa år med =) det skulle va bästa presenten till mej själv =)
 
Sv: Jag vill nog fira lite, men hur?

Svarar alla.

Jo, det blir ju rätt ensamt och ibland kan jag känna mig riktigt ledsen över det, men det hjälper ju inte att gräma sig så jag försöker att inte bry mig så mycket. Bekanta/kompisar finns det väl i närheten men ingen som jag skulle kalla nära vän. Jag tror nog inte att jag vill "dejta" med några okända i samma sits. Det blir nog lite krystat att försöka engagera sig på det viset.

Att gå någon kurs kom jag själv att tänka på igår före läggdags. Jag undrar bara hur jag ska kunna hitta något som ligger tillräckligt nära så att jag kan åka dit själv. Jag har nämligen inte lyckats vinka adjö till min panikångest helt och hållet än så det blir obekvämare än jag tycker är roligt att åka några mil hemifrån. Men visst, jag gör framsteg på den fronten och kan ju skjuta lite på kursen till framtiden :) Silversmide vore nog skoj. Eller varför inte lära sig rida i damsadel? (Har inte sett någon som erbjuder sånt.) Något ska jag väl komma på.

Mitt nya boende inbjuder inte heller till något firande med folk direkt. Ett rum med kokvrå och sovloft blir det.
 
Sv: Jag vill nog fira lite, men hur?

Kan känna igen mig mycket i ensamheten men har också haft några av mina mest lyckade kvällar i ganska små sällskap. Fördelen med att vara få (tre-fem stycken) är att man kan bre på lite mer än vid större tillställningar. Ett restaurangbesök kanske? Eller en lyxigare middag hemma? Fördelen med att inte vara hemma är att det inte behöver kännas så personligt om det är människor man inte känner så väl.

Sen kan man ju även gå ifrån det där med fest = kvällstid, mat, musik, alkohol. Man kan ju hitta på andra saker istället
- Höstpromenad med avslutande picknick. Klä på er ordentligt och ha med varma filtar och varm dryck så går det alldeles utmärkt att sitta ute även på hösten.
- Turridning
- Gå på teater/opera/konsert
- Gå på spa
- Åk någonstans ni inte varit förr

Kan ju om inte anant se det som ett tillfälle att lära känna folk lite bättre :) Våga bjuda även bekanta, jag tycker själv det är pissjobbigt men blir faktiskt positivt överraskad varje gång. De flesta blir faktiskt bara jätteglada för att bli tillfrågade.
 
Sv: Jag vill nog fira lite, men hur?

Det är trist med panikångesten, annars hade du kunnat ta en kurs utomlands. Det blir två flugor i en smäll liksom. Resa, kurs, träffa andra människor som också är där själva.
 
Sv: Jag vill nog fira lite, men hur?

Jag firande min födelsedag genom att åka 80mil för att hälsa på en älskad häst. Sen skulle det va en bättre middag med. Men det missade jag.
 
Sv: Jag vill nog fira lite, men hur?

Våga bjuda även bekanta, jag tycker själv det är pissjobbigt men blir faktiskt positivt överraskad varje gång. De flesta blir faktiskt bara jätteglada för att bli tillfrågade.

Jag håller med, det finns nog många som skulle bli glada om de blev tillfrågade. Jag skulle tycka att det var jättekul om något bekant frågade mig om att hänga på och fira en födelsedag, jag är väldigt social av mig och älskar att ha en anledning att prata med folk.

Du kan väl ta med någon bekant på en kurs, då kan du även bli lite närmare vän med henne/honom om du vill.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 848
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 094
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 732
Senast: Rie
·
Tjatter Nu behöver jag lite inspiration från alla kreativa bukefalister! Min sambo fyller år om ca två veckor och jag skulle vilja ha idéer på...
Svar
12
· Visningar
1 213
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp