Bukefalos 28 år!

Jag vill se era täningsscheman!!

O

OliviaM

Är lite intresserad utav andras ridschema, hur de ungefär ser ut.
Skriv också gärna om du är dressyr, allround, tölt, hoppning - ryttare.
Samt om schemat gäller över tävlingssäsong osv osv... :D

Tävlingsgren: Hoppning
Schemat gäller: Inför kommande tävlings säsong (sensommar/höst)


Dressyrvecka (ex. förra veckan):
Måndag: Dressyrträning med tränare.
Där hon ger mig något att "öva" på. Denna veckan var det att jag skulle sitta ner i sadeln med god sits.
(Behöver bättre balans/sits, speciellt i traven) och för hästens del var det att han skulle bjuda mer under sig, samt bättre galoppfattningar.

Tisdag: Dressyr
Jag med långa stigläder, sitta ner i sadeln under hela ridpasset och tjata
galoppfattningar, från skritt, från trav - på direkten!

Onsdag: Uteritt
Lika dant, sitta ner i sadeln även ute. Låta hästen sträcka ut sig ordentligt,
sedan sitta och mjukgöra lite på vägen hem. Han är alltid så fin efter han fått sträcka på sig. Dock inga högre krav, mest kondis träning.

Torsdag: Promenad (vila)
30 - 60 minuters skritt promenad. Där hästen får vila ryggen och jag min träningsverk.

Fredag: Dressyrträning
La upp stigläderna denna träningen (på banan), mjukgörande med framåtbjudning, tänka på sitsen och fina lugna galoppfattningar.

Lördag: Lätt Dressyrträning
Mjukgörande då han alltid är fin dagen efter han "ridits igenom". Mest skritt och trav, serpentiner, volter osv osv..

Söndag: Uteritt
Lång uteritt med lungt tempo. Träning dagen efter och hästen behöver lite återhämtning. (jag med) sen så är vi överlyckliga att dressyr veckan är över..


Hoppvecka (denna):
Måndag: Hoppträning med tränare.
Där hon ger mig något att "öva" på. Denna veckan var det att jag skulle rida i jockeyläder/korta läder (behöver lite extra muskler i benen)
och för hästens del var det att han skulle trampa under sig lite mer och tvingas att bjuda i ett lägre tempo. (ex. studts) Han har
nämligen en vädligt stor, dålig, tendens att rusa mot hinderna och sedan hispa upp sig ännu mer. Inte lätt när det är kul.

Tisdag: Markarbete
Jag i jockyläder och låga bommar, kort avstånd, bla studs.
Denna dagen fick studsen ligga på ca 2.30, jag har en D-ponny. Mohaha, han fick jobba!

Onsdag: Uteritt
Jag i vansinnigt korta läder och hästen utan vidare krav, brukar låta honom sträcka ut sig ordentligt
på fält och liknande. Mycket tempo, konditions övning! Kanske några låga naturhinder också.

Torsdag: Promenad (vila)
30 - 60 minuters skritt promenad. Där hästen får vila ryggen och jag min träningsverk.

Fredag: Hoppträning
Liksom markarbetet, jag i korta läder och en bana där hästen tvingas till ett lägre tempo. (Fortfarande med god bjudning!)

Lördag: Lätt markarbete + lite mjukgörande
Jag i korta läder, lätt markarbete främst i trav med upphöjda cavaletti bommar sedan lite mjukgörande övningar.
(Idag brukar hästen vara jätte jätte fin)

Söndag: Uteritt
Lång uteritt med lungt tempo. Träning dagen efter och hästen behöver lite återhämtning. (jag med)

Om han är extra trött någon dag/vecka så offras söndagen generellt för vila.
Är ja sjuk eller iväg, så hjälper min skötare mig.
 
Sv: Jag vill se era täningsscheman!!

Hallå alla hästmänniskor! Någon måste tycka det är kul att dela med sig ?! ;) :D
 
Sv: Jag vill se era täningsscheman!!

Jag har en 4årig vallack, islandshäst, femgångare.. och jag planerar att tävla på honom senare, blir femgång och passlöp för våran del framöver! (än så länge är han för ung för att få starta)
Just nu går han på vila, men annars brukar vårat schema se ut ungefär såhär:

Måndag: träning i paddock, eventuellt ovalbana
Tisdag: träning på väg (grusväg), mestadels trav och galopp
Onsdag: varannan markarbete, varannan träning på ovalbana, rakbana eller väg
Torsdag: uteritt
Fredag: uteritt eller träning i paddock
Lördag: vila
Söndag: vila
 
Sv: Jag vill se era täningsscheman!!

Har ett 9årigt kallblodssto. Kontinuerligt riden nu i 3år, mest bara grundriden och inte 'arbetad'. Försöker därför nu jobba upp lite ryggmuskler och få henne att bjuda mer framåt.

Kan ta denna vecka som exempel:
Måndag: Alla gångarter på ridbanan
Tisdag: Skritt i skogen(alltså i själva skogen runt stenar/träd osv)
Onsdag: Backträning
Torsdag: Vila
Fredag: Lång uteritt ca 1.6mil
Lördag: Lugnt pass på ridbanan
Söndag: Skritt på långa tyglar ut i skogen
:)
 
Sv: Jag vill se era täningsscheman!!

Härligt schema! 1,6 mil är en bit måste bli en uthållig häst du får!
 
Sv: Jag vill se era täningsscheman!!

Arabiskt fullblod, 5år

Tävlingsgren: Distans

Mån: 45min Dressyr på banan
Tis: Vila (promenad lr trickträning)
Ons: Intervallträning i backar
Tor: Skritt 1-2 timmar
Fre: Vila (promenad lr trickträning)
Lör: 2-3 mil i ca 12 km/h
Sön: Något kul såsom barbackatur, utflykt med transporten, lulla runt i skogen, löshoppning osv.

 
Sv: Jag vill se era täningsscheman!!

islandshäst, fem år

tävling: tävlar i fyrgång :)

mån
rider på banan, oftast tränar vi på det som behöver läras in, sen när vi kan det tar vi nästa
tis uteritt, ganska kort, men snabb, bara ha roligt
ons lite genomgång p det vi lärt oss tidigare och redan kan
tors rider runt ängarna, tränar lite på gångarterna samt fortsätter på måndagens påbörjade övningar
frevila, ogta leder jag henne på en promenad i skogen
lör uteritt, lite längre (slinga på 6 km + två till, som är kortare)
sönrider på banan, fokuserar på problem och väldigt mycket så hon blir mjukare

Sen så följ rman inte alltid schemat, ganska ofta kan vi hitta på ngt helt annat ifall vi skulle behöva det :) Tillexempel nu, ska tävla på lördag och måste få in tölten lite bättre, så d et har blivit en del tölt träningar. Sen så far vi ut på barbacka turer, miljöträningar och andra bus :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 134
Senast: iNHALE
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 566
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
34
· Visningar
3 329
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 191
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp