Jaha då var det dags igen...

C

calind

.... femte skadan på fyra månader. Köpte en ny häst för 4 månader sedan och skadorna avlöser varandra. Hon har blivit sparkad, skadat sig själv i hagen, denna gången har hon trampat sig och skurit sig på brodden. Resultatet blev 8 cm långt sår och ca knappt 1 cm djupt vid ballan hö fram. Hon har inte visat något, ingen hälta eller värme så jag märkte inget från början. Så det hann inte sys. Hon har så förbaskat mycke hovskägg så ingen har märkt nåt.
Är det nån som har haft en liknande skada och vad har ni gjort?
Funderar på att sätta på henne neoprene boots i hagen....

Hon har ingen feber och är inte halt. JAg lindar benet morgon och kväll, från början md jodopaxomslag, nu torrt omslag (efter 2 dgr.) Hörde att de lätt får svallkött, hur nu det ser ut.
Låt detta för guds skull vara sista skadan så jag får börja rida henne ordentligt nångång....
 
Fortsätt ha det lindat och om du har möjlighet så spola rent såret med en svag jodopaxblandning en gång om dagen.

Svallkött känner du igen för att det liksom ser ut som att det bubblar ut ur såret. Det är det som läker såret men när det blir för mycket kallas det svallkött.

Så att du behöver inte bry dig förrän det blir så mycket att det går utanför huden och blir det så får du ringa vet som ger dig antingen Nelex eller lotagen som man baddar på såret så att svallköttet drar sig tillbaka.

Mvh

Camilla
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 076
Senast: jerseyko
·
Hästvård Hejsan, i måndags fastnade mitt sto i eltråden runt hagen ocg drog upp ett sår ca 5 cm långt och 7 mm brett. Såret sitter i hasvecket så...
Svar
18
· Visningar
3 953
Senast: Sóley
·
Hästvård Jag köpte världens snällaste finaste å underbaraste islandssto tillsammans med mamma för exakt ett år sedan. Hon var väl mest mammas...
Svar
5
· Visningar
1 278
Senast: Tican
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp