Bukefalos 28 år!

jakt-lidande

Sv: jakt-lidande

Vad har det med jakt och jägare att göra?

döda för nöjets skull.


Söker man på google hittar man tex första träffen
"Bärplockare skjuten till döds av älgjägare
En bärplockare blev under lördagen tagen för en älg och skjuten till döds av en jägare, väster om Indal i Medelpad. Bärplockaren en litauisk medborgare i 40 års åldern, var ute i skogen tillsammans med en kamrat då han träffades av ett skott. Skytten, en 80-årig man, var övertygad om att han hade sett en älg röra sig i björkriset."
http://www.sr.se/ekot/arkiv.asp?DagensDatum=2002-09-21&Artikel=123376

jag säger bara att misstar man en bärplockare mot en älg så borde man ha blindhund.

"Pappan jagade råbock från balkongen. Efter att han fällt djuret gick ytterligare ett skott av. Skottet träffade hans 11-åriga dotter i foten. "

Inte ens barnen klarar sig undan ;) får man ens jaga från balkongen?
 
Sv: jakt-lidande

Du skrev många bärplockare och jag vill gärna ha en källa på hur många bärplockare i modern tid som blivit vådaskjutna under jakt.

Att vådaskjutningar förekommer är jag medveten om, men påstår man (som du) att en viss grupp är särskilt utsatta och att många inom den gruppen skjuts av jägare så får du faktiskt lov att verifiera ditt påstående med en säker källhänvisning som stöder ditt uttalande!
 
Sv: jakt-lidande

(inlägget kan läsas som två poster)

Varför ska man öht jaga smådjur???:confused:- där faller ju förklaringen att djuren skjuts i en form av naturvård, inte äter de upp all tall, eller heller ex stör trafiken.

Och varför kan inte naturen få ha sin egen gång i långt större utsträckning?, med dina förslag på svält, parasiter, rovdjursattacker osv...varför ska jägare gå in och skjuta rovdjur för att deras byten ska slippa bli attackerade- för att sedna skjuta de som attackeras för de blir för många?

På första punkten som jag iofs inte berörde i mitt inlägg så är det intimt kopplat till rovdjuren. I och med att riksdagen lagt tak på rovdjusstammarna skulle "smådjuren" faktiskt bli en olägenhet. Studerar man sedan populationsdynamik finns det säkerställda exempel på hur populationer av herbivorer ökat exponentiellt utan kontroll för att efter ett par år krasha (pga överkonsumtion av begränsade födoresurser) till en -lägre- jämvikt än tidigare pga permanenta/långvariga skador på miljön och födoresurserna.
Det behöver väl säkert inte bli så i alla fall (även om hjortdjur generellt absolut är "drabbade" av fenomenet) och jag förstår att du förespråkar fri tillväxt på rovdjur i hela landet som skulle lösa just det problemet, men du ifrågasatte att jakt kunde vara naturvård och jag svarade :)

Gällande den andra punkten är det just det tänkandet jag kritiserar. Mellan raderna läser jag att du ser på naturen som något rent och heligt och placerar människan utanför hela systemet. Jag menar att människan också är ett rovdjur med plats i naturen och att likväl som ett djur svälter ihjäl så kan jag skjuta det och konsumera mindre industrikött... vilket är en väldigt bra affär ur ett miljöperspektiv.


*************************************


Jag är själv för både rovdjur och jakt och undrar varför ingen kan kompromissa? Halva gänget tänker bara på sig själva och vill utrota rovdjuren och den andra hälften är besatta av att naturen är fluffig och söt och vill utrota jägarna.
I och med att här finns flest av de sistnämnda vänder jag mig här bara till er.

Sluta tillskriva naturen heliga renhetsattribut, att någonting är "sant och rätt för att det är" är religiösa cirkelargument. Fundera på den etiken i förhållandet mellan den jungfruliga naturen och huset du bor i, kläderna du bär, hygienprodukterna du konsumerar etc etc in absurdum. Är just jakt verkligen så speciellt fruktansvärt?

Vi sätter upp ett intressant tankeexperiment för att illustrera naturens underbara naturliga och jungfruliga jämvikt.
Utan mänsklig kontroll skulle två scenarion kunna uppstå:
- antingen växer hjortdjuren till den nivå att det inte finns mat till fler, du har alltså väldigt många rådjur men alla är på svältgränsen. Det finns svenska exempel på detta där landets tätaste älgpopulation (ingen jakt, inga rovdjur) också visade sig vara den sjukaste och mest undernärda.
- eller så kontrolleras hjortdjuren av lo och varg tills det att det blir ont om bytesdjur och du har ett system där det finns få hjortdjur och alla rovdjur svälter.


Naturlighet, jämvikt, jungfrulighet, orördhet. I vissa lägen är det ur ett mänskligt perspektiv önskvärt men det är inget som är gott i sig självt.
Det är inte det systemet jag förespråkar men om vi tänker uteslutande ur ett etiskt perspektiv, borde vi då inte påverka systemet till att det finns ganska många välfödda hjortdjur och relativt många välfödda rovdjur snarare än att förespråka opåverkad naturlighet med tunna etiska argument... som leder till misär?

Alfa - besviken över att ingen nappade på att förbjuda motorsport eller TV.


Edit - Jösses, allt blir så aggressivt. Jag är egentligen rätt harmlös men har en liten förkärlek för att provocera ;)
 
Senast ändrad:
Sv: jakt-lidande


Naturlighet, jämvikt, jungfrulighet, orördhet. I vissa lägen är det ur ett mänskligt perspektiv önskvärt men det är inget som är gott i sig självt.
Det är inte det systemet jag förespråkar men om vi tänker uteslutande ur ett etiskt perspektiv, borde vi då inte påverka systemet till att det finns ganska många välfödda hjortdjur och relativt många välfödda rovdjur snarare än att förespråka opåverkad naturlighet med tunna etiska argument... som leder till misär?




Ingenstans har jag skrivit att jag vill ha helt fri tillväxt på rovdjur, inte heller ta bort möjligheten att med jakt stötta upp naturens eget system , det är ju redan förstört.
Men jag vill ha fler rovdjur och låta de föda sig på de djur som finns-och du som har läst måste ändå veta att i de populationer med en stark rovdjursstam så blir också bytesdjuren starka. Att som jägare själv få gå in och bestämma vilket djur som ska fällas har ju visat sig faktiskt göra viltstammarna sämre-inte konstigt då de flesta faktiskt bara tänker på antingen att skjuta-eller trofe.

Systemet är förlegat och borde skötas av de som ser naturvård som prio ett-inte av markägare som vill ha så stor avkastning som möjligt och skjuter så fort det rör sig i buskarna.
 
Sv: jakt-lidande

En bärplockare blev under lördagen tagen för en älg och skjuten till döds av en jägare, väster om Indal i Medelpad. Bärplockaren en litauisk medborgare i 40 års åldern, var ute i skogen tillsammans med en kamrat då han träffades av ett skott. Skytten, en 80-årig man, var övertygad om att han hade sett en älg röra sig i björkriset."
http://www.sr.se/ekot/arkiv.asp?DagensDatum=2002-09-21&Artikel=123376


Det kan bero på detta:
Den 80-årige jägaren äger mark, om han inte får vara med att jaga i sitt jaktlag så tar han bort marken. Då blir det förtvivlan-mindre mark-mindre djur att skjuta.
Det gäller också att hålla sig väl med markägaren, att föreslå en synkontroll kan även det göra att marken plockas bort.

Det är därför det fortfarande springer omkring faktiskt farliga jägare i våra skogar.

För några år sedan var det en jägare som fick syn på en smiten minigris- och trodde det var en älg.
 
Sv: jakt-lidande

Men är det då inte bättre med det naturliga, att rovdjuren får finnas i större utsträckning och utan den hetsjakt det är på dem, än att man ska skjuta både rovdjur och dess byten?

Och menar du att tallätande älgar faktiskt kan utrota tallbeståndet helt?:eek:

Några tallar överlever säkerligen, men de minskar kraftigt. Tallen har andra hot också (brist på skogsbränder bland annat).
Jag ser gärna fler rovdjur, men för att hålla alla herbivorstammar (rådjur, älg osv) på lagom nivå krävs nog mååånga rovdjur, risken är ju då att de gör mer och mer "skada" för oss (typ river får osv). Jag tror knappast att brist på byten är det som hindrar rovdjursstammarna från att växa sig stora och starka.

Varför skulle jägare bli mer benägna att skjuta människor :confused:
 
Sv: jakt-lidande

Kan inte mer än hålla med det du har skrivit ang hjortdjursstammen vers rovdjurstammen det är ju bara sunt förnuft att naturen funkar så om man inte ser till att hålla efter dom olika stammarna av div djur ;)
Å sen så finns det inte som sagt något som är mer ekologiskt än viltkött :laugh:
Kolla bara nu som tamgrisarna blir behandlade av sin så kallade ägare där e fan mer hjärtlöshet än vad jägare är....
det är mer djurplågeri än vad jakt är....
TYCKER JAG I ALLAFALL
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Nu är det så att min mamma vill ha en till hund :) jag ska såklart hjälpa henne och tänkte ta råd av er. Vi har ju haft settrar...
2
Svar
39
· Visningar
2 575
Senast: lady_vip
·
Övr. Hund Vi har ett danskt jaktlag som kommer varje år och jagar på våra marker. De är mest vid den andra gården men ibland även här där vi bor...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 472
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Vet inte vad jag vill, är bara så jävla förbannad nu. Jag har vetat att Sverige är helt värdelösa när det gäller att straffa...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 277
Senast: BIMM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp