Bukefalos 28 år!

Jakt-vad är lagligt?

A

apollo1

Hej!

Till er som kan jaktlagar och bestämmelser...

Idag stod stallägarens son och hans jaktkompisar mellan våra hästhagar (!) och jagade rådjur.
Rådjuret stod i vår sommarhage (inga hästar i just den hagen) och kanske drygt 500 m bakom finns det villor. Det var på eftermiddagen så alla hästar var ute i hagen och det var rörelse på gården barn, hundar, hästar osv.

Själv tycker jag att det är förkastligt att jaga bland hästarna men är det lagligt?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jakt-vad är lagligt?

har ingen aning om det där, men jag uppskattade inte jägarna intill min hästhage. de fällde en tjur precis utanför staketet typ :crazy:
kändes iaf lite otrevligt, hästarna uppskattade det inte..inte jag heller..
 
Sv: Jakt-vad är lagligt?

Det var väl inget :)

Där jag har min 3åring skjuter de änder på eftermiddagarna och då pratar vi ramlande änder i HAGEN !!! "Vattnet" där änderna är är ca 10 m från hagstaketet till två hagara varav stona går i den ena och valacker i den andra... Förvisso är valackhagen ca 1½ ha och stohagen ca 3ha men ändå... Hittade en "fallen" and 5 m utanför stalldörren :rofl: ... Men men... Hästarna blir ju vana med det med... Kanske tom kommer ha en skottsäker häst snart :idea: ...
 
Sv: Jakt-vad är lagligt?

Oavsett om det är lagligt eller inte så tycker jag att det är oacceptabelt och onödigt och inget man ska behöva ta i ett inackorderingsstall. Jag blev väldigt upprörd när jag fick höra vad som hänt,det hade kunnat hänt en olycka. Våra hästar är inte vana vid att man skjuter bredvid hagen (dom är inte skotttränade alls) och kan ju därför bli väldigt rädda och då kan dom skrämma upp varandra rejält - det är trots allt flockdjur. Det rör sig dessutom mycket folk på gården och visst hoppas jag att jägarna är kapabla till att sikta men man vet ju aldrig:crazy:
Men det jag funderade över var som sagt det verkligen kan vara lagligt att stå och skjuta mitt bland folk och hästar... Jag tycker rimligtvis inte att det borde vara det?!

Tack för svaren!
 
Sv: Jakt-vad är lagligt?

Vad obehagligt att hitta en and sådär:eek:
Men visst är det som du säger att man kanske kan få en skottsäker häst och där har du naturligtvis en poäng. Men jag vill helst inte vänja min häst på det sättet. Jag tror knappast dom lär sig något på att bli rädda och skena runt i hagen och dessutom vill man ju gärna veta om det innan... Men tillslut blir dom väl härdade:D
 
Sv: Jakt-vad är lagligt?

Är hästar verkligen så skotträdda? Mina är det inte och jag har aldrig tränat dem till det på nåt sätt. På hösten så jagas det änder nere vid älven några hundra meter ifrån gården och jag har aldrig sett hästarna springa runt och vara rädda för den skull. Har även ridit/kört i skogen och hört skott utan att hästarna har gjort mer än stannat och lyssnat och sen fortsatt gå.
 
Sv: Jakt-vad är lagligt?

Klart dom kan bli rädda för ljudet av ett skott.
Min häst stannar också upp och lyssnar dom mycket få gånger vi hört ett skott, men går det fler hästar i samma hage och bredvid varandra så räcker det att en blir rädd och signalerar fara så har den kanske dragit med sig alla - det är som sagt ett flockdjur.
Det är bara väldigt onödigt att utsätta dom för det när det är halt och lerigt ute, visst dom kan bli rädda och skena ändå men man behöver inte utmana ödet...
 
Sv: Jakt-vad är lagligt?

Dubbelpostat
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jakt-vad är lagligt?

Vi brukar skjuta bredvid våra hagar.. Hästarna har aldrig brytt sig inte ens första gången! Visserligen har de antagligen rätt härdade psyken efter att ha bott hos oss sedan de var små:) I somras hade vi en inackordering som påstods vara jätte skotträdd (sambon visste inte om det) Men den brydde sig tydligen inte heller eftersom hon inte ens tittade upp när han började skjuta lerduvor bredvid hagen.
 
Sv: Jakt-vad är lagligt?

Jo men hur många blir det egentligen? Vi har tre här på gården som inte blir det. De går utan problem ute på nyårsafton, på andjaktspremiären rids i skogen under all sorts jakt. Ingen av dem har reagerat mer än att de höjt på huvudet. Jag har bara träffat en enda häst som reagerat på skott och det är kompisens valack som var här en andjaktspremiär och han var lite orolig i hagen och ville inte riktigt äta höet. Däremot jagade han inte upp sig eller sin kompis.
 
Sv: Jakt-vad är lagligt?

Kan bara lite om jakt och vad som är tillåtet. Man får bara jaga när det är säsong - för vissa djur är det nästan hela året och för andra (t.ex. älg) under en begränsad tid och ett begränsat antal. Man får bara jaga på egen mark eller mark man fått tillstånd att jaga på - alltså ingen allemansrätt när det gäller jakt. Vidare finns det någon regel om att jakt inte får bedrivas inom tätbebygt område, men vad som definieras som tätbebygt område vet jag ej. Vidare kan jag tänka mig att man ska vidta nödvändiga säkerhetsåtgärder och visa tillbörlig hänsyn (t.ex. brukar de i förra stallet sätta upp skyltar längs grusvägen att jakt pågår så vi ryttare kan börja sjunga, vissla och plocka av älghornen från hästarna...).
 
Sv: Jakt-vad är lagligt?

Är det stallägarens mark och han har jakträtt där så får dom jaga där.. gillar du inte detta flytta hästen...
 
Sv: Jakt-vad är lagligt?

Har hört att i jaktlagen finns det skrivet att innan skott avlossas måste man se sig om noga så det inte finns andra djur el människor i närheten!!
Har samma problem som du. Det jagas på gärdet bredvid min hage. Hästarna blir livrädda och springer som galningar. De har några gånger hållit på att springa igenom stängslet.
 
Sv: Jakt-vad är lagligt?

Hej!

Till er som kan jaktlagar och bestämmelser...

Idag stod stallägarens son och hans jaktkompisar mellan våra hästhagar (!) och jagade rådjur.
Rådjuret stod i vår sommarhage (inga hästar i just den hagen) och kanske drygt 500 m bakom finns det villor. Det var på eftermiddagen så alla hästar var ute i hagen och det var rörelse på gården barn, hundar, hästar osv.

Själv tycker jag att det är förkastligt att jaga bland hästarna men är det lagligt?

Det låter inte lagligt, reglerna är dock luddiga o det är lite upp till jägaren. Han ska försäkra sig om att han har "fritt" bakom djuret. Det får inte gå en väg eller ligga hus "bakom" djuret det måste oxå finnas något (typ skog) som stoppar kulan om du missar. Jägaren måste ju oxå kolla att djuret är lovligt o inte är en häst, ko eller svamplockare:D
 
Sv: Jakt-vad är lagligt?

Vet man att det är jakt brukar man faktiskt inte släppa ut hästarna om dom är skotträdda.

Somsagt trivs du inte med stallägaren så byt stall
 
Sv: Jakt-vad är lagligt?

Vet man att det är jakt brukar man faktiskt inte släppa ut hästarna om dom är skotträdda.

.... under förutsättning att jägarna är så vänliga att dom talar om i förväg när dom ska jaga .....
Annars får ju hästarna stå inne hela jaktsäsongen .....

Jag har också haft problem med jägare på grannfastigheten. De kom (elva stycken för att jaga några stackars harpaltar!!) helt utan förvarning och skrämde upp både mina o en annan grannes hästar rejält. När jag påtalade det för jägarna, så tittade dom i stjärnorna o mumlade något om att "det brukar väl inte vara några problem ..."

Jaga gärna - men gör det med omdöme!
 
Sv: Jakt-vad är lagligt?

Vet man att det är jakt brukar man faktiskt inte släppa ut hästarna om dom är skotträdda.

Eh... Så du menar på fullt allvar att t.ex. mina hästar ska stå inne dygnet runt i flera månader!?! :confused: :crazy:

För är det inte älgjakt, så är det rådjur, fågel, hare o.s.v. som det är sässong för, om inte annat så kan man ju alltid träna någon hund på skogen och skjuta skott för inkallning av hunden...

Bara för att jag bor på landet i norra delen av landet ska jag väl inte behöva köpa upp all mark inom hörhåll för skott bara för att kunna ha hästarna ute?

Mycket knepigt resonemang...
 
Sv: Jakt-vad är lagligt?

Har man skotträdda hästar som springer igenom staket pågrund av jakt så får man ju hålla dem inne, eller räkna med att leta hästar, enklare än så är det inte..

Har haft väldigt godkontakt med jägarna där jag ridit och skött hästar innan, jaktledaren ringde direkt om dom är ute och jagar där vi red. Dom till och med bad oss hahästarna inne om dom jagade runt knuten..

Gnäll inte på jägarna för att ni har skotträdda hästar utan setill att få god kontakt med jägarna så lär du slippa problemen.

även norr över..
 
Sv: Jakt-vad är lagligt?

Men ni resonerar inte ni tror bara att allt ska flytta på sig för att ni har hästar, men så är det inte..
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 829
Senast: Mia_R
·
Anläggning Jag vet att rekommendationer ofta är minst 1 ha/häst på gårdar. Satt och mätte och räknade lite på Eniro, och jag har i ärlighetens namn...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 565
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 825
Senast: shia
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 772
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp