Bukefalos 28 år!

jaktkandar-tungfrihet?

Chlo

Trådstartare
Jag tänkte köpa ett jaktkandar (kimblewick) och ha när jag hoppar och rider längre turer i skogen. Nu är min tanke, ska man ha med eller utan tungfrihet?? Hööks modell är det ju en liten "böj" på. Jag skulle hellre välja ett utan denna tungfrihet, men egentligen vet jag inte vad man ska ha. Visst beror det på hur hästen ser ut i munnen, men det är inte så lätt att avgöra... :crazy:

Är det vanligast att hästen gillar tungfriheten eller hellre har ett bett utan? Eller gör denna lilla böj ingen större skillnad?

Just nu har jag ridit lite på ett rakt tjockt gummipelham som jag tycker känns lite för tjockt.
 
Min tant tycker INTE om raka oledade bett UTAN tungfrihet.

Utan vi använder Jaktkandar/kimblewick med tungfrihet och trivs JÄTTEBRA med det.
 
Min dam vill också ha tungfriheten!
Detta var verkligen ett bett som passade på henne och jag använder det när jag rider ut, inne har jag ett stångbett som också har en liten tungfrihet.
 
Tack så jätte mycket för era svar :)!

Efter att ha läst en del "skrämseltrådar" här på Buke om tungfrihet, så är jag endå dock lite skeptisk :crazy:... Det verkar så noga att man spänner kedjan rätt, så inte tungfriheten åker upp i gommen och skadar hästen.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
659
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir...
2
Svar
20
· Visningar
2 681
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 466
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 546
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp