Bukefalos 28 år!

Jargong på arbetsplats (Utbruten från Dejtingtråden 26!)

Nej alltså det är inte så att du är lite tuffare än andra för att du "tål" en sån jargong. De flesta av oss tål jargongen, men förstår att det är förjävla sjukt.

Det är inte tufft att "tåla", utan helt sjukt fånigt. Det låter som ett gäng högstadie-elever.
Haha, jag har aldrig skrivit att jag är tuffare än andra. Jag skrev att jag är van vid jargongen, det är rätt ofta så i branschen jag jobbar i och jag tar själv inte illa vid mig.
 
Oj, vilka stora växlar alla drog på det jag skrev.
I min bransch är jag rätt van vid riktigt vulgär jargong så jag reagerade inte något speciellt på just det, för min del var det hur lugnt som helst.
Chefen är kul, vi kommer bra överens, jobbet är välbetalt och utvecklande och jag har alltid roligt på kontoret. Jag är på rätt plats.
Är inte detta din bransch? Helt obegripligt att det här gått dig förbi.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/unga-valjer-bort-byggbranschen-pa-grund-av-machokulturen
 
Haha, jag har aldrig skrivit att jag är tuffare än andra. Jag skrev att jag är van vid jargongen, det är rätt ofta så i branschen jag jobbar i och jag tar själv inte illa vid mig.
Men nu säger du det igen. Du tar inte åt dig och du är van. Du ser verkligen inte längre än vad näsan räcker.

Hur gammal är du och dina kollegor? Är ni äldre än 20 börjar jag gråta.
 
Haha, jag har aldrig skrivit att jag är tuffare än andra. Jag skrev att jag är van vid jargongen, det är rätt ofta så i branschen jag jobbar i och jag tar själv inte illa vid mig.
Jag har jobbat både ute på byggen och i mekverkstad och jobbar fortfarande på mansdominerade arbetsplatser, aldrig någonsin att någon haft en sån jargong på något av mina jobb. Var det inte på Scania som folk fick gå pga jargongen mot ett par kvinnor? De "männen" såg det inte heller som något problem. :yuck:
 
Jag har jobbat både ute på byggen och i mekverkstad och jobbar fortfarande på mansdominerade arbetsplatser, aldrig någonsin att någon haft en sån jargong på något av mina jobb. Var det inte på Scania som folk fick gå pga jargongen mot ett par kvinnor? De "männen" såg det inte heller som något problem. :yuck:
När jag började på kontoret var alla männen betydligt mer försiktiga i det de sa, då var det inte tal om att vräka ur sig något grövre. Sen gick veckorna. Jag kom in i jobbet och vi lärde känna varandra, de förstod att jag var okej med snacket som gick.
Däremot har jag aldrig nånsin känt mig utpekad som ensam kvinna på kontoret. Jargongen är ibland vulgär men det har aldrig skämtats om mig personligen. Jag är lika respekterad som vem som helst av mina manliga kollegor.
 
Jag mår av erfarenhet extremt dåligt av den typen av rå jargong, och när jag jobbade i den så kunde jag absolut inte stå upp för mig själv. Jobbade då som diskare på krogen och var alltså lägst i rang på arbetsplatsen, hade inget att säga till om.
Jag grät ofta när jag kom hem på natten efter ett arbetspass där jag behövde stå ut med det.

Efter det har jag undvikit den jargongen som pesten. Skulle aldrig utsätta mig för något liknande igen.
 
När jag började på kontoret var alla männen betydligt mer försiktiga i det de sa, då var det inte tal om att vräka ur sig något grövre. Sen gick veckorna. Jag kom in i jobbet och vi lärde känna varandra, de förstod att jag var okej med snacket som gick.
Däremot har jag aldrig nånsin känt mig utpekad som ensam kvinna på kontoret. Jargongen är ibland vulgär men det har aldrig skämtats om mig personligen. Jag är lika respekterad som vem som helst av mina manliga kollegor.
Det har aldrig skämtats om dig? Du har inte kallats korvgumman sen de sett en bild med nån killes snopp i ett korvbröd i din mobil?
 
När jag började på kontoret var alla männen betydligt mer försiktiga i det de sa, då var det inte tal om att vräka ur sig något grövre. Sen gick veckorna. Jag kom in i jobbet och vi lärde känna varandra, de förstod att jag var okej med snacket som gick.
Däremot har jag aldrig nånsin känt mig utpekad som ensam kvinna på kontoret. Jargongen är ibland vulgär men det har aldrig skämtats om mig personligen. Jag är lika respekterad som vem som helst av mina manliga kollegor.
Jag har manliga kollegor som inte gillar den typen av jargong och har även en fd kollega som nu har fått sluta pga att han inte kunde uppföra sig på jobbet. Jag har noll och intet intresse av att vi ska sänka nivån på min arbetsplats även om jag själv kan både tåla och ge svar på tal. Det handlar inte om att den som inte klarar av det ska behöva säga ifrån, det ska inte ens förekomma.
 
När jag började på kontoret var alla männen betydligt mer försiktiga i det de sa, då var det inte tal om att vräka ur sig något grövre. Sen gick veckorna. Jag kom in i jobbet och vi lärde känna varandra, de förstod att jag var okej med snacket som gick.
Däremot har jag aldrig nånsin känt mig utpekad som ensam kvinna på kontoret. Jargongen är ibland vulgär men det har aldrig skämtats om mig personligen. Jag är lika respekterad som vem som helst av mina manliga kollegor.
Nu ligger ju problemet inte i manligt/kvinnligt.
Min arbetsplats är kvinnodominerad, det var jargongproblem ändå.
Män kan också vantrivas med jargong.
 
Du bekräftar därmed problemet som tas upp i artikeln? Än värre!
Javisst, det är klart att byggbranschen har ett välförtjänt dåligt rykte. Det är ingen hemlighet och jag har sett och hört massor genom mina år. Den här jargongen är inte direkt unik för mitt nuvarande jobb.
 
Javisst, det är klart att byggbranschen har ett välförtjänt dåligt rykte. Det är ingen hemlighet och jag har sett och hört massor genom mina år. Den här jargongen är inte direkt unik för mitt nuvarande jobb.

Det är alltså ett etablerat jätteproblem. Många, många (jag skulle vilja säga de flesta) människor är inte bekväma med den sortens jargong men tvingas anamma den för att det är så det låter på arbetsplatsen. Det är helt enkelt inte okej och görs inte bättre av att de som inte tar illa upp hakar på och förstärker tonen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 553
Senast: Bortglömd
·
Skola & Jobb För att göra en lång historia kort. Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag. Hur som helst försöker...
2
Svar
28
· Visningar
5 479
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
4 100
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 982
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp