Jargong på arbetsplats (Utbruten från Dejtingtråden 26!)

Jag med. Både på jobbet och privat.
Min chef ställde sig utanför mitt och min närmaste kollegas kontor igår;
"-Hörrni horungar, nu är det kafferast!"

Jag gillar grabbig jargong :)
Jag har många, många manliga vänner men ingen uttrycker sig så. Jag tycker inte den jargongen behöver tillskrivas "grabbar" i allmänhet utan mer vissa människor.
 
Jag med. Både på jobbet och privat.
Min chef ställde sig utanför mitt och min närmaste kollegas kontor igår;
"-Hörrni horungar, nu är det kafferast!"

Jag gillar grabbig jargong :)

Jag tycker väl personligen att det är olämpligt och osmakligt också, särskilt på en arbetsplats. och inte det minsta grabbigt. Mina manliga vänner kallar inte varandra för horungar - och det är inte heller detsamma som att börja kommentera att Elsa har riktigt hundöron till pattar eller att Eskil har en testikel till exempel.
I min enfald trodde jag att det var sådant reko människor helt enkelt inte pysslar med.
 
Jag med. Både på jobbet och privat.
Min chef ställde sig utanför mitt och min närmaste kollegas kontor igår;
"-Hörrni horungar, nu är det kafferast!"

Jag gillar grabbig jargong :)
Sådan jargong användes på min avdelning på jobbet en period också. Det blev till slut ett sådant stort arbetsmiljöproblem att konsulter fick kallas in för att visa på problemet, de inblandade hade noll förstående. Ingen av dessa jobbar nu längre kvar.

Morgan Alling gjorde en tv-serie kring detta som finns på SVT play, Morgans mission, som handlar just om jobbjargonger, inom många olika yrken, och hur dessa medvetet och omedvetet påverkar gruppen, arbetsmiljön och inte minst effektivitet.
 
Alltså, om chefen kallade oss "horungar" - jag kan inte ens FÖRESTÄLLA mig det.

Hände det på ett nytt jobb, skulle jag sluta genast.

Hände det på mitt nuvarande tror jag att jag skulle ringa chefens fru och säga att jag är vansinnigt bekymrad för hans psykiska hälsa.

Det är beyond arbetsmiljöproblem, för mig.
 
I så fall är det upp till dem som känner sig obekväma att ta upp det till diskussion om det nu är ett så stort problem.

Nej, det är ju inte det... eftersom de inte vill bli ansedda som tråkmånsar. Jag är en av de där tråkmånsarna som inte håller tyst när jag tycker samtalet går över gränsen. PERSONLIGEN tar jag inte illa upp av en rätt grabbig jargong (inom rimliga gränser) men alla fungerar inte som jag.

Som chef skulle jag inte tolerera det, just för att det är så svårt att protestera mot något "som vi alltid har gjort", dvs det är bättre att se till att det är en bra ton från början.
 
Alltså, om chefen kallade oss "horungar" - jag kan inte ens FÖRESTÄLLA mig det.

Hände det på ett nytt jobb, skulle jag sluta genast.

Hände det på mitt nuvarande tror jag att jag skulle ringa chefens fru och säga att jag är vansinnigt bekymrad för hans psykiska hälsa.

Det är beyond arbetsmiljöproblem, för mig.
Oj, vilka stora växlar alla drog på det jag skrev.
I min bransch är jag rätt van vid riktigt vulgär jargong så jag reagerade inte något speciellt på just det, för min del var det hur lugnt som helst.
Chefen är kul, vi kommer bra överens, jobbet är välbetalt och utvecklande och jag har alltid roligt på kontoret. Jag är på rätt plats.
 
Oj, vilka stora växlar alla drog på det jag skrev.
I min bransch är jag rätt van vid riktigt vulgär jargong så jag reagerade inte något speciellt på just det, för min del var det hur lugnt som helst.
Chefen är kul, vi kommer bra överens, jobbet är välbetalt och utvecklande och jag har alltid roligt på kontoret. Jag är på rätt plats.
Nej alltså det är inte så att du är lite tuffare än andra för att du "tål" en sån jargong. De flesta av oss tål jargongen, men förstår att det är förjävla sjukt.

Det är inte tufft att "tåla", utan helt sjukt fånigt. Det låter som ett gäng högstadie-elever.
 
Oj, vilka stora växlar alla drog på det jag skrev.
I min bransch är jag rätt van vid riktigt vulgär jargong så jag reagerade inte något speciellt på just det, för min del var det hur lugnt som helst.
Chefen är kul, vi kommer bra överens, jobbet är välbetalt och utvecklande och jag har alltid roligt på kontoret. Jag är på rätt plats.
Återigen, du ja. Hur är det med dina kollegor? De som kanske inte känner som du, eller din chef, men inte har möjlighet att flytta på sig.

Det här är något en normalt funtad människa SKA dra stora växlar på. Det här är ett beteende som kan påverka andra enormt negativt och leda dem till depression och än längre.
Det är ett allvarligt arbetsmiljöproblem som inte ska få existera.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 497
Senast: Bortglömd
·
Skola & Jobb För att göra en lång historia kort. Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag. Hur som helst försöker...
2
Svar
28
· Visningar
5 434
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
4 048
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 905
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp