Bukefalos 28 år!

Jargong på arbetsplats (Utbruten från Dejtingtråden 26!)

Javisst, det är klart att byggbranschen har ett välförtjänt dåligt rykte. Det är ingen hemlighet och jag har sett och hört massor genom mina år. Den här jargongen är inte direkt unik för mitt nuvarande jobb.
Bra att du anser att det är ett välförtjänt dåligt rykte iaf. :up:

Att det inte anses vara ett problem är dock ett oerhört stort problem. Ni som inte anser att det är ett problem ÄR problemet. Den tysta arbetsplatsmobbningen.
 
Det känns så otroligt utdaterat. Jag minns när jag följde med min far till nya jobbet inom metallindustrin när jag var ungefär tio år eller så. Där fanns pinup/porrbilder uppsatta på stationerna och det var helt normalt.
När jag första gången sommarjobbade där som fjortonåring fanns inte ett SPÅR av någonting liknande och det har jag fortsatt ta för givet, även när jag senare fick fast anställning strax över tjugo.
Vii var då tjugosju anställda inom företaget, och jag var enda kvinnan ute på verkstaden. resten var män någonstans runt trettio till sextio. Vi lyckades vara superfåniga och skämtsamma helt utan att drälla komentarer om kukar, fittor eller hängbröst.

Dito nu när jag arbetar med 90% kvinnor. Vi kan skämta och skoja och vara rätt råa helt utan att kommentera hur andra människors kroppar ser ut. Det kan dropppa ut en och annan plump kommentar inom olika ämnen förstås, men det är defintivt inte en etablerad "jargong" och ingenting någon uppmuntrar.

(Tack för utbrytningen! )
 
Senast ändrad:
Javisst, det är klart att byggbranschen har ett välförtjänt dåligt rykte. Det är ingen hemlighet och jag har sett och hört massor genom mina år. Den här jargongen är inte direkt unik för mitt nuvarande jobb.
Inte?
Min far var byggjobbare i 41 år på flera olika firmor och den jargongen var inte självklar i hans umgänge. Nån enstaka men det fanns det i mammas yrke (vården) med.
 
Den här tråden får mig att tänka på när jag var och handlade, och hörde en mening ur vad jag antar var ett samtal mellan två manliga affärsbiträden i 20-25-årsåldern.
"Hur många brudar ska du haffa ikväll då?"
Jag reagerade typ :eek::crazy:O_o och blev sjukt obekväm. Bara som förbipasserande kund alltså, tänk att ha såna kollegor :wtf:
 
Sambon jobbar på en stor firma inom byggbranschen. De har tagit stort ansvar de senaste åren med att skärpa reglerna kring hur man uttrycker det. På ett sånt sätt att sambon tycker att det nästan blivit löjligt. För att dom är van en ganska hård jargong. Men nu har dom vant sig och ingen drar grova sexskämt längre. Vilket är rätt utveckling.
 
Klarar man inte av att skämta med varandra utan att dra in kroppsdelar, kroppsform, läggning, kön, ursprung eller generellt misslyckas med att vara inkännande kan man vara tyst på en arbetsplats tycker jag.
Sedan händer grodor givetvis och man blir vn vid en viss typ av humor i en tät arbetsgrupp men visst sjutton tänker man sig för när någon ny kommer in?
Att som chef stå och basunera ut "horungar!" är ju helt absurt oavsett jargong.
 
Jag med. Både på jobbet och privat.
Min chef ställde sig utanför mitt och min närmaste kollegas kontor igår;
"-Hörrni horungar, nu är det kafferast!"

Jag gillar grabbig jargong :)
Hade någon på mitt jobb uttryck något liknande så är jag helt säker på att alla andra reagerat kraftigt negativt på det - och då är det en utan tvekan mansdominerad arbetsplats där vi retas och "skojbråkar" med varandra konstant.

Hade någon uttryckt liknande på ett ställe där jag varit nyanställd så hade jag ställt till med en jävla scen och sedan sagt upp mig. Aldrig i livet att jag accepterat sådana kommentarer.
 
Alltså, chefen sa det till mig och min närmaste kollega. Vi var helt införstådda med att han skämtade med oss och han är helt medveten om att vi båda kan ta det. Min kollega har jobbat där i många år och umgås med chefen privat, jag är fortfarande ganska ny men har kommit nära båda två. Ingen big deal för någon av oss.
 
Alltså, chefen sa det till mig och min närmaste kollega. Vi var helt införstådda med att han skämtade med oss och han är helt medveten om att vi båda kan ta det. Min kollega har jobbat där i många år och umgås med chefen privat, jag är fortfarande ganska ny men har kommit nära båda två. Ingen big deal för någon av oss.

Oavsett om man umgås privat är det ju fruktansvärt olämpligt språk att använda på arbetsplatsen. Du är ju relativt ny, säger du - tänk om du INTE varit bekväm med "jargongen" men ändå blivit kallad horunge under glada tillrop, vad hade du kunnat göra då?
Som ny ankunge stått upp mot chefen och de gamla anställda som också är kompisar privat? Förmodligen inte.
 
Jag tycker att sånt känns som om de tycker att det är oemotståndligt roligt att använda de "förbjudna" orden.
Hade de på riktigt velat testa att vara lite mer "annorlunda" och normbrytande hade de kunnat testa att göra som mina kollegor. Det är inga ovanligheter att några av de manliga kollegorna hälsar på varandra med "Hej älskling!" på morgonen... Betydligt trevligare.
 
Jag jobbar nu i ett projekt med gymnasielever och deras upplevelser av apl. Många är såklart nöjda MEN många vittnar om en jargong som är direkt skadlig (olika branscher). För mig är det helt ofattbart att anställda kan försvara exempel som tagits upp i den här tråden, och inte tänka längre än att ”det påverkar inte mig”. Ung och/eller ny på en arbetsplats är det inte särskilt enkelt att säga ifrån, utifrån maktpositioner, rädsla för repressalier mm (det kan såklart vara svårt även som erfaren). Skadliga jargonger riskerar inte bara att leda till ohälsosam arbetsmiljö och ev till diskriminering, sjukskrivningar och att folk slutar, det påverkar såklart om arbetsplatsen/organisationen ses som attraktiv.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 539
Senast: Bortglömd
·
Skola & Jobb För att göra en lång historia kort. Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag. Hur som helst försöker...
2
Svar
28
· Visningar
5 459
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
4 097
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 953
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp