Bukefalos 28 år!

JJ Bar King

Sv: JJ Bar King

JJ är en trevlig individ av allroundmodell som finns i många äldre stammar bakom framgångsrika hästar (främst i Danmark) av allround typ.

Dock är han väldigt mycket använd och till, som du säger, alla möjliga och omöjliga ston vilket drar ner hans avelsvärde DRASTISKT. Det är ett val som hingsthållaren gör, och det är ju upp till var och en hur man vill använda sin hingst.

JJ håller inte elitmässigt längre eftersom aveln går framåt och så även kraven. Det betyder inte att han är en skithäst. Men hans avelsvärde om man ser till renrasig är skit. Om ni förstår vad jag menar....

Mycket snäll och trevlig individ dock! :)
 
Sv: JJ Bar King

Jag tycker inte man kan klandra hingsten för om han har meriter eller inte det är upp till ägaren, för hästen kan ju inte skaffa dom själv:rofl:

:bow: Bra sagt:bow:
Men visst e det synd, att det går många hingstar och "bara" betäcker...de borde få vara ute o visa sig mer....:idea:
 
Sv: JJ Bar King

Detta sto är oxå efter den "uråldriga" hingsten Suspisious Mischief.
Misce-009.jpg


Jag tycker inte man kan klandra hingsten för om han har meriter eller inte det är upp till ägaren, för hästen kan ju inte skaffa dom själv:rofl:

har jag sagt något om det?:confused:

vacker häst! vem är mamma?*nyfiken i en strut*
 
Sv: JJ Bar King

:rofl: Ett litet sött stoföl fick jag igår efter JJ BAR KING!:love: Helt bedårande söt. Red hem stoet(2km) till mig så hon fölade efter 2 timmar i trädgården!:banana: Redan efter 10 min försökte ¨TÖSA¨resa sig! Nu ska jag kolla in namn så hon inte behöver kallas ¨TÖSA¨resten av livet!!:rofl:
 
Sv: JJ Bar King

jag äger en halvsyster till JJ bar king, hon heter JJ's Liona Mischief. En otroligt begåvad häst, men tuff och bitchig ;) tror att JJ Barred King brukar ge ganska tuffa avkommor, men lär man sig vart knapparna sitter kan man komma långt med dem. :banana:
 
Sv: JJ Bar King

JJ är en trevlig individ av allroundmodell som finns i många äldre stammar bakom framgångsrika hästar (främst i Danmark) av allround typ.

Dock är han väldigt mycket använd och till, som du säger, alla möjliga och omöjliga ston vilket drar ner hans avelsvärde DRASTISKT. Det är ett val som hingsthållaren gör, och det är ju upp till var och en hur man vill använda sin hingst.

JJ håller inte elitmässigt längre eftersom aveln går framåt och så även kraven. Det betyder inte att han är en skithäst. Men hans avelsvärde om man ser till renrasig är skit. Om ni förstår vad jag menar....

Mycket snäll och trevlig individ dock! :)

Jag hänger inte riktigt med i avelstänket här??? Vad gör det att en hingst används till andra raser? De kan under inga omständigheter konkurrera med renrasiga på rasspecialer. Är hingsten bra torde han ju vara intressant oavsett? Personligen tycker jag att det skulle vara jädrans så intressant om det förutom framgångsrika renrasiga avkommor också fanns korsningar som visar framfötterna. Nu är jag av den kategoring människor som tycker att en häst ska vara framgångsrik även utanför rastävlingarna för att vara bra, alldeles för lätt att bli hemmablinda...:o

Sen är det ju så att alla har inte råd eller möjlighet att tävla och samla poäng. Så, det är ju inte ett otänkbart scenario att en sån person kanske har en kanonhingst...men som ingen upptäcker p.g.a. detta. Tycker ju att man som uppfödare måste ha kunskap att se kvalitet själv mer än att stirra sig blind på resultaten...

Sen har jag fått reda på att man från AQHA:s sida inte alls är nöjd med åt vilket håll aveln går då man tappat på tok för mycket på gångarterna hos QH...vilket jag blev sorgesamt medveten om under det att jag sett några exemplar på tävlingar. Kanske är dags att backa tillbaka och skåda de äldre hingstarna och ta vara på de som fortfarande har gångarter...

Nu lägger jag dessa tankar utanför just JJ då jag inte känner till honom alls...men tycker dock att det låter hårt att döma ner en häst som skit. Så länge det inte föreligger orsak för kassation, då...
 
Sv: JJ Bar King

Väl skrivet Piraja:bow: Det man numera ser inom vissa westerngrenar är för sorgligt. Hästar som ser rent halta ut när de kravlar sig fram så sakta som möjligt.
 
Sv: JJ Bar King

:rofl: Ett litet sött stoföl fick jag igår efter JJ BAR KING!:love: Helt bedårande söt. Red hem stoet(2km) till mig så hon fölade efter 2 timmar i trädgården!:banana: Redan efter 10 min försökte ¨TÖSA¨resa sig! Nu ska jag kolla in namn så hon inte behöver kallas ¨TÖSA¨resten av livet!!:rofl:

kanske Paleface Bar Tosa?
:p
bild?:angel:
 
Sv: JJ Bar King

Vet inte hur man lägger in bild här, men kolla på www.paintinfo.se så finns en hel bildserie på ¨Tösen¨1 dag gammal...
 
Sv: JJ Bar King

Vilken liten sötnöt!! :love:

nu är jag bara tvungen att visa.. :angel:
Har en halvsyster till Tösa, nämligen Lill-tjejen Chili!
Hon är e, JJ Bar King u, Hints Sugar Luisa och fullständigt namn är Luisa Little Princess.
Hon fyller ett år nästa fredag den 1/6. :D

070504vnster.jpg
 
Sv: JJ Bar King

Jag hänger inte riktigt med i avelstänket här??? Vad gör det att en hingst används till andra raser? De kan under inga omständigheter konkurrera med renrasiga på rasspecialer. Är hingsten bra torde han ju vara intressant oavsett? Personligen tycker jag att det skulle vara jädrans så intressant om det förutom framgångsrika renrasiga avkommor också fanns korsningar som visar framfötterna. Nu är jag av den kategoring människor som tycker att en häst ska vara framgångsrik även utanför rastävlingarna för att vara bra, alldeles för lätt att bli hemmablinda...:o

Sen är det ju så att alla har inte råd eller möjlighet att tävla och samla poäng. Så, det är ju inte ett otänkbart scenario att en sån person kanske har en kanonhingst...men som ingen upptäcker p.g.a. detta. Tycker ju att man som uppfödare måste ha kunskap att se kvalitet själv mer än att stirra sig blind på resultaten...

Sen har jag fått reda på att man från AQHA:s sida inte alls är nöjd med åt vilket håll aveln går då man tappat på tok för mycket på gångarterna hos QH...vilket jag blev sorgesamt medveten om under det att jag sett några exemplar på tävlingar. Kanske är dags att backa tillbaka och skåda de äldre hingstarna och ta vara på de som fortfarande har gångarter...

Nu lägger jag dessa tankar utanför just JJ då jag inte känner till honom alls...men tycker dock att det låter hårt att döma ner en häst som skit. Så länge det inte föreligger orsak för kassation, då...

Nja, alltså jag har väl inte sagt att JJ är en dålig häst?

Förtydligande:

Dett är ett faktum att avkommorna efter en hingst som betäcker alla raser blir mindre värda, sån är marknaden och det tar stoägarna stor hänsyn till.
Följd, har du ett välstammat och/eller välmeriterat quarter/paintsto så väljer du hellre en hingst med dels bra stam eller/och har bra meriter, och betäcker endast bra och renrasiga ston, för att föra aveln framåt och dessutom få fram en avkomma som är intressant på marknaden.

JJ har varken bra meriter eller superstam, men en hiskelig massa avkommor. Om man ser till mängden avkommor så har han inte särdeles presterande mängd och dom som finn är säkerligen efter kvalitétsston. Och då är det helt okej! :)

Dessutom är JJ av en stam som anses som ganska gammaldags, aveln har gått kraftigt framåt tom i Sverige men ska vi titta utomlands så pratar vi sjumilakliv.

Så, vill du avla fram en gångartshäst, vilket det finns otaliga inom quarter och paint, så är INTE JJ rätt hingst. Vill man ha en reiner, en cowhorse eller en barrel racer eller halterhäst är inte JJ rätt eller. Vill man ha en trevlig allroundhäst så är han säkert jättebra. Men inte om det är gångarter du söker.....

Vad gäller gångarter hos QH och Ph så kan jag hålla med om att det är fel på många håll, men mer och mer rätt och AQHA jobbar definitift framåt med rätt inrikting! Gångarter hos quarter och paint SKA INTE se ut som gångarterna hos ett dressyrhalvblod! Då är det fel!

Sen vill jag återigen fråga vart jag har dömt ner JJ som skit?
Jag fick en avkomma efter honom för två dagar sedan.
Jag kommer dock inte att lansera denna avkomma som något annat än en allround/familjehäst.
 
Sv: JJ Bar King

Hallå Wrangler! Kul att du är tillbaka i etern. :banana:

Det jag reagerade emot är att man så totalt snöar in på ifall en hingst används till renrasigt eller ej för det har inget alls med hingstens prestation eller nedärvningsförmåga att göra. Korsningarna kan endast konkurrera i All Breed-klasser och utgör inget hot alls för de renrasiga hästarna.

Ponera att jag skulle ha en hingst av toppklass...i ett sånt läge resonerar jag som så att jag rabatterar språng/fölavg. till toppstammade och meriterade ston av samma ras och så får de som vill korsa med annan ras betala en dyrare avgift (inom QH har jag sett att det är tvärtom av någon anledning...). Skulle någon komma med en toppmeriterad häst av annan ras kan jag tänka mig att sänka avgiften något. Som hingstägare skulle, åtminstone jag, vilja att avkommorna blir tävlande sådana. Renrasigt eller ej...

Som uppfödare måste man ju kunna se ifall en hingst har bra kvalitét även om den inte tävlas i den utsträckningen som man skulle kunna önska ibland. Som jag nämnde i mitt inlägg tidigare så har inte alla möjlighet att toppmeritera sina hästar och det är då stor risk att man missar bra blod om man inte är öppen. Genom hundaveln har jag sett vad matadoraveln kan orsaka och jag hoppas att man inom hästaveln tänker till och inte fastnar bland "modehingstarna" för det slutar inte gott...

Vad det gäller JJ Bar King sa du följande bl.a. "Men hans avelsvärde om man ser till renrasig är skit." och det är möjligt att du har rätt i det då jag också sa att jag inte känner till hingsten överhuvudtaget;).

Jag vet att hästarna inte ska ha halvblodsgångarter...och har inte med ett ord påstått det heller. Tyvärr har jag sett förhållande vis många QH med hemska rörelser och det är beklämmande men jag har också sett några som sett väldigt trevliga ut. Nu vet jag ju att AQHA jobbar framåt och försöker lägga press på domarna att premiera bättre gångarter men jag har också fått höra av domare att det är svårt för dömer dom för tufft får man inga fler uppdrag (Uppfödarna/hästägarna har väldigt stor makt, framförallt i USA)...:crazy: ...så det finns att jobba vidare på...

Hoppas du trivs på ditt nya ställe och välkommen tillbaka!!!;)
 
Sv: JJ Bar King

Tack så mycket! :)

Jag uttryckte mig nog lite felaktigt, vad jag menade var att avelvärdet för de flesta med quarter, paint och vissa fullblodsston försämras kraftigt på en hingst som betäcker alla raser och i så stor omfattning. Avelsvärdet för en med tex ett välmeriterat sto av annan ras kan ju å andra sidan vara jättehögt med samma hingst! Såvida inte den hingsten har väldigt mycket dåliga avkommor för det tror jag drar ner alla hingstar oavsett...

Men med skit avsåg jag då inte hingsten i sig. Jag känner hingsten men poängterar att mitt resonemang inte handlar om honom som individ, utan mer upplägget avelsmässigt.
 
Sv: JJ Bar King

Den här ¨debatten¨är ganska spännande tycker jag... Nu är det så att jag fick höra MASSOR mad negativa kommentarer då jag betäckte mitt sto med en fullblodshingst-Strong Statement-vilket resulterade i två jättefina avkommor,Miss April Sunshine¨April¨och Mr Flying Flamingo¨Manne¨. Snacket då va att HUR kan man använda ett fullblod???? Och det va BÅDE duktiga quarter och paint människor/uppfödare som fällde dessa kommentarer... Men nu är det ju så att fullblod är ¨början¨¨ till paint/quarter? Eller har jag fattat fel?... Sen är det också så som det står i en del tidigare inlägg att en del hingstar(i mitt fall JJ) betäcker ¨allt¨. Men jag förstår inte tänket där... Det måste ju vara bättre att ta en LÄGRE avgift för de som har renrasiga quarter/paint/fullblodsston och som betäcker med renrasiga hingstar? Nu är det tvärtom-precis som nån annan skrev i annat inlägg.Jag vill inte kasta nån skit på någon-men paint världen här i Sverige verkar ibland motarbeta varandra så hiskeligt... Mitt sto har en avkomma efter David Frost och den fölungen va INTE vacker(men kanske har blivit) men enligt en del så har den SÅ bra stam. Men jag är så dåligt insatt tyvärr...(jag har haft mitt sto utleasat i 3 år). Nu är hon ialla fall på betäckning med Bertas Wild Rag så det ska bli spännande att höra ¨snacket¨.... Jag tycker det hela är trist med de negativa som finns inom hästvärlden.. Sen håller jag med om att man kanske inte vill betäcka med vissa hingstar(mitt sto har en avkomma efter Vic Tim Rocket) som har ett känt lynnes ¨fel¨som många säger. Men den avkomman är jätte fin och bra!! Det många glömmer är att fölet går ju med STOET i kanske 6 månader(hoppas jag) och så som stoet är nedärvs ju till fölet. Vad gäller hingsten så följer ju hans gener med ¨sperman¨. Men detta glöms... Mitt sto har inga meriter pga skada men är visad på premiering med 5*8=40 poäng men detta verkar inte vara positivt alls... Men jag tycker inte att man ska stänga portar bara för att en häst är skada och ej kan få meriter. Jag får INTE ens visa min i halter vilket jag tycker är åt h*vete... Och vem som bestämt detta? SPHA ,då mitt f-bolag INTE har några invändningar då det kan höja avelsvärdet på mitt sto och via mejl kontakt med APHA så hade de ej heller några invändningar... Men det verkar som att man ibland vill stänga ute ¨hästar och personer¨som inte är väletablerade inom ¨paint världen¨? Eller är det någon som vet något annat? Jag är ju bara en glad ammatör som har ett (tycker jag) fint och bra avelssto som just som det är nu klassas ner på samma nivå som alla hingstar med ¨sämre¨stam(ofta den gammla). Men jag är inte så insatt nu då jag blev så ledsen över alla negativa åsikter som paint/quarter folk hade.. Men varför är det positivt att avla på ett ex paint sto som har en symaskins trav?? Jag har sett detta bland etablerad uppfödare... Jag har många frågor beträffande detta med avel men inga svar och tyvärr alldeles för dåligt insatt.... Men GATTIS alla ni som fått fina avkommor efter dessa ej så populära hingstar som betäcker ¨allt¨!!
 
Sv: JJ Bar King

Okej eftersom detta svar var riktat till mig så känner jag mig manad att besvara några saker.

För det första, jag tycker det är jättekul om du och många andra får bra avkommor oavsett med vilken hingst! Bara ni är nöjda så är det ju jättebra, det är ju det enda viktiga!

Jag har fortfarande inte lagt in några egna värderingar av just någon speciell hingst, i detta fall JJ Bar King, utan konstaterar bara att det är ett faktum att ett avelsvärde sjunker om man betäcker många ston samt alla raser med en painthingst kontra rasrent och färre ston, och med avelsvärde menar jag då värdet på avkommorna med rasrena ston. Den åsikten står jag fast vid, oavsett vad jag tycker personligen om hingst, ston coh avkommor.

Som sagt, jag har en fin avkomma själv efter JJ, nu var det inte jag som valde att betäcka detta sto med honom och jag hade inte heller valt så. Men avkomman är fin (inte världsklass men korrekt ställd och vacker med helt okej rörelser), jag inser dock att jag inte på långa vägar kan ta lika mycket för denna avkomma som jag skulle kunna om det tex var Radical Revolution som var pappa. Av orsaker som jag nämt, en del särdeles uppenbara!

Det är fortfarande en broms hos många med att blanda in fullblod. Dock inte i USA (där dom som bekant är en bit före oss vad gäller dessa raser) där används fullblod av rätt typ friskt för att skapa suveräna quarter och paints av huntertyp.
Detta tänk finns redan i Sverige hos en del uppfödare, men då handlar det mest om de som föder upp/rider hunter på hög nivå.
Det är inte att förväxla med de som råkar ha ett fullblod av vilken typ som helst och betäcker med Qh eller Paint BARA för att dom kan och det blir renrasigt. I många fall skulle just det fullblodet kanske göra sig mycket bättre ihop med någon helt annan ras.
Men jag säger inte att det är fel att betäcka sitt fullblod med en qh el ph, jag tycker bara att man ska ha en tanke bakom vad man gör, i all avel!

Sen är jag nyfiken, vad har din häst för skada och vem är det som sätter sig emot? Såvitt jag vet så är det bara APHA/AQHA eller ditt försäkringsbolag som kan sätta käppar i hjulet.... SPHA måste följa APHA's regler och dom har inget att invända mot tex Triangelmärkta hästar men det brukar försäkringsbolaget kunna ha eftersom dom inte ska tävlas....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp