Bukefalos 28 år!

JJ Bar King

Sv: JJ Bar King

Du verkar vara riktigt duktig på detta med avel Wrangler!:rofl: Mitt sto är märkt pga pålagringar i kotleden efter en skada som 3-åring. Men det ÄR spha som inte välkommnar henne på halter tävling! Jag har nämligen vid ett flertal tillfällen haft henne till salu(men pga oseriösa köpare varje gång ej lyckats sälja henne) och senast var för 3 år sedan då en ville köpa henne. Hon tog då kontakt med någon i SPHA(vet ej vem) och de sa att man INTE fick visa T-märkta hästar. På APHA visste de ej vad triangel märkning va först men efter att ha försökt förklara så sa de att de ej har med Sveriges regler att göra beträffande märkta hästar. Så jag ringde Folksam och frågade där men de har inget att säga om att visa i halter då hästen ej ska ridas- det är ju det hon är märkt för... Hon är initialt ohalt och har så varit hela tiden. Så jag får inte visa henne för SPHA. Men kanske någon annan har visat sin häst? Och mitt inlägg va INTE riktat mot dig!!!
Bara en allmän fundering men jag måste medge att du har rätt beträffande detta med populär hingst=mer betalt för hästen...
Som sagt så är jag inte så insatt och borde kanske inte lägga mig i...
Men man lär sig...
Och det gäller också detta med fullblod också,jag hade kanske ren tur när jag fick två jätte fina avkommor med den blandningen men nu finns så mycket bra hingst material blan paint och framförallt bland quartern. Och många quartrar betäcker ju paint med reg bar avkomma som följd då hingsten är listad där me.
Tanken jag hade då jag betäckte med fullblod va att få en lite ¨lättare¨avkomma då min märr är av en lågställd kraftig modell. Valde då en hingst som verkade bra och som motsvarade det jag ville ha. Jag tycker det är jättebra att läsa det du,Wrangler, skriver(och en del andra) för ni verkar ha bra kunskap som ni faktist delar med er! Det vill jag tacka för! Men kan någon ha en tanke om Bertas Wild Rag trots att han e ung och oprövad? Stammen är det INGE fel på tycker jag men jag e som sagt inte så bra på detta men kanske någon annan tror nåt?
 
Sv: JJ Bar King

Det är inte bara SPHA som man inte tillåter T-märkta hästar starta. Det gäller överallt oavsett om det handlar om uppsuttet eller från marken. En T-märkt häst ska inte användas men är tillåten att användas i avel. Tror inte att SPHA har nåt emot din häst utan att det är ett regelverk rakt över i hästsverige.
 
Sv: JJ Bar King

Det är inte bara SPHA som man inte tillåter T-märkta hästar starta. Det gäller överallt oavsett om det handlar om uppsuttet eller från marken. En T-märkt häst ska inte användas men är tillåten att användas i avel. Tror inte att SPHA har nåt emot din häst utan att det är ett regelverk rakt över i hästsverige.

Nja, alltså, Svenska Ridsportförbundet tillåter det inte, men SPHA ska gå efter APHAs regler och de säger att T-märkta hästar får starta (som sagt, de vet inte ens vad en T-märkt häst är) Det brukar vara försäkringsbolaget som kan sätta käppar i hjulet annars.

Jag vet faktiskt inte om de har rätt att neka när inte APHA gör det på en APHA approved show, det låter jag vara osagt, men det kan ju vara värt att kolla upp närmare=gå vidare med det om man nu vill visa sin T-märkta häst!

Vad jag vet står det inte något om T-märkta hästar i Djurskyddslagen eller liknande, utan endast i Svenska Ridsportsförbundets regler, men jag kan ha fel?!
 
Sv: JJ Bar King

Bertas Wild Rag tror jag är en bra häst! Som sagt, lite svårt att uttala sig än, men säker man en reiner så tror jag att det kan vara ett mkt bra val!

Har fått för mig att han är ganska liten, men det kanske bara är som jag ahr fått för mig... Inte för att det behöver vara nån nackdel heller! Bara en reflektion. Jag gillar honom annars, det lilla jag har sett!
 
Sv: JJ Bar King

Tack för dina ord Wrangler! Om d blir en bra kombination med min märr återstår att se efter att hon blivit dräktig och fölat... Man ska ju inte säga nåt förrns hon e dräktig. Men en sak undrar jag; du skriver vid flera tillfällen-inte bara i denna tråd-att Davids Frost bara betäckt BRA ston och där måste jag fråga vad du menar med bra? Mitt sto har ju en avkomma efter honom-som trots att jag skrev han va ful och inte va exteriört bra-visst är det nu,så det tar jag tillbaka. Jag fick nämligen bilder på han idag.. Jag har nämligen inte trott att mitt sto är bra(stamtavelsmässigt)exteriört e hon bra!
Så därför skulle det va intressant vad som vägs in-jag kan ju inte detta alls..:o Men jag ska försöka lära mig...
Vad är då bättre än att snappa upp vad de som kan skriver/säger/använder i avel.
 
Sv: JJ Bar King

Jag utgick lite från att det skulle vara samma rakt över... I WRAS TR står det klart och tydligt att T-märkta hästar inte får starta så jag antog att det var därför...så fel man kan ha...:o

Tur att du har koll;)
 
Sv: JJ Bar King

Bertas Wild Rag tror jag är en bra häst! Som sagt, lite svårt att uttala sig än, men säker man en reiner så tror jag att det kan vara ett mkt bra val!

Har fått för mig att han är ganska liten, men det kanske bara är som jag ahr fått för mig... Inte för att det behöver vara nån nackdel heller! Bara en reflektion. Jag gillar honom annars, det lilla jag har sett!

Liten och liten?? Beror på vad man jämför med, du är väl insnöad på större pl/huntermodeller (som även jag är egentligen, ehum!):angel:
Han är väl ungefär 150 och kraftigt byggd, han har även rätt långa ben (för en reiner)....meeen han tog placeringar i Junior Pl på Bökeberg (snacka om en syn för gudar:D )
Tror det satt rätt långt inne hos ryttaren att rida denna superstammade cuttinghästen i pleasure:angel: Men han lufsade runt på lååång tygel och enhandsfattning och blev 3:a och 4:a.
 
Sv: JJ Bar King

He he ja okej då.... :D

Som sagt, du vet ju vad jag jämför med! Men jag sa att jag uppfattade honom som liten. Men jag hsde lätt kunnat tänka mig att betäcka mitt cowhorsesto (ja jag har ett, har försökt göra mig av med det men jag kan ju inte...:love: tur hon har gångarter för hunter!) med honom framöver, o det är ett gott betyg! :D

...kanske blir en riktig gångartshäst! :banana: :rofl: :angel:
 
Sv: JJ Bar King

Men en sak undrar jag; du skriver vid flera tillfällen-inte bara i denna tråd-att Davids Frost bara betäckt BRA ston och där måste jag fråga vad du menar med bra? Mitt sto har ju en avkomma efter honom-som trots att jag skrev han va ful och inte va exteriört bra-visst är det nu,så det tar jag tillbaka. Jag fick nämligen bilder på han idag.. Jag har nämligen inte trott att mitt sto är bra(stamtavelsmässigt)exteriört e hon bra!
Så därför skulle det va intressant vad som vägs in-jag kan ju inte detta alls..:o Men jag ska försöka lära mig...
Vad är då bättre än att snappa upp vad de som kan skriver/säger/använder i avel.

För det första vill jag poängtera att jag inte är nån expert om nu nån fått för sig det! :smirk:
Jag är bara intresserad och involverad och delar gärna med mig av mina egna åsikter och reflektioner!

Jag har ju givetvis inte sett alla ston DF har betäckt IRL, utan bara kollat på dom på nätet. Men jag tycker att han överlag (kan ju ha missat nån) har betäckt stammässigt bra - mkt bra ston, och det är det jag menar... Sedan finns det ju alltid måndags-ex, samt stammässigt svagare ston som kanske blivit kanonbra i sig och därför hamnar under mitt kriterie bra!

Just mitt val av DF är tydligen ganska "kontroversiellt" och visst, jag ska erkänna att jag funderade på det länge av många orsaker.
Men för mig är det också en spännande kombination/chansning som jag hoppas slår väl ut (kan lika gärna resultera i en solid hingstunge som igen vill ha men den kommer iaf vara välstammad och förmodligen röra sig tillräckligt bra för NSBA) men när jag ser vad stoet ger med en hingst som JJ, så vill jag faktiskt prova vad hon ger med en så välstammad (som han faktiskt är) hingst som DF.....

Jag hade kunnat valt en quarterhingst men samtidigt vill jag utöka mitt paintmaterial och om jag inte ska skicka efter semin (vilket jag gör nästa år till två ston) så hittar jag ingen med i mitt tycke bättre stam och av rätt typ (paint) i Sverige.
 
Sv: JJ Bar King

He he ja okej då.... :D

Som sagt, du vet ju vad jag jämför med! Men jag sa att jag uppfattade honom som liten. Men jag hsde lätt kunnat tänka mig att betäcka mitt cowhorsesto (ja jag har ett, har försökt göra mig av med det men jag kan ju inte...:love: tur hon har gångarter för hunter!) med honom framöver, o det är ett gott betyg! :D

...kanske blir en riktig gångartshäst! :banana: :rofl: :angel:

Jag tror han kallas allmänt för "köttbullen" (i smyg):angel: så du kan ju ha en poäng i att han uppfattas som liten, he he!:D
Men 2 gånger APHA Reserve Champion i helgen..:rofl:
...men gångartshäst??...ehum!
 
Sv: JJ Bar King

Jag tror han kallas allmänt för "köttbullen" (i smyg):angel: så du kan ju ha en poäng i att han uppfattas som liten, he he!:D
Men 2 gånger APHA Reserve Champion i helgen..:rofl:
...men gångartshäst??...ehum!

Uppenbarligen är det en reiner man ska ha om man vill ha resultat i halter numera! *mutter* :devil:

Men Grattis! :banana:
 
Sv: JJ Bar King

Uppenbarligen är det en reiner man ska ha om man vill ha resultat i halter numera! *mutter* :devil:

Men Grattis! :banana:

Ja men visst, är det inte muppigt??? Tycker att en haltertyp med rena linjer alltid borde gå före en reiner trots att "en sån" kanske är jämnare vid yngre ålder....*muttrar med*...
 
Sv: JJ Bar King

Någon som vet något om hans pappa dvs JJ Barred King. Lever han, är född 83 om jag minns rätt. Var finns han i så fall? Annat om honom?

Har ett korsningssto efter honom, en mycket speciell dam..
 
Sv: JJ Bar King

hmm alla här i trakten tycker han är så fantastisk.
Är han verkligen det?
Hur har hans avkommor blivit negativt/positivt, temprament?
Hur har deras framtid blivit?
Själv tar jag han om ett snart 3 årigt sto som är efter JJ Bar King
och hon är det inget speciellt med om vi har tur blir hon en bra ridhäst, lite inrikting på western ev.
Hennes steg är inte så fantastiskt, men hon är expert på att göra "slide-stop" och stegra otroligt högt i hagen :angel: ..
Annars är hon social, kompakt men långbenad, lugn, lättstressad o stabil, inte så samarbetsvillig (men det kommer) och väldigt envis.
Denna hästen har även ett fullblod till mamma som vi inte vet så mkt om.
Vi hade även en annan avkomma av honom på denna gården innan som var rätt lik denna vi har nu till sättet men hade inte lika bra temprament, och denna avkommas mamma var oxå en paint som JJ Bar King och hade ett underbart temprament.

Min kompis har en 3-årig valack efter JJ Bar King och han har ett fullblod till mamma. Han är som många säger stor, 160 mkh. Han är självsäker, orädd, envis, lat och en ganska tuff herre som försöker bestämma, men väldigt charmig och trevlig ändå. Ägaren ska inte ha honom till western och hade ju önskat mer framåtbjudning. Har bilder på honom men vet ej hur man lägger in dem. Någon som kan förklara?
 
Senast ändrad:
Sv: JJ Bar King

Som sagt han är lite roligt lille mannen men som du sa att det är inte alla treårigar man kan rida i alla gångarter ensam i skogen......så det tycker ju jag är bra!!! Sen om det beror på avel eller din o min fantastiska förmåga att rida unghästar det vem man ju inte :rofl:mvh Ägaren själv till det lilla livet som inte ska ridas i western
 
Sv: JJ Bar King

Min kompis har en 3-årig valack efter JJ Bar King och han har ett fullblod till mamma. Han är som många säger stor, 160 mkh. Han är självsäker, orädd, envis, lat och en ganska tuff herre som försöker bestämma, men väldigt charmig och trevlig ändå. Ägaren ska inte ha honom till western och hade ju önskat mer framåtbjudning. Har bilder på honom men vet ej hur man lägger in dem. Någon som kan förklara?


Titta på min blogg, inlägget den 20 juni, där ser ni en avkomma till JJ Bar King. Zeke heter han. www.opal.bloggagratis.se
 
Senast ändrad:
Sv: JJ Bar King

Mitt sto är förresten efter den ¨åldriga¨SuspisiousMischief.... Synd att så många ska ha en negativ attityd till de äldre hingstarna.....



jag har oxå en av komma efter Suspicioue Mischief, jag gillar henne till max.. kanon psyke å temp. m.m.... inget skit alls om gamla hingstar.. för i dag är det tyvärr mycket som avlas sönder...men det finns ändå en hel del fina å bra hingstar... (tycker jag iallafall :))
 
Sv: JJ Bar King

Ja jag håller med dig. Men när jag köpte henne för 9 år sedan så fanns inte så mycket. Nu är det annorlunda. Därför hoppas jag att det blir ett stoföl nästa år då den isåna fall har en pappa med bra stam. Men jag gillar mitt sto skarpt ialla fall,hon lämnar fina och trevliga avkommor och är så lätthanterlig själv!
 
Sv: JJ Bar King

hejsan!
måste bara lägga in en komentar ang detta.
jag hade ett paint sto innan efter vic tim rocket som också är en sådan otävlad gammal hingst men hon var helt kanon och min tränare hade aldrig träffat en häst som var så villig att jobba som hon.
jag funderade ett tag på att betäcka henne och hade då tagit misschief tycker han är riktigt snygg och är av den här äldre grova typen.
men hade jag haft ett annat paintsto hade jag betäckt med tors mighty bear han har ju en kalas stam och jag tror mycket på honom för framtiden.
sedan det här med avel på gamla hingstar tycker jag inte man ska snacka ner så mycket som tyvärr många gör, jag tycker det beror på vilka typer av linjer man vill ha i stammen, typ av häst, lynne och vad som passar just det stoet och det gäller alla raser.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp