Jobb och bilvande pension

Fattar inte riktigt minpension.se

Testade logga in, jag har ju lön över 45 men enligt den där uträknaren ska jag få typ 17-18/mån i pension. Det låter himla lågt om jag fortsätter jobba till typ 65 med årliga löneökningar. Eller så stämmer det, vem vet. Tänker inte förlita mig på pension utan sparar privat så kommer klara mig.
 
Fattar inte riktigt minpension.se

Testade logga in, jag har ju lön över 45 men enligt den där uträknaren ska jag få typ 17-18/mån i pension. Det låter himla lågt om jag fortsätter jobba till typ 65 med årliga löneökningar. Eller så stämmer det, vem vet. Tänker inte förlita mig på pension utan sparar privat så kommer klara mig.

Håller med, oklart hur sidan egentligen funkar - hade inte satt så mkt tilltro till den.

Jag har ställt mig i allmän bostadskö och planerar att vid min pension sälja bostadsrätt och sätta mig i en hyresrätt.
Har också ett privat pensionsspar, vilket kommer att behövas.
 
Senast ändrad av en moderator:
Fattar inte riktigt minpension.se

Testade logga in, jag har ju lön över 45 men enligt den där uträknaren ska jag få typ 17-18/mån i pension. Det låter himla lågt om jag fortsätter jobba till typ 65 med årliga löneökningar. Eller så stämmer det, vem vet. Tänker inte förlita mig på pension utan sparar privat så kommer klara mig.
Same, kollade precis och går jag i pension vid 65 så kommer jag ha samma enligt den. Känns ju lite mysko.
 
Håller med, oklart hur sidan egentligen funkar - hade inte satt så mkt tilltro till den.

Jag har ställt mig i allmän bostadskö och planerar att vid min pension sälja bostadsrätt och sätta mig i en hyresrätt.
Har också ett privat pensionsspar, vilket kommer att behövas.
Jag har lite samma taktik; betala av gården. Att drifta den (i dagsläget) skulle antagligen vara billigare än att betala hyra för en lägenhet.

Krisar det kan man alltid sälja också.

Sparar inte privat men jobbar statligt.
 
Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension.
Varenda krona du tjänar räknas.

Hört dessa 2 hela livet från olika håll. Kom ju även upp i tråden om hemmafru att tänka på pension som blir lidande om en inte jobbar.

"För att arbete ska premieras i pensionshänseende krävs en lön på omkring 45 000 kronor eller mer. Låg- och medelinkomsttagare däremot, kan inte räkna med att livslånga arbetsinsatser påverkar pensionsnivån jämfört med den som enbart lever på grundskyddet med garantipension och bostadstillägg."

Klipp från
https://www.spfseniorerna.se/nyheter/ekonomi/20232/oktober/expressen_231023/

Känns som jag levt i en lögn.

pension.PNG
Detta fick jag för 2 veckor sen.. o det gäller ju att deffinera "hög lön" men det känns lite... no shit Sherlock
 
Jag räknar med att bli fattigpensionär. Pluggat 6 år efter gymnasiet, haft en del sjukskrivningar och insett att det förmodligen aldrig blir mer heltidsjobb för mig.
Men vem vet, lever kanske inte ens så länge, så jag får väl leva på de ören man har för tillsvidare 😅
 
Det är nog några år sen jag tänkte att jag skulle gå i pension någon dag. I dagsläget, som 37 år gammal, har jag insett att jag behöver jobba för att må bra men också att jag inte nödvändigtvis vill jobba heltid, vilket förstås påverkar möjligheten till en bra pension.

Sen jag kom in i arbetslivet har mina anställningar främst bestått av diverse deltidsanställningar och semestervikariat inom handel och administration, och har därför bara nått upp till heltid under kortare perioder. Under tiden har jag pluggat mycket och tagit CSN i perioder som ju tack och lov är pensionsgrundande. Jag tog en kandidatexamen först vid 32 års ålder, och fick sen min första heltidsanställning vid 34. En del av den anställningen var projektstyrd, och projektet tog slut juni förra året. Sen dess jobbar jag 70%. Har bett om en heltidstjänst vid flera tillfällen, men fått nej. Nu hotas vi av varsel, så jag sitter återigen i skolbänken på 50% sen januari, dock utan CSN.

Jag både gillar och inte gillar situationen. Pensionsmässigt sett har mina anställningar aldrig varit optimala. Även om jag gärna hade haft en heltidstjänst i åtminstone några år, främst för att spara pengar, så gillar jag att få jobba deltid och lägga en del av min tid på annat. Mina hundar, odlingen, att få studera det jag känner för. Känns som en bra blandning, även om jag hellre hade sett att det var 50/50 och inte 70/50. Men då tryter ju ekonomin desto mer.

Jag ser nog framför mig att jag kommer fortsätta att jobba, deltid, så länge jag orkar och kan. Jag och min man har ju även en extra pensionsförsäkring i gården. Vi har inga barn, så planen är att sälja när vi är äldre och känner att det räcker med gårdsarbete, för att sen bosätta oss i stan och leva lata, glada dagar resten av livet. :)
 
Jag brukar kalla min BR min pensionsförsäkring. Jag står i bostadskö så när det är dags för pensionen så har jag förhoppningsvis tillräckligt många poäng för att få en hyfsad lägenhet. Jag kan också bo utanför Stockholm när jag ändå är pensionerad. Sedan finns det även bostadstillägg om man har en viss pension, även om privat sparande och tillgångar kan påverka bostadstilläggen.

Har just läst in om pension eftersom jag har hjälpt och förklarat hur det fungerar för vissa deltagare - kvinnor som är äldre och haft låga inkomster eller inga alls. De har fått försörjningsstöd eftersom de inte längre är berättigade till aktivitetsstöd (450 dagar). En del har dessutom inte bott tillräckligt länge i Sverige för att få full garantipension (varit folkbokförd 40 år) utan då får de antal år delat i 40, eg 15 delar av 40. Nästa steg är äldreförsörjningsstöd, som är till för just de som har en så låg garantipension att de inte kan leva på det.

Regler runt pensionen är förbaskat snåriga. Just i år och antagligen några år framåt närmar sig garantipensionen och den allmänna eftersom garantipensionen räknas upp med inflationen. Så i år blev den 9.1% högre.

Garantipensionen ökar med 530 – 670 kronor per månad före skatt. Den genomsnittliga totala pensionen, det vill säga allmän pension och tjänstepension**, ökar med 490 – 1 530 (500 – 1 090) kronor per månad efter skatt. Det motsvarar en ökning på 360 – 1 280 (480 – 1 280) kronor per månad före skatt

https://www.pensionsmyndigheten.se/...i den allmänna,till garantipension från 66 år.

@alazzi din garantipension är beroende på hur länge du var bosatt/folkbokförd i Sverige. 40 år är max sedan räknas det av per år. Om du har bott i Sverige 25 år blir det 25/40.
 
Har också alltid fått till mig att jobba så mycket du kan så länge du kan. Är idag medelinkomsttagare i övre spannet men länge legat under eller i det lägre. Alltid jobbat heltid efter utbildningen som var klar vid 29 år. Beräknas få motsvarande 24' före skatt i pension vid 65 år. En summa jag absolut klarar mig fint på om jag behöver. Utöver det sparar jag också privat med tanken att använda sen, de är dock inte låsta.
Jag kommer fortsätta jobba heltid ett tag till.
 
Fattar inte riktigt minpension.se

Testade logga in, jag har ju lön över 45 men enligt den där uträknaren ska jag få typ 17-18/mån i pension. Det låter himla lågt om jag fortsätter jobba till typ 65 med årliga löneökningar. Eller så stämmer det, vem vet. Tänker inte förlita mig på pension utan sparar privat så kommer klara mig.
Jag tror att privat pensionssparande är ett måste för majorieten.
Antalet i förvärvsarbete sjunker och allt fler lever länge. Det blir mindre pengar att dela på.

Så ungdomar - börja spara! :up:
 
Jag tror att privat pensionssparande är ett måste för majorieten.
Antalet i förvärvsarbete sjunker och allt fler lever länge. Det blir mindre pengar att dela på.

Så ungdomar - börja spara! :up:
Inte så himla lätt att spara en massa när ALLT gått upp... mat, räntor, barnens fritidsaktiviteter..ja allt förutom lönerna då :cautious:

Nej, ett ordentligt sparande blir det nog inte förrän barnen flyttat ut.
Får hoppas att jag och mannen tycker om varandra länge så vi kan betala av huset tillsammans så vi kan bo billigt när vi hankar oss fram på halvtid lagom till åttioårsåldern.

Nej jag tror inte jag kommer få gå i pension, utan kommer få jobba minst deltid långt upp i åldern.
 
Jag är född 1978 dvs sista året som omfattas av ITPK2. Om jag fortsätter jobba med kollektivavtal, kommer jag få 55% av min slutlön om jag har förstått reglerna rätt.

Det tycker jag är helt ok.
 
Fler högskolepoäng än vett och jobbar nu 60%, vilket är max vad jag klarar verkar det som.

Har nu bra lön, kröp upp över 50 000 förra året, om jag hade jobbat heltid då.

Vet inte var det kommer och landa, men räknar med att jobba en bra bit efter pensionsåldern, om jag pallar. Sparar inte privat,
 
Om man använder Skatteverkets skatteuträkning är skatten nästan 2000 kr mindre per månad för person 1 än vad de påstår i exemplet.
Jag är väldigt skeptisk mot såna här exempel. Särskilt när de inte kan stava rätt.

Och reglerna ändras ju dessutom. Numera får man inte garantipension vid 65 till exempel.
Går det inte att klaga på något annat så varför inte på stavfel. År 2019 var pensionsåldern 65 år för garantipension.
 
Går det inte att klaga på något annat så varför inte på stavfel. År 2019 var pensionsåldern 65 år för garantipension.
Ja, och det är den inte längre. Så vad är poängen med exemplet? Att dra politiska poäng på att skillnaden är låg mellan olika grupper om man väljer ”rätt” siffror?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp