Jobba med djursjukvård !!

Fredrika B

Trådstartare
Min högsta dröm är och har alltid varit att jobba med djursjukvård, gärna då med häst naturligvis. Jag är 24 år, har försökt i ett par år att läsa upp matten och fysiken jag behöver för att söka till Skara men nu har jag fullständigt gått in i väggen, jag kan tyvärr inte konkurrera om platserna på drömutbildningen sjuksjukskötare. Har börjat titta på andra möjligheter, jag vet att det bara är Skara som ger leg. men jag behöver inte syssla med de "stora" uppgifterna jag älskar miljön med djuren och människorna! Har tittat på en utbildning på komvuxnivå som är på 43 veckor Djurvård, men är rädd att det bara är bortkastad tid.

Snälla ni ge mig lite råd, -är det dags att ge upp?
 
Sv: Jobba med djursjukvård !!

Jag har, men hinner inte skriva nu.

Skicka mig ett pm så slipper jag leta upp tråden senare...så kan jag hjälpa dig lite.
 
Sv: Jobba med djursjukvård !!

Olgi: snälla pm:a mig med!

Jag drömmer också om att jobba som djursjukskötare så funderar på att läsa i Danmark, då det som sagt känns omöjligt att komma in i Skara. Vet dock inte hur det är med legitimationen då. Någon som vet mer om den utbildningen?
 
Sv: Jobba med djursjukvård !!

Pm:a mig också då jag länge letat runt på nätet att på något sätt uppfylla min nu orealistiska dröm då mina betyg suger :(!
 
Sv: Jobba med djursjukvård !!

+ övriga

Mina betyg var inte heller jättebra, så jag gjorde högskoleprovet och kom in på det betyget! Se till att söka fler år på rad, en av mina klasskompisar gjorde så och hon kom in före mig med ngt sämre betyg... utbildningen ska dessutom antagligen utökas med fler platser= lite lättare att komma in. Efter 2014 kommer det nog tyvärr inte att finnas så mycket plats för olegitimerad personal annat än på de riktigt stora sjukhusen, bättre att fortsätta försöka komma in...

//Santoxen, utbildad och leg. djursjukskötare
 
Sv: Jobba med djursjukvård !!

Fortsätt och sök varje år och se till att göra högskole provet. Vissa år så är det fler sökande andra mindre, ibland kan man hamna långt ner på reserv listan och ändå komma in om många tackar nej.
 
Sv: Jobba med djursjukvård !!

Om djursjukskötare inte känns som ett alternativ finns ju möjligheten att jobba som djurvårdare med utökad behörighet. Då är det en kurs man skall gå som kostar ca 3000 kr och tar en dag. Den heter D9 och ges av VETA bolaget. Super enkel! Det man får göra på den är att ge i.m och s.c injektioner, så arbetsmässigt är det nog mest att rasta hundar, fodra, tvätta burar, ge TLC assistera veterinär osv. Inget höjdar jobb men de som jag har jobbat med har trivts mycket bra!
 
Sv: Jobba med djursjukvård !!

Om du ska gå den på 43 veckor så krävs att din kommun är villig att betala den för dig. (om du inte vill betala själv, och det är inte ens säkert att du får det, och det var på många tusentals kronor...) Jag sökte den och kom in, men min kommun ville inte betala den åt mig då de inte ser någon direkt framtid i yrket, och då v ar de inte villiga att betala.

Men det där PM:et någon skrev om är jag med intresserad av?? ;)
 
Sv: Jobba med djursjukvård !!

*KL*
Ett alternativ till att arbeta som djursjukvårdare eller liknande kan faktiskt vara att jobba som försöksdjurstekniker.
Många kan ju inte tänka sig att arbeta med försöksdjur men det är faktiskt ett intressant jobb (i synnerhet om man engagerar sig i forskningen) och man känner att man gör nytta eftersom man ibland med ganska små medel kan göra stor skillnad för djuren.
 
Hittade denna gamla tråd, eftersom jag letat efter en möjlighet att ta d9 på egen hand, är det någon som gjort det och vet om det går? går det att betala veta bolagets kurs själv tex?
 
Hittade denna gamla tråd, eftersom jag letat efter en möjlighet att ta d9 på egen hand, är det någon som gjort det och vet om det går? går det att betala veta bolagets kurs själv tex?

Bara en upplysning, reglerna har ändrats en del sedan denna tråden skapades. Och apropå d9 så kontakta Veta per mail och fråga, de kan säkert ge dig svar och lösning. Vad jag vet så finns vissa krav på förkunskapskrav som du måste uppfylla genom klinik.
 
Bara en upplysning, reglerna har ändrats en del sedan denna tråden skapades. Och apropå d9 så kontakta Veta per mail och fråga, de kan säkert ge dig svar och lösning. Vad jag vet så finns vissa krav på förkunskapskrav som du måste uppfylla genom klinik.

Ska höra med dem! Mitt problem är att jag har utbildning men ingen erfarenhet, och får ingen erfarenhet dvs jobb eftersom jag inte har kursen och kursen får man bara läsa via skola eller jobb.. en ond cirkel.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ "Du är duktig på att jobba och ställer upp på även konstiga arbetsuppgifter. Vi är båda nöjda med dig. Därför kommer det låta konstigt...
Svar
19
· Visningar
2 992
Senast: Avalbane
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 071
Senast: oz_joj
·
Hästmänniskan Vilken är den rakaste vägen till att bli djursjukvårdare? Som jag har förstått finns det bara ett ställe i sverige som man kan utbilda...
Svar
13
· Visningar
6 759
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 376
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp