Bukefalos 28 år!

"Jobba" på rancher

Piffpuffen

Trådstartare
En tankte som slog mig när jag läste senaste numret av Lucky Rider var att det är ganska många som har åkt över till Usa och jobbat på olika rancher och hos olika tränare.
Men är det jobbat i ordets rätta mening dvs en anställning med lön eller är det praktikplatser?

För enligt vad man kan läsa på alla ställen som handlar om att jobba i Usa så krävs det ju tillstånd eller Green Gard för detta. Och det är inte jättelätt att fixa.

Så hur funkar det?
Är det praktikplatser det handlar om och vad är isåfall villkoren rent "pappersmässigt" (visum?)?

Har ju som många andra en dröm att kunna åka över till det stora landet i väst och jobba ett år eller två. Och givetvis helst med hästar;)
 
Sv: "Jobba" på rancher

För mig handlade "jobbet" om ett visum så jag kunde stanna 3 månader, mat och husrum på stället jag var på och en helvetisk massa jobb ;)
Tror det är så i de flesta fall, men det finns ju även folk som stannat i flera år, och det vet jag inte hur det går till.
 
Sv: "Jobba" på rancher

Jag var i USA i 7 år, jobbade hos en tränare i 3 år och en veterinär i 2 år, efter det var jag självständig i 2 år och åkte runt till olika folk som behövde hjälp med sina hästar. Jag kunde stanna i USA därför att jag studerade samtidigt, men det är mycket jobb att göra på det sättet för man måste studera heltid och jobben är ju inte direkt deltid :). Men det går om man vill, nu kan jag åka tillbaka när jag vill för jag hittade en amerikan som jag gifte mig med :love:, fast nu har jag ingen lust att bo där längre så vi flyttade hem till Sverige igen för några år sedan.
Ett annat tips är att söka turistvisum för 6 månader, när ett sådant går ut kan du söka förlängning i USA för ytterligare 6 mån, alltså du behöver inte åka hem i mellan som du måste med ett tre-månaders och då kan du ju stanna ett helt år, fast då är du ju visserligen inte dirket laglydig, eftersom man inte får jobba på turistvisum, men det fick jag inte igentligen på studentvisum heller och det gick ju bra endå. Jag vet att det finns (har funnits?) praktikvisum för just hästarbete, men jag vet inte hur det fungerar, kan ju vara värt att ringa ambassaden och kolla i alla fall.
Lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Jobba" på rancher

Ja en bra lösning är ju att gifta sig. Fast jag är redan gift;)

Problemet är ju just detta att man inte får jobba på turistvisum. Och det känns lite dumt att börja med att vara "Icke laglydig" det första man gör.

Men med tanke på att det är några stycken som åker över och jobbar så borde det ju gå att lösa på rätt sätt?!
 
Sv: "Jobba" på rancher

De ser inte med blida ogon pa folk som tar "betalande arbeten" fran amerikanerna - inte ens om det galler jobb amerikanerna Inte vill ha...

Greencard ar val inte direkt det som ar svarast att fa, skulle jag vilja pasta. Handlar val snarare om viljan att halla sig till "ratt sida" om lagen. Blir du pakommen att arbeta UTAN arbetsvisum sa aker du ut o ar inte direkt valkommen in igen.

Nar det galler de "obetalande-bo-hos-familjen-gora-vad-som-jobben" sa ar det lika illa som vilket annat under-bordet-jobb i sverige som helst. Och det kan satta en person i Rejalt mkt skit! Inte bara i USA utan aven i Kanada... Man hamnar latt i en sits dar man utnyttjas. Forklara for mig, nagon, snalla, varfor det ar "okey" att ha en person som jobbar for en 7 dagar i veckan 10 timmar/dag (om man har tur) mot mat, husrum och -kanske- tillgang till bil? Bade dar och har? Varfor ar det "acceptabelt" inom hastnaringen?

Gratisarbetare, bade hemma och har, drar ner lonerna for de som Faktiskt har det som Arbete och som faktiskt ar Proffs, samt som haller sig till den lagliga sidan av saker och ting... Vill man ha en "working holiday" eller fa serios traning Mot arbete ska man tanka sig mkt noga for innan man gor nagot, for sin egens skull!

Lycka till och jag hoppas du kommer ivag o far en trevlig, larorik resa! Har du vagarna forbi Sask, Canada sa kan du ju hora av dig sa bjuder vi pa kaffe ;)
 
Sv: "Jobba" på rancher

Lycka till och jag hoppas du kommer ivag o far en trevlig, larorik resa! Har du vagarna forbi Sask, Canada sa kan du ju hora av dig sa bjuder vi pa kaffe ;)

tack tack den inbjudan ska jag komma ihåg:)

I övrigt kan jag bara hålla med, hästnäringen är helt snedvriden. Behöver jag arbetskraft ska jag betala för den med rimlig lön.

Blir väl till att försöka hitta en arbetsgivare som vill anställa en och betala visumet, hur troligt det nu är.:cool:
 
Sv: "Jobba" på rancher

Nu vet ju inte jag hur gammal du ar.. men ar du under trettio sa finns nagot som heter "Youth exchange program" i Kanada i alla fall som ar ett oppet working visa - du behover alltsa inget arbete utan ar valkommen att komma till Kanada for att soka arbete under ett ar. Jag kan dessvarre inte hitta nagot liknande nere i staterna... men tro't eller ej... det Finns arbetsgivare som faktiskt ar villiga att hjalpa till med ett greencard - det finns aven dom som erbjuder sig att betala din tur/retur resa Utover det hela. Jag har sjalv fatt ett sadant arbetserbjudande, men det var i ett dressyrstall i Florida. Jag tackade tyvarr nej, looking back sa borde jag ha tackat ja.. hehe, men jag hoppas att nagon annan fick chansen att aka dit! :)

Det -finns- seriosa arbetsplatser, Gordon har pa Buke kan nog hjalpa dig med en hel del info hon vet mycket mycket mer om hur staterna funkar an vad jag gor :) Men for din sakerhets skull.. hall det sa legalt som mojligt! Du kanske inte hittar ett "valbetalande" jobb, men det ar ju aldrig latt inom hastnaringen. Normal betalning for att rida En hast har i En manad hos smatranarna har ligger pa 500-600 dollar, verkar vara det samma oavsett om man ar i Kanada eller i USA. Minimumlonen i Kanada iaf ar lite over 9 Canadensiska dollar i timmen (9*7 ungefar) i USA vet jag inte vad minimumlonen ligger pa... kolla upp det for under det bor du nog inte tacka ja om inte "utover lonen sakerna" ar riktigt bra ;) Kolla upp ev. arbetsgivare Stenhart... for din sakerhet, sa du slipper hamna i en massa trubbel nar du val ar over. Manga haststallen ligger inte direkt i narheten av stora stader och det dar med kommunaltrafik ar inte helt o hallet ett begrepp som verkar existera ute pa landet har.

Och du ar mer an valkommen... likasa, om du tar dig over o du mot formodan skulle stota pa problem, hojta till sa kanske vi kan hjalpa dig! Maken har en hel del kontakter, svarfar likasa o jag kanner en del trevligt folk nere i staterna med... sa kan vi hjalpa sa gor vi! Om inte annat sa skulle jag verkligen uppskatta att prata lite svenska med nagon som inte ar en hund eller hast... :rofl::rofl::angel:
 
Sv: "Jobba" på rancher

Oj jag tackar och bockar! Vilken service! LOVAR att hälsa på när vi "kommer över":laugh:

Första steget blir en ren semesterresa med maken till N.Y :)
Efter det blir det "roadtrip´s" vill ju se Kentucky, delar av Texas m.m m.m m.m. m.m m.m.......
Men vi är ruskigt sugna på att bo&jobba ett eller några år i USA. Men det finns tusen hinder på vägen, bl a tre barn, hel gård med tillhörande djur och då även detta med att man inte bara kan åka över och jobba hur som helst.
Men vi kanske skulle satsa på Kanada, låter ju bra mycket enklare:idea:
 
Sv: "Jobba" på rancher

hehe.. Kanada ar myycket... mysigare! ;)

Sen finns det ett visa i sverige for "tillhorande familjemedlemmar/dependent children" sa hittar du ett jobb och far arbetstillstandet kan du ansoka om att fa ta med barnen som "dependent children":banana:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag träffade några vänner över en middag igår och samtalet gled in på utbrändhet. De berättade om egna och andras erfarenheter av...
Svar
0
· Visningar
319
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp