Jobbig klåda

Är hunden ute på foderavtal?
Isf tycker jag fodervärden ska kontakta SKK.
Om hunden är ute på halvfoder har personen faktiskt köpt hunden och kan meddela avelsdata så det kommer in ett "kontakta ägaren" under övrigt så blir hunden inte så attraktiv i avelssyfte.
Beror på om det är gamla eller nya avtalet...det nya finns inga kryphål för att köpa ut hunden om uppfödaren inte vill.
 
Beror på om det är gamla eller nya avtalet...det nya finns inga kryphål för att köpa ut hunden om uppfödaren inte vill.

Det är korrekt. Men vid bibehållen avelsrätt äger ju "fodervärden" hunden. Och som ägare har man ju rätt att föra in vilka uppgifter man vill på avelsdata. Ser då och då hundar med notering "kontakta ägaren" och då rör det sig ofta om just klådor där uppfödaren avlar vidare på linjerna.

Är man helfodervärd är det inte mycket att göra mer än att tipsa SKK.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 183
Senast: Sandora
·
Kropp & Själ En del av er läste säkert min tråd för några veckor sedan om loppor. Det har tagit några vändor sedan dess, och jag börjar bli helt...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 169
Senast: Kakis
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 920
Senast: Fraegd
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp