Jobbsits & småskrutt?!

Mirabell

Trådstartare
Hur har det varit för er när ni skaffat barn?
Hur har eran arbetssituation sett ut & hur har ni klarat er ekonomiskt?

Bra är ju självklart om båda parter har fast & jobbar en del.... (en del
är kanske tom ensamstående)
Detta är bara en fundering jag har... berätta!

:)
 
Sv: Jobbsits & småskrutt?!

Jag och min sambo har båda tillsvidareanställning. Jag har högskolestudier bakom mig sedan många år tillbaka och har ett hyfsat välbetalt jobb. Sambon har några tusenlappar lägre lön i månaden.

Vi bor i en mindre stad och har en bostadsrättslägenhet (utan lån) och bor rätt billigt jämfört med större städer. Vi har alltså goda förutsättningar rent ekonomiskt tycker jag. Och till saken hör väl att jag snart fyller 40 (fick sonen när jag var 38) och sambon är 7 år yngre. Så i och med vår ålder har vi ju liksom hunnit med att bygga upp en hyfsad tillvaro rent materiellt och ekonomiskt innan vi fick barn.

Detta har gjort att vi kunnat snåla ganska bra med att ta ut föräldrapenning. Vi har tagit ut 4-5 dagar med fp per vecka från FK (7 dgr/vecka motsvarar ungefär 80% av ens heltidslön). Det har varit bra eftersom han kommer att vara 1 år och 9 månader när han får börja på fsk. och det tycker vi båda känns skönt.
 
Sv: Jobbsits & småskrutt?!

Jag var ledig och min sambo jobbade hela graviditeten plus Sams första år. Nu har jag börjat jobba på ett nytt jobb som jag halkade in på ett bananskal på, men det är bara 3 halva dagar i veckan :D Sambon jobbar natt så han är hemma med Sam när jag jobbar.

Rent ekonomiskt har det väl gått rätt så bra, vi har inte levt något lyxliv utan snålat med det mesta för att jag skulle kunna vara hemma. Har inte haft föräldrapenning eller så heller.

Visst är det bra om båda har jobb innan man blir gravid, men å andra sidan kosta man inte så mycket när man bara är hemma, man kan laga all mat istället för lunch ute, inga transporter till jobb mm.
 
Sv: Jobbsits & småskrutt?!

Våran ekonomi har aldrig varit så dålig som den är nu när vi har barn. Sambon har ett heltidjobb med hyffsad lön, jag har FP, varken låg eller hög..medelmåttig. Men jag måste nog snart gå ut och jobba för detta är ohållbart med FP.
 
Sv: Jobbsits & småskrutt?!

Jag jobbade 30% i affär innan jag blev gravid och mannen jobbar heltid. Jag tar inte ut någon FP (men är hemma 100%) så vi lever på de pengar mannen får in. Han har varit hemma han också men jobbar just nu heltid (vilket på hans arbetsplats inte nödvändigtvis innebär fullt 8 h/dag).

Vi lever alltså på en lön och barnbidrag och det går alldeles utmärkt. Bor i hyresrätt med OK hyra (7000 kr/mån) men vi har ingen bil och har aldrig haft några "extravaganta nöjen" för oss. Vi har alltid levt bra på hyfsat lite pengar.
 
Sv: Jobbsits & småskrutt?!

Okej... så ni klarar er alltså på mannens lön?! Min chef gjorde likadant, hon har en dotter på 6 år & tar fortfarande ut fp.. hon är jämt ledig känns det som. Men sen så har hennes man eget företag & tjänar grymt bra med pengar... vissa har det enkelt!
 
Sv: Jobbsits & småskrutt?!

När jag blev gravid med första barnet (planerat) var jag tjänstledig och studerade. Min man hade fastanställning. (innan hon föddes gick jag tillbaka till arbetet ett par månader, av 3 anledningar: Dels få lite mer inkoms (inte för att vi egentligen behövde det, men eftersom jag ändå inte skulle kunna plugga hela terminen så tyckte jag det var bättre än att gå på CSN), men även för att få lyfta havandeskapspenning (tungt industriarbete som innebar att jag gick hela dagarna) och för att få ytterligare 10% i ersättning när jag väl hade fött (företaget betalade nämligen ut föräldralön också, men inte till tjänstlediga ;))

Samma situation när jag blev gravid med nr 2, men innan hon föddes hade jag sagt upp min anställning och vi hade flyttat till ny ort. Nu när min föräldraledighet tagit slut (i torsdags) studerar jag OCH har ett nytt arbete i min nya hemkommun. :)

Ekonomin har vi aldrig haft problem med (den är snudd på bättre sedan vi fick barn... :D)
 
Sv: Jobbsits & småskrutt?!

Okej... så ni klarar er alltså på mannens lön?! Min chef gjorde likadant, hon har en dotter på 6 år & tar fortfarande ut fp.. hon är jämt ledig känns det som. Men sen så har hennes man eget företag & tjänar grymt bra med pengar... vissa har det enkelt!

Jepp, vi klarar oss på hans lön och barnbidraget. Han tjänar inte grymma pengar, men bra. Och som sagt, vi har alltid varit vana att leva på vad andra kanske tycker är lite pengar (2 studielån). Rättar mun efter plånbok.

Vi köper mycket begagnat till lillknodden och det tjänar man in bra på.
 
Sv: Jobbsits & småskrutt?!

Inga problem. Dels sparade vi pengar innan barnen kom och dels skjuter min arbetgsivare till så att jag får ut 90% av min ordinarie lön. Jag har dessutom haft en del semester att ta ut så vi har sparat många dagar. Vi har det oförskämt bra, har dock medvetet valt ett jobb som har många fördelar för föräldrar.
 
Sv: Jobbsits & småskrutt?!

Inga problem. Dels sparade vi pengar innan barnen kom och dels skjuter min arbetgsivare till så att jag får ut 90% av min ordinarie lön. Jag har dessutom haft en del semester att ta ut så vi har sparat många dagar. Vi har det oförskämt bra, har dock medvetet valt ett jobb som har många fördelar för föräldrar.

Jasså, vad är det för jobb?
 
Sv: Jobbsits & småskrutt?!

Borde kanske inte ha skrivit jobb utan snarare arbetsgivare. Den arbetsgivaren är staten. :)
 
Sv: Jobbsits & småskrutt?!

Jag och maken hade båda fast jobb med bra lön. Maken jobbar kvar där idag och har ökat i lön.
Jag blev varslad när Rasmus var 6 månader gammal, men min uppsägningstid började inte först min föräldraledighet tog slut, så jag slutar där den 29/1.

Så att ha ett fast jobb behöver inte alls vara någon trygghet, jag har jobbat där i över 4½ år.

Jag blev sjukskriven på halvtid i v.14 (tror jag) för fogarna och gick på hp nån gång kring v. 28. Vår ekonomi har fungerat fast jag har varit den som tjänat mest. Jag tjänade ganska precis 10kr mer i timmen än min make gjorde. Han gick om mig i våras.


Min arbetsgivare sköt också till pengar, men bara under 3 eller 4 månader, fick oxå då 10% av min ord. lön men utbetalat i en klumpsumma precis före jul :D
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 071
Senast: mars
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 519
Senast: verser
·
  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 347
Senast: MML
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 080
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp