Bukefalos 28 år!

Jordbruksfastighet, dra av?

annie_

Trådstartare
Nu blir jag snart gårdsägare (:banana:), bara Lantmäteriet tar sig ut och styckar av...
I dagsläget är det en stor skogsfastighet, men jag är väl ganska säker på att det blir en jordbruksfastighet efter.

Det finns i princip inga byggnader, ett "kallgarage", bostadshuset och ett litet pumphus.
För att jag och djuren ska kunna bo där krävs givetvis omfattande byggnationer och fix, så min fråga är helt enkelt vad får man dra av/bokföra? Jag har förstått att det blir ett företag i sig självt, gården, får man dra av på material etc för ligghall, ridbana, dynghantering etc? Även foder såsom hö mm? Hur funkar det? :) Det är en del år sedan det stod djur på gården, eller ens bodde någon där.

(Ligger tråden fel får moderator gärna flytta den rätt!)
 
Vad är det för typ av företag du ska driva? Ridanläggning, uppfödning, foderproducerande?

Beroende på vilken verksamhet är det olika vad du kan och får göra avdrag för, att köpa en gård och bo med egna hästen får du inte göra avdrag för.
 
Har du ingen verksamhet där hästarna ingår får du bara dra av sånt som har med fastigheten att göra. T ex byta fönster på garaget (om det används till en traktor, inte om det används till din bil). För bostadshuset får du inte dra av något.
 
Om du ska driva det som en jordbruksfastighet är saker som behövs för jordbruket som du får göra avdrag för. Det innebär t ex att hästdelen för rena ridhästar som du har för din egen del inte går att dra av något för. Så det du räknar upp med foder, ligghall o s v ligger utan för jordbruket. Om du skaffar t ex får och bygger ligghall, köper foder m m till dom är det avdragsgillt för det är producerande djur inom lantbruket och beräknas ge en inkomst. Bygger du en hästanläggning för att ta emot inackorderingar kan det bli avdragsgillt men inte till dina egna "hobbyhästar". Inte heller säkert att uppfödning av hästar går att klassa som jordbruksrörelse, även om den går med vinst. Beror på omfattningen om du t ex har anställda m m. Det är Skattemyndigheten som bestämmer vad som är godtagbart från gård till gård.
 
Ah, så alla kvitton på inköp till hus, byggnader (enbart befintliga om jag förstår rätt?) och underhåll går inte att deklarera?
Det är egentligen bara att spara för att kunna kvitta mot ev vinst vid försäljning då som gäller?

Vet inte än vad som blir på gården, men ville ändå höra lite överhängande vad som gällde. En tanke har varit att kunna anordna kurser/clinics etc hemma..
Tänkte att man kanske kunde deklarera inköp av material för ligghall då djur ändå håller markerna öppna osvosv. ;)
 
Ah, så alla kvitton på inköp till hus, byggnader (enbart befintliga om jag förstår rätt?) och underhåll går inte att deklarera?

Inte till bostadshus, nej. Men andra byggnader om de är avsedda för sånt som har med fastigheten att göra (som t ex traktorgarage enligt ovan).
 
Inte till bostadshus, nej. Men andra byggnader om de är avsedda för sånt som har med fastigheten att göra (som t ex traktorgarage enligt ovan).

Hur är det med skog då som avverkas? DET måste man väl ändå få dra av? Får för mig att jag hört något om det?
 
Ja, absolut. Men intäkterna måste ju skattas för också ;).
Du måste momsregistrera dig, och lämna näringsbilagor till din deklaration. Eventuell make/sambo behöver också göra det.
Finns det skog, så behöver den skötas, och (deklarationsmässiga) förluster som har med det att göra kan normalt dras av mot vinsten, eller sparas till det uppstår en vinst, t.e.x vid avverkning. Inköp av motorsåg, röjsåg, och arbetskläder, en traktor eller fyrhjuling att ha i skogen, tjänster som röjning i skogen och byggande av maskingarage tillhör exempel på sådant. Reparationer av ekonomibyggnader och maskiner samt förbrukningsmaterial som t.ex. motorsågsbensin hör också dit.
Du behöver göra en momsdeklaration åtminstone en gång om året. Har du fått mer momspengar än du betalt, så betalar du in, annars får du tillbaka.

Ta hjälp av någon redovisningsbyrå som håller på med jord och skog första åren, det kostar några kronor, men ökar chansen för att det ska bli rätt. De kan också ofta ge råd om den hästverksamhet du tänker bedriva, kan räknas som jordbruksverksamhet eller ej. Momsen ska deklareras oavsett om hästverksamheten är en del av ett jordbruksföretag eller ej.
Fundera på om du inte ska ha t.e.x några får också, för att växelbeta med hästarna. Det gör att det blir lättare att söka och få gårdstöd och andra EU-bidrag. Gårdsstöd kräver att minst 4 hektar mark är klassat som åker och/eller betesmark. Rena hästverksamheter måste vara väldigt storskaliga för att man ska kunna få gårdsstöd enligt de nya reglerna.

Bebyggda skogsfastigheter och jordbruksfastigheter har samma kod (120) hos lantmäteriet.
 
@skogaliten jag är inte ts :).

Ang att hästverksamheter måste vara storskaliga för att få gårdsstöd har du dock fel. Det fanns ett liknande förslag men det togs bort. 4 ha gränsen gäller alla.
 
För bostadshuset så har du ju ROT-avdragen.

För gården så måste du ju ha inkomster att dra av kostnaderna mot annars så kommer de att rullas framåt i tiden.
Byggnader skrivs av på 20 år så du kan inte dra av hela kostnaden på en gång utan det sker bitvis under lång tid.
 
Ah, så alla kvitton på inköp till hus, byggnader (enbart befintliga om jag förstår rätt?) och underhåll går inte att deklarera?
Det är egentligen bara att spara för att kunna kvitta mot ev vinst vid försäljning då som gäller?

Vet inte än vad som blir på gården, men ville ändå höra lite överhängande vad som gällde. En tanke har varit att kunna anordna kurser/clinics etc hemma..
Tänkte att man kanske kunde deklarera inköp av material för ligghall då djur ändå håller markerna öppna osvosv. ;)
Beror helt på till vilket slags djur ligghallen ska användas. För egna hästar, nej, oavsett om de håller markerna öppna. För lantbruksdjur, ja.
 
Fundera på om du inte ska ha t.e.x några får också, för att växelbeta med hästarna. Det gör att det blir lättare att söka och få gårdstöd och andra EU-bidrag. Gårdsstöd kräver att minst 4 hektar mark är klassat som åker och/eller betesmark. Rena hästverksamheter måste vara väldigt storskaliga för att man ska kunna få gårdsstöd enligt de nya reglerna.

Jag har funderat på får, av den anledningen ja.. Min tanke har varit att skaffa några som kan gå i vinterhagen (tänkt mig att göra ett "paddock paradise" och att fåren får gå där när hästarna är släppta på bete). Jag vet inte om det hjälper mot parasitangreppen om man tänkt göra på det viset? Jag har även försökt att söka på hur många får lagen säger att man måste ha, har inte hittat något. Kräver gårdsstöd visst många? Jag skulle helst vilja ha två st bara... För att verkligen veta att all mark räcker och att alla djur kan få kvalitativa liv! :)

Osäker på hur mycket mark det blir i slutändan då det totalt blir runt 5ha..
 
Två får funkar bra. Du får nog ha ett också men de trivs nog bättre med artfränder :). Gårdsstödet kräver inget djurinnehav.
 
Två får funkar bra. Du får nog ha ett också men de trivs nog bättre med artfränder :). Gårdsstödet kräver inget djurinnehav.

Får man det?? Trodde de var flockdjur och att det därför behövde vara minst 4, det är väl först då det räknas som flock? Nej, inget ensamt djur här inte, utan 2 likadana djurarter i alla fall. Men va bra, det låter ju helt genomförbart med andra ord.
Men de 4ha, tror inte att jag kommer upp i det iom att det är skog också (hästhage :angel:), om man arrenderar av grannen upp till eller mer så att det blir 4ha? Papper måste skrivas på detta för att kunna ansöka, eller?
 
Två får funkar bra. Du får nog ha ett också men de trivs nog bättre med artfränder :). Gårdsstödet kräver inget djurinnehav.
Jo, nya regler i nya programmet.

Om du inte söker stöd p.g.a. spannmålsodling/raps/ärter (grödkoderna) eller har djur, så är det långt ifrån säkert att du får gårdsstöd.
Det har med de nya tolkningarna av vad som är en "aktiv lantbrukare". Det ska inte räcka att "putsa trädan" längre och få stöd för det.
 
Får man det?? Trodde de var flockdjur och att det därför behövde vara minst 4, det är väl först då det räknas som flock? Nej, inget ensamt djur här inte, utan 2 likadana djurarter i alla fall. Men va bra, det låter ju helt genomförbart med andra ord.
Men de 4ha, tror inte att jag kommer upp i det iom att det är skog också (hästhage :angel:), om man arrenderar av grannen upp till eller mer så att det blir 4ha? Papper måste skrivas på detta för att kunna ansöka, eller?
Att ha två får är inget bra för fåren, tre gör att de mår betydligt bättre.
@skogaliten jag är inte ts :).

Ang att hästverksamheter måste vara storskaliga för att få gårdsstöd har du dock fel. Det fanns ett liknande förslag men det togs bort. 4 ha gränsen gäller alla.
Gårdsstöd är stöd för marken, det har INGENTING med spannmålsproduktion eller djur att göra!
Jag vet inte om du missat att det är ett nytt program från i år, där man ändrat reglerna.
Det där med "aktiv lantbrukare" ska tolkas mycket snävare.

Så det ska vara slut med trädor som får bidrag för.
 

Liknande trådar

Anläggning Vi har chans att få flytta in våra hästar (jag och en kompis) i en nybyggd gård där ägarna inte har varken hästar eller intresse för...
Svar
5
· Visningar
1 578
Senast: L8P8
·
S
Hästmänniskan Hoppas att någon kan hjälpa mig hitta information om detta. Jag har köpt en jordbruksfastighet med tax.kod 120, finns boningshus o ett...
Svar
8
· Visningar
4 771
Senast: jolly_jumper
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp